Τρίτη 12 Απριλίου 2016

Πως θα δημιουργήσετε το ιδανικό προφίλ στο LinkedIn


Η αγορά εργασίας έχει διαφοροποιηθεί αρκετά τα τελευταία χρόνια και κατ' επέκταση και η αναζήτησή της. Σήμερα η αποστολή βιογραφικού με κάποιο άλλο τρόπο εκτός ηλεκτρονικού ταχυδρομείου θεωρείται σίγουρα παρωχημένος τρόπος, ενώ πολυάριθμοι ιστότοποι δίνουν την ευκαιρία σε εταιρείες να αναζητήσουν μέσα από αυτές ικανά στελέχη που έχουν εισάγει το βιογραφικό τους. Ένας εξ αυτών το LinkedIn, το μεγαλύτερο ίσως επαγγελματικό δίκτυο για την καταχώρηση βιογραφικού, το οποίο προσφέρει πλείστες ευκαιρίες καριέρας. Κι όπως κάθε δίκτυο έτσι κι αυτό έχει τα μυστικά του.

Για όλους εκείνους λοιπόν που παρά τα 13 χρόνια λειτουργίας του κοινωνικού επαγγελματικού δικτύου αποφασίσουν να δημιουργήσουν σήμερα έναν λογαριασμό σε αυτό υπάρχουν μερικές συμβουλές για να γίνουν περιζήτητοι. Εξάλλου, το πλεονέκτημα του να αποφασίζεις να συγχρονιστείς λίγο αργά με την εποχή σου είναι πως σου δίνεται η δυνατότητα να μάθεις πολλά από τους ήδη εγγεγραμμένους χρήστες. Παρακάτω ακολουθούν 10 παραδείγματα προς μίμηση ή και προς αποφυγή και μερικές χρήσιμες συμβουλές που απορρέουν από αυτά.

Αφήστε τα αστεία

Ας πάρουμε για παράδειγμα την Hillary Clinton, την μέλλουσα ισχυρότερη, αν κερδίσει την εκλογική κούρσα, γυναίκα της χώρας. Η περίληψη του βιογραφικού της αρχίζει κάπως έτσι: Σύζυγος, μητέρα, γιαγιά, συνήγορος γυναικών και παιδιών, γερουσιαστής, γραμματέας του κράτους, άνθρωπος που αγαπά τους σκύλους, fashion icon όσον αφορά την κόμμωση, λάτρης των κουστουμιών και των σκύλων, υποψήφια για το χρίσμα του Δημοκρατικού Κόμματος για την προεδρία των Ηνωμένων Πολιτειών το 2016.

Ακούγεται αστείο; Διαβάζοντάς το κανείς κατά πάσα πιθανότητα θα αναρρωτηθεί πως είναι δυνατόν η πρώην γερουσιαστής να θεωρεί ότι ο ρόλος της ως γιαγιά παρουσιαζει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τα μέλη του LinkedIn από την θητεία της στο Λευκό Οίκο; Ή, ακόμα-ακόμα, τον λόγο για τον οποίο αναφέρει τα σκυλιά ή και τα κουστούμια που φοράει στο επαγγελματικό της προφίλ. Για το τελευταίο ειδικά υποθέτουμε πως στοχεύει να δώσει μια νότα χιούμορ στο βιογραφικό της. Το αν το πετυχαίνει ή όχι βέβαια είναι άλλη υπόθεση. Κοιτάζοντας κανείς το προφίλ της κ. Clinton μπορεί εύλογα να αναγάγει τους δύο πρώτους κανόνες για τη σύνταξη του προφίλ του στο επαγγελματικό δίκτυο. Αρχικά τα αστεία καλό θα ήταν να απουσιάζουν. Επιπλέον πρέπει να είμαστε όσο πιο ακριβείς γίνεται σχετικά με το επάγγελμά μας.

Χρησιμοποιείστε κάτι που θα εντυπωσιάσει

Ένα καλό υπόδειγμα θα μπορουσε να είναι το προφίλ του Reid Hoffman. Αφού μιλάμε για τον δημιουργό του κοινωνικού επαγγελματικού δικτύου, είναι λογικό να ξέρει καλύτερα από όλους πως να το κάνει. Το προφίλ του γράφει «Γνώστης κάθε πτυχής του διαδικτύου και των λογισμικών. Με εξειδίκευση στην ανάπτυξη προϊόντων, στην καινοτομία, στην επιχειρηματική στρατηγική και τη χρηματοδότηση, ταυτόχρονα όμως και στην γενική διαχείριση, τη λειτουργία και ανάπτυξη των επιχειρήσεων, την αξιοποίηση ταλέντων και φυσικά το μάρκετινγκ». Αν και οι πολλές ειδικότητες μπορεί αρχικά να μας ζαλίσουν εντέλει καταφέρνουν να μας εντυπωσιάσουν, κι αυτό είναι το μάθημα που παίρνει κανείς κοιτώντας το προφίλ του ιδρυτή του LinkedIn.

Η μετριοφροσύνη περισσεύει

Βέβαια, σερφάροντας από το ένα προφίλ στο άλλο, ανακαλύπτει κανείς πως δεν υπάρχει ένας συγκεκριμένος οδηγός πάνω στον οποίο πρέπει να χτίσεις το επαγγελματικό σου προφίλ. Κάποιες περιλήψεις είναι μακροσκελείς κάποιες άλλες μίνιμαλ. Για παράδειγμα στο προφίλ της η Arianna Huffington αναφέρει σε μια τεράστια παράγραφο κάθε σόου της τηλεόρασης στο οποίο εργάτηκε στην καριέρα της. Κάπως έτσι ίσως συμπεραίνουμε πως δεν χρειάζεται να είστε μετριόφρονες αλλά ούτε και να το παρακάνετε.

Αναφέρετε τα χόμπυ σας μόνο αν αποτελούν το σημαντικότερο κομμάτι της ζωής σας

Από την άλλη, ένα διαφορετικό tip μας διδάσκει το προφίλ του Bill Gates, το οποίο χαρακτηρίζεται σύντομο και περιεκτικό. «Πρόεδρος του Ιδρύματος Bill & Melinda Gates. Πρόεδρος της Microsoft Corporation. Αδηφάγος αναγνώστης. Άπληστος ταξιδιώτης. Ενεργός blogger». Τι μπορεί να μας διδάξει αυτή η περιγραφή: επιτρέπεται να αναφέρετε τα χόμπι σας, μόνο εφόσον έχουν γίνει η ζωή σας, κάτι όπως στην περίπτωση του Bill Gates.

Αποφύγετε την τριτοπρόσωπη περιγραφή και τους διθυράμβους για τα κατορθώματά σας

Συνεχίζοντας το ψάξιμο κατανοεί κανείς πως όχι μόνο δεν υπάρχει συμφωνία ή κάποιο πρότυπο σχετικά με το ποσότητα του κειμένου, αλλά δεν υπαρχει και κάποιο μοτίβο αναφορικά με το πρόσωπο στο οποίο πρέπει να γραφτεί το προφίλ(στο πρώτο ή στο τρίτο ενικό). Τα περισσότερα μεγαλοστελέχη επιχειρήσεων καταφεύγουν στο τρίτο πρόσωπο, μιμούμενοι το επίσημο βιογραφικό τους : «Ο Jack Welch είναι ένα από τους πιο καταξιωμένους CEOs του κόσμου, γνωστός για τα απαράμιλλα ρεκόρ επιτυχιών του, την τεράστια αγάπη που τρέφουν γι αυτός οι άνθρωποι καθώς και το άγριο πάθος του για τη νίκη, μια νίκη που στόχο έχει να αλλάξει τον κόσμο προς το καλύτερο. . . ». Ο πρώην επικεφαλής της General Electric, θα μπορούσαμε να πούμε πως μας διδάσκει τους κανόνες έξι και επτά. Το τρίτο πρόσωπο είναι πάρα πολύ σκληρό για ένα site κοινωνικής δικτύωσης. Και η κομπορρημοσύνη για τα κατορθώματά σου ως επαγγελματίας δεν είναι μόνο ανυπόφορη, αγγίζει ίσως τα όρια της χαζομάρας. Απαράμιλλα ρεκόρ; Τεράστια αγάπη των ανθρώπων; Ποιός τα λέει όλα αυτά;

H οικογενειακή σας κατάσταση δεν μας αφορά εκτός κι αν είστε πρωθυπουργός ή πλανητάρχης

Στην αντιπέρα όχθη κινείται το επαγγελματικό προφίλ του David Cameron, ο οποίος χρησιμοποιεί πρώτο ενικό. «Έγινα πρωθυπουργός στις εκλογές του 2010» ξεκινάει και καταλήγει «Είμαι παντρεμένος με την Samantha και έχουμε μαζί τρία παιδιά, τους Nancy, Elwen και Florence». Κοιτάζοντας το προφίλ του άγγλου πρωθυπουργού μπορούμε να διατυπώσουμε τον κανόνα νούμερο οκτώ. Αυτός λέει: μπορείς να αναφερθείς για την οικογένειά σου στο LinkedIn μόνο στην περίπτωση που είσαι πρωθυπουργός της Αγγλίας, άντε και της Ελλάδας, αφού μόνο σε αυτή την περίπτωση η γυναίκα και τα παιδιά είναι μέρος της δημόσιας εικόνας σας. Σε όποια άλλη περίπτωση καλό είναι η φαμίλια σας να κρατηθεί εκτός του επαγγελματικού κοινωνικού δικτύου.

Ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός

Βέβαια πρέπει να σημειώσουμε πως όλα τα προαναφερθέντα παραδείγματα ήταν ανθρώπων που λίγο πολύ είναι διάσημοι. Στην περίπτωση των υπολοίπων θα πρέπει να κοπιάσουν λίγο παραπάνω ώστε να γίνουν ευρύτερα γνωστοί και να ξεχωρίσουν από το διαδικτυακό πλήθος. Ο Steven Burda, ένας άγνωστος σύμβουλος, έγινε ο πιο δικτυωμένος άνδρας του site το 2013 χάρη σε μια περίληψη που έγραφε «Μπορώ να μετακινήσω βουνά... Μια μέρα θα κατακτήσω τον κόσμο. Τίποτα δεν είναι αδύνατο για εμένα». Βέβαια αυτό μας οδηγεί στο συμπέρασμα νούμερο εννιά που λέει: πολλοί χρήστες του δικτύου πρέπει να είναι καθυστερημένοι. Όπως και να έχει είναι χρήσιμο να το έχουμε υπόψη μας.

Στον τίτλο γράψτε πράγματι τον τίτλο, όχι έκθεση ιδεών

Στην περίπτωσή που έφτιαχνα σήμερα το Προφίλ μου στο δίκτυο στον τίτλο καλό θα ήταν να γράψω απλά και περιεκτικά το επάγγελμά μου( εν προκειμένω δημοσιογράφος στο Insider.gr). Για όσους, δε, βρίσκουν την περιγραφή πολύ λιτή κάνουν λάθος, είναι ακριβής και ουσιώδης. Τα υπόλοιπα καλό είναι να αναφερθούν εντός του προφίλ.

Μην παριστάνετε τους αυστροναύτες ενώ δεν είστε

Όσο για το τι θα γράψετε εντός, η συμβουλή είναι να είστε ειλικρινείς. Πριν καταλήξετε στο τι θα γράψετε βέβαια θα πρέπει να καταλήξετε στο τι σημαίνει το LinkedIn για εσάς. Είναι ένα μέσο εύρεσης εργασίας, είναι ένας τρόπος να συνδεθείς με τους άλλους επαγγελματίες του χώρου κι όχι μόνο ή τίποτα από όλα αυτά. Ο Michael Dell τελειώνει το επίσημο τριτοπρόσωπο προφίλ του κάπως έτσι: «Σας παρακαλώ μην ζητάτε να συνδεθείτε μαζί μου παρά μόνο εάν σας γνωρίζω ή εάν έχουμε συνεργαστεί στο παρελθόν». Για εκείνον μάλλον το LinkedIn δεν είναι τρόπος σύνδεσης με την κοινότητα. Εάν ανήκετε σε αυτή την κατηγορία τότε ένας τρόπος υπάρχει να το διαχειριστείτε: μην κάνετε προφίλ. Άλλωστε τόσοι και τόσοι πριν από εσάς έχουν αρνηθεί να «καταταγούν» στο επαγγελματικό δίκτυο. Από τη βασίλλισα Ελισάβετ της Αγγλίας, τον διοικητή της τράπεζας της Αγγλίας, τον Waren Buffet, τον Πάπα, μέχρι και τον... Donald Trump... αν και θα παρουσίαζε ενδιαφέρον το τι θα μπορούσε να αναφέρει ο τελευταίος...


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου