Τρίτη 19 Ιουλίου 2016

Μπήκαμε στο Mega Plant της Coca Cola Τρία Έψιλον στο Σχηματάρι

                                           Μια μεγάλη επένδυση ύψους 24 εκατ. ευρώ βρίσκεται σε εξέλιξη και ισχυροποιεί την εξαγωγική δυνατότητα της εταιρείας.

Όταν τo 1886, ο John Pemberton , φαρμακοποιός της Ατλάντα, σε ένα από τα πειράματα του παρασκεύασε ένα εύοσμο υγρό με χρώμα καραμέλας, σίγουρα δεν μπορούσε να φανταστεί τη συνέχεια. Περιχαρής τότε ο Pemberton πήγε το παρασκεύασμά του στο γειτονικό φαρμακείο του Jacobs, όπου μπήκαν οι τελευταίες πινελιές ανθρακικού και δόθηκε στους πελάτες να το δοκιμάσουν: όλοι συμφώνησαν ότι το ποτό ήταν -το λιγότερο- ιδιαίτερο! Αυτομάτως το Jacobs’ Pharmacy έγινε το πρώτο κατάστημα πώλησης του αναψυκτικού, όπου με 5 cents μπορούσε οποιοσδήποτε να απολαύσει ένα ποτήρι με το νέο προϊόν. Για 130 χρόνια το brand της εταιρείας παραμένει διαχρονικό case study για τη βιομηχανία του μάρκετινγκ.

Αυτό, ωστόσο, το οποίο προξενεί μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι πως, παρότι πρόκειται για ένα αμερικανικό προϊόν, η επιτυχία του δεν περιορίζεται μόνο στις αγορές του Ατλαντικού, αλλά επεκτείνεται και σε όσες βρίσκονται πέρα από αυτόν, και κυρίως, στη Γηραιά Ήπειρο. Το καλό δίκτυο που δημιούργησε η εταιρεία με τους ανά τον κόσμο εμφιαλωτές της, έχει συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό στην επιτυχία αυτή.

Στη χώρα μας, η Coca-Cola Τρία Έψιλον έχει παρουσία από το 1969, εμφιαλώνοντας το αγαπημένο αναψυκτικό των Ελλήνων, που δεν λείπει ποτέ από το οικογενειακό τραπέζι. Σύμφωνα με μελέτη της Steward Redqueen, υπολογίζεται ότι το ύψος της προστιθέμενης αξίας από τη δραστηριότητα της Coca-Cola Τρία Έψιλον και της Coca-Cola Company στην ελληνική οικονομία ανέρχεται στα 924 εκατ. ευρώ (0,5% του ΑΕΠ). Δηλαδή, για κάθε ευρώ άμεσης προστιθέμενης αξίας δημιουργούνται επτά ευρώ. Για την ιστορία, η Coca-Cola Hellenic Bottling Company, η οποία άρχισε τη δραστηριότητά της από την Ελλάδα, εξ ου και η επωνυμία, μετατράπηκε σε έναν από τους μεγαλύτερους εμφιαλωτές παγκοσμίως, υπό τη σκέπη του οποίου βρίσκονται πλέον 28 χώρες.

Επένδυση 24 εκατ. ευρώ που αλλάζει τα δεδομένα
Το πόσο σημαντική είναι για τη μητρική εταιρεία η ελληνική αγορά καταδεικνύεται και από την πρόσφατη επένδυση, ύψους 24 εκατ. ευρώ, στην οποία προχώρησε με ίδια κεφάλαια η Coca-Cola Τρία Έψιλον, επεκτείνοντας τις εγκαταστάσεις της βιομηχανικής μονάδας της στο Σχηματάρι. Στόχος είναι να αυξηθεί η εξαγωγική δραστηριότητα σε γειτονικές χώρες, όπου υπάρχει αυξημένη ζήτηση, με τις δύο νέες γραμμές που προστέθηκαν να ενισχύουν την παραγωγή κατά 78.000 κουτάκια και 50.000 φιάλες την ώρα, αντίστοιχα.

Την ίδια στιγμή, στα σκαριά βρίσκεται η επέκταση της αποθήκης σε μια επιφάνεια πέντε στρεμμάτων, έργο το οποίο υπολογίζεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο. Συγκεκριμένα, με τη νέα μεγάλη αυτή επένδυση που είναι σε εξέλιξη, στο Σχηματάρι θα παράγονται το σύνολο του όγκου των χυμών και το 96% του όγκου των αναψυκτικών, ενώ η εκεί μονάδα θα διακινεί το 67% των πωλήσεων της εταιρείας. Ως εκ τούτου, στο Σχηματάρι θα πραγματοποιείται το σύνολο της εξαγωγικής δραστηριότητας σε αναψυκτικά και χυμούς, με κύρια αγορά τη Βουλγαρία, καλύπτοντας το 100% των αναγκών της σε Coca-Cola και Sprite σε κουτί αλουμινίου. Με την ολοκλήρωση της συγκεκριμένης επένδυσης, η χώρα μας θα διαθέτει την έβδομη μεγαλύτερη μονάδα εντός των 28 χωρών του Ομίλου Coca-Cola Hellenic, ισχυροποιώντας τη θέση της και τη δυνατότητα περαιτέρω παραγωγικής υποστήριξης και άλλων χωρών του ομίλου.


Το Fortune υποδέχθηκαν στις εγκαταστάσεις του εργοστασίου ο Engineering Manager της Coca-Cola Τρία Έψιλον Ελλάδας – Κύπρου, Γιάννης Κρήτας, και ο διευθυντής του εργοστασίου Γιάννης Πετράκης. Όπως μας ανέφεραν, με την ολοκλήρωση της επένδυσης, το εργοστάσιο θα παράγει 189 διαφορετικούς κωδικούς, σε 13 διαφορετικές συσκευασίες για εννέα brands. Ακόμα, μετά την ολοκλήρωση του έργου, θα έχουν δημιουργηθεί 21.000 τ.μ. κτιριακών εγκαταστάσεων, στα οποία θα στεγάζονται τέσσερα εξειδικευμένα εργαστήρια ελέγχου ποιότητας, στελεχωμένα με επιστημονικό προσωπικό. Εκεί θα εξετάζονται ενδελεχώς η ποιότητα χυμών και αναψυκτικών σε κάθε στάδιο, καθώς και τα υλικά συσκευασίας και οι πρώτες ύλες.

Το χρονικό διάστημα στο οποίο έγινε η επένδυση δεν είναι τυχαίο, καθώς η εταιρεία έχει μάθει να λειτουργεί στη λογική των επενδύσεων που θα αποφέρουν καρπούς κυρίως σε μακροπρόθεσμο επίπεδο. Η χώρα μας, άλλωστε, αποτελεί ένα σημαντικό hub για την Coca-Cola Τρία Έψιλον, η οποία, παράλληλα, αποτελεί έναν από τους βασικότερους αγοραστές πρώτων υλών, υλικών συσκευασίας και άλλων υλικών από ελληνικές επιχειρήσεις – προμηθευτές, δαπανώντας ετησίως 56 εκατ. ευρώ.

«Οι εργαζόμενοί μας νιώθουν ασφαλείς στην εταιρεία, βλέποντάς τη να επενδύει μέσα στην κρίση 24 εκατ. ευρώ. Έπειτα, οι μεγάλες επιχειρήσεις είναι αυτές που πρέπει να επενδύσουν σε δύσκολους καιρούς. Θεωρώ ότι ο ανταγωνισμός είναι υγιής όταν καθεμία επιχείρηση προσπαθεί να γίνει όσο καλύτερη μπορεί και κάνει τα πάντα για να κερδίζει μαζί με τον πελάτη της» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Γιάννης Πετράκης.


Οι γραμμές παραγωγής του εργοστασίου
Σε ετήσια βάση παράγονται 65 εκατομμύρια μοναδιαία κιβώτια, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων απορροφάται από την εγχώρια αγορά. Επτά γραμμές παραγωγής χυμών Amita, δύο γραμμές παραγωγής για την τενεκεδένια συσκευασία (can), μια γραμμή επιστρεφόμενης φιάλης, δύο γραμμές παραγωγής πλαστικών φιαλών (PET), μια γραμμή post mix και, τέλος, πέντε γραμμές παραγωγής pre-form (προπλάσματος), το υλικό από το οποίο διαμορφώνονται οι πλαστικές φιάλες, λειτουργούν δίχως παύση, 24 ώρες το 24ωρο.

Το γεγονός ότι στο Σχηματάρι υπάρχει ειδική μονάδα για την κατασκευή προπλάσματος από ρητίνη –σε μισό δισ. τεμάχια υπολογίζεται η παραγωγή σε ετήσια βάση– επέτρεψε στη διοίκηση του εργοστασίου να συνεχίσει κανονικά τη λειτουργία του κατά την περίοδο επιβολής των capital controls, καθώς υπήρχε αυτονομία και δεν προέκυψαν προβλήματα εισαγωγής φιαλών και πωμάτων, όπως είχαν άλλες επιχειρήσεις του κλάδου.

Όπως αναφέρουν τα στελέχη της εταιρείας, από τη λειτουργία των δύο νέων γραμμών παραγωγής εκτιμάται ότι θα ανοίξουν περί τις 45 νέες θέσεις εργασίας, μεγαλώνοντας την «οικογένεια» της Coca-Cola 3E στην περιοχή του Σχηματαρίου στα 350 άτομα. Αξίζει να σημειωθεί πως στον αριθμό αυτό, κατά τους θερινούς μήνες, που καταγράφεται μεγαλύτερη ζήτηση, προστίθενται σταθερά 70 εποχικές θέσεις εργασίας, ενώ δεν είναι λίγοι οι φοιτητές που αποκτούν εργασιακή πείρα σε διάφορους τομείς της επιχείρησης. Ενδεικτικά από το πρόγραμμα Graduate Trainees, που «τρέχει» εδώ και 26 χρόνια, κάθε χρόνο επιλέγονται απόφοιτοι πανεπιστημίων οι οποίοι εργάζονται με κανονικό μισθό για δύο χρόνια και απασχολούνται σε διάφορα πόστα της εταιρείας. Τα στοιχεία δείχνουν πως σε βάθος χρόνου πάνω από 160 άτομα έχουν εξελιχτεί και έχουν απορροφηθεί τελικά στην εταιρεία. Μάλιστα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, η Coca-Cola Τρία Έψιλον κατέκτησε τη δεύτερη θέση στις προτιμήσεις των νέων, ως ένα από τα καλύτερα εργασιακά περιβάλλοντα στα οποία θα ήθελαν να εργαστούν.

«Με την ολοκλήρωση του έργου, το εργοστάσιο θα δέχεται ξανά επισκέψεις σχολείων, φορέων και άλλων ενδιαφερομένων που θέλουν να δουν από κοντά πώς λειτουργεί μια μεγάλη μονάδα που παράγει γνωστά και αγαπημένα προϊόντα» αναφέρει ο Γιάννης Κρήτας.

Τα brands της εταιρείας
Εδώ και 47 χρόνια η κλασική Coca-Cola στην κόκκινη συσκευασία εξακολουθεί να θεωρείται η «ναυαρχίδα» της Coca-Cola Τρία Έψιλον , με τη Zero να έρχεται δεύτερη σε κατανάλωση και τη Light να ακολουθεί. Μάλιστα, η περίπτωση της Coca-Cola Ζero ήταν πραγματικό success story, αφού, με το που τοποθετήθηκε στην αγορά, σημείωσε άμεσα υψηλές πωλήσεις. Άλλωστε, η στροφή που συντελείται παγκοσμίως στην υιοθέτηση ενός πιο υγιεινού τρόπου ζωής επιτάσσει την κατανάλωση προϊόντων με χαμηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη και η Coca – Cola Company ήταν από τις πρώτες εταιρείες του κλάδου που κινήθηκαν επιθετικά. Επίσης έχει δεσμευτεί παγκοσμίως να προσφέρει επιλογές με λίγες ή καθόλου θερμίδες. Ωστόσο, κάτι που λίγοι γνωρίζουν είναι πως η Sprite Zero ήταν ένα προϊόν που δημιουργήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα και σήμερα έχει φτάσει να καταναλώνεται σε περισσότερες από 100 χώρες. Εκτός όμως από την Coca-Cola και τη Sprite, στα εργοστάσια της εταιρείας παράγονται αρκετά ελληνικά προϊόντα, όπως οι φυσικοί χυμοί Amita και Frulite, αλλά και το φυσικό μεταλλικό νερό Αύρα, ενώ η ελληνική εταιρεία αποτελεί αποκλειστικό διανομέα γνωστών αλκοολούχων ποτών, μεταξύ των οποίων τα Cutty Shark, Aperol και Campari.

Η Amita ήταν ο πρώτος συσκευασμένος φυσικός χυμός που λανσαρίστηκε το 1983 στην ελληνική αγορά, αντικαθιστώντας τα μέχρι τότε συμπυκνώματα, που απαιτούσαν προσθήκη νερού. Για την παραγωγή των χυμών και των αναψυκτικών χρησιμοποιούνται 50.000 τόνοι φρούτα από διάφορα μέρη της Ελλάδας, κίνηση που στηρίζει σημαντικά και τον πρωτογενή τομέα.

*To κείμενο δημοσιεύεται στο περιοδικό Fortune που κυκλοφορεί στα περίπτερα. 

**Φωτογραφίες: Στέφανος Παπαδόπουλος


ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΜΑΡΙΑ ΑΚΡΙΒΟΥ



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου