Στο «crowdfunding» κατέφυγαν δύο νεαρές Γερμανίδες για να υλοποιήσουν την ιδέα τους και η επιτυχία της εκστρατείας τους υπήρξε ανέλπιστη, τόσο που επιθυμούν να ανοίξουν στο Βερολίνο την πρώτη τους επιχείρηση.
Ένα σούπερ μάρκετ, το οποίο βασίζεται σε μια απλή ιδέα, ο πελάτης επιλέγει τα προϊόντα που θέλει να αγοράσει, τα ζυγίζει και, αντί συσκευασίας, τα τοποθετεί σε ότι έχει φέρει από το σπίτι του. Στόχος να ελαχιστοποιηθούν τα υλικά που καταλήγουν στα σκουπίδια μόλις τα τρόφιμα φθάσουν σπίτι ή καταναλωθούν.
Δύο απλές σκέψεις απέδωσαν μια ιστορία επιτυχίας
Σκεφτείτε τι κάνετε όταν επιστρέφετε από το σούπερ μάρκετ, πόσο χρόνο χρειάζεστε να ξεπακετάρετε και πόσα σκουπίδια παράγεται από τη συσκευασία των προϊόντων. Οι δυο Γερμανίδες Μιλένα Γκλιμπόφσκι και της Σάρα Βολφ, 23 και 30 ετών, τόλμησαν να πουλήσουν τη διαπίστωσή τους, ότι δηλαδή είχαν απηυδήσει με τις ποσότητες πλαστικών που πετούσαν μετά από κάθε επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ.
«Η συσκευασία ζυγίζει περισσότερο από το ίδιο το προϊόν», διαμαρτυρήθηκε η Βολφ σε συνέντευξή της στη Süddeutsche Zeitung. «Η φύση έχει ήδη τυλίξει το αγγούρι. Τι είναι αυτό το πλαστικό περιτύλιγμα; Είναι ανόητο!», είπε η Γκλιμπόφσκι.
Οι εν δυνάμει επιχειρηματίες δεν γνωρίζουν ακριβώς πότε ή πού θα ανοίξει το κατάστημα, όμως προς το παρόν επικεντρώνουν τις προσπάθειές τους στη χρηματοδότηση της ιδέας τους από ιδιώτες, τελειοποιώντας τήν, βρίσκοντας εναλλακτικές για τους πιο δύσπιστους πελάτες.
Προϊόντα που είναι αδύνατο να μεταφερθούν με ίδια μέσα, θα τυλίγονται με ειδικό χαρτί από κερί μέλισσας. Εάν η σκέψη και μόνο αποθαρρύνει, τότε ο πελάτης μπορεί να αγοράσει ή ακόμη και να νοικιάσει επαναχρησιμοποιούμενες συσκευασίες από το κατάστημα.
Το σούπερ μάρκετ θα ονομάζεται Original Unverpackt – (αυθεντικό χύμα).
Στόχος είναι η διάθεση περίπου 600 προϊόντων - οργανικών και μη - τα οποία θα είναι πρωτίστως ντόπια, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται περιορισμός του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του καταστήματος και από τις μεταφορές.
Η ιδέα της Μιλένα και της Σάρα δείχνει να αποδίδει σύμφωνα με τη γερμανική ιστοσελίδα startnext, καθώς σε λιγότερες από 10 ημέρες από την έναρξη της εκστρατείας, έχουν συγκεντρωθεί δωρεές ύψους 88.477 ευρώ - όταν ο στόχος ήταν 45.000 - ενώ απομένουν 26 ημέρες για την ολοκλήρωσή της.
Πάντως, δεν πρόκειται για την πρώτη ιστορία επιτυχίας.
Διαφάνεια στον τρόπο παραγωγής, κοινωνική μέριμνα για τους εργαζομένους και ειδικές προδιαγραφές φιλικές προς το περιβάλλον, είναι το βασικό τρίπτυχο πάνω στο οποίο βασίζεται η ιδέα του «δίκαιου εμπορίου». Τα προϊόντα τα οποία πιστοποιημένα διακινούνται στην αγορά τηρώντας αυτούς τους βασικούς κανόνες φαίνεται να βρίσκονται στην κορυφή των προτιμήσεων των Γερμανών καταναλωτών. Το 2013, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, τα κέρδη από την αγορά προϊόντων με την πιστοποίηση fair trade σημείωσαν σημαντική αύξηση της τάξης του 23% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Στην πράξη αυτό μεταφράζεται σε κέρδη που ανέρχονται στα 654 εκατομ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου τα 95 εκατομ. πηγαίνουν απευθείας προς όφελος των χωρών παραγωγής.
Η Γερμανία κατέχει σήμερα την τρίτη θέση στην παγκόσμια κατάταξη των χωρών που στηρίζουν δυναμικά τα προϊόντα «δίκαιου εμπορίου», μετά τη Μεγάλη Βρετανία και την Ελβετία.
Δίκαιο εμπόριο από εκπτωτικά σουπερμάρκετ
«Η Γερμανία είναι μία χώρα όπου κυριαρχούν οι εκπτώσεις και ειδικότερα στα είδη πρώτης ανάγκης οι τιμές είναι εξαιρετικά χαμηλές», αναφέρει στην DW o Ντίτερ Όβερατ, Διευθύνων Σύμβουλος του γερμανικού φορέα πιστοποίησης «Fair Τrade». Περίπου το 90% των Γερμανών καταναλωτών δηλώνει ότι κάνει έστω και μία φορά την εβδομάδα τα ψώνια του σε εκπτωτικά σουπερμάρκετ.
Η τάση προς την προτίμηση των προϊόντων πρώτης ανάγκης «δίκαιου εμπορίου» έχει οδηγήσει τα τελευταία χρόνια ακόμη και μεγάλες αλυσίδες εκπτωτικών σουπερμάρκετ στη Γερμανία όπως τις Lidl, Penny, Aldi να προσφέρουν επίσης τα ράφια τους προϊόντα με πιστοποίηση «fair trade.
FPRESS