Δέκα εταιρείες που δεν βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας και πραγματοποιούν τις περισσότερες από τις πωλήσεις τους στο εξωτερικό.
Ένα είναι το απόλυτο όπλο κατά της ελληνικής «μιζέριας» και του εγχώριου εχθρικού επενδυτικού περιβάλλοντος: η εξωστρέφεια. Το «μυστικό» αυτό ανακάλυψαν δέκα εταιρείες που παρουσιάζει το «Κ», οι οποίες ως επί το πλείστον δεν βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας, αλλά έχουν καταστήσει τα ελληνικά προϊόντα περιζήτητα σε όλο τον κόσμο.
Με τον τρόπο αυτό, πέτυχαν να αντιπαρέλθουν οι εν λόγω εξαγωγείς το τσουνάμι της ελληνικής κρίσης, που στο πέρασμά του ταρακούνησε, εάν δεν συμπαρέσυρε, ακόμα και άλλοτε κραταιές ιστορικές επιχειρήσεις. Ελαιόλαδο, μέλι, κατεψυγμένα φρούτα, κρασί, φέτα, σοκολάτα και... σανδάλια αποτελούν ορισμένα μόνο από τα ελληνικά προϊόντα που απαρτίζουν τη μεγάλη των ελληνικών εξαγωγών λίστα.
Το «μυστικό» της Frozita
Για το ευρύ κοινό η επωνυμία Frozita ίσως να μην αποκαλύπτει πολλά. Ωστόσο, τα κατεψυγμένα φρούτα (βερίκοκο, κεράσι, ροδάκινο) και τα ασηπτικά προϊόντα (πρώτη ύλη για τις βιομηχανίες χυμών και παιδικών τροφών) της εταιρείας διανέμονται σε όλο τον κόσμο.
Το δίκτυο διανομής περιλαμβάνει 30 προορισμούς, μεταξύ των οποίων οι ΗΠΑ, η Σαουδική Αραβία, η Ρωσία, η Ιαπωνία, το Ντουμπάι και πολλές ευρωπαϊκές χώρες.
Το «μυστικό» της Frozita βρίσκεται στην τεχνολογία ταχείας κατάψυξης IQF (Individually Quick Frozen), που αποτρέπει τον σχηματισμό μεγάλων κομματιών πάγου στην επιφάνεια του φρούτου. Με τον τρόπο αυτό, το κα-τεψυγμένο έχει χαρακτηριστικά του νωπού φρούτου, διατηρώντας τη διατροφική αξία του.
Η επιτυχία της Frozita δεν είναι τυχαία, καθώς το τιμόνι της εταιρείας κατέχουν οι γιοι του Αναστάσιου Κωνσταντινίδη, που αποτελεί τον «πατέρα» των κατεψυγμένων φρούτων στην Ελλάδα.
Ελληνικό φάρμακο σε νέες αγορές για την Demo
Τα φάρμακα δεν θα μπορούσαν να απουσιάζουν από τη λίστα των ελληνικών προϊόντων που εξάγονται. Όλα ξεκίνησαν το 1964, όταν ο Σταύρος Δέμος άνοιξε ένα φαρμακείο από το οποίο... μεταπήδησε πολύ γρήγορα στον χώρο της παραγωγής, ιδρύοντας την Demo, η οποία εξελίσσεται σε μια από τις μεγαλύτερες εγχώριες εξαγωγικές φαρμακοβιομηχανίες. Δίνει το «παρών» σε 51 χώρες, ενώ το 201 3 εμφάνισε κύκλο εργασιών ύψους 105 εκατομμυρίων ευρώ, παρουσιάζοντας ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης άνω του 22% κατά την τελευταία οκταετία. Η φαρμακοβιομηχανία εξάγει σχεδόν το 80% του συνόλου της παραγωγής, στην οποία ανήκουν φάρμακα που διανέμονται εδώ και δύο χρόνια σε χώρες της Ευρώπης, αλλά δεν έχει λάβει άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα. Η εταιρεία έχει στο χαρτοφυλάκιό της 800 άδειες για πωλήσεις φαρμάκων σε όλο τον κόσμο και τώρα ετοιμάζεται να μπει στις αγορές της Βραζιλίας, του Μεξικού και του Καναδά.
Από τη Σαντορίνη και τη Νεμέα σε όλο τον κόσμο
Πρόκειται για την εταιρεία που πασχίζει να αυξήσει το μερίδιο αγοράς του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό, εξάγοντας τουλάχιστον το 60% της παραγωγής της. Για την ακρίβεια, οι επικεφαλής της Γαία Οινοποιητική. Παντελής Καράτσαλος και Γιάννης Παρασκευόπουλος, καταφέρνουν να διαθέτουν στα καλύτερα εστιατόρια της Αμερικής, της Γερμανίας και της Μεγάλης Βρετανίας τον ελληνικό οίνο σε τιμές που κυμαίνονται από 18 έως 23 δολάρια. Ο θαλασσίτης, το Ασύρτικο και το Αγιωργίτικο είναι τα brands που κυριαρχούν στο εξωτερικό, με τη Γαία να έχει λάβει τη διάκριση Regional Trophies και χρυσό μετάλλιο στα Decanter World Wine Awards. Η εταιρεία φέτος συμπληρώνει 20 χρόνια βίου και διαθέτει δύο οινοποιεία, στη Νεμέα και τη Σαντορίνη, ενώ τα προϊόντα της κατευθύνονται στις αγορές της Κεντρικής και της Δυτικής Ευρώπης, της Αυστραλίας, της Ρωσίας, της Βραζιλίας, της Κίνας, της Ταϊλάνδης, των ΗΠΑ και του Καναδά.
Μπαλσάμικο α λα ελληνικά
Η ιδρυθείσα ΤΟ 1939 Παπαδημητρίου Χ. Κ. ΑΒΕΤ υπήρξε η πρώτη εταιρεία που παρήγαγε βαλσαμικό ξίδι στην Ελλάδα και αποτελεί σήμερα έναν από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς, με το 75% του κύκλου εργασιών της να προέρχεται από το εξωτερικό. Συγκεκριμένα, το βαλσαμικό, η μεσογειακή μουστάρδα, η κορινθιακή σταφίδα και άλλα προϊόντα που παρασκευάζονται στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στη Θουρία Μεσσηνίας εντοπίζονται σε 29 χώρες, μεταξύ των οποίων η Αυστραλία (όπου το βαλσαμικό είναι το τρίτο σε πωλήσεις), η Ιαπωνία, ο Καναδάς και η Νότια Αφρική.
Η εταιρεία, της οποίας το βαλσαμικό είναι πρώτο σε πωλήσεις στην Ελλάδα, παρουσίασε τζίρο 10,1 εκατ. ευρώ, από 4,6 εκατ. ευρώ το 2006, με την αξία των πωλήσεων να υπολογίζεται άνω των 7 εκατ. ευρώ πέρυσι. Σήμερα, η διοίκηση της εταιρείας έχει περάσει στην τρίτη γενιά της οικογένειας, με βασικό «εκπρόσωπο» τον Χρήστο Παπαδημητρίου, τον γιο του Κώστα, που ανέλαβε το 1970 τα ηνία της επιχείρησης.
Σβήνει τη δίψα των Κινέζων η Frutop
Ο τετράγλωσσος δικτυακός τόπος της Frutop φανερώνει τονεξωστρεφή χαρακτήρα της ιδρυθείσας το 1973 βιομηχανίας παραγωγής πλαστικών φιαλών και συσκευασιών, που ξεκίνησε το 2008 την παραγωγή αναψυκτικών Frutop. Ύστερα από μία πενταετία, τα ανθρακούχα αναψυκτικά Frutop έχουν κατακτήσει τις ξένες αγορές, όπως αυτήν της Κίνας, προς την οποία τα τελευταία χρόνια η εταιρεία τριπλάσιασε τις εξαγωγές της. «Η Κίνα, με το μέγεθός της, είναι μια από τις πρώτες επιλογές», είχε αναφέρει πριν από περίπου ενάμιση χρόνο στο BBC η Εύη Μορφονίδη, υπεύθυνη εξαγωγών της εταιρείας. Στην γκάμα των προϊόντων Frutop ανήκουν, μεταξύ άλλων, η πορτοκαλάδα, η λεμονάδα, η βυσσινάδα, η cola, η σόδα και η γκαζόζα.
This is Sparta Gold
Με το στρατηγείο της, τις εγκαταστάσεις τυποποίησης, να βρίσκονται στο Καλαμάκι Κορινθίας, η εταιρεία τροφοδοτεί με εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο την Αμερική, την Ιαπωνία, τη Βραζιλία, τη Μ. Βρετανία, τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Κύπρο, την Αυστρία, την Τσεχία, την Πολωνία, την Αίγυπτο, τη Ν. Αφρική, τον Λίβανο και τη Συρία. Επίσης, στην Κίνα, που αποτελεί την πλέον ελκυστική αγορά παγκοσμίου, η εταιρεία διαθέτει γραφείο. Η Ελληνικά Εκλεκτά Έλαια ιδρύθηκε το 2000 και είναι θυγατρική της Μύλοι Σόγιας, με το No 1 brand της να είναι το Sparta Gold, που διανέμεται σε περισσότερες από 12 χώρες και έχει βραβευθεί με ένα αστέρι από το Superior Taste Award 2006 και με ένα αστέρι από το International Taste & Quality Institute (iTQi).
Σανδάλια από τον τόπο σου
Πρόκειται για το συνώνυμο του εξάγει. Η Ancient Greek Sandals της Χριστίνας Μαρτίνη και του Νικόλα Μινόγλου ιδρύθηκε το 2011, διαθέτει το 99% της παραγωγής της εκτός Ελλάδας και μέσα σε μόλις τρία χρόνια έχει καταφέρει να αποτελέσει ένα από τα αγαπημένα είδη υπόδησης του διεθνούς jet set, όπως της Madonna, της Rihanna ή της Sarah Jessica Parker.
Τα σανδάλια, που κατασκευάζονται εξολοκλήρου στην Ελλάδα και εξάγονται σε περισσότερες από 40 χώρες, έχουν «φιλοξενηθεί» στις σελίδες περιοδικών όπως το «Elle», το «Vogue» και το «Harper’s», με το ύψος των πωλήσεων να εκτιμάται ότι αυξάνεται 50% κάθε χρόνο.
Το «μυστικό» της γρήγορης διείσδυσης στην αγορά των rich and famous υπήρξε, καταρχήν, η ίδρυση γραφείου στο Λονδίνο και η ένταξη του προϊόντος στον διεθνή όμιλο λιανικής net-a-porter, ενώ σήμερα η μακρά λίστα των σημείων πώλησης περιλαμβάνει τα Colette και Bon Marche στο Παρίσι και το Saks στη 5th Avenue της Νέας Υόρκης.
Μέλι με τζίρο 20 εκατ. ευρώ
Με το μέλι Αττική και τα περισσότερα από δέκα προϊόντα της έχουν... κολλήσει περισσότερες από 35 χώρες του κόσμου σε Ευρωπαϊκή Ένωση, Ηνωμένες Πολιτείες, Καναδά, Μέση Ανατολή και Ιαπωνία, με τα προϊόντα της να βρίσκονται σε περίοπτη θέση στις προθήκες των πολυκαστημάτων Harrod’s, Fortnum & Mason και Zabar’s.
Μάλιστα, το 2013 τα προϊόντα της εταιρείας (μέλι Φίνο, μέλι Αττική Ελάτης, μέλι Αττική κ.ά.) διακρίθηκαν στα βραβεία Great Taste Awards 2013 της Μεγάλης Βρετανίας. Η Μέλι Attiki είναι από τις παλαιότερες ελληνικές εταιρείες: Το 1896 ο πατέρας των ιδρυτών, Γεώργιος Πίττας, ως επικεφαλής της «Εδωδίμων Αποικιακών», διαφήμισε το «χρυσάφι του Υμηττού», ενώ το 1928 ο Αλέξανδρος Πίττας (ο τρίτος από οκτώ αδέλφια) ίδρυσε στην οδό Σωκράτους κατάστημα εμπορίας και συσκευασίας μελιού. Σήμερα αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες εξαγωγικές δυνάμεις, με ετήσιο κύκλο εργασιών της τάξης των 20 εκατομμυρίων ευρώ.
Φέτα ετών... 94
Η ετών... 94 λαρισινή φέτα της Χώτος ABEE βρίσκεται στα ράφια των μεγαλύτερων καταστημάτων delicatessen και σούπερ-μάρκετ στο εξωτερικό, με το τυρί Hotos να έχει διακριθεί με το «χρυσό βραβείο ποιότητας» London Golden World Quality Prize. Πέραν της βρετανικής αλυσίδας Bradbury’s, η φέτα Χώτος εξάγεται από τη Φαλάνη της Λάρισας, όπου βρίσκονται οι εγκαταστάσεις της Χώτος, σε μεγάλους παίκτες του retail σε Αμερική, Γερμανία, Ελβετία και Γαλλία. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (2012), η Χώτος Α.Ε. εμφάνισε κύκλο εργασιών ύψους 14,6 εκατ. ευρώ, έχοντας ευνοηθεί -όπως και το σύνολο των παικτών του συγκεκριμένου κλάδου- από την κατοχύρωση ΠΟΠ (προϊόν ονομασίας προέλευσης) για τη φέτα σε Ευρωπαϊκή Ένωση και Καναδά. Ας σημειωθεί ότι η εταιρεία παράγει, εκτός από φέτα, μανούρι, μυζήθρα, ανθότυρο, πρόβειο γιαούρτι και βούτυρο.
Δεκαπλασίασε τις εξαγωγές η Oscar
Η Oscar αποτελεί τη δεύτερη, πίσω από την ΙΟΝ, μεγαλύτερη ελληνικών συμφερόντων σοκολατοποιία, με σαφή εξωστρεφή προσανατολισμό. Τα εξαγωγικά κατορθώματά της παραμένουν, μάλλον, άγνωστα στο ευρύ κοινό, κάτι που αποδίδεται στο χαμηλών τόνων προφίλ της εταιρείας, η οποία ιδρύθηκε το 1932 στην Κωνσταντινούπολη, μεταφέρθηκε το 1970 στην Αθήνα και σήμερα τα προϊόντα της εντοπίζονται σε 29 χώρες, μεταξύ αυτών σε Ευρώπη, ΗΠΑ, Ιαπωνία, Σκανδιναβία, Μέση Ανατολή, Γαλλία, Κορέα, Ταϊβάν και Κίνα. Ωστόσο, η ρευστότητα της εταιρείας, όπως έχει αναφέρει ο υπεύθυνος στρατηγικού σχεδιασμού της σοκολατοποιίας, Δημήτρης Μυστιλίογλου, κατά την κορύφωση της κρίσης στην Ελλάδα κινδύνεψε να εξαντληθεί, λόγω του περιορισμού του τραπεζικού δανεισμού. Όμως, ο συνεχής προσανατολισμός προς τις εξαγωγές έσωσε την επιχείρηση, που κατά τα τελευταία χρόνια δεκαπλασίασε την αξία των εξαγωγών της, φτάνοντας τα 8 εκατ. ευρώ σε επίπεδο πωλήσεων.
CAPITAL