Ασφυκτικές πιέσεις δέχεται και η ελληνική βιομηχανία τροφίμων από τις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά, με τις εξαγωγές ν' αποτελούν φως στο τούνελ της κρίσης.
Οι εξαγωγές τροφίμων συμβαδίζουν με την ποιότηταΣε δείπνο εργασίας που παρέθεσε προς τους δημοσιογράφους το Δ.Σ. του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων, που αριθμεί περίπου 1.300 μέλη, μεταξύ των οποίων και κλαδικούς συνδέσμους, ο πρόεδρος Ευάγγελος Καλούσης αναφέρθηκε στα προβλήματα και τις σημαντικές προοπτικές που ανοίγονται για το ελληνικό τρόφιμο αλλά και στο φαύλο κύκλο που έχει δημιουργηθεί.
Συμπύκνωσε τα προβλήματα στο τρίπτυχο: Ακριβές πρώτες ύλες, έλλειψη τραπεζικής ρευστότητας, επιμήκυνση χρόνου αποπληρωμής των εταιρειών από την αγορά. Το τρίπτυχο αυτό συμπληρώνεται κι από έναν άλλον παράγοντα που έχει να κάνει με τις προσφορές, στις οποίες αναγκάζονται να προβούν οι εταιρείες, για να σταθούν όρθιες στην κρίση.
Ο κ. Καλούσης εξήγησε πως υπάρχουν μεγάλες δυσκολίες, σαφώς λιγότερες από άλλους κλάδους, όπως π.χ. των κατασκευών, αλλά δεν παύουν οι ελληνικές εταιρείες τροφίμου ν' ανταγωνίζονται ξένες στο ράφι, με τον Ελληνα να έχει χάσει μεγάλο μέρος της αγοραστικής του δύναμης. Συν τοις άλλοις, παρατηρούνται και σήμερα εμπόδια, που αφορούν: γραφειοκρατία, ακριβές μεταφορές κ.ά.
Ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒΤ, Γιάννης Γιώτης, αναφέρθηκε και στις στρεβλώσεις που υπάρχουν σε ό,τι αφορά στο εξαγωγικό εμπόριο, και στη διαφορά τιμών που προκύπτει από τη διαφορά φορολογικών συντελεστών.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης αναφέρθηκε πως γίνονται κάποιες προσπάθειες από τα υπουργεία Ανάπτυξης και Εξωτερικών και για τη μείωση της γραφειοκρατίας και για τα εξαγωγικά εμπόδια, ωστόσο τα προβλήματα είναι υπαρκτά και η οικονομική κρίση έχει φτάσει στα όρια της εξόντωσης και τις επιχειρήσεις στο χώρο του τροφίμου, οι οποίες κρατούν με κερδοφορία της τάξης του 1%-2% ή οριακές ζημιές, για να μη χάσουν μερίδιο στην ελληνική αγορά.
Στα θετικά της όλης υπόθεσης είναι η άνοδος των εξαγωγών τροφίμου, η οποία αυξάνεται διαρκώς τα χρόνια της κρίσης αλλά και η νοοτροπία που, κατά το μέλος του ΣΕΒΤ, Ντίνα Καλλιμάνη, διαμορφώνεται στην Αμερική κι αποτελεί χρυσή ευκαιρία για τις ελληνικές εταιρίες: «Greek is healthy».
Εξ ίσου σημαντικό, κατά τον κ. Καλούση είναι πως πανεπιστημιακές ομάδες φοιτητών και καθηγητών εκδηλώνουν ενδιαφέρον για το διαγωνισμό Ecotrophelia, που διοργανώνει ο ΣΕΒΤ, για την παραγωγή ποιοτικών και οικολογικών προϊόντων και δίνουν νέα οπτική στον κλάδο αλλά και προοπτικές στους ίδιους για δουλειά.
ΑΝΝΑ ΣΤΕΡΓΙΟΥ, ENET