Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2014

Η επιτυχία της επιχείρησής σας εξαρτάται από 2 βασικά σημεία


Πολλές φορές βλέπουμε έναν επιτυχημένο επιχειρηματία ή ένα κερδοφόρο προϊόν, και προσπαθούμε να βρούμε το «μυστικό» της επιτυχίας του.
Φυσικά, η επιτυχία, πρώτον, είναι σχετική και ορίζεται διαφορετικά από τον καθέναν και, δεύτερον, είναι ένας συνδυασμός πολλών παραγόντων, όπως προσωπικές δεξιότητες, συστηματική εργασία, οικονομική συγκυρία.

Ας εστιάσουμε όμως στις 2 λειτουργίες της επιχείρησης, οι οποίες αποτελούν τα βασικά συστατικά στη «συνταγή» της επιτυχίας. Αν δεν φροντίσουμε τις δύο αυτές βασικές λειτουργίες, η προσπάθειά μας στους υπόλοιπους τομείς θα είναι χωρίς αποτέλεσμα.

Οι 2 βασικές επιχειρηματικές λειτουργίες

«Υπάρχουν μόνο δύο επιχειρηματικές λειτουργίες: το μάρκετινγκ και η καινοτομία» είχε πει ο Μίλαν Κούντερα, για να έρθει στη συνέχεια ο Peter Drucker, ένας από τους πιο διάσημους στοχαστές και συγγραφείς της επιστήμης του management, να υιοθετήσει την άποψη αυτή.

Γιατί οι δύο βασικές λειτουργίες μιας επιχείρησης είναι η καινοτομία και το μάρκετινγκ;

1. Καινοτομία

Η καινοτομία έχει πολλές μορφές και είναι διαρκής διαδικασία στις επιτυχημένες επιχειρήσεις.

Κατ’αρχάς η καινοτομία μπορεί να
  • είναι τεχνολογική,
  • αφορά τη δημιουργία ενός προϊόντος που πριν δεν υπήρχε, ή ενός προϊόντος που καλύπτει με καλύτερο τρόπο μια ανάγκη του πελάτη,
  • σχετίζεται με τη δημιουργία νέων αναγκών που δεν είχαμε πριν,
  • έχει να κάνει με τον τρόπο εξυπηρέτησης του πελάτη,
  • αφορά στο οργανωτικό σχήμα μιας επιχείρησης,
  • εστιάζει στον τρόπο εργασίας, ή
  • να περιλαμβάνει μεθόδους παρακίνησης και ανάπτυξης του προσωπικού.
Βλέπετε, λοιπόν, ότι η καινοτομία μπορεί να εμφανιστεί σε διάφορες πτυχές της επιχείρησης, και να κάνει τη διαφορά μεταξύ επιτυχίας και αποτυχίας, αρκεί η καινοτομία αυτή να καταλήγει σε ουσιαστικό όφελος για τον πελάτη.

Η καινοτομία πρέπει να είναι συνυφασμένη με την καθημερινή επιχειρηματική μας ενασχόληση. Ο επιχειρηματίας χρειάζεται διαρκώς να αναζητεί τρόπους για να εξυπηρετήσει καλύτερα τους πελάτες του, να προλαμβάνει τον ανταγωνισμό, να «κολυμπά» πρώτος σε «αχαρτογράφητα νερά», όπου υπάρχουν ευκαιρίες, δηλαδή ανάγκες που δεν καλύπτονται.

Αν μια επιχείρηση μπει σε «κατάσταση αναμονής», δηλαδή φτάσει σε ένα σημείο στασιμότητας, ο ανταγωνισμός θα έρθει και θα την ξεπεράσει. Στον επιχειρηματικό κόσμο τίποτα δεν είναι δεδομένο και στάσιμο.

2. Μάρκετινγκ

Αφού λοιπόν μια επιχείρηση εντάξει την κουλτούρα της καινοτομίας στην καθημερινή λειτουργία της, έρχεται το μάρκετινγκ να επικοινωνήσει προς τα έξω τα αποτελέσματα της καινοτομίας.

Μέσω του μάρκετινγκ θα
  • σχεδιαστεί και θα
  • λανσαριστεί ένα νέο προϊόν,
  • προσεγγιστούν οι πελάτες,
  • ανοίξει ο δρόμος για νέες αγορές, και ακόμα θα
  • διαμορφωθεί η εικόνα της επιχείρησης, ώστε αυτή να προσελκύσει ταλαντούχα στελέχη και ικανούς συνεργάτες.
Μέσω του μάρκετινγκ ουσιαστικά θα φτάσει το προϊόν από ιδέα να γίνει πηγή εσόδων για την επιχείρηση.

Είναι η καινοτομία και το μάρκετινγκ μόνο για τις μεγάλες επιχειρήσεις;

Μην ξεχνάτε ότι οι σημερινοί κολοσσοί, όπως η Microsoft, η Apple, η Google, τα McDonalds, ή ακόμα και ελληνικές επιχειρήσεις, όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος, ξεκίνησαν από το «μηδέν», από την αγάπη και το όραμα ενός επίδοξου επιχειρηματία. Βασίστηκαν στη δημιουργία κάτι νέου, κάτι καινοτόμου για την εποχή. Σκεφτείτε τις επιχειρήσεις που θαυμάζετε, και αναζητήστε το μοτίβο της επιτυχίας.

Οι 2 βασικές λειτουργίες, η καινοτομία και το μάρκετινγκ, αφορούν όλες τις επιχειρήσεις, ακόμα και τις μικρές και τους αυτοαπασχολούμενους.

Υφιστάμενες επιχειρήσεις

Αν είστε μικροεπιχειρηματίας, έχετε ήδη αντιληφθεί τι κάνει τη διαφορά για τον πελάτη σας. Ξέρετε ήδη πώς κινείται ο ανταγωνισμός σας, και πιθανόν να έχετε εντοπίσει ανάγκες μιας ομάδας πελατών που δεν καλύπτονται. Είστε ενημερωμένος για τις τεχνολογικές εξελίξεις στον κλάδο σας, και ποια εργαλεία υπάρχουν σήμερα για να κάνετε τη δουλειά σας και τα προϊόντα σας καλύτερα.

Μάλιστα, αν δραστηριοποιήστε ήδη δεκαετίες, θα έχετε εντοπίσει τις τεράστιες αλλαγές που έχουν λάβει χώρα τα χρόνια αυτά.

Αξιοποιήστε όλη αυτή τη γνώση για να τη μετατρέψετε σε καινοτομία,δημιουργώντας νέες ιδέες και δοκιμάζοντάς τις στην πράξη. Μην ξεχνάτε πως οτιδήποτε νέο σκεφτείτε πρέπει να πηγάζει από το ερώτημα «πώς θα καλύψω μια ανάγκη του πελάτη μου, προσφέροντας ιδιαίτερη αξία».

Νέες επιχειρήσεις

Αν θέλετε τώρα να ξεκινήσετε επιχειρηματικά, ενσωματώστε την καινοτομία στη δραστηριότητά σας από την αρχή, και βγάλτε τη προς τα έξω με το μάρκετινγκ. Να είστε σίγουροι ότι ακόμα ένα ψητοπωλείο, ακόμα ένα λογιστήριο, ακόμα ένα κατάστημα πώλησης ενδυμάτων δεν θα σας φέρει πιο κοντά στα όνειρά σας.

Έστω και αν έχετε στόχους σε τέτοιες ή άλλες κορεσμένες επιχειρηματικές δραστηριότητες, διαφοροποιηθείτε, βρείτε το κάτι επιπλέον ή καλύτερο από τον ανταγωνισμό, που μπορείτε να προσφέρετε στον πελάτη σας, και βασίστε εκεί το ανταγωνιστικό σας πλεονέκτημα. Δημιουργήστε ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο.

Σκεφτείτε σε τι δίνει σημασία ο πελάτης, ποιες ανάγκες έχει, τι από αυτά δεν καλύπτει ο ανταγωνισμός και βρείτε έναν τρόπο να αξιοποιήσετε το κενό που υπάρχει. Εστιάστε στο πώς θα προσεγγίσετε τους δυνητικούς πελάτες για να αγοράσουν το προϊόν ή την υπηρεσία σας μέσω του μάρκετινγκ.

Η καινοτομία είναι απαραίτητη στο σημερινό πολύ ανταγωνιστικό περιβάλλον. Στις μέρες μας δεν παρουσιάζονται οι ευκαιρίες της Ελλάδας των προηγούμενων δεκαετιών, αλλά παρόλα αυτά υπάρχει παγκοσμίως μεγάλος όγκος πληροφοριών διαθέσιμος προς αξιοποίηση, και αυτό δίνει την ευκαιρία σε όσους κινηθούν με νέες ιδέες και πάθος να πετύχουν επιχειρηματικά.



Στέλα Μικράκη, epidotisimag