Σελίδες

Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2013

Σωτηρία από την ανεργία βρίσκει η Κοζάνη στην καλλιέργεια του κρόκου

Σωτηρία από την ανεργία βρίσκει η τοπική κοινωνία της Κοζάνης στηνκαλλιέργεια του κρόκου, ενός περιζήτητου προϊόντος, γνωστού και ως σαφράν, που τα τελευταία χρόνια κερδίζει ολοένα και περισσότερους καταναλωτές.
Μετά από μια πτώση που είχε τα προηγούμενα χρόνια, η καλλιέργεια του κρόκου επιστρέφει δυναμικά την εποχή της κρίσης, ως αντίδοτο στη μη εύρεση εργασίας.
«Κάθε χρόνο ασχολούνται περισσότερα άτομα με τον κρόκο και μπαίνουν και πολλοί νέοι. Τη στιγμή που δεν υπάρχουν δουλειές επιστρέφουν στη γη. Και επειδή οι νέοι της περιοχής μεγάλωσαν μέσα στον κρόκο, έχουν την τεχνογνωσία, τώρα επιστρέφουν σε αυτή την καλλιέργεια» είπε στη Voria.gro πρόεδρος του Συνεταιρισμού Κρoκοπαραγωγών Κοζάνης Νίκος Πατσούρας.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του κροκοκαλλιεργητή Αχιλλέα Τσιρέκακαι των τριώνπαιδιών του, που σπουδάζουν και παράλληλα ασχολούνται με την καλλιέργεια του κρόκου. «Τους έχω πει να σπουδάσουν αλλά να μη περιμένουν δουλειά στο δημόσιο. Αυτό που τους λέω είναι να βάλουν στρέμματα κρόκου και να έχουν ένα σίγουρο μεροκάματο και ένα καλό εισόδημα» τόνισε ο κ. Τσιρέκας, ο οποίος ασχολείται με τη συγκεκριμένη καλλιέργεια από το 1974. 
«Δεν μπορούν να κάνουν οι νέοι διαφορετικά» τόνισε, επισημαίνοντας ωστόσο, πως δεν υπάρχει βοήθεια από την Πολιτεία για όσους θέλουν να ασχοληθούν για πρώτη φορά με τον κρόκο. «Απαιτούνται κάποια χρήματα για να ξεκινήσει κάποιος και είναι δύσκολο να τα βρεις αυτή την εποχή» ανέφερε, σημειώνοντας πως υπάρχει ζήτηση στην περιοχή για τη συγκεκριμένη καλλιέργεια. «Οι νέοι της περιοχής δεν έχουν άλλη επιλογή» υπογράμμισε. 
Πάντως τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί οι οικογένειες στην Κοζάνη που ασχολούνται με την καλλιέργεια του «κόκκινου χρυσού» της ελληνικής γης, ενώ αυξανόμενα είναι και τα στρέμματα που βάζουν οι καλλιεργητές.
Περίπου 700 οικογένειες απασχολούνται με τον κρόκο, ενώ τις 4.500 φτάνουν τα στρέμματα που καλλιεργούνται. Η παραγωγή ετησίως κυμαίνεται σε 1,5 - 2 τόνους αλλά σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνεταιρισμού, τα επόμενα χρόνια εκτιμάται ότι θα φτάσουν 3-4 τόνους. «Υπάρχει ζήτηση στην αγορά τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό» τόνισε ο κ. Πατσιούρας, σημειώνοντας πως η Αμερική απορροφά το μεγαλύτερο μέρος. Ευρώπη, Αυστραλία, Καναδάς, Ιαπωνία είναι οι αγορές που ταξιδεύει ο κρόκος Κοζάνης, ενώ ήδη γίνεται προσπάθεια να διαφημιστεί περισσότερο το προϊόν στο εξωτερικό. Χαρακτηριστικό είναι ότι η καλλιέργεια του κρόκου έγινε γνωστή το τελευταίο διάστημα και μέσω του CNN, που ήρθε στην περιοχή και παρουσίασε το χρυσάφι της ελληνικής γής.


 Κάτια Γερακαρίτου, VORIA