Παρασκευή, 16 Ιανουαρίου 2015

Φέρνοντας την τέχνη στην ιατρική


Η επίσκεψη σε ένα νοσοκομείο συνήθως δεν συγκαταλέγεται σε αυτά που αντιλαμβανόμαστε ως ευχάριστα γεγονότα. Περνώντας τις αυτόματες πόρτες του Mediteranneo Hospital, όμως, ο επισκέπτης ή ο ασθενής αρχίζει να αναθεωρεί. Υπάρχει κάτι διαφορετικό και, αν δεν μπορέσει να το αντιληφθεί εξαρχής, σύντομα το συνειδητοποιεί: χρώμα και ηρεμία.

Καθώς η γενική διευθύντρια και αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου Γεωργία Δραγίνη μας ξεναγεί στους χώρους του νοσοκομείου, παρατηρούμε -σαν να βρισκόμασταν σε γκαλερί- τους υπέροχους πίνακες που κοσμούν τους διαφόρους διαδρόμους. Οι περισσότεροι απεικονίζουν όμορφα μεσογειακά τοπία και, όπως η ίδια λέει, το Mediterraneo δεν θα μπορούσε να έχει διακοσμηθεί διαφορετικά.

«Για μένα, όλα είναι αισθητική. Τέχνη και αισθητική συνδυάζονται, αφού ηρεμούν τον άνθρωπο, ώστε να αισθάνεται καλύτερα. Στόχος μας εδώ είναι να παρέχουμε καινοτόμες νοσηλευτικές υπηρεσίες, πέρα από αυτές που συναντά κάποιος σε άλλα νοσηλευτικά ιδρύματα: υψηλού επιπέδου ιατρική τεχνολογία, άριστο εξοπλισμό και πρωτοπόρες συνεργασίες με κλινικές του εξωτερικού σε θέματα αιχμής, όπως είναι η κλινική μαστού του Πανεπιστημίου του Cambridge και η κλινική Mayo των ΗΠΑ. Επιδιώκουμε, λοιπόν, να προσφέρουμε μια πολύ καλή και ποιοτική υπηρεσία, σε έναν χώρο που να μη θυμίζει νοσοκομείο, με την έννοια του αποστειρωμένου, του απρόσωπου χώρου».

Το Mediterraneo Hospital βρίσκεται στην περιοχή της Γλυφάδας, με τη μορφή που το βλέπουμε σήμερα, από το 2010. Πρόκειται για ένα πρότυπο διαγνωστικό, χειρουργικό και νοσηλευτικό κέντρο συνολικής έκτασης 12.000 τ.μ. και δυναμικότητας 164 κλινών, το οποίο φιλοξενεί περισσότερες από 25 ιατρικές ειδικότητες. Ανεγέρθηκε εκεί που λειτουργούσε από το 1976 η κλινική της οικογένειας Δραγίνη. Κεντρική ιδέα αυτών που συνέλαβαν το εγχείρημα ήταν η διαμόρφωση ενός χώρου που θα συνδύαζε τη σύγχρονη ξενοδοχειακή υποδομή με υψηλού επιπέδου ιατρική και νοσηλευτική μέριμνα.

Με έναν θετικό κύκλο εργασιών τα περασμένα έτη και διαρκώς αυξανόμενο αριθμό επισκεπτών, το Mediterraneo εξελίσσεται σαν ζωντανός οργανισμός, ακολουθώντας αλλά και δημιουργώντας τις τάσεις της εποχής. Στο πλαίσιο αυτό η Γεωργία Δραγίνη εισάγει το όραμα της σταδιακής μετατροπής του Mediterraneo στο πρώτο «boutique hospital» στην Ελλάδα. Βασισμένο στα πρότυπα των boutique hotels και εστιάζοντας στην πρόοδο που καταγράφει η ιατρική επιστήμη, το «boutique» νοσηλευτικό κέντρο παρέχει πιο εξατομικευμένες και όχι μαζικές υπηρεσίες, προσφέροντας πολυτελή θεραπευτική φροντίδα σε όποιον τη χρειάζεται, προσαρμοσμένη στις ανάγκες του.

«Έχω έναν ελιτισμό σε ό,τι αφορά την ποιότητα. Είναι στάση ζωής, μια εμμονή στην αισθητική και την αξιοπρέπεια. Θεωρώ ότι οφείλουμε να παρέχουμε ποιότητα και ότι ο άνθρωπος οφείλει να παίρνει ποιοτική υπηρεσία στα πάντα, πόσο μάλλον στην υγεία. Πιστεύω ότι, όταν παρέχεις στον ασθενή ποιότητα, αυτός το αντιλαμβάνεται. Είναι ειδοποιός διαφορά. Και για μένα, είναι αδιαπραγμάτευτο, δεν μπορώ να προσφέρω κάτι λιγότερο» μας επισημαίνει.

Έχοντας ακολουθήσει τον «μονόδρομο», όπως λέει, των σπουδών της Ιατρικής, η Γεωργία Δραγίνη αποφάσισε να μεταμορφώσει την κλινική του πατέρα της μετά τις σπουδές της, κατά την περίοδο της θητείας της ως ειδικευόμενης στην Αναισθησιολογία. «Κατάλαβα νωρίς ότι ήθελα να κάνω κάτι διαφορετικό από αυτό που συνάντησα στα δημόσια νοσοκομεία, δεν ήξερα, όμως, πού θα με οδηγούσε. Είχα μια επιθυμία να κάνω κάτι ποιοτικό. Δεν είμαι η μοναδική, απλώς είχα ένα όραμα και τη δυνατότητα μέσα από έναν χώρο που προϋπήρχε –μια μικρή κλινική τότε– να πραγματώσω αυτό που πίστευα πως θα έπρεπε να είναι η ιατρική».

Παρά το επιχειρηματικό ρίσκο, τα πρώτα βήματα του Mediterraneo ήταν προσεκτικά, αλλά και εξωστρεφή, δίνοντας στο νοσοκομείο τη δυνατότητα να ενισχύσει το δυναμικό του με σημαντικά πρόσωπα από τον χώρο της ιατρικής επιστήμης. Η μεγάλη επέκταση του νοσηλευτικού κέντρου το 2010, την ώρα που η ελληνική οικονομία έμπαινε σε «γύψο», το βρήκε έτοιμο να αντιμετωπίσει επιτυχώς τις παθογένειες που ακολούθησαν.

Η… συνταγή; «Είχαμε ένα καλό, ρεαλιστικό επιχειρηματικό πλάνο, λαμβάνοντας υπόψη πάντα το χειρότερο δυνατό σενάριο. Και επιμένουμε στο να παρέχουμε value for money υπηρεσίες, γεγονός που αναγνωρίζει ο κόσμος, ο οποίος επιστρέφει εδώ». Πάντως, μόνο εύκολο δεν ήταν το εγχείρημα της διατήρησης της «υγείας» του νοσοκομείου, καθώς οι μεταρρυθμίσεις την περασμένη χρονιά προκάλεσαν ένα μίνι έμφραγμα στις επιχειρήσεις του κλάδου.

Η πρόσφατη μελέτη του Icap Group, με τίτλο Ιδιωτικές υπηρεσίες υγείας, καταγράφει μείωση της τάξης του 19% στα έσοδα των επιχειρήσεων παροχής ιδιωτικών υπηρεσιών υγείας στην Ελλάδα το 2013, σε σχέση με το 2012, οφειλόμενη σε μεγάλο βαθμό στην επιβολή του νόμου για τον μηχανισμό clawback/rebate, βάσει του οποίου οι επιχειρήσεις του κλάδου υποχρεώθηκαν σε απομείωση των απαιτήσεών τους για τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους σε ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ. Η γενική διευθύντρια του Mediterraneo παραδέχεται πως υπάρχει «τρομακτική αστάθεια» όσον αφορά την αποζημίωση των υπηρεσιών, αλλά εξηγεί πως η κρίση αυτή βρήκε το ιδιωτικό νοσοκομείο θωρακισμένο με έναν προγραμματισμό και μια οικονομική πολιτική μικρής εξάρτησης από το Δημόσιο.

«Οι αλλαγές είναι ραγδαίες και γίνονται οριζόντια. Κάποια στιγμή τα πράγματα θα ισορροπήσουν, αλλά μέχρι τότε θα υπάρξουν απώλειες στον κλάδο και ριζική αναμόρφωση του σκηνικού. Είμαι σίγουρη πως θα αντιμετωπίσουμε την κρίση αυτή στεκόμενοι στην ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών. Σε αυτό είμαστε πραγματικά ανυποχώρητοι, αυτή είναι η σημαία μας» τονίζει και φέρνει ως παράδειγμα την απόφαση της διοίκησης να συνεχίσει να επενδύει εν μέσω κρίσης σε υψηλή και ακριβή ιατρική τεχνολογία, στα πρότυπα των δυτικών κρατών, όπως π.χ. στη δημιουργία της πρώτης μονάδας εγκεφαλικών επεισοδίων στην Ελλάδα, η οποία λειτουργεί πλέον στο Μediterraneo.

Ποιο είναι λοιπόν το μυστικό της εύρυθμης λειτουργίας του νοσοκομείου; «Πρώτα απ’ όλα, είμαστε γιατροί» απαντά ξεκάθαρα η Γεωργία Δραγίνη, που δεν παραλείπει να εντάσσει στον καθημερινό εργασιακό μαραθώνιό της την ιατρική επιστήμη, συμμετέχοντας σε χειρουργεία και επιβλέποντας τη θεραπεία των ασθενών. Στο πλευρό της βρίσκεται συνεχώς ο επιστημονικός διευθυντής του Mediterraneo και σύζυγός της, νευροχειρουργός Γεώργιος Αθανασίου. «Ως γιατροί ξεκινάμε από κάτι άλλο, πρωταρχικά, τα βλέπουμε όλα ιατρικά. Το ότι έχουμε συνδυάσει την ιατρική με την επιχειρηματική ιδιότητα επιτυχώς είναι ένα ιδιαίτερο και σπάνιο γεγονός. Νομίζω πως αποτελεί μια ειδοποιό διαφορά του Mediterraneo. Αντιλαμβανόμαστε το πρόβλημα του ασθενούς, ενώ έχουμε την ίδια οπτική γωνία με τον συνεργάτη γιατρό. Μιλάμε κοινή γλώσσα. “Καταλαβαίνετε ιατρική” μας λένε. Μπορεί να μη μεταφράζεται πάντοτε σε χρήματα, αλλά για μας είναι σημαντικότερο το ότι χαίρουμε εκτίμησης», αναφέρει.

Προφανώς, αυτό δεν είναι αρκετό από μόνο του για να εξηγηθεί η επιτυχία του Mediterraneo. Σύμφωνα με τη Γεωργία Δραγίνη του νοσηλευτικού κέντρου, ούτε η σκληρή δουλειά –αν και βασικό συστατικό– αρκεί. Χρειάζονται, όπως η ίδια φροντίζει να επισημαίνει στους νέους που έρχονται στην εταιρεία εις αναζήτηση εργασίας, και άλλα στοιχεία: φαντασία, ευρηματικότητα, δυναμισμός, αυτοπεποίθηση, στόχος, όραμα, τύχη και διαφορετικότητα. Και πάνω από όλα, «μία καλή και επιλεγμένη ομάδα συνεργατών», στους οποίους δίνεται ο ζωτικός χώρος να δημιουργήσουν και να παραγάγουν έργο. Συνεργάτες που, όπως επισημαίνει, νιώθουν πλέον δικό τους το νοσοκομείο και φροντίζουν και οι ίδιοι για τη συνέχιση της καλής πορείας του. «Δεν ξέρω τι γίνεται στις μεγάλες εταιρείες», λέει, «με ενδιαφέρει ότι εδώ είμαστε όλοι μια ομάδα, έχουμε μια σχέση αλληλοϋποστήριξης, το ζούμε, το γουστάρουμε αυτό που κάνουμε, το κάνουμε με όλη μας την ψυχή, και αυτό βγαίνει στο τέλος».

Η Γεωργία Δραγίνη φροντίζει με ειλικρίνεια, πάντως, να επισημάνει πως στην επιχειρηματική της πορεία δεν έλειψαν τα λάθη. «“Επιχειρείν” σημαίνει δοκιμάζω, ρισκάρω. Τα λάθη που κάναμε τα πληρώσαμε, αλλά πιστεύω πως ήταν αποδεκτά στο πλαίσιο μιας επιχειρηματικής δραστηριότητας και έχουμε φροντίσει να αποτελέσουν μεγάλη διδακτική παρακαταθήκη για εμάς».

Με ειλικρίνεια απαντά και στην ερώτηση για το ποια στοιχεία της γυναικείας φύσης τη βοήθησαν στη σταδιοδρομία της. «Η θηλυκότητα και η γοητεία» δηλώνει αφοπλιστικά και εξηγεί πως δεν άφησε ποτέ τον παραδοσιακά ανδροκρατούμενο χώρο των επιχειρήσεων ιδιωτικής υγείας να της επιβληθεί.

«Το ότι είμαι γυναίκα δεν νομίζω ότι τελικά με δυσκόλεψε. Άλλωστε, μια έξυπνη γυναίκα ξέρει να χρησιμοποιεί και τη γυναικεία φύση της» λέει αλλά εξηγεί πως, αν μη τι άλλο, υπήρξαν πολλές περιπτώσεις που η ίδια έπρεπε να υιοθετήσει πιο δυναμική συμπεριφορά. «Πιστεύω ότι τα έχουμε όλα στη φύση μας. Αν έχεις αξία, είτε είσαι γυναίκα είτε είσαι άνδρας, κερδίζεις με αυτά που θα πεις, με τον τρόπο που θα σταθείς, κερδίζεις με την προσωπικότητά σου».

Το «πρώτο της παιδί» πάντως, όπως αποκαλεί η Γεωργία Δραγίνη το Mediterraneo, όπου περνά τουλάχιστον δέκα ώρες την ημέρα, πέρασε τα πρώτα παιδικά χρόνια και βρίσκεται στην εφηβεία. Το ίδιο και η 14χρονη σήμερα κόρη της. Είναι δυνατόν να συνδυαστούν η επαγγελματική και η προσωπική ζωή; «Ναι, γιατί προσπαθώ και βρίσκω τις ισορροπίες μου. Δεν είναι εύκολο» εξομολογείται. «Η ιατρική μού άνοιξε τους ορίζοντες και σε όλα όσα με ενδιέφεραν, π.χ. τη νομική, το μάνατζμεντ, αλλά και τη διακόσμηση. Έτσι, σήμερα είμαι γιατρός, αλλά ασχολούμαι και με τη διοίκηση. Και τελικά θεωρώ πως είμαι γεννημένη γι’ αυτό. Πιστεύω πως καθένας θα πρέπει να έχει στόχο να κάνει πράγματα που τον κάνουν ευτυχισμένο, να έχει μια εσωτερική ισορροπία. Οποιοσδήποτε έχει καλή γνώση αυτού που έχει επιλέξει να κάνει και έχει αποφασίσει να προσφέρει ποιοτική δουλειά δεν υπάρχει περίπτωση να αποτύχει».

Σε ό,τι αφορά το μέλλον, η γενική διευθύντρια του Mediterraneo δηλώνει αισιόδοξη. Μάλιστα, δεν αποκλείει νέες επιχειρηματικές δράσεις. Άμεσοι στόχοι της παραμένουν η διατήρηση του νοσηλευτικού κέντρου στα υψηλά επίπεδα παροχής ιατρικών υπηρεσιών που το καθιέρωσαν και η εξέλιξή του σε προορισμό εξατομικευμένης θεραπευτικής αγωγής. Και γιατί όχι, η επιλογή μερικών ακόμη πινάκων για τους ήδη φωτεινούς και γεμάτους χρώμα διαδρόμους του νοσοκομείου…



ΙΩΑΝΝΑ ΛΟΥΛΟΥΔΗ


Το κείμενο δημοσιεύεται στο περιοδικό Fortune που κυκλοφορεί στα περίπτερα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου