Τη συνταγή αντιμετώπισης της κρίσης δείχνει να έχει βρει η Πλαίσιο Computers, η γνωστή αλυσίδα προϊόντων ψηφιακών τεχνολογιών και ειδών βιβλιοχαρτοπωλείου, καθώς την τελευταία τριετία έχει καταφέρει να παρουσιάζει αύξηση της κερδοφορίας της, ενισχύοντας παράλληλα τα μερίδιά της σε μία αγορά που παρουσιάζει έντονο ανταγωνισμό. Κάτι που οφείλεται, σύμφωνα με αναλυτές της ελληνικής αγοράς λιανικής πώλησης προϊόντων ψηφιακής τεχνολογίας, στο διαφορετικό επιχειρηματικό μοντέλο που έχει ακολουθήσει η ελληνική εταιρεία, δίνοντας έμφαση στην εφοδιαστική αλυσίδα της, αλλά και στην προώθηση προϊόντων που φέρουν τα δικά της εμπορικά σήματα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ ο κλάδος λιανικής πώλησης ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών παρουσίασε πτώση 8,2% κατά το α' εξάμηνο του 2013, σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK, η Πλαίσιο Computers είδε τα έσοδά της να μειώνονται μόλις κατά 2,65% στο εννεάμηνο της φετινής χρονιάς. Αυτό που πρέπει να επισημανθεί είναι πως από το 2011 μέχρι σήμερα η Πλαίσιο παρουσιάζει μείωση των πωλήσεών της, όμως, η πτώση κινείται σε μικρά μονοψήφια ποσοστά, τα οποία είναι πολύ μικρότερα σε σχέση με το σύνολο της αγοράς. Όπως έχουν αναφέρει σε διάφορες παρουσιάσεις τα στελέχη της διοίκησης της Πλαίσιο Computers, η αλυσίδα εκτιμάται ότι κερδίζει συνεχώς μερίδια αγοράς έναντι του ανταγωνισμού.
Αύξηση κερδοφορίας
Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο, όμως, είναι ότι εν μέσω κρίσης η Πλαίσιο Computers παρουσιάζει πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς αύξησης της κερδοφορίας της. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε επίπεδο εννεαμήνου, η Πλαίσιο Computers είδε τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων να παρουσιάζουν αύξηση 45,9% τη φετινή χρονιά, οπότε και διαμορφώθηκαν στα 13,296 εκατ. ευρώ έναντι 9,113 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν στα 10,706 εκατ. ευρώ έναντι 6,197 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2012 (+72,76%), ενώ τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν κατά στα 8,703 εκατ. ευρώ έναντι 4,970 εκατ. ευρώ (75,09%). Αντίστοιχα υψηλά ποσοστά αύξησης της κερδοφορίας παρουσιάζει η εταιρεία και σε ετήσια βάση από το 2011 και έπειτα.
Διαφορετικό μοντέλο
Σύμφωνα με παρατηρητές της αγοράς, το μεγάλο πλεονέκτημα της Πλαίσιο Computers δεν είναι άλλο από το διαφορετικό επιχειρηματικό μοντέλο που ακολουθεί η αλυσίδα. Είναι χαρακτηριστική η δήλωση του Κώστα Γεράρδου, διευθύνοντα συμβούλου της εταιρείας, κατά την παρουσίαση πριν από λίγους μήνες στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών, ότι η Πλαίσιο Computers ακολουθεί ένα επιχειρηματικό μοντέλο, το οποίο δεν έχει σταθερό οργανόγραμμα ούτε business plan. Ο λόγος, όπως είχε εξηγήσει τότε, είναι προκειμένου να κινείται πιο γρήγορα και ευέλικτα, καθώς «οι τάσεις στην αγορά της τεχνολογίας αλλάζουν διαρκώς και πρέπει να εκμεταλλευτείς τις ευκαιρίες».
Η Πλαίσιο Computers είναι η μοναδική αλυσίδα του κλάδου που δίνει τόσο μεγάλη έμφαση στην προώθηση προϊόντων που φέρουν τα δικά της εμπορικά σήματα (Turbo-X, Q Connect, @work, Sentio και Goomby) που της επιτρέπει να βελτιώνει τα περιθώρια λειτουργικής κερδοφορίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι το περιθώριο EBITDA σε επίπεδο εννεαμήνου αυξήθηκε κατά 2,23 ποσοστιαίες μονάδες στο 6,72% από 4,49%. Βέβαια, θα πρέπει να επισημανθεί ότι η Πλαίσιο έχει καταφέρει να καθιερώσει ορισμένα εμπορικά σήματα όπως είναι η οικογένεια προσωπικών υπολογιστών Turbo-X. Σημειωτέον πως η Πλαίσιο Computers, χάρη στα Turbo-X, είναι σταθερά τα τελευταία χρόνια μέσα στην πρώτη τριάδα των κατασκευαστών PC στην Ελλάδα με βάση τον αριθμό των πωληθέντων τεμαχίων.
Κέντρο διανομής
Ένας από τους λόγους που η Πλαίσιο Computers έχει πετύχει να παρουσιάζει πολύ καλά -με δεδομένη την οικονομική κρίση- περιθώρια λειτουργικής κερδοφορίας και να βρίσκεται σε καλύτερη κατάσταση από πολλούς ανταγωνιστές της είναι η έμφαση στον τομέα της διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας της. Ρόλο-κλειδί σε αυτό παίζει το κέντρο διανομής, με συνολική επιφάνεια 22.000 τ.μ., που βρίσκεται στην περιοχή της Μαγούλας Αττικής και αποτέλεσε μία επένδυση ύψους 26 εκατ. ευρώ.
Νέα κανάλια
Η «Πλαίσιο Computers» είναι επίσης μία από τις ελληνικές εταιρείες που έχουν αξιοποιήσει νέα κανάλια διανομής και υποστήριξης, όπως είναι το Διαδίκτυο και οι υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης της Πλαίσιο Computers, το ηλεκτρονικό κατάστημα www.plaisio.gr είναι το μεγαλύτερο εμπορικό site στην Ελλάδα όσον αφορά σε κίνηση, ενώ πιθανότατα είναι το κορυφαίο και όσον αφορά τις πωλήσεις που γίνονται μέσω αυτού.
Στο Facebook, η εταιρεία δείχνει επίσης να πηγαίνει πολύ καλά, καθώς η σελίδα της στο γνωστό site κοινωνικής δικτύωσης έχει φθάσει σχεδόν στα 680.000 likes, αριθμός που είναι αρκετά εντυπωσιακός για τα ελληνικά δεδομένα.
Δημήτρης Μαλλάς, ΗΜΕΡΗΣΙΑ