Ένας Κινέζος σοφός έλεγε ότι όταν πέφτει ο κεραυνός είναι αργά για να βουλώσεις τα αυτιά σου. Το ίδιο συμβαίνει και με την κρίση. Όταν κτυπήσει την πόρτα της επιχείρησης, είναι πολύ αργά για όσους δεν ήθελαν ούτε καν να την σκέπτονται.
Γι’ αυτό, ο δεκαπεντάλογος που ακολουθεί ίσως βοηθήσει κάποιες εταιρείες και τους επικεφαλής τους να συνειδητοποιήσουν το πρόβλημα και το βάρος του.
Πώς αντιμετωπίζονται λοιπόν τα ΜΜΕ και οι δημοσιογράφοι που τα υπηρετούν; Με μία σειρά ενεργειών, όπως αυτές που προτείνονται εδώ:
*Αναθέστε την ευθύνη των σχέσεων με τα ΜΜΕ και τους δημοσιογράφους σε ένα ανώτερο στέλεχος, το οποίο θα πλαισιώνεται από έμπειρους συμβούλους του δημοσιογραφικού χώρου. Το στέλεχος αυτό θα εκπροσωπεί την εταιρεία και θα αποτελεί αξιόπιστη πηγή πληροφόρησης για τους εκπροσώπους του τύπου.
*Αντιμετωπίστε τα γεγονότα. Αν κάνετε κάποιο λάθος, παραδεχτείτε το. Υποσχεθείτε ότι δε θα ξανασυμβεί και εξηγήστε πώς σκοπεύετε να επανορθώσετε.
*Φροντίστε να αποτελείτε εσείς την πηγή της πληροφόρησης, πριν αποτελέσετε αντικείμενο σχολιασμού. Η στιγμή για να καλλιεργήσετε φιλικές σχέσεις με τον τύπο είναι πολύ πριν παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα. Γνωρίστε τους δημοσιογράφους που καλύπτουν θέματα της εταιρείας σας, βοηθήστε τους στα ρεπορτάζ που κάνουν και κερδίστε τον σεβασμό τους. Εντοπίστε ποιοι από τους δημοσιογράφους αξίζουν τον δικό σας σεβασμό.
*Αν θέλετε να προβάλουν τις απόψεις σας, πρέπει να μιλάτε. Οι δημοσιογράφοι πληρώνονται για να γράφουν– και αυτό θα κάνουν, είτε εσείς τους βοηθήσετε είτε όχι. Όταν εσείς αρνείστε να τους δίνετε πληροφορίες, θα αναζητήσουν άλλες πηγές, ενδεχομένως και άτομα τα οποία δεν θα εκφραστούν με κολακευτικά λόγια για την εταιρεία σας.
*Δίνετε εγκαίρα απαντήσεις στα ερωτήματα που σας θέτουν. Έχετε υπ’ όψιν σας ότι δεν μπορείτε να ασκήσετε επιρροή αν παρέλθει κάποιο κρίσιμο χρονικό σημείο. Επίσης, δεν θα φανείτε αξιόπιστος αν δώσετε την εντύπωση ότι σκοπίμως καθυστερείτε. Σε περιόδους κρίσης, πρέπει να καταθέτετε τις απόψεις σας εντός μίας ημέρας.
*Απομακρύνετε τους δικηγόρους σας από το συγκεκριμένο πεδίο. Οι δικηγόροι θα σάς συμβουλεύουν πάντα να κρατάτε το στόμα σας κλειστό.
*Να λέτε πάντα την αλήθεια, αλλιώς σιωπήστε. Κανείς δεν εκτιμάει όσους ψεύδονται.
*Μην περιμένετε να είστε πάντα ο κερδισμένος από τον τύπο. Να είστε ικανοποιημένοι αν βγαίνετε κερδισμένοι τις περισσότερες φορές. Ακόμα και το καλύτερο ρεπορτάζ θα αφήνει κάποιες αιχμές, ακόμη και οι καλύτερες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν κατά καιρούς τα δυσμενή σχόλια του τύπου.
*Μην το παίρνετε προσωπικά. Ο δημοσιογράφος δεν είναι ούτε εχθρός, ούτε φίλος. Είναι ο μεσάζων ανάμεσα στην εταιρεία και στο κοινό στο οποίο στοχεύετε. Ξεχάστε τον εγωισμό σας, κανείς δεν ενδιαφέρεται γι’ αυτόν παρά μόνον εσείς.
*Ελέγξτε ό,τι είναι δυνατόν. Αποκαλύψτε οι ίδιοι την δυσάρεστη είδηση, πριν την «ξεθάψει» ο δημοσιογράφος. Εκμεταλλευτείτε την δυνατότητα που έχετε να αποκαλύπτετε επιλεκτικά τα θέματα που αφορούν στην επιχείρηση.
*Γνωρίστε καλά αυτούς που καλείστε να αντιμετωπίσετε. Τα ΜΜΕ δεν είναι όλα ίδια. Η τηλεόραση διαφέρει από τις εφημερίδες. Οι εφημερίδες διαφέρουν από τα περιοδικά. Σήμερα όμως υπάρχει και το Διαδίκτυο. Υπάρχουν επίσης διαφορές στο ύφος γραφής, ακόμα και στο ίδια μέσο ενημέρωσης. Γι’ αυτό, εσείς που καλείστε να αντιμετωπίσετε μία ομάδα δημοσιογράφων από διάφορα ΜΜΕ, πρέπει να είστε πολύ καλά προετοιμασμένος. Πρέπει να παρακολουθείτε τα ρεπορτάζ που κάνουν και να έχετε συνομιλήσει με άλλα στελέχη της επιχείρησης τα οποία έχουν δώσει συνεντεύξεις.
*Αποφύγετε τις εμφανίσεις στην τηλεόραση, εκτός αν διαθέτετε ευχέρεια λόγου. Ακόμα και τότε, μάθετε να παρουσιάζετε τις απόψεις σας λακωνικά, με συντομία. Χρησιμοποιείτε απλές προτάσεις, αποφεύγετε τα σύνθετα νοήματα.
*Να είστε ανθρώπινος. Οι δημοσιογράφοι– και η κοινή γνώμη– αισθάνονται μεγαλύτερη συμπάθεια απέναντι σε ένα άτομο, παρά σε μία επιχείρηση. Προσπαθήστε να δείχνετε τα συναισθήματά σας. Τα λάθη σας είναι εξίσου πιθανόν να συγχωρούνται, ακόμα και όταν επικρίνονται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου