Πέμπτη, 16 Ιουνίου 2016

Συμβουλές και τεχνικές αποτελεσματικής επικοινωνίας κατά τη διάρκεια της συνέντευξης


Ακολουθούν ορισμένες χρήσιμες συμβουλές για αποτελεσματική επικοινωνία κατά τη διάρκεια της συνέντευξης:

- Χρησιμοποίησε θετικές λέξεις και φράσεις.

- Διατήρησε σταθερό και ήρεμο τον τόνο της φωνής σου.

- Απόφυγε τις απότομες εναλλαγές είτε λόγω έκπληξης, είτε λόγω αμηχανίας, είτε για οποιονδήποτε άλλο λόγο. Επίλεξε μόνο εκείνες τις στιγμές που θέλεις να χρωματίσεις τον τόνο της φωνής σου προκειμένου να δώσεις έμφαση σε κάτι το οποίο θες να παρουσιάσεις ως σημαντικό, για παράδειγμα αν θες να δείξεις τον ενθουσιασμό σου ή το πάθος σου για κάτι συγκεκριμένο.

- Μη διακόπτεις τον συνομιλητή σου. Ο διάλογος στηρίζεται στον σεβασμό, και το μεγαλύτερο ατόπημα ασέβειας είναι να μιλάς όταν αυτός που έχεις απέναντί σου δεν έχει ολοκληρώσει τη φράση του.

- Απόφυγε τις μονολεκτικές απαντήσεις. Χρησιμοποίησε ολοκληρωμένες και τεκμηριωμένες προτάσεις. Σε κάποιες περιπτώσεις που το θεωρείς απαραίτητο δώσε παραδείγματα για να στηρίξεις τα λεγόμενά σου, ακόμα κι αν δε σου έχει ζητηθεί.

- Χρησιμοποίησε μικρές προτάσεις. Οι προτάσεις που πλατειάζουν ενέχουν τον κίνδυνο να χαθεί το νόημα που θες να μεταφέρεις και μπορεί να μπερδέψεις τον συνομιλητή σου.

- Μη φλυαρείς. Δε χρειάζεται να επαναλαμβάνεις τα λεγόμενά σου για να γίνεις πιο πειστικός. Θα έχει το αντίθετο αποτέλεσμα. Επίσης, παρατήρησε τον συνομιλητή σου. Αν διακρίνεις σημάδια κόπωσης ή δυσφορίας, σημαίνει ότι θα πρέπει να είσαι πιο συνοπτικός στις απαντήσεις σου.

- Χρησιμοποίησε λέξεις που είσαι απόλυτα σίγουρος για το νόημά τους. Σε αντίθετη περίπτωση υπάρχει κίνδυνος παρεξηγήσεων και εξαγωγής λανθασμένων συμπερασμάτων.

- Μη χρησιμοποιείς γλώσσα «αργκό», υπερβολικά εκλαϊκευμένες εκφράσεις ή/και βωμολοχίες. Εκφράσεις του τύπου «γουστάρω» ή «μέσα είμαι» δε δίνουν την καλύτερη εντύπωση σε μια πρώτη επαγγελματική γνωριμία, όσο κι αν είναι ευρέως συνηθισμένες στην καθομιλουμένη.

- Μίλα όσο πιο απλά γίνεται. Η χρήση βαρύγδουπων εκφράσεων και μη συνηθισμένων λέξεων δεν αποδεικνύει πάντα τη μόρφωσή σου. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα φανερώνει τάση επίδειξης και αλαζονεία.

- Η χρήση χιούμορ, ενώ εκτιμάται ως όπλο των ευφυών ανθρώπων, είναι δίκοπο μαχαίρι. Όσο βοηθητικό μπορεί να γίνει στην επικοινωνία, σπάζοντας τον πάγο και ενώνοντας τους ανθρώπους, άλλο τόσο μπορεί να δημιουργήσει ψυχρότητα και απόσταση ανάμεσά τους. Κι αυτό γιατί το χιούμορ είναι υποκειμενικό και δεν μπορεί να ερμηνευτεί με τον ίδιο τρόπο απ' όλους. Αν πιστεύεις πως έχεις χιούμορ και θες να το χρησιμοποιήσεις, βάδισε διακριτικά και προσεκτικά στην αρχή, για να διαπιστώσεις αν ο συνεντευξιαστής χρησιμοποιεί καταρχήν το χιούμορ στη δουλειά του και έπειτα κατά πόσον έχετε την ίδια αίσθηση πάνω σ' αυτό. Και μην ξεχνάς κι εδώ το «μέτρον άριστον»: χιούμορ στη σωστή δόση και στη σωστή στιγμή.

- Μίλα αργά και καθαρά. Για να βρεις την ισορροπία, φαντάσου ότι ο συνομιλητής σου είναι αλλοδαπός που ζει χρόνια στην Ελλάδα.

- Βρες τον τρόπο με τον οποίο θα μιλούσες σε κάποιον που τα ελληνικά δεν είναι η μητρική του γλώσσα και θα τα πας περίφημα!

- Κάνε χρήση του πληθυντικού ακόμα κι αν ο συνεντευξιαστής αρχίσει να σου μιλάει στον ενικό. Αν σε προτρέψει να του μιλήσεις κι εσύ στον ενικό, μπορείς να το κάνεις εφόσον αισθάνεσαι άνετα μ' αυτό.

Πέρα όμως από τα παραπάνω σημεία, υπάρχουν και τρεις ωφέλιμες τεχνικές που ανήκουν στην κατηγορία της ενεργητικής ακρόασης. Συνοπτικά αυτές είναι:

1. Παράφραση (paraphrasing): Μικρή σύνοψη αυτών που έχει πει ο συνομιλητής μας και που συνδέεται με γεγονότα και πληροφορίες τις οποίες εμπεριέχει το μήνυμα, προκειμένου να επαληθεύσουμε ότι το κατανοήσαμε σωστά.

Παράδειγμα: «Αν κατάλαβα σωστά, αυτό που μου ζητάτε είναι να ετοιμάσω μια παρουσίαση με τα σημαντικότερα σημεία της καριέρας μου και να τα στείλω με e-mail μέσα σε τρεις ημέρες».

2. Αντανάκλαση (reflecting): Τεχνική αναγνώρισης των συναισθημάτων του συνομιλητή μας, ώστε να δημιουργηθεί ένα συναισθηματικό δέσιμο και έτσι να βελτιωθεί η επικοινωνία.

Παράδειγμα: «Θα πρέπει να νιώσατε πολύ ικανοποιημένος/δυσαρεστημένος από αυτή την εξέλιξη».

3. Ανακεφαλαίωση (summarizing): Συνδυάζει τις δύο παραπάνω τεχνικές, κάνοντας μια μικρή περίληψη του μηνύματος που λάβαμε, με τη διαφορά ότι εμπεριέχει τόσο γεγονότα όσο και συναισθήματα.

Παράδειγμα: «Καταλαβαίνω την ανησυχία σας για το γεγονός ότι δεν έχω ακόμα το δίπλωμα των γαλλικών αλλά σας διαβεβαιώνω ότι τα μιλάω άπταιστα».

Χρησιμοποιώντας τις παραπάνω τεχνικές καταφέρνεις να κάνεις ένα πολύ σημαντικό βήμα στην επικοινωνία σου. Κατ' αρχάς αποδεικνύεις στον συνεντευξιαστή ότι ακούς με μεγάλη προσοχή αυτά που σου λέει. Έπειτα διασφαλίζεις ότι δεν έχεις καταλάβει κάτι λάθος, άρα δε θα πεις ή δε θα κάνεις κάτι που θα σε εκθέσει. Τέλος, βοηθάς να καλλιεργηθεί κλίμα εμπιστοσύνης και ειλικρίνειας, κερδίζοντας τις εντυπώσεις του συνομιλητή σου.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου