Τρίτη, 23 Δεκεμβρίου 2014

Η διαχείριση της ομαδικής εργασίας δεν είναι απλή υπόθεση


Δεν είναι τυχαίο που οι μεγαλύτερες και πιο καταξιωμένες επιχειρήσεις στον κόσμο στηρίζονται στη ομαδική εργασία! Το όφελος που προκύπτει από τη συνεργασία μιας ομάδας ανθρώπων, που περιλαμβάνει ένα σύνολο συμπληρωματικών δεξιοτήτων οι οποίες απαιτούνται για να ολοκληρωθεί μια εργασία ή ένα έργο, είναι αναμφισβήτητα μεγαλύτερο από αυτό οποιασδήποτε χαρισματικής ανεξάρτητης εργασίας.

Έχει πλέον διαπιστωθεί, ότι τα μέλη μιας ομάδας που λειτουργούν με υψηλό βαθμό αλληλεξάρτησης, την αρχή της συμμετοχής και την ευθύνη για αυτό-διαχείριση, για να εργαστούν προς έναν κοινό στόχο και κοινές ανταμοιβές, είναι υπόλογοι για τη συλλογική απόδοση τους. Μια ομάδα γίνεται κάτι περισσότερο από ένα απλό σύνολο ανθρώπων όταν η ισχυρή αίσθηση της αμοιβαίας δέσμευσης δημιουργεί συνέργεια, επιτυγχάνοντας έτσι μεγαλύτερη απόδοση από το άθροισμα των επιδόσεων των μεμονωμένων μελών της.

Αντίθετα από τις συνήθεις πεποιθήσεις, οι περισσότεροι εργαζόμενοι στην πραγματικότητα προτιμούν να εργαστούν σε μια ομάδα και όχι σαν «μοναχικοί λύκοι». Το να δουλεύουν ως ομάδα, τους δημιουργεί το αίσθημα ότι ανήκουν κάπου και αυτό μπορεί πραγματικά να κάνει την εργασία τους πιο ευχάριστη.

Ένα από τα οφέλη της οικοδόμησης ισχυρών καλά σχεδιασμένων ομάδων είναι ότι μπορούν να είναι αυτόνομες. Με σωστό σχεδιασμό και κατάλληλη προετοιμασία και κατάρτιση, η ομάδα μπορεί να λειτουργήσει ως αυτόνομη οντότητα και να παρέχει ποιοτικά αποτελέσματα, μετρώντας η ίδια την απόδοσή της και συμβάλλοντας στη διαρκή της βελτίωση.

Οι επιτυχημένες ομάδες, όμως, χρειάζονται κάποιον επικεφαλής. Υπάρχουν δύο είδη ομάδων με σημαντικές μεταξύ τους διαφορές.

Ο πρώτος τύπος είναι εκείνος της ομάδας έργου η οποία δημιουργείται για ένα προσωρινό έργο και στη συνέχεια διαλύεται. Ο δεύτερος τύπος είναι η ομάδα εργασίας που σχεδιάζεται για να εργαστεί από κοινού για μεγάλο χρονικό διάστημα, πολλές φορές για χρόνια. Αυτή είναι η ομάδα που συνήθως συγκροτείται από πιο μεγάλες εταιρίες, αναπτύσσεται εσωτερικά και απαιτεί αρκετό χρόνο και προσπάθεια για να σχεδιαστεί και λειτουργήσει σωστά. Και στις δύο περιπτώσεις χρειάζεται ένας επικεφαλής που πρέπει να διαθέτει συγκεκριμένες δεξιότητες, όπως τις ακόλουθες:

1. Σχεδιασμού - Η ικανότητα να δημιουργούν σαφώς ένα νικηφόρο σχέδιο και να το επικοινωνούν αποτελεσματικά.

2. Οργάνωσης - Η ικανότητα να οργανώσουν μια ομάδα γύρω από αυτό το σχέδιο.

3. Ανάπτυξης - Η δυνατότητα να αναπτύξουν τα μέλη της ομάδας και να εξασφαλίσουν ότι μπορούν να παραδώσουν ολοκληρωμένο αυτό που σχεδιάστηκε.

4. Παρακολούθησης – Η ικανότητα να θέσουν κατευθυντήριες γραμμές, να παρακολουθήσουν και αξιολογήσουν τις επιδόσεις της ομάδας.

Οι ηγετικές ικανότητες που απαιτούνται από όσους διαχειρίζονται ομάδες είναι:
Η ενεργητική ακρόαση.
Η δυνατότητα να μετατρέψουν τους στόχους της επιχείρησης σε εφικτούς - ειδικούς στόχους. Μια ικανότητα που είναι περίπλοκη και δύσκολη, αλλά απαραίτητη ώστε να κυριαρχήσει το επιχειρηματικό πνεύμα στην ομάδα.
Να είναι ανοικτοί στην κριτική. Κάθε ηγέτης ομάδας πρέπει να είναι πραγματικά ανοικτός σε επικρίσεις από τους προϊσταμένους, τους συναδέλφους και τους υφισταμένους του.
Να αποτελούν πρότυπο ήθους. Δεν πρέπει να δίνουν κανένα λόγο αμφισβήτησης των ηθών και της ηθικής τους ως ηγέτες. Θα πρέπει να θεωρούνται παράδειγμα προς μίμηση και να διατηρούν τα υψηλότερα πρότυπα ηθικής.
Να είναι απλοί και να επιβραβεύουν τις καλές επιδόσεις της ομάδας τους, καθώς και να ενεργούν αποφασιστικά στην περίπτωση που η ομάδα έχει χαμηλή απόδοση.

Εν πολλοίς, οι διαχειριστές μιας ομάδας πρέπει να έχουν ηγετικές ικανότητες, αλλά και επαρκείς δεξιότητες και τις τεχνικές γνώσεις που απαιτεί το μεμονωμένο ή συνολικό έργο που πρέπει να επιτευχθεί.




Πάνος Τσαγκαράκης






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου