Τη φιλοσοφία με την οποία μπορεί κανείς να «περάσει» από τη θεωρία στην πράξη και να δημιουργήσει τη δική του επιχείρηση με βάση την καινοτομία, παρουσίασε σήμερα η Μονάδα Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας σε φοιτητές των σχολών τεχνολογικών εφαρμογών, διοίκησης και οικονομίας.
Τί χρειάζεται για να δημιουργήσει κανείς τη δική του επιχείρηση; Ιδέες, χρηματοδοτικά «εργαλεία» και μια σειρά από βασικά βήματα για την υλοποίηση ενός επιχειρηματικού σχεδίου. Τη φιλοσοφία με την οποία μπορεί κανείς να «περάσει» από τη θεωρία στην πράξη και να δημιουργήσει τη δική του επιχείρηση με βάση την καινοτομία, παρουσίασε σήμερα η Μονάδα Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας σε φοιτητές των σχολών τεχνολογικών εφαρμογών, διοίκησης και οικονομίας.
Γενικός κανόνας είναι ότι η καινοτομία είναι η σύλληψη μιας θεωρητικής ιδέας που μετατρέπεται σε πράξη μέσω της δημιουργίας ενός εμπορικού προϊόντος με οικονομικό όφελος για τον επιχειρηματία», σημειώνει στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ο επίκουρος καθηγητής του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, Κωνσταντίνος Βατάλης. Τονίζει δε ότι δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στις νεοφυείς επιχειρήσεις (τις λεγόμενες και start – up) και διευκρινίζει ότι πρόκειται για επιχειρήσεις που συνδέονται με υψηλή ανάπτυξη και έχουν τεχνολογικό προσανατολισμό, με ενδιαφέρον να δημιουργήσουν μια νέα αγορά ή να εξελίξουν πολύ δυναμικά μια υπάρχουσα αγορά.
«Οι επενδυτές γενικότερα έλκονται ευκολότερα σε αυτού του είδους τις επιχειρήσεις γιατί παρουσιάζουν χαμηλό κόστος υλοποίησης και υψηλή απόδοση σε περίπτωση επιτυχίας», τονίζει και υπογραμμίζει ότι ένα ακόμη χαρακτηριστικό των επιχειρήσεων που θέλουν να αναπτύξουν ενεργό δράση πρέπει να είναι και η εξωστρέφεια ώστε τα προϊόντα τους να «κερδίσουν έδαφος» και στο εξωτερικό.
Πού θα πρέπει να αναζητηθούν οι επιχειρηματικές ιδέες;
«Δεν θέλουμε οι νέες επιχειρήσεις να είναι ένα ακόμη καφέ, ένα ακόμη φαστ φουντ, ένα ακόμη περίπτερο», είπε με νόημα στην εν λόγω εκδήλωση, η Μηχανολόγος Μηχανικός Ελπίδα Σαμαρά και κάλεσε τους νέους, όταν αναζητούν ιδέες επιχειρηματικής δράσης, να απευθύνονται στο οικογενειακό τους περιβάλλον, στην δική τους δημιουργικότητα αλλά και στις τρέχουσες κοινωνικο-οικονομικές εξελίξεις της χώρας.
«Η οικονομική κρίση γεννά ανάγκες και όταν οι “επίδοξοι” επιχειρηματίες αναζητούν λύσεις για την κάλυψη αυτών των αναγκών, μπορεί να φτάσουν σε μια ιδιαίτερα πετυχημένη επιχειρηματική ιδέα», τονίζει, εκτιμώντας ότι η ίδια η κρίση μπορεί να αποτελέσει «σημείο – κλειδί» για την αναζήτηση μιας καινοτόμου επιχειρηματικής δράσης. Σε κάθε περίπτωση, προσθέτει, κάθε επιχειρηματική ιδέα, για να έχει επιτυχία, πρέπει να ταιριάζει με τις δεξιότητες και τους προσωπικούς μας στόχους.
Τα χρηματοδοτικά «εργαλεία»
Σε ό,τι αφορά στα χρηματοδοτικά «εργαλεία» η κ. Σαμαρά αναφέρθηκε στις δυνατότητες που παρέχουν για καινοτόμες ιδέες τα κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών (venture capitals), οι επιχειρηματικοί άγγελοι και οι θερμοκοιτίδες επιχειρηματικότητας. Από την πλευρά του ο κ. Βατάλης αναφέρθηκε στα προγράμματα «ανταγωνιστικότητα» και “πράσινη επιχειρηματικότητα” που θα μπορούσαν να παρέχουν τα πρώτα εφόδια για να ξεκινήσει κανείς την επιχείρησή του.
Βασικά βήματα για την υλοποίηση ενός επιχειρηματικού σχεδίου
Για τα βασικά βήματα υλοποίησης ενός επιχειρηματικού σχεδίου μίλησε η πολιτικός μηχανικός Παρασκευή Γκιούρκα, τονίζοντας ότι δεν είναι πάντα μια εφεύρεση το βασικό στοιχείο ώστε να δημιουργηθεί καινοτομία καθώς πολλές εφευρέσεις δεν έχουν ζήτηση από την αγορά.
«Το πρώτο βήμα είναι να εντοπιστεί η ανάγκη στην αγορά και να αξιολογηθούν οι ευκαιρίες που παρέχει ώστε να προκύψει ένα προϊόν ή μια υπηρεσία», είπε. Στη συνέχεια απαραίτητα βήματα είναι η δημιουργία ενός επιχειρηματικού σχεδίου, η αναζήτηση εργαλείων χρηματοδότησης για πιθανούς επενδυτές και η έναρξη της προσπάθειας υλοποίησης της επιχειρηματικής ιδέας.
Κατά τη διάρκεια της σχετικής εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στην Κοζάνη, οι νέοι και οι νέες που συμμετείχαν σε αυτή, είχαν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε ένα περιβάλλον προσομοίωσης των διαδικασιών παρουσίασης των δικών τους επιχειρηματικών ιδεών και χρηματοδότησής τους από επενδυτές.