Στην καρδιά του Μεσογείτικου κάμπου, ανατολικά του όρους Υμηττού βρίσκεται χτισμένο από το 1989 το οινοποιείο Μεγαπάνος. Μια σύγχρονη μονάδα παραγωγής και εμφιάλωσης με έδρα το Πικέρμι και στόχο την άριστη ποιοτικά παραγωγή κρασιών από την Αττική, αλλά και από άλλες ονομαστές αμπελοοινικές περιοχές της Ελλάδας. Άλλωστε το κλίμα της περιοχής ενδείκνυται, αφού είναι ήπιο και αρκετά ξηρό, με λίγες βροχοπτώσεις.
Αν και ο ιδιοκτήτης του οινοποιείου, Αλέξανδρος Μεγαπάνος σπούδασε βιοχημία, το κρασί το επεφύλαξε μια διαφορετική επαγγελματική πορεία. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του στο πανεπιστήμιο παρακολούθησε μαθήματα οινολογίας και μόλις πήρε το πτυχίο του ταξίδεψε στη Γαλλία όπου και σπούδασε οινολογία. Όνειρό του, όπως αναφέρει στο FortuneGreece.comήταν να ζει σε ένα χώρο που να περιτριγυρίζεται από αμπέλια.
Η χρυσή εικοσαετία των οινοπαραγωγών έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί. Οι πωλήσεις στην ελληνική αγορά και η έλλειψη εξωστρέφειας αποδείχτηκαν λάθος τακτική κατά την έλευση της κρίσης. «Η ελληνική αγορά είναι βραχυκυκλωμένη. Αυτή τη στιγμή δεν μπορεί παρά να απορροφήσει μόνο τα χαμηλού κόστους κρασιά, γι’ αυτό και οι περισσότεροι οινοποιοί στρέφονται πλέον στο εξωτερικό».
Το οινοποιείο Μεγαπάνος εξάγει ελληνικό κρασί σε δέκα αγορές του εξωτερικού μεταξύ των οποίων Σιγκαπούρη, Ελβετία, Αγγλία, Κύπρος, με τη μεγαλύτερη ποσότητα να διοχετεύεται κυρίως σε Αμερική και Βέλγιο.
Ετησίως εμφιαλώνονται 60.000 μπουκάλια, αριθμός αρκετά μικρότερος συγκριτικά με τις 100.000 φιάλες που ήταν προ κρίσης. Η παραγωγή αφορά σε εφτά ποικιλίες κρασιού (Μοσχοφίλερο, ξινόμαυρο, πέτρινο κελάρι λευκό, πέτρινο κελάρι ερυθρό) από τις οποίες το «Σαββατιανό» και το «Αγιωργίτικο» έρχονται πρώτα στις προτιμήσεις όσων γνωρίζουν από καλό κρασί. «Το “Σαββατιανό”, το οποίο παράγεται μέσα στην καρδιά των Μεσογείων, ήταν παρεξηγημένη στο παρελθόν ποικιλία, σήμερα όμως καταγράφει υψηλή ζήτηση», τονίζει ο κ. Μεγαπάνος.
Αξίζει να σημειωθεί πως αντί για τον κλασσικό ξύλινο φελλό το οινοποιείο χρησιμοποιεί φελλό από καουτσούκ γιατί, όπως μας εξηγεί ο κ. Μεγαπάνος, θεωρείται ιδανικός για κρασιά που καταναλώνονται φρέσκα και δεν χρειάζονται παλαίωση, όπως για παράδειγμα το λευκό ή το ροζέ.
Σύμμαχος των οινοπαραγωγών ο κλάδος της εστίασης
Το οινοποιείο έχει βρει έναν έξυπνο τρόπο προώθησης των κρασιών του μέσω εκδηλώσεων που λαμβάνουν χώρα σε διάφορα εστιατόρια της Αθήνας δίνοντας τη δυνατότητα στο πελάτη να δοκιμάσει το προϊόν κάτω από τις κατάλληλες συνθήκες με τη συνοδεία φαγητού. Έχει μάλιστα καθιερώσει ένα newsletter μέσω του οποίου κάθε μήνα προτείνεται και από ένα εστιατόριο στο οποίο σερβίρονται φυσικά τα κρασιά του οινοποιείου Μεγαπάνος. «Οι οινικές εκθέσεις έχουν υψηλό κόστος και με αυτή την πρακτική των εστιατορίων καταφέρνουμε το ίδιο αποτέλεσμα».
Παράλληλα, η πολιτική του οινοποιείου έχει πάψει να βασίζεται στη διανομή κρασιών μέσω εμπόρων και γίνεται από τη διοίκηση του οινοποιείου, η οποία προτρέπει το κοινό να το επισκεφτεί από κοντά. Διαθέτει δικό του εκθετήριο, στο οποίο ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να δοκιμάσει και να αγοράσει τα κρασιά σε διάφορες συσκευασίες, ενώ πωλείται σειρά μικροαντικειμένων – εξαρτημάτων σχετικών με το κρασί. Απέχει μόλις 20 km από την Αθήνα, πράγμα που διευκολύνει μεγάλο αριθμό οινόφιλων να κάνουν μια στάση στο οινοποιείο και να συμμετάσχουν στις δραστηριότητές του.
Το 2013 κύλησε ελαφρώς ανοδικά συγκριτικά με το 2012, με τις προβλέψεις για το 2014 να είναι συγκρατημένα αισιόδοξες. Σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη του οινοποιείου, από το 2012 και μετά έχουν φτάσει στο σημείο του να μην πέφτουν άλλο.
FORTUNEGREECE