Το πώς και το γιατί η Yahoo, εταιρεία κολοσσός, οδηγήθηκε από την κορυφή του βάθρου στο θάνατό της, θα διδάσκεται σίγουρα τα επόμενα χρόνια στα οικονομικά πανεπιστήμια του κόσμου. Μία εταιρεία που ενώ αποτέλεσε μονοπώλιο σε έναν χώρο όπου η ανάπτυξη τρέχει με ιλιγγιώδεις ρυθμούς κατάφερε εντούτοις να καταλήξει στην απόλυτη καταστροφή, αδυνατώντας να ακολουθήσει τις εξελίξεις. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι εάν τελικά δεν έμπαινε το πωλητήριο στην Yahoo!, σε λίγα χρόνια ενδεχομένως να μιλούσαμε απλά για το λουκέτο του πάλαι ποτέ κολοσσού...
Η άνοδος και η πτώση της Yahoo! είναι μια ιστορία που δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη. Μια ιστορία για έναν κολοσσό που κάποτε άξιζε περί τα 125 δισ. δολάρια, ενώ σήμερα μετά βίας πουλήθηκε κάτω από 5 δισ. δολάρια.
Η ιδέα και η άνοδος
Τη δεκαετία του ’90, όταν το ίντερνετ ήταν ακόμη στα πρώτα του βήματα, δύο απόφοιτοι της Σχολής Μηχανικών του Πανεπιστημίου Στάνφορντ, ο Τζέρι Γιανγκ και ο Ντέιβιντ Φίλο, έφτιαξαν κάτι σαν τηλεφωνικό κατάλογο για το Διαδίκτυο, γεμάτο με links, το οποίο και ονόμασαν «Jerry and David’s Guide to the World Wide Web».
Η ιδέα πρωτοποριακή και μέσα σε έναν χρόνο η Sequoia Capital είχε επενδύσει στη startup με το νέο όνομα Yahoo!, η οποία προσέλαβε τον CEO Τιμ Κουγκλ, έχοντας προϋπηρεσία ανώτατου στελέχους στη Motorola. Οι Γιανγκ και Φίλο παρέμειναν ως σύμβουλοι, με τον δεύτερο μάλιστα να γράφει και την πρώτη βερσιόν της μηχανής αναζήτησης της Yahoo!.
H Υahoo! γρήγορα έγινε η Μέκκα της Silicon Valley. Έκτοτε, η Yahoo! μεταμορφώθηκε πολλές φορές και έως την εμφάνιση της παντοδύναμης Google γιγαντώθηκε. Tην εποχή εκείνη η Yahoo αποτελούσε στην ουσία ένα μονοπώλιο. Kατά τη δεκαετία του 1990, η Yahoo! ήταν σε μεγάλο βαθμό ό,τι είναι η Google σήμερα.
Τα τέσσερα μεγάλα λάθη
Τις πρώτες μέρες της Google, η Yahoo! - που τότε ήταν από τα πιο hot ονόματα του Internet - είχε συνεχείς συζητήσεις για την εξαγορά της εταιρείας, χωρίς ωστόσο να προχωρήσει σε μία τέτοια κίνηση. Πιο συγκεκριμένα, το 1997 η Yahoo! είχε την ιστορική ευκαιρία να εξαγοράσει την Google έναντι 1 εκατ. δολάρια, χωρίς να το πραγματοποιήσει. Ο αλγόριθμος των Λάρι Πέιτζ και Σεργκέι Μπριν έστελνε τους χρήστες σε άλλα sites μετά την αναζήτησή τους, τη στιγμή που οι άνθρωποι της Yahoo! ήθελαν να τους κρατούν και έτσι απέρριψαν την Google. Η πρώτη μεγάλη ευκαιρία της Yahoo φαίνεται ότι χάθηκε τότε.
Λίγα χρόνια αργότερα όμως η τύχη "ξαναχτύπησε" την πόρτα της Yahoo!. Το 2002 μπορούσε να εξαγοράσει την Google έναντι 5 δισ. δολαρίων, αλλά ο μάνατζερ Τέρι Σέμελ, θεώρησε το ποσό μεγάλο....
H Yahoo! βρέθηκε κοντά στην εξαγορά του Facebook το 2006 έχοντας κάνει στον Μαρκ Ζούκερμπεργκ πρόταση αξίας 1 δισ. δολαρίων, αλλά και εκεί απέτυχε...
Δύο χρόνια αργότερα, το 2008, η Microsoft έκανε μια μοναδική προσφορά. Πρόσφερε 44 δισ. δολάρια για να αποκτήσει τη Yahoo!. Ο τότε διευθύνων σύμβουλος της Yahoo θεώρησε, ωστόσο, ότι η συγκεκριμένη πρόταση δεν ανταποκρίνεται στην πραγματική της αξία, για να καταλήξει σήμερα να πωλείται έναντι μόλις 4,48 δισ. δολάρια.
Η πτώση και η Μαρίσα Μάγιερ
Η Μαρίσα Μάγιερ είναι η γυναίκα που είχε παρουσιαστεί πριν λίγα χρόνια ως η μοναδική ελπίδα διάσωσης της διαδικτυακής εταιρείας, μετά από χρόνια αποτυχημένης διοίκησης, εξαγορών και πτωτικής πορείας της εταιρείας στον τομέα των διαφημίσεων.
Τελικά η Μάγιερ θα μείνει στην ιστορία ως η τελευταία CEO που ηγήθηκε της Yahoo ως ανεξάρτητη εταιρεία.
Φυσικά, η πορεία της Yahoo δεν είναι αποτέλεσμα των λαθών μόνο της Μάγιερ.
Στην ερώτηση «τι πήγε στραβά υπό την ηγεσία της Μάγιερ», ένας πρώην εργαζόμενος της Yahoo απάντησε: «Ρωτήστε κάθε διευθύνοντα σύμβουλο πριν απ’ αυτήν».
Όμως, η γενική αίσθηση αναλυτών και ανθρώπων κοντά στην εταιρεία είναι ότι η Μάγιερ ανέλαβε ένα εξαιρετικά δύσκολο καθήκον, και το έκανε δυσκολότερο.
«Η Μάγιερ διοχέτευσε πόρους στα λάθος μέρη, ξόδεψε πολλά χρήματα, και τελικά δεν είχε κάτι χειροπιαστό να επιδείξει για τις δαπάνες αυτές» λέει ο Γιαν Ντόσον, αναλυτής της Jackdaw Research.
Κατά τη θητεία της Μάγιερ, η Yahoo εξαγόρασε δεκάδες startup για να δώσει ώθηση στην ομάδα του mobile, απέκτησε και την Tumblr για 1,1 δισεκατομμύριο δολάρια για να διευρύνει το κοινό της και , επιπλέον, ξόδεψε τεράστια χρηματικά ποσά για να δελεάσει μεγάλα ονόματα των media όπως η Κέιτι Κούριτς και ο Ντέιβιντ Πογκ. Τελικά απέτυχε.
Μάλιστα η Μάγιερ φαίνεται να προχώρησε σε κινήσεις που τελικά κόστισαν αρκετά. Για παράδειγμα όλοι οι εργαζόμενοι της Yahoo! έλαβαν ένα δωρεάν iPhone με κόστος πάνω από 9 εκατ. δολάρια, ενώ το catering με το οποίο συνεργάστηκε είναι το γκλαμουράτο οργανικό Bon Appetit, με κόστος που φαίνεται να φτάνει το μισό δισ. για τέσσερα χρόνια...
Ο θάνατος της Yahoo!
Η Yahoo! θα περάσει μέσα από τον αργό θάνατό της και αναμένεται να βιώσει τη μετενσάρκωση μέσω της Verizon. Η εξαγορά της Yahoo! χαρακτηρίστηκε από το Forbes «η πιο λυπητερή εξαγορά στην ιστορία της τεχνολογίας».
Μάλιστα η Μάγερ ήταν τόσο χαρούμενη που έγραψε μήνυμα στους ακολούθους της στο Twitter, τονίζοντας ότι θα παραμείνει στο Δ.Σ. της Υahoo! και θα συνεχίσει να εργάζεται για τη νέα μορφή της εταιρείας. Τότε ήταν που ήρθε και η απάντηση της Verizon, μέσω Twitter πάλι, που ξεκαθάριζε ότι «το Δ.Σ. της νέας εταιρείας δεν έχει αποφασιστεί ακόμη»!
Η Verizon Communications μάλιστα ανακοίνωσε ότι τελικά συμφώνησε να εξαγοράσει τις βασικές διαδικτυακές δραστηριότητες της Yahoo έναντι 4,48 δισ. δολαρίων, περίπου κατά 350 εκατ. δολαρία λιγότερα σε σχέση με την αρχική τιμή.
Η συμφωνία θα συνδυάζει τις υπηρεσίες της Yahoo, όπως οι μηχανές αναζήτησης, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και η αποστολή μηνυμάτων, με τα διαφημιστικά τεχνολογικά εργαλεία της μονάδας της Verizon AOL.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου