Περισσότεροι από 2 στους 3 Ελληνες (69%) διατηρούν θετική στάση απέναντι στην επιχειρηματικότητα, ποσοστό που παραμένει στα ίδια επίπεδα με τον παγκόσμιο μέσο όρο του 70%, παρά την ελαφριά υποχώρηση εν μέσω κρίσης από το προηγούμενο έτος. Ωστόσο, η πλειοψηφία των Ελλήνων (85%) θεωρεί ως εμπόδιο για την έναρξη μίας επιχείρησης τον φόβο της αποτυχίας, με τον οποίο συνδέεται η «απειλή της οικονομικής κρίσης», σύμφωνα με το 54% των ερωτηθέντων. Στη χώρα μας το μεγαλύτερο μέρος των ερωτηθέντων θεωρεί ότι η κοινωνία είναι «κάπως φιλική» απέναντι στην αυτοαπασχόληση και μόλις το 9% θεωρεί ότι είναι «πολύ φιλική».
Τα παραπάνω προκύπτουν από παγκόσμια έρευνα για την επιχειρηματικότητα (Amway Global Entrepreneurship Report 2013) που πραγματοποίησε η GfK SE για λογαριασμό της Amway. Η έρευνα διεξήχθη μέσα στο 2013 και παρουσιάσθηκε χθες, σε εκδήλωση που οργάνωσε η Amway Hellas στην πρεσβεία των HΠΑ. Την εκδήλωση χαιρέτησε ο κ. David D. Pearce, πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα.
Κατά μέσο όρο, περισσότερα από 2 στα 3 ερωτηθέντα άτομα (70%) σε 24 χώρες έχουν θετική στάση απέναντι στην αυτοαπασχόληση. Ο αριθμός αυτός αποδεικνύει ότι η επιχειρηματικότητα παραμένει δημοφιλής (69%: 2012). Οι χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά είναι οι: Δανία (89%), Φιλανδία (87%), Αυστραλία (84%), ενώ στις: Αυστρία (40%), Ουγγαρία (40%), Πορτογαλία (37%) και Γερμανία (34%) παρατηρήθηκαν τα μικρότερα ποσοστά. Παρ’ όλα αυτά, πολλά άτομα δεν υλοποιούν τα σχέδιά τους. Ενα σημαντικό εμπόδιο για την ανάληψη επιχειρηματικής πρωτοβουλίας είναι ο φόβος της αποτυχίας: 70% των ερωτηθέντων νιώθουν να απειλούνται από αυτόν. Από την άλλη μεριά, μέτρα όπως η κρατική επιχορήγηση (50%), δάνεια σε νέες επιχειρήσεις και εκπαίδευση γύρω από την επιχειρηματικότητα (45%), χαμηλή γραφειοκρατία (41%) και καθοδήγηση - υποστήριξη μέσω επιχειρηματικών δικτύων (32%) ενθαρρύνουν τα άτομα για τη λήψη της απόφασης.
Βροχή τα λουκέτα
Οπως ανέφερε στην ομιλία του ο κ. Παναγιώτης Πετράκης, καθηγητής του τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, η επίδραση της χρηματοοικονομικής κρίσης στις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι καταλυτική ως προς την μείωση του αριθμού των επιχειρήσεων, αλλά και του απασχολούμενου προσωπικού. Συγκεκριμένα, οι ΜμΕ σήμερα έχουν φθάσει τις 140.000 έναντι 660.000 το 2008 και ο αριθμός των απασχολούμενων σε αυτές διαμορφώνεται σήμερα κάτω των 120.000 ατόμων, έναντι σχεδόν 700.000 το 2008.
Οπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Αυτή τη στιγμή φαίνεται να έχουμε πιάσει πάτο». Με βάση τα ίδια στοιχεία, την τριετία 2011-13 ιδρύθηκαν συνολικά 116.016 νέες επιχειρήσεις, από τις οποίες οι 81.610 έκλεισαν και οι 34.406 επέζησαν. Συγκεκριμένα το 2012 στην Ελλάδα ιδρύθηκαν συνολικά 42.347 νέες επιχειρήσεις, από τις οποίες, οι 10.003 ήταν στο χώρο της εστίασης, μπαρ και κέτερινγκ. Ακολουθεί με 2.046 επιχειρήσεις ο τομέας παροχής λογιστικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών, με 1.628 ιδρύσεις ο κατασκευαστικός κλάδος, ενώ 1.621 ιδρύσεις είχαμε στον χώρο της παραγωγής και εμπορίας ενέργειας και 1.185 επιχειρήσεις στον κλάδο της πληροφορικής. Με μικρά νούμερα ακολουθούν ο τουρισμός, η επεξεργασία τροφίμων και η μεταποίηση.
Ο κ. Ευάγγελος Αχιλλόπουλος, επικεφαλής της Επιτροπής Θεσμικών Παρεμβάσεων της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Νέων Επιχειρηματιών (ΟΕΣΥΝΕ) ανέφερε ότι ο πρώτος και ανασταλτικότερος παράγοντας για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και αυτοαπασχόλησης στη χώρα μας είναι το στρεβλό φορολογικό και λογιστικό σύστημα που επικρατεί, το οποίο στην ουσία φορολογεί «εικονικά» έσοδα. Ενδεικτικά ανέφερε ότι στην Ελλάδα σημειώνονται κατά 246 φορές περισσότερες διώξεις για φορολογικές υποθέσεις, απ' ότι στις ΗΠΑ και την Αγγλία. Οπως επίσης ανέφερε, έχει υπολογισθεί ότι ένα απλήρωτο τιμολόγιο παράγει κατά μέσο όρο 13 δίκες, ενώ ένας έντιμος, αλλά αποτυχημένος επιχειρηματίας, χρειάζεται 20-30 χρόνια για να διαγράψει τα χρέη του, όταν στις ΗΠΑ ή στην Αγγλία χρειάζεται μόλις 1 έτος.
Σύμφωνα με τον κ. Αχχιλόπουλο, πρέπει άμεσα να αλλάξει το φορολογικό σύστημα, να δημιουργηθεί νέο σύστημα για τη υποβολή πατεντών - τις οποίες ως επί το πλείστον εξάγουμε -, να συνδεθούν οι ασφαλιστικές εισφορές με το εισόδημα, να δημιουργηθεί μηχανισμός που θα χρηματοδοτεί τα startups και να σταματήσει η χρηματοδότηση επιχειρήσεων, που διαθέτουν τα αναγκαία κεφάλαια για τις επενδύσεις τους. Επίσης ανέφερε ότι είναι αναγκαία η εκπαίδευση επενδυτών και τραπεζιτών στον τομέα των εφευρέσεων και ανάπτυξης αυτών των πατεντών στη χώρα μας.
ΟΙ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ
Τέλος, στη διάρκεια της ομιλίας του «Πώς επηρεάζουν οι απευθείας πωλήσεις την επιχειρηματικότητα», ο κ. Γιώργος Αποστολόπουλος, γενικός διευθυντής της Amway Hellas, αναφέρθηκε στο επιχειρηματικό μοντέλο των απευθείας πωλήσεων και πώς μπορεί αυτό να συμβάλλει στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στη χώρα μας.
Χαρακτηριστικά είπε: «Σε ένα περιβάλλον που, όπως μας δείχνουν τα ενδιαφέροντα αποτελέσματα της έρευνας, συνυπάρχει η ανασφάλεια και ο φόβος της αποτυχίας με τη διάθεση για επιχειρηματικότητα, το μοντέλο των απευθείας πωλήσεων αποτελεί μία ιδανική πρόταση: Είναι μία εξαιρετικά ευέλικτη επιχειρηματική ευκαιρία χαμηλού ρίσκου και επένδυσης για όλους, ενώ προσφέρει επαγγελματική ανεξαρτησία, που την καθιστά ιδανική για τις σημερινές δύσκολες συνθήκες, δεδομένου ότι προωθεί την ανάγκη για καινοτομία και ανάπτυξη. Εμείς στην Amway χαιρόμαστε ιδιαίτερα για τη θετική στάση των Ελλήνων απέναντι στην αυτοαπασχόληση. Συνεχίζοντας τη δραστηριότητά μας στην Ελλάδα σκοπεύουμε να στηρίξουμε τους Ελληνες που αναζητούν μία εναλλακτική λύση στη συμβατική απασχόληση».
Η ταυτότητα της έρευνας - Amway Global Entrepreneurship Report 2013
Περίοδος διεξαγωγής: 8 Μαρτίου - 19 Μαΐου 2013.
Δείγμα-κοινό στόχος: 26.009 άνδρες και γυναίκες, ηλικίας 14+ ετών. Αντιπροσωπευτική κατανομή δείγματος με βάση τα δημογραφικά χαρακτηριστικά του πληθυσμού της εκάστοτε χώρας.
Μέθοδος συλλογής: Προσωπικές/ τηλεφωνικές συνεντεύξεις (διαφορετική μεθοδολογική προσέγγιση σε κάθε χώρα).
Χώρες διεξαγωγής: 24 χώρες (Αυστραλία, Αυστρία, Κολομβία, Τσεχία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Μεγάλη Βρετανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ιταλία, Ιαπωνία, Μεξικό, Ολλανδία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Ρωσία, Ισπανία, Ελβετία, Τουρκία, Ουκρανία, Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής).
Οργανισμός - Εταιρεία: Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την εταιρία GfK SE σε συνεργασία με το School of Management του Technical University of Munich, στο Μόναχο, για λογαριασμό της Amway Europe.
ΚΕΡΔΟΣ