Η εκμετάλλευση κάθε αγροτεμαχίου, κάθε ρίζας, κάθε φυτού επιστρέφει ως φυσιολογική επιλογή την περίοδο της ύφεσης. Τα αναξιοποίητα χωραφάκια της οικογένειας είναι διάσπαρτα στην Ελλάδα και γεννούν ένα ερώτημα: τι μπορούμε να κάνουμε με αυτά;
«Τα τελευταία δύο χρόνια επικοινώνησαν μαζί μας πολλοί που ήθελαν να ξεκινήσουν την ενασχόληση τους με τη γη, αλλά δεν ήξεραν πώς ή έψαχναν να βρουν τρόπους να την αξιοποιήσουν πιο αποδοτικά», λέει η Γιούλη Δοξανάκη, πρόεδρος της Lotus Business Consulting, συμβουλευτικής εταιρείας που είναι 13 χρόνια στο χώρο της γεωργίας, των τροφίμων και των ποτών. «Αυτή η επαφή μας έβαλε στη διαδικασία να αναζητήσουμε νέες τεχνολογίες, ώστε η πολύπλευρη τεχνογνωσία των ειδικών μας να γίνει εύκολα και πρακτικά προσβάσιμη σε όσους ενδιαφέρονται για τη γη, είτε ως συμπληρωματικό εισόδημα, είτε ως επαγγελματίες αγρότες».
Το internet έγινε η κατάλληλη πλατφόρμα ώστε να επιτευχθεί ο στόχος. Μετά από πολλά πιλοτικά πραγματικά παραδείγματα, το www.xorafaki.gr πήρε τη μορφή που έχει σήμερα.
Ο χρήστης του site κάνει δύο βήματα. Αφού αγοράσει την υπηρεσία που ταιριάζει καλύτερα στις ανάγκες του, συμπληρώνει online ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο δίνει όλες τις απαντήσεις που χρειάζονται οι ειδικοί του xorafaki.gr - η ομάδα απαρτίζεται από γεωπόνους, τεχνολόγους τροφίμων, οικονομολόγους και ειδικούς συμβούλους marketing.
Το δεύτερο βήμα του χρήστη είναι να στείλει χώμα από τη γη του (ξεκινά από 45 ευρώ), ώστε να γίνει η εδαφολογική ανάλυση. Από το συνδυασμό των δύο, προκύπτει η εξατομικευμένη μελέτη που παίρνει ο χρήστης στα χέρια του, η οποία στοιχίζει συνολικά 300 ευρώ. «Η μελέτη δεν είναι μόνο γεωπονικού χαρακτήρα», επισημαίνει η Γιούλη. «Ταυτόχρονα με το τι πρέπει να κάνεις βήμα-βήμα και τις τεχνικές καλλιέργειας, εξετάζουμε τις δυνατότητες εμπορικής διάθεσης του προϊόντος σου προκειμένου να καλλιεργήσεις κάτι που μπορείς να πουλήσεις. Κάνουμε ρεαλιστική οικονομική ανάλυση πενταετίας για κάθε περίπτωση, ώστε ο χρήστης του site να ξέρει ακριβώς τα κόστη και τα έσοδα που πρόκειται να έχει».
Πέρα από τα τεχνικοοικονομικά στοιχεία, τα τρία σενάρια καλλιεργειών είναι αποτέλεσμα του τύπου εργασίας που θέλει να βάλει ο καθένας και του χρόνου που μπορεί να επενδύσει. «Όποια σχέση κι αν αποκτήσεις με τη γη, η ζωή σου σίγουρα θα αλλάξει. Αλλά μέχρι τον βαθμό που εσύ θες», λέει η ιδρύτρια του site.
Στους 11 μήνες λειτουργίας του, έχει προσελκύσει κόσμο 25-45 ετών, κυρίως από τα μεγάλα αστικά κέντρα. Οι περισσότεροι έχουν υποστεί μικρές ή μεγάλες μειώσεις μισθών. Ενδιαφέρονταννα ασχοληθούν με καλλιέργειες όχι αρχικά απαιτητικές που θα τους αποφέρουν τα επόμενα λίγα χρόνια κάποιο συμπληρωματικό εισόδημα, με την προοπτική να γίνουν επαγγελματίες αγρότες στο μέλλον. Για παράδειγμα, μία κοπέλα από την Αθήνα σκέφτηκε να αλλάξει την εγκατεστημένη καλλιέργεια στο «χωραφάκι» της στην Εύβοια με κάποια άλλη που θα της αποδώσει περισσότερα χρήματα, επενδύοντας 6.000 ευρώ. «Με την τεχνικοοικονομική μελέτη που συντάξαμε για την περίπτωση της, αξιοποίησε κατάλληλα το budget της και προσδοκεί πλέον αύξηση του εισοδήματος 55% ανά έτος», λέει η Γιούλη.
Είναι επίσης αρκετοί αστοί που έχουν δεσμούς με την επαρχία και είναι αποφασισμένοι να αλλάξουν τον τρόπο ζωής τους, είτε γιατί δεν βρίσκουν προοπτική στην πόλη, είτε γιατί τους ελκύει ένας πιο φυσικός τρόπος ζωής. «Η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίζω ως σύμβουλος είναι να πείσω τους πελάτες να ξεκινήσουν με έναν καλό σχεδιασμό την πρώτη τους κίνηση. Είναι προτιμότερο να ετοιμάσεις μια καλή μελέτη όπου να έχεις προβλέψει τα τυχόν προβλήματα και τις πιθανές λύσεις τους, παρά να φτάσεις στο πρόβλημα και να χρειαστείς συμβουλευτικές υπηρεσίες προκειμένου να το ξεπεράσεις», καταλήγει η Γιούλη.
Κ.Χριστοδούλου, fortunegreece