Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου 2014

Εταιρείες με κοινωνική ευθύνη


Λουκέτα, ανεργία, σκληρά μέτρα λιτότητας αποτελούν τις βασικές συνέπειες της κρίσης στην Ελλάδα, όμως παρουσιάζονται και ορισμένα καλά, όπως η ενασχόληση περισσότερων εταιρειών με την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη (ΕΚΕ), έτσι ώστε να αντιμετωπίσουν εν μέρει τα προβλήματα και να αναπτυχθούν.

Ειδικά, την περίοδο της κρίσης, η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη θα μπορούσε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του κράτους πρόνοιας και να συνεισφέρει καθοριστικά στην κοινωνική συνοχή. Μια επιχείρηση εκτός από την προσήλωση στον οικονομικό της ρόλο οφείλει να είναι και κοινωνικά υπεύθυνη και να φροντίζει για τη διατήρηση και τη διασφάλιση των φυσικών και ανθρωπίνων πόρων. Σχετικά με το ποιες είναι οι καλύτερες πρακτικές για την εφαρμογή της ΕΚΕ, την απάντηση δίνει το Ελληνικό Δίκτυο για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, που έχει συγκεντρώσει παραδείγματα μεγάλων και μικρών επιχειρήσεων που εφαρμόζουν κατάλληλες μεθόδους για μια αποτελεσματική ΕΚΕ.

Σύμφωνα με παλαιότερη έρευνα του Πανεπιστημίου Αθηνών, στην ιεράρχηση των τομέων εφαρμογής δράσεων ΕΚΕ, κατά σειρά σημασίας, πρώτος τομέας είναι το ανθρώπινο δυναμικό, και αυτό γιατί οι διαπροσωπικές σχέσεις εργοδότη και εργαζομένων είναι στενές και ο εργοδότης θέλει να έχει το προσωπικό του ικανοποιημένο. Στη συνέχεια ακολουθούν η αγορά και το φυσικό περιβάλλον με ίδιο ποσοστό και τέλος έρχεται η κοινωνία, ως σημαντικός τομέας δράσης ΕΚΕ. Οσον αφορά τις δράσεις ΕΚΕ που εφαρμόζουν οι επιχειρήσεις, παρατηρείται από την ίδια έρευνα ότι το 22% εφαρμόζουν ήδη δράσεις σχετικές με την παροχή ίσων ευκαιριών σε όλους τους εργαζομένους που απασχολούν, ανεξάρτητα από φύλο, φυλή, θρησκεία κ.ά. Ακολουθούν οι δράσεις που σχετίζονται και πάλι με το ανθρώπινο δυναμικό, όπως η εκπαίδευση και οι πρόσθετες παροχές. Η μεν εκπαίδευση στόχο έχει την εξέλιξη των εργαζομένων στον τομέα εργασίας τους, οι δε πρόσθετες παροχές (ιατροφαρμακευτική κάλυψη, οικονομικές διευκολύνσεις προς τους εργαζομένους) δίνονται για αποτελεσματικότερη κάλυψη των αναγκών των εργαζομένων. 

Διακρίσεις
Ανάμεσα στις εταιρείες στην Ελλάδα που ασχολούνται ιδιαίτερα με την ΕΚΕ και μάλιστα βραβεύονται για αυτή την ενασχόληση είναι η Frigoglass. Η εταιρεία έλαβε διακρίσεις για τη στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης και ΕΚΕ. Για τρίτη συνεχή φορά, η εταιρεία διακρίθηκε στο πλαίσιο των Ελληνικών Βραβείων Επιχειρήσεων για το Περιβάλλον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που οργανώνονται από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Επιχειρήσεων για το Περιβάλλον (ΠΑΣΕΠΠΕ). Η Frigoglass κατέλαβε τη 2η θέση στην κατηγορία «Προϊόν» για την EcoCantina, μια ολοκληρωμένη λύση η οποία είναι αποτέλεσμα της μακροχρόνιας επένδυσης στην καινοτομία με οικολογικό προσανατολισμό. Η EcoCantina έχει τη μορφή μικρής/λυόμενης καφετέριας και χρησιμοποιεί την ηλιακή ενέργεια για τη λειτουργία όχι μόνο των επαγγελματικών ψυγείων που στεγάζει αλλά και άλλων συσκευών, όπως τηλεόραση και φορτιστές κινητών τηλεφώνων. Παράλληλα, η Frigoglass αναγνωρίστηκε μεταξύ των καλύτερων εισηγμένων εταιρειών σε θέματα ΕΚΕ στα Βραβεία Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης THALES - CEO & CSR 2012, ενώ στο πλαίσιο του θεσμού «Bravo - Διάλογος για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη & Αξιολόγηση της Υπεύθυνης Επιχειρηματικότητας» η εταιρεία διακρίθηκε στην κατηγορία «Προσέγγιση Συμμετόχων».

Μία ακόμη εταιρεία που δείχνει ενδιαφέρον για την ΕΚΕ είναι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, η οποία κατέκτησε την πλατινένια διάκριση στον Εθνικό Δείκτη Εταιρικής Ευθύνης (CR Index), λαμβάνοντας ταυτόχρονα και τον έπαινο για την Κοινωνία. Για την Αθηναϊκή Ζυθοποιία αυτή είναι η τέταρτη συνεχόμενη χρονιά διακρίσεων στον θεσμό. Σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, συμπληρώνοντας 50 χρόνια παρουσίας της στην Ελλάδα, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία εντείνει τη συνεισφορά της στην ελληνική οικονομία και κοινωνία, μένει πιστή στη στρατηγική της για την εταιρική κοινωνική ευθύνη και υλοποιεί τις δεσμεύσεις της για τον άνθρωπο, την κοινωνία και το περιβάλλον, παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, με στόχο τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας σε όλους.

Η φιλοσοφία αυτή εκφράζεται και μέσα από την πολιτική του ομίλου της ΗΕΙΝΕΚΕΝ διεθνώς για βιώσιμη ανάπτυξη, που από το 2010 έχει αποκτήσει συγκεκριμένη ταυτότητα με την ονομασία «Παράγουμε ένα Καλύτερο Μέλλον» και περιλαμβάνει μετρήσιμους στόχους για όλες τις δράσεις της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας και καθορισμένα χρονοδιαγράμματα που δεσμεύουν όλους τους εργαζομένους της.



Δημοσιεύτηκε στο HELIOS PLUS