Σελίδες

Τρίτη 27 Αυγούστου 2013

Διαδίκτυο και Ελληνική Οικονομία

Γράφει ο Καραούλης Γεώργιος

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η μελέτη «Παράγων Ίντερνετ: το Διαδίκτυο ως Μοχλός Ανάπτυξης για την Ελληνική Οικονομία» της εταιρείας The Boston Consulting Group που διεξήχθη με την υποστήριξη της Google και δημοσιεύτηκε το προηγούμενο έτος.

Το Διαδίκτυο, σύμφωνα με την έρευνα, επιδρά στην οικονομία σε τέσσερα επίπεδα:
  1. Ασκεί επίδραση που αποτυπώνεται στο Α.Ε.Π (κατανάλωση οnline, ιδιωτικές επενδύσεις σε δίκτυα από τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών, δημόσια δαπάνη για υποδομές - ηλεκτρονική διακυβέρνηση- εκπαίδευση, εισαγωγές και εξαγωγές προϊόντων πληροφορικής κ.α.),
  2. Προκαλεί αντίκτυπο που δεν απεικονίζεται στο Α.Ε.Π. (διαδικτυακή διαφήμιση επιχειρήσεων, R.O.P.O. = Research online purchase offline, ηλεκτρονικές συναλλαγές B2B κ.α.),
  3. Επιφέρει αύξηση της παραγωγικότητας (εξοικονόμηση χρόνου και μείωση κόστους συναλλαγών),
  4. Προκαλεί ευρύτερα κοινωνικά οφέλη (κοινωνική δικτύωση, περιεχόμενο παραγόμενο από χρήστες όπως η Wikipedia κ.α.).
To 2010 το Διαδίκτυο συνεισέφερε 2,7 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 1,2% του ΑΕΠ (ποσοστό σαφώς χαμηλότερο από τον ευρωπαϊκό μ.ο. που ανέρχεται στα 3,8%). Παράγοντες όπως η χαμηλή χρήση του Διαδικτύου από επιχειρήσεις και καταναλωτές καθώς και η χαμηλή ποιότητα/το περιορισμένο εύρος των υποδομών συντελούν στη διαμόρφωση αυτής της εικόνας.
Το Διαδίκτυο, ωστόσο, μπορεί να ωφελήσει επιχειρήσεις και καταναλωτές προς πέντε κατευθύνσεις:
  1. Μείωση του κόστους για επιχειρήσεις και καταναλωτές (π.χ. η εταιρεία Anytime Online πουλάει 20% φθηνότερα τα προϊόντα της λόγω χαμηλότερου κόστους λειτουργίας και μείωσης των προμηθειών),
  2. Προβολή-προώθηση των επιχειρήσεων (το reputation management αποτελεί ισχυρό εργαλείο προώθησης, π.χ. στον τουριστικό κλάδο),
  3. Ασπίδα προστασίας στην κρίση (π.χ. η εταιρεία Airtickets.gr παρουσίασε κατά τα τελευταία τρία χρόνια αύξηση του τζίρου της σε ποσοστό 60%),
  4. Γεωγραφική επέκταση των επιχειρήσεων (το 42% των "high-web" εταιρειών πουλάνε τα προϊόντα τους διεθνώς),
  5. Αυτοματοποίηση και άμεση ανταλλαγή πληροφοριών (π.χ. οι εταιρείες Skroutz.gr, Spitogatos.gr, Carrierα.gr, κ.α.).
Η έρευνα κατέληξε σε συγκεκριμένες προτάσεις για την ανάπτυξη της ελληνικής διαδικτυακής οικονομίας:
  1. Ενθάρρυνση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων να στραφούν στο Διαδίκτυο (μέσω της επιτάχυνσης της εκταμίευσης των επιδοτήσεων στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ και του αναγκαίου περιορισμού της γραφειοκρατίας),
  2. Βελτίωση των υποδομών (αναγκαία η χρηματοδότηση νέων επενδύσεων από διάφορες πηγές, π.χ. μέσω ΣΔΙΤ),
  3. Εδραίωση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στις διαδικτυακές αγορές (απαραίτητες οι εκστρατείες ενημέρωσης των καταναλωτών από τον Δημόσιο και τον Ιδιωτικό Τομέα),
  4. Μεταφορά δραστηριοτήτων της Δημόσιας Διοίκησης στο Διαδίκτυο με αύξηση των παρεχόμενων online υπηρεσιών (e-Government),
  5. Επένδυση στην εκπαίδευση για τη χρήση ψηφιακών μέσων, την εξοικείωση με την τεχνολογία και την ανάπτυξη της γνώσης και της εμπιστοσύνης στα νέα μέσα.

Καραούλης Γεώργιος
Σύμβουλος Επιχειρηματικότητας Ο.Α.Ε.Δ.


Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα www.epixeiro.gr