Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2015

Hotel Brain: Το ξενοδοχείο στην Αυστρία, ο μάνατζερ στην Αθήνα!

                                         Ο Πάνος Παλαιολόγος, ιδρυτής και πρόεδρος της HotelBrain (Φωτογραφία: Βαγγέλης Ζαβός).

«Η επιχειρηματική επιτυχία σού προκύπτει όχι κάνοντας ό,τι κάνουν οι άλλοι καλά, αλλά κάνοντας κάτι που οι άλλοι είτε δεν μπορούν να κάνουν καθόλου είτε δεν μπορούν να κάνουν καλά», έχει πει ο διακεκριμένος Βρετανός οικονομολόγος Τζον Κέι, καθηγητής στο London School of Economics. Δεν ξέρω αν ο Πάνος Παλαιολόγος, ιδρυτής και πρόεδρος της HotelBrain, το έχει ακούσει ποτέ, πάντως αυτό το μότο ακολουθεί με αφοσίωση εδώ και δεκαπέντε χρόνια.

Με σπουδές στο διεθνώς αναγνωρισμένο International Hotel & Tourism Training Institute της Ελβετίας, ειδίκευση στα μικρά πολυτελή ξενοδοχεία και αληθινό πάθος για τη δουλειά του, στα τέλη της δεκαετίας του ’90 εργαζόταν ως διευθυντής στις πέντε αστέρων Katikies, στην Οία της Σαντορίνης. Η επιτυχία τού έφερνε ολοένα και περισσότερες προτάσεις συνεργασίας. Ετσι, το 2000 αποφάσισε να δημιουργήσει μια εταιρεία-ομπρέλα, που θα μανατζάρει ξενοδοχειακές μονάδες, συνδράμοντάς τες σε αλλαγή πολιτικής αλλά και λογικής, όσον αφορά την αναβάθμιση των υπηρεσιών που προσέφεραν. Στόχος; Μα, φυσικά, το όσο το δυνατόν καλύτερο πλασάρισμά τους στην τόσο ανταγωνιστική αγορά του τουρισμού.

Η HotelBrain ιδρύθηκε το 2000 και ήταν η πρώτη εταιρεία που εισήγαγε τον όρο «Hotel management» στην Ελλάδα. Aπευθύνθηκε κυρίως σε οικογενειακές επιχειρήσεις, οι οποίες δεν διέθεταν την τεχνογνωσία και την εξειδίκευση που απαιτεί το επαγγελματικό μάνατζμεντ προκειμένου να εξασφαλίσουν την εύρρυθμη και ποιοτική λειτουργία τους, την οικονομική βιωσιμότητά τους και, πάνω απ’ όλα, τη δημιουργία ενός ανταγωνιστικού προϊόντος που θα μπορούσε να σταθεί με αξιώσεις στην παγκόσμια αγορά.

Σήμερα είναι ο μεγαλύτερος παίκτης, έχοντας στο χαρτοφυλάκιό της 125 boutique hotels με τη σφραγίδα παγκόσμιων brands, όπως τα Leading Hotels of the World, Small Luxury Hotels και Relais & Châteaux. Επιπλέον, μετά την επέκτασή της σε 38 προορισμούς ανά την Ελλάδα, πέτυχε άνοιγμα και στο εξωτερικό, σε Αυστρία, Τουρκία, Κύπρο, Σερβία, Μαυροβούνιο, Λίβανο. «Πάντα είχα στο μυαλό μου κάτι που μου είχε πει πριν από μερικά χρόνια ένας άνθρωπος με μεγάλη πείρα στα τουριστικά», μου λέει ο Πάνος Παλαιολόγος. «Από τη Σαντορίνη βλέπεις μέχρι την Ιο, το πολύ μέχρι τη Μύκονο. Από την Αθήνα βλέπεις όλη την Ελλάδα και από το Λονδίνο όλο τον κόσμο»...

Στη Γηραιά Αλβιώνα η HotelBrain δεν έχει φτάσει ακόμα, αλλά τίποτα δεν αποκλείεται. Η δυναμική της υπόσχεται, άλλωστε, πολλά. Ο καθαρός τζίρος της το 2014 ξεπέρασε τα 51 εκατομμύρια ευρώ. Και οι διακρίσεις της διαδέχονται η μία την άλλη. Τον περασμένο Σεπτέμβριο βραβεύτηκε με World Travel Award ως η κορυφαία εταιρεία διαχείρισης ξενοδοχείων στην Ευρώπη. Λίγο νωρίτερα είχε γίνει μέλος του διεθνούς δικτύου της Endeavor Global για το καινοτόμο επιχειρηματικό της μοντέλο.

«Η Ελλάδα είναι ένα απέραντο resort!»

Δεν ήταν, βέβαια, όλα ρόδινα από την αρχή. Ηταν δύσκολο να φτάσει ένας ιδιοκτήτης στο σημείο να αποδεχθεί ότι δεν είναι -σώνει και καλά- ο πλέον κατάλληλος να διευθύνει αποτελεσματικά το ξενοδοχείο του. «Οταν ξεκινήσαμε, κανείς δεν ήθελε να ακούσει κάτι τέτοιο. Ετσι λειτουργούσαν τα πράγματα στην Ελλάδα πριν από μερικές δεκαετίες. Εχω δει ξενοδοχεία να φτιάχνονται από... χόμπι ή επειδή η σύζυγος ήθελε να ασχοληθεί με το ντιζάιν. Και ξενοδοχειακές μονάδες ξεφύτρωναν χωρίς σχέδιο, με μελέτες που είχαν φτιαχτεί με σκοπό να ακουστούν ωραία στ’ αυτιά των στελεχών μιας τράπεζας· μόνο και μόνο γιατί κάποιος είχε ένα κομμάτι γης, έπαιρνε κι ένα δάνειο ή εντασσόταν σε έναν αναπτυξιακό νόμο...» Εχει αλλάξει αυτή η νοοτροπία; «Φυσικά!» απαντά ο κ. Παλαιολόγος. «Ευτυχώς, όλα αυτά έχουν εκλείψει. Γενικά, στον κλάδο του ελληνικού τουρισμού υπάρχει πια σοβαρότητα και ωριμότητα. Δεν γίνεται καμιά επένδυση χωρίς συγκροτημένο σχέδιο ανάπτυξης: πού θα γίνει, σε ποιους θα απευθυνθεί, ποιοι θα είναι οι τζίροι, σε ποια κατηγορία θα στοχεύσει».

Tον ρωτώ για το μοντέλο πάνω στο οποίο η εταιρεία του βασίζει τη στρατηγική και τη δράση της. «Από την πρώτη στιγμή πήραμε μια απόφαση: να μην προβάλλουμε τον εαυτό μας, να μείνουμε πίσω από την... κουρτίνα», εξηγεί ο ιδρυτής της HoteBrain. «Κανείς δεν μπορεί να ξέρει ποια ξενοδοχεία διαχειριζόμαστε, παρά μόνο αν αναζητήσει τη λίστα στην ιστοσελίδα μας». Ο ίδιος και οι συνεργάτες του είναι, δηλαδή, οι αφανείς ήρωες; «Δεν είναι θέμα ηρωισμού, αλλά φιλοσοφίας», απαντά γελώντας. «Είμαστε συνεργάτες κάθε ξενοδόχου, προκειμένου να πετύχει τους στόχους του και να βελτιώσει τα αποτελέσματα χρήσης της μονάδας του. Κάνουμε τη σκληρή δουλειά: μάνατζμεντ για κάθε ξενοδοχείο ξεχωριστά, sur mesure. Αυτός είναι ο δύσκολος τρόπος. Ο εύκολος θα ήταν να προβάλουμε την “ταμπέλα” μας και να βάλουμε όλους τους πελάτες μας σε ένα... τσουβάλι. Δεν το κάναμε».

Υπήρξαν περιπτώσεις που αρνήθηκαν να αναλάβουν ένα ξενοδοχείο; Και για ποιους λόγους; «Οι μόνοι λόγοι να μην αναλάβουμε μια επιχείρηση είναι δύο: να έχει “πιάσει ταβάνι” στην απόδοσή της, να μην μπορούμε, δηλαδή, να της προσδώσουμε κάτι παραπάνω. Ή ο ξενοδόχος να ενδιαφέρεται μόνο για τις πωλήσεις. Και σ’ αυτή την περίπτωση οι δομές και το know how μας τού είναι άχρηστα. Δεν μπορείς να μιλάς για μάρκετινγκ αν δεν εστιάζεις κυρίως στο προϊόν σου».

Με την εμπειρία του, του ζητώ να κάνει μια πρόβλεψη για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού, γενικότερα. Είναι πολύ αισιόδοξος. Ειδικά όσον αφορά τα boutique hotels. «Οι Ελληνες έχουμε μεγάλο ταλέντο στη διαχείρισή τους, είμαστε από τους καλύτερους στον κόσμο. Βέβαια, μας βοηθά και η διεθνής τάση: αιχμή του δόρατος στην παγκόσμια τουριστική βιομηχανία είναι η ανάδειξη των ιδιαιτεροτήτων κάθε τόπου, η αναζήτηση μοναδικών εμπειριών. Σ’ αυτό το γήπεδο έχουμε τεράστιες δυνατότητες. Φτάνει να εργαστούμε σκληρά και να μην κάνουμε εκπτώσεις στην ποιότητα. Σας το λέω και να το θυμάστε: η χώρα μας είναι ένα απέραντο resort!»

Τι είναι η Endeavor

Είναι διεθνής μη κερδοσκοπικός οργανισμός στήριξης της επιχειρηματικότητας με γραφεία σε 20 και πλέον χώρες. Στόχος της είναι να στηρίζει επιχειρηματίες που ηγούνται καινοτόμων εταιρειών με υψηλό ρυθμό ανάπτυξης σε διάφορους τομείς και μπορούν να αποτελέσουν πρότυπα και πηγή έμπνευσης για άλλους. Μέσω του ισχυρού παγκόσμιου δικτύου κορυφαίων επαγγελματιών, όπως ο ιδρυτής του LinkedIn, Reid Hoffman, παρέχει πρόσβαση σε αγορές και σε χρηματοδότηση και στρατηγική καθοδήγηση για να αναπτυχθούν περαιτέρω και να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας. Η Ελλάδα αποτελεί τον πρώτο ευρωπαϊκό σταθμό της και το γραφείο ιδρύθηκε τον Σεπτέμβριο του 2012.

H Hotelbrain εντάχθηκε στο δίκτυο Endeavor στο διεθνές πάνελ επιλογής (International Selection Panel – ISP) της Endeavor Global, που πραγματοποιήθηκε στο Ντουμπάι τον Δεκέμβριο του 2013.

Το Leopold Hotel στο Νόβι Σαντ της Σερβίας, χώρας με πολλά περιθώρια τουριστικής ανάπτυξης «γιατί βρίσκεται κοντά στο... μηδέν», όπως λέει ο Πάνος Παλαιολόγος.



                                                 Το ξενοδοχείο Christiana Lech στην Aυστρία, μία από τις χώρες στις οποίες η HOTELBRAIN εξάγει το knowhow της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου