Πέμπτη 31 Μαΐου 2018

Τι απαιτείται για να εκδοθεί Άδεια Λειτουργίας Επιχείρησης

Το πιο συχνό ίσως ερώτημα που μου κάνουν είναι τι χρειάζεται για μια Άδεια Λειτουργίας. Δηλαδή τι πρέπει να κάνω και να γνωρίζω, ενώ ψάχνω για τον χώρο που θα στεγάσει την επιχείρηση. Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε εκ των προτέρων εάν ένα μαγαζί "βγάζει Άδεια" και μετά να μπούμε στη διαδικασία να το νοικιάσουμε.

Προδιαγραφές

Οι προδιαγραφές είναι το Α και το Ω για βρούμε τον κατάλληλο χώρο . Οπότε, χρειάζεται καταρχήν να αποφασίσουμε τι θέλουμε να κάνουμε . Γιατί, για παράδειγμα, άλλες είναι οι προδιαγραφές που έχει ένα καφέ και άλλες οι προδιαγραφές που έχει ένα εστιατόριο. Αν και πλέον με την Υγειονομική Διάταξη που ισχύει δεν υπάρχουν τα λεγόμενα ελάχιστα τετραγωνικά μέτρα, ωστόσο δεν μπορούν όλες οι δραστηριότητες να χωρέσουν σε όλα τα καταστήματα .

Έτσι ας δούμε ποια είναι τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσουμε. Πρώτα απ όλα θα πρέπει να αποφασίσουμε τι θέλουμε να προσφέρουμε . Θέλουμε καφέ, ποτά, φαγητά, γλυκά, πίτες, τοστ; Ένα από αυτά τα είδη; Περισσότερα είδη; Κάνουμε μια λίστα και ανάλογα βλέπουμε σε ποια κατηγορία είμαστε και ποια ακριβώς δραστηριότητα θα κάνουμε . Παράδειγμα: εάν θέλουμε να προσφέρουμε πιτοειδή και τοστ, τότε η Άδεια Λειτουργίας μας θα είναι “Επιχείρηση μαζικής εστίασης παρασκευής και διάθεσης πρόχειρου γεύματος (Αναψυκτήριο)”. Εδώ πρέπει να αναφέρω ότι επειδή οι κατηγορίες της Υγειονομικής Διάταξης είναι γενικές, χρειάζεται να αναφέρουμε και ακριβώς την δραστηριότητα με βάση τον διαχωρισμό που είχε η προηγούμενη Υγειονομική διάταξη (Αναψυκτήριο στο παράδειγμα μας).

Στην συνέχεια αποφασίζουμε εάν τα προϊόντα που θα προσφέρουμε θα τα παρασκευάζουμε οι ίδιοι ή αν θα τα προμηθευόμαστε από άλλες (νόμιμες) επιχειρήσεις και αν θα τα προσφέρουμε σε καθήμενους ή περαστικούς πελάτες . Έτσι γνωρίζοντας αυτά τα τρία πράγματα έχουμε μία καλή εικόνα για το τι ψάχνουμε . Στο παράδειγμα μας εάν αποφασίσουμε ότι απλά θα ψήνουμε τις πίτες και θα τις πουλάμε μόνο σε περαστικούς πελάτες, τότε θα χρειαστούμε ένα σχετικά μικρό χώρο. Εάν όμως αποφασίσουμε ότι θα τα φτιάχνουμε όλα εμείς και θα έχουμε τραπεζοκαθίσματα, τότε χρειάζεται σαφώς μεγαλύτερος χώρος .

Σίγουρα σε αυτό το στάδιο δεν χρειάζεται να ξέρουμε ακριβώς πως θα διαμορφωθεί το μαγαζί και ακριβώς ποιοι χώροι θα το αποτελούν, αλλά πρέπει να έχουμε μία τάξη μεγέθους για την δραστηριότητα που θέλουμε να κάνουμε .

Νομιμότητα Χώρου

Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο που πρέπει να ξέρουμε πριν κάνουμε οποιαδήποτε κίνηση για να βγάλουμε Άδεια Λειτουργίας είναι να εξετάσουμε το κατά πόσο νόμιμος είναι ο χώρος. Αυτό γίνεται με την αντιπαραβολή των αρχιτεκτονικών σχεδίων της πολεοδομίας (κατόψεις και τομές) με την πραγματική κατάσταση, δουλειά που αναλαμβάνει ένας μηχανικός που γνωρίζει από Πολεοδομική Νομοθεσία και τις προδιαγραφές για μια Άδεια Λειτουργίας .

Πως βρίσκουμε αυτά τα σχέδια; Προφανώς στην Πολεοδομία. Ξέροντας τον Αριθμό Οικοδομικής Άδειας κάνουμε μία αίτηση και παίρνουμε αντίγραφα της Οικοδομικής Άδειας (στέλεχος και τοπογραφικό), κατόψεις των χώρων που μας ενδιαφέρουν και μία τομή.

Πολλές φορές αυτά τα στοιχεία αυτά τα έχει ο ιδιοκτήτης καταστήματος, όποτε γλιτώνουμε την διαδικασία της πολεοδομίας, αλλά να τονίσω ότι χρειαζόμαστε σχέδια θεωρημένα από την πολεοδομία και όχι μια απλή κάτοψη – αποτύπωση ιδιώτη μηχανικού . Επίσης, είναι υποχρέωση του ιδιοκτήτη να μας παραχωρήσει όλα τα απαραίτητα στοιχεία για να κάνουμε την έρευνα μας.

Αφού έχουμε τα σχέδια της Πολεοδομίας κάνουμε μια αυτοψία στον χώρο για να διαπιστώσουμε εάν υπάρχουν αυθαιρεσίες. Οι περιπτώσεις είναι ουκ ολίγες. Πατάρια που δεν έχουν δηλωθεί, χώροι που έχουν κλείσει ή έχουν αλλάξει χρήση, καταστήματα που διαχωρίστηκαν ή ενώθηκαν, η λίστα δεν έχει τελειωμό. Για να μπορέσουμε να πάρουμε Άδεια Λειτουργίας θα πρέπει όλες αυτές οι αυθαιρεσίες ( αν υπάρχουν φυσικά ) να ρυθμιστούν. Υπάρχουν τρόποι να ρυθμιστούν οι παρανομίες και να έχουμε ένα νόμιμο κατάστημα. Για την τακτοποίηση (εάν απαιτείται) είναι σημαντικό να ξέρουμε το κόστος, το ποιος θα το επιβαρυνθεί και πόσο χρόνο θα χρειαστεί η διαδικασία της τακτοποίησης .

Επίσης, μιας και είμαστε σε πολεοδομικά θέματα θα πρέπει να τσεκάρουμε εάν χρήσεις γης επιτρέπουν την δραστηριότητα που θέλουμε στην περιοχή που μας ενδιαφέρει. Η βεβαίωση χρήσεων γης εκδίδεται από την πολεοδομία, αλλά συνήθως μπορούμε να έχουμε μία προφορική απάντηση για το αν επιτρέπεται ή όχι .

Κλείνοντας, να επαναλάβω ότι πριν να πάμε να βγάλουμε μία Άδεια Λειτουργίας χρειάζεται να κατασταλάξουμε στο τι θέλουμε να κάνουμε και να ερευνήσουμε το κατά πόσο νόμιμο πολεοδομικά είναι το κατάστημα που θέλουμε να νοικιάσουμε .

Από την στιγμή που θα βεβαιωθούμε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα με τα παραπάνω νοικιάζουμε το κατάστημα και αρχίζουμε να βλέπουμε για την διαμόρφωση του χώρου, τις κουζίνες, τα WC , τα τραπεζοκαθίσματα, μιας και αν έχουμε καλυφθεί με την συναίνεση και την νομιμότητα, σπάνια κολλάμε στην διαμόρφωση και τις άλλες επιμέρους προδιαγραφές του εκάστοτε καταστήματος.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου