Κυριακή 23 Αυγούστου 2015

Οι εταιρείες που μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο


Nike, Cisco, MasterCard, SABMiller, Vodafone, Google και 45 ακόμα εταιρείες που μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο.

Για την πρώτη λίστα του αμερικάνικου FORTUNE «Αλλάζοντας τον Κόσμο», οι συντάκτες εντόπισαν 51 εταιρείες που έχουν σημαντική συμβολή στην επίλυση βασικών κοινωνικών ή περιβαλλοντικών προβλημάτων, στα πλαίσια της επιχειρηματικής στρατηγικής τους.

Η λίστα δεν είναι μια κατάταξη εταιρειών βάσει του πόσο «καλές» είναι, ή μια αξιολόγηση της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης τους. Οι μεγάλες εταιρείες είναι σύνθετοι οργανισμοί που επιδρούν στον κόσμο με μια πληθώρα τρόπων. Ο στόχος είναι απλώς να φωτίσουν περιπτώσεις όπου οι εταιρείες κάνουν κάτι ευρύτερα επωφελές στα πλαίσια της στρατηγικής τους για την επίτευξη κερδοφορίας, και να διερευνήσουν την δύναμη του καπιταλισμού να βελτιώνει την ανθρώπινη κατάσταση.

Για τις ανάγκες της λίστας, οι συντάκτες του Fortune και η FSG, μια μη κερδοσκοπική εταιρεία συμβούλων σχετικά με την κοινωνική επίδραση των εταιρειών, απευθύνθηκαν σε δεκάδες ειδικούς από την επιχειρηματική και ακαδημαϊκή κοινότητα καθώς κι από μη κερδοσκοπικές οργανώσεις, ζητώντας τις προτάσεις τους.

Στη συνέχεια, το Fortune και μια ομάδα από την FSG και την Shared Value Initiative επέλεξαν 200 υποψήφιες εταιρείες. Κατά την αξιολόγησή, έλαβαν υπόψη τέσσερα κριτήρια: το βαθμό της επιχειρηματικής καινοτομίας, τη μετρήσιμη επίδραση σε μια σημαντική κοινωνική πρόκληση, τη συμβολή αυτών των δραστηριοτήτων στην κερδοφορία και το συγκριτικό πλεονέκτημα της εταιρείας, και τη σημασία αυτής της προσπάθειας για τη συνολική λειτουργία της εταιρείας.

Τέλος, μια ομάδα δημοσιογράφων του Fortune εξέτασε κάθε υποψήφια εταιρεία και αξιολόγησε την επίδρασή της.

Η τελική λίστα των 51 εταιρειών με τη συγκεκριμένη κατάταξη σχηματίστηκε από τους συντάκτες του Fortune βάσει των αναλύσεων που τους δόθηκαν αλλά και βάσει της έρευνας του ίδιου του περιοδικού.

Τη λίστα συνέταξε η Erika Fry με τη συμβολή των Scott Cendrowski, Jonathan Chew, Ryan Daly, Brian Dumaine, Nina Easton, Claire Groden, Matt Heimer, Kia Kokalitcheva, Beth Kowitt, Michal Lev-Ram, Laura Lorenzetti, Brian O’Keefe, Scott Olster, Anne Vandermey, Phil Wahba, Vivienne Walt, Jen Wieczner, και Claire Zillman.

Ας δούμε τις 10 πρώτες:



1. VODAFONE & SAFARICOM

Οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών Vodafone και Safaricom, με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο και την Κένυα αντίστοιχα, δεν είχαν ιδιαίτερες φιλοδοξίες για την χρηματική πλατφόρμα κινητής τηλεφωνίας που δημιούργησαν το 2007. Πολλοί νόμιζαν ότι η M-Pesa – που επιτρέπει σε όσους δεν διαθέτουν τραπεζικούς λογαριασμούς να αποταμιεύουν και να μεταφέρουν χρήματα, να λαμβάνουν τις συντάξεις τους και να πληρώνουν λογαριασμούς – ήταν μια αξιόλογη ιδέα, αλλά δεν φαντάζονταν ότι θα μετασχημάτιζε την περιφερειακή οικονομία. Σήμερα, 17 εκατομμύρια άνθρωποι στην Ανατολική Αφρική, την Ινδία, τη Ρουμανία και την Αλβανία χρησιμοποιούν την M-Pesa, και για πολλούς απ’ αυτούς η πλατφόρμα είναι η πρώτη τους επαφή με το χρηματοπιστωτικό σύστημα.




2. GOOGLE (ALPHABET)

Υπάρχει άραγε μεγαλύτερη δύναμη ενάντια στην άγνοια από την Google; Ο γίγαντας της διαδικτυακής αναζήτησης ισχυροποιεί πλέον πάνω από ένα δισεκατομμύριο χρήστες παρέχοντας πάσης φύσεως πληροφορίες σε 159 γλώσσες. Επεξεργαζόμενη πάνω από 100 δισεκατομμύρια αιτήματα μηνιαία, η Google έχει αλλάζει τον κόσμο τόσο έντονα ώστε να είναι δύσκολο να θυμηθεί κάποιος πώς ήταν η ζωή πριν απ’ αυτήν. Παράλληλα, μέσω του Google Scholar προωθείται η ακαδημαϊκή συνεργασία και η ανοιχτή επιστήμη. Ας μην ξεχνάμε και το Google Translate, το οποίο μέσω της μετάφρασης καλύπτει επικοινωνιακά χάσματα σε πραγματικό χρόνο, ενώ το Google Books αναδεικνύεται ταχύτατα στο πληρέστερο αρχείο γραπτού λόγου στον κόσμο.




3. TOYOTA

Είχε ελάχιστο χώρο αποσκευών και έμοιαζε σαν ένα πιο «χοντρό» Corolla. Αλλά το 1997, εν μέσω αμφισβητήσεων, το Prius έγινε η πρώτη απάντηση μεγάλης κλίμακας της αυτοκινητοβιομηχανίας στο τεράστιο πρόβλημα της εκπομπής αερίων. Το πρώτο υβριδικό μαζικής παραγωγής κινείτο συνδυαστικά με βενζίνη και ηλεκτρική μπαταρία, και προσέλκυσε γρήγορα τους πρώτους πιστούς στην υπόθεση της ηλεκτροκίνησης. Πλέον, τα υβριδικά είναι το 3% των νέων πωλήσεων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ ενώ στην Ιαπωνία το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 30%. Και το 40% της παγκόσμιας αγοράς υβριδικών ελέγχεται από την Toyota.




4. WALMART

Νωρίτερα φέτος, ο διευθύνων σύμβουλος της Walmart Νταγκ ΜακΜίλον, ξεκίνησε την εξαμηνιαία συνάντηση αειφορίας της εταιρείας επιδεικνύοντας ένα νέο, βελτιωμένο καθαριστικό: το Purex PowerShot. To προϊόν, που αναπτύχθηκε από κοινού με την Henkel, χρησιμοποιεί λιγότερο νερό και είναι κατά 50% πιο αποτελεσματικό από την παλιά εκδοχή του, αλλά κοστίζει το ίδιο, δήλωσε ο ΜακΜίλον. Η συνεργασία για τη δημιουργία ενός καλύτερου προϊόντος είναι μια διαδικασία που η Walmart μπορεί να αντιγράψει «εκατοντάδες χιλιάδες φορές, ξανά και ξανά», είπε. Πράγματι, ο μεγαλύτερος πωλητής λιανικής προάγει την αειφορία παγκοσμίως. Εδώ και δέκα χρόνια, οι τρεις βασικοί στόχοι εταιρικής κοινωνικής ευθύνης της εταιρείας είναι η κάλυψη των ενεργειακών αναγκών 100% από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η εξάλειψη των αποβλήτων από το σύστημά της, και η δημιουργία μιας πιο αειφόρου εφοδιαστικής αλυσίδας.





5. ENEL

Η Enel, η επιχείρηση κοινής ωφέλειας της Ιταλίας με 101 δισεκατομμύρια τζίρο, πρωτοπορεί σε σχέση με την καθαρή ενέργεια. Πέρυσι, παρήγαγε το 38% της συνολικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, όπως η αιολική, η ηλιακή και η γεωθερμική ενέργεια. Ο CEO της εταιρείας, Φρανσέσκο Σταράσε, λέει ότι αυτό το ποσοστό θα αγγίξει το 48% μέσα στην επόμενη τετραετία, ενώ στόχος του είναι η εταιρεία να κόψει κάθε σχέση με τους γαιάνθρακες μέχρι το 2050.





6. GSK

Το Mosquirix, το εμβόλιο κατά της ελονοσίας που ανέπτυσσε επί τρεις δεκαετίες η GSK (GlaxoSmithKline), εγκρίθηκε από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων τον Ιούλιο. Πρόκειται για το πρώτο εμβόλιο του είδους του και αναμένεται να αποτελέσει κρίσιμο όπλο εναντίον της ελονοσίας, η οποία πλήττει 200 εκατομμύρια ανθρώπους κάθε χρόνο και σκοτώνει 600.000 εξ’ αυτών – στην πλειοψηφία τους παιδιά. Το Mosquirix ελάττωσε τις περιπτώσεις ελονοσίας κατά 40% στα παιδιά, κατά τη διάρκεια των κλινικών δοκιμών. Και η τιμή του είναι μόλις 5% πάνω από το κόστος παραγωγής




7. JAIN IRRIGATION SYSTEMS

Η Jain έχει ως βασικό επιχειρηματικό της αντικείμενο τη βελτίωση της ζωής 5 εκατομμυρίων μικροκαλλιεργητών στην Ινδία. Η εταιρεία ξεκίνησε να πουλά συστήματα μικρο-ύδρευσης το 1986, αναγνωρίζοντας ότι η τεχνολογία που χρησιμοποιείτο στη βιομηχανική γεωργία θα μπορούσε να προσαρμοστεί στις ανάγκες των τοπικών καλλιεργητών, των οποίων τα κτήματα υδρεύονταν κυρίως από τα νερά της βροχής. Εν τέλει, η σοδειά αυξήθηκε δραματικά – από 50% έως 300% ανάλογα με το κτήμα – παράλληλα με το εισόδημα των αγροτών.





8. CISCO

Δεν είναι κάτι καινούργιο η παρατήρηση ότι οι πολιτικές και οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στην Παλαιστίνη καθιστούν δύσκολη την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας. Η Cisco έχει προωθήσει ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα εξωτερικής ανάθεσης που συνδέει το γραφείο της στο Ισραήλ με Παλαιστίνιους που διαθέτουν τεχνολογικές δεξιότητες. Η συγκεκριμένη πρακτική, που πλέον ακολουθείται από εταιρείες όπως η Microsoft και η Google, έχει βοηθήσει στην ανάπτυξη του τομέα εξωτερικής ανάθεσης τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών της περιοχής κατά 64%, από το 2010 ως το 2014. Και αυτός ο τομέας πλέον τροφοδοτεί το 10% περίπου όλου του ΑΕΠ της Δυτικής Όχθης.





9. NOVARTIS

Το 2006, η Novartis έθεσε σε εφαρμογή ένα φιλόδοξο σχέδιο: να φέρει δεκάδες απαραίτητων φαρμάκων – για βασικές παθήσεις όπως τα παράσιτα, η διάρροια, και αναπνευστικές διαταραχές – στις αγροτικές περιοχές της Ινδίας. Από φιλανθρωπικής άποψης, ο στόχος ήταν αξιέπαινος, αλλά η Novartis ήθελε το όλο σχέδιο να είναι και βιώσιμο επιχειρηματικά. Η πρόκληση ήταν μεγάλη, καθώς το επίπεδο εκπαίδευσης υγείας ήταν χαμηλό, οι γιατροί λιγοστοί, και τα κανάλια διανομής ανύπαρκτα. 31 μήνες μετά την έναρξη της Arogya Parivar (υγιής οικογένεια στα ινδικά) και αφού η Novartis έφερε τους δικούς της γιατρούς και προέβαλλε την ανάγκη πρόληψης, το πρότζεκτ έγινε κερδοφόρο. Πλέον, η δράση εφαρμόζεται και στην Κένυα, την Ινδονησία και το Βιετνάμ.





10. FACEBOOK

Οι γκουρού της επιχειρηματικής σκέψης μιλούν συνεχώς για τη δύναμη της διασύνδεσης, ενώ οι κοινωνικοί φιλόσοφοι εξυμνούν την αξία της κοινότητας. Το Facebook ένωσε αυτά τα δύο στοιχεία με το πάτημα ενός κουμπιού. Με 1,5 δισεκατομμύρια ενεργών χρηστών μηνιαίως, το κοινωνικό δίκτυο έχει εξελιχθεί από μια απλή πλατφόρμα εύρεσης φίλων σε παγκόσμιο μέσο επικοινωνίας και διατήρησης πολιτισμικών και άλλων δεσμών. Παρόλο που κάποιες, λιγοστές φορές το μέσο αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί για κακό σκοπό, όπως π.χ. για τη στρατολόγηση μελών του ISIS, το Facebook έχει υπηρετήσει πρωτίστως το κοινό καλό.








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου