Τρίτη 15 Απριλίου 2014

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΝΔΑΛΑΣ: Σε Τουρκία και Μέση Ανατολή επεκτείνονται τα mastihashop

Τη λειτουργία νέων καταστημάτων mastihashop σε Ελλάδα και εξωτερικό αλλά και την επέκταση της χονδρικής πώλησης των προϊόντων της σχεδιάζει εντός του 2014 η Medittera, η οποία πέρυσι κατέγραψε τις καλύτερες επιδόσεις στην ιστορία της. Όπως λέει μιλώντας στην «Η» ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Γιάννης Μανδάλας, τα mastihashop έχουν αφήσει οριστικά πίσω τους την ύφεση και τονίζει πως βασικός στόχος για τη φετινή χρονιά είναι η αύξηση των πωλήσεων με ρυθμούς της ταξης του 8%-10% και η διατήρηση της κερδοφορίας στα ίδια επίπεδα με το 2013.

Τα οικονομικά αποτελέσματα της Medittera για τη χρήση του 2013 ήταν σημαντικά βελτιωμένα τόσο σε επίπεδο πωλήσεων όσο και κερδοφορίας. Πώς το πετύχατε αυτό και ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι σας;

Πράγματι το 2013, ήταν η καλύτερη χρονιά της εταιρείας από ιδρύσεώς της. Καταφέραμε να αυξήσουμε τις πωλήσεις μας στα 8,9 εκατ. ευρώ από 8,2 εκατ. ευρώ (+8,5%) και επιστρέψαμε στην κερδοφορία, με τα κέρδη προ φόρων να διαμορφώνονται σε περίπου 180 χιλ. ευρώ από ζημιές 306 χιλ. ευρώ. Επιπλέον, όλοι οι τομείς δραστηριοποίησής μας σημείωσαν άνοδο από τη λιανική πώληση μέσω των καταστημάτων μας έως τη χονδρική σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Δεν ήταν εύκολο, δουλέψαμε όμως πολύ για να το πετύχουμε. Από το 2011 και μετά, αλλάξαμε τη στρατηγική μας και δώσαμε έμφαση στις δραστηριότητες διανομής απελευθερώνοντας προϊόντα που μέχρι τότε διαθέταμε σχεδόν αποκλειστικά από τα καταστήματά mastihashop. Μάλιστα, τη διανομή των προϊόντων μας στα μικρά σημεία, δηλαδή στα περίπτερα, στα καταστήματα ψιλικών και στα μικρά μπακάλικα την κάνουμε προς το παρόν με δικά μας μηχανάκια. Είναι κάτι που ξεκινήσαμε πιλοτικά για ένα εξάμηνο πέρυσι, είδαμε ότι είχε αποτέλεσμα και από την 1η Ιανουαρίου του 2014 το υιοθετήσαμε πλήρως. Με τον τρόπο αυτό έχουμε πολύ χαμηλότερο κόστος διανομής και μεγαλύτερη κάλυψη της αγοράς.

Παράλληλα εστιάσαμε στην ανάπτυξη των εξαγωγών μας, οι οποίες για πρώτη φορά πέρυσι ξεπέρασαν το 10% επί του συνολικού κύκλου εργασιών. Ο συνδυασμός των παραπάνω έφερε την ανάπτυξη που βλέπετε. Βέβαια, προχωρήσαμε και εμείς σε περικοπές δαπανών, χωρίς ωστόσο να κάνουμε απολύσεις. Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να αυξάνουμε τις πωλήσεις μας και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και να βελτιώσουμε περαιτέρω την κερδοφορία μας.

Ειδικότερα, για το 2014 θέλουμε να διατηρήσουμε τους ίδιους ρυθμούς ανάπτυξης των εσόδων με το 2013, δηλαδή περίπου στο 8%-10% και να κρατήσουμε στα ίδια επίπεδα την κερδοφορία μας.

Σε ποιους άξονες θα κινηθεί το σχέδιο ανάπτυξης της εταιρείας τη νέα χρονιά;

Ενδεχομένως να ανοίξουμε ένα νέο κατάστημα μέσα στο 2014 στο Νέο Κόσμο, σε χώρο όπου έχουν μεταφερθεί τα γραφεία μας και ένα μέρος των αποθηκών μας. Το κατάστημα αυτό θα είναι στα πρότυπα του παντοπωλείου στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Θέλουμε να είναι ένα κατάστημα-πιλότος.

Επιπλέον, μέσα στις 15 ημέρες αναμένεται να εγκαινιάσουμε ένα νέο τύπο καταστήματος, το mastiha cafe, όπου θα σερβίρετε καφές, γλυκά και μεταξύ άλλων φρέσκια τσίχλα μαστίχας. Η αρχή θα γίνει στη Χίο ενώ σκεφτόμαστε να δημιουργήσουμε ακόμη ένα στη Θεσσαλονίκη μέσα στο υπάρχον κατάστημά μας, με τη μορφή του shop in shop. Θεωρούμε ότι έχουμε ακόμη πολλά περιθώρια ανάπτυξης στην ελληνική αγορά και θέλουμε να πιστεύουμε ότι η περίοδος της ύφεσης για τα καταστήματά μας έχει τελειώσει.

Ο μικτός τύπος καταστήματος (mastihashop+cafe) είναι κάτι που εξετάζαμε χρόνια και πρόθεσή μας είναι να το επεκτείνουμε και σε άλλα σημεία. Θα ήθελα στο σημείο αυτό να πω ότι όλες μας επενδύσεις προέρχονται από ίδια κεφάλαια ενώ έχουμε σχεδόν μηδενικό τραπεζικό δανεισμό.

Όσον αφορά στο εξωτερικό, ποια είναι τα επόμενα βήματα και σε ποιες αγορές εστιάζεται το ενδιαφέρον σας;

Εστιάζουμε κυρίως στη Σαουδική Αραβία και την Τουρκία, όπου έχουμε ήδη καταστήματα masti-hashop και περιμένουμε ακόμη μεγαλύτερη ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια. Στα σχέδιά μας είναι να ανοίξουμε φέτος ακόμη ένα κατάστημα στη Σαουδική Αραβία, ένα στο Ντουμπάι και ένα δεύτερο στην Τουρκία (Κωνσταντινούπολη).

Συνολικά, φιλοδοξούμε στο τέλος του 2014 να έχουμε τρία καταστήματα στη Σαουδική Αραβία, ένα στο Ντουμπάι και δυο στην Τουρκία. Παρά τα προβλήματα που δημιούργησε η κρίση, προσδοκούμε σε αύξηση των εξαγωγών μας καθώς η ζήτηση για μαστίχα και προϊόντα μαστίχας στο εξωτερικό παραμένει υψηλή.

Μάλιστα, πέρυσι οι εξαγωγές του συνεταιρισμού των μαστιχοπαραγωγών (μητρική εταιρεία της MEDI-TERRA) σημείωσαν ρεκόρ. Η προσπάθεια βέβαια δεν είναι εύκολη. Πρώτον, γιατί η εικόνα της χώρας είναι τραυματισμένη και δεύτερον γιατί το τραπεζικό σύστημα εξακολουθεί να μην χρηματοδοτεί επαρκώς τις ελληνικές επιχειρήσεις. Είναι άθλος αυτό που κάνουν οι εξαγωγείς και κυρίως οι μικρομεσαίοι, οι οποίοι είναι η ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας.

Τους τελευταίους μήνες αρκετοί ξένοι εκδηλώνουν ενδιαφέρον να επενδύσουν σε εξωστρεφείς ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο των τροφίμων. Εσείς έχετε δεχθεί τέτοιες κρούσεις και αν ναι, από ποιες χώρες προέρχονται;

Πράγματι, τον τελευταίο χρόνο οι μέτοχοι της εταιρείας δέχονται προτάσεις από ξένους επενδυτές, οι οποίοι ενδιαφέρονται να επενδύσουν στην εταιρεία. Οι επενδυτές αυτοί είναι στην πλειονότητά τους από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Τα καταστήματα mastiha shop σε συνδυασμό με την παρα-φαρμακευτική χρήση που μπορεί να έχει η μαστίχα είναι αυτά που προσελκύουν περισσότερο το ενδιαφέρον τους.

Με βάση τη μαστίχα
Νέα παρα-φαρμακευτικά προϊόντα

Πριν από μερικά χρόνια παρουσιάσατε ένα παρα-φαρμακευτικό προϊόν σε μορφή κάψουλας με βάση τη μαστίχα, για το οποίο μάλιστα υπήρχαν αρκετές προσδοκίες. Σε ποιο σημείο βρίσκεται σήμερα αυτή η προσπάθεια;

Τόσο η Medittera όσο και ο συνεταιρισμός των μαστιχοπαραγωγών Χίου επενδύουν πολλά στο συγκεκριμένο τομέα, και θεωρούμε ότι είμαστε σε πάρα πολύ καλό δρόμο. Το συγκεκριμένο προϊόν πάει καλά στην Ελλάδα ενώ έχουμε ενδιαφέρουσες προτάσεις από το εξωτερικό. Είμαι πεπεισμένος ότι η ανάπτυξη μας στο μέλλον θα έρθει από αυτά τα προϊόντα. Εξακολουθούμε να επενδύουμε στην έρευνα και ανάπτυξη και είμαστε εν αναμονή σημαντικών ευρημάτων στη συγκεκριμένη κατηγορία. Το επόμενο διάστημα θα παρουσιάσουμε νέα προϊόντα στις αγορές του εξωτερικό και μάλιστα με πολύ συντεταγμένο τρόπο. Θεωρώ ότι το μέλλον θα δικαιώσει όσους πιστεύουν σε αυτή την προοπτική.



Γ. Μανέττας, ΗΜΕΡΗΣΙΑ