Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου 2013

Ξένα funds αναζητούν ευκαιρίες

Στο «μικροσκόπιο» διεθνών επενδυτικών κεφαλαίων (funds) βρίσκεται η Ελλάδα και οι ευκαιρίες που κρύβουν διάφοροι κλάδοι της, όπως ο τουρισμός, τα τρόφιμα και το real estate. Ένα από αυτά, είναι το Carlton Group, το οποίο εμφανίζεται αποφασισμένο να τοποθετηθεί δυναμικά καθώς θεωρεί πως υπάρχουν προοπτικές για πολλά κέρδη. Τα «ηνία» του αμερικάνικου ομίλου στην Ελλάδα κρατά ο Αναστάσιος Τζαβέλλας, ο οποίος έχει διατελέσει στέλεχος της Παγκόσμιας Τράπεζας, διοικητής της Κτηματικής Τράπεζας, της ΕΤΕΒΑ και της Τράπεζας Επενδύσεων. 
Ο κ. Τζαβέλλας και οι συνεργάτες του έχουν έρθει ήδη σε συζητήσεις με επικεφαλής τραπεζών, αλλά και ξενοδοχειακών αλυσίδων με το βασικό ενδιαφέρον του ομίλου να επικεντρώνεται στα μεγάλα ξενοδοχεία, τις τουριστικές αναπτύξεις, τα δανειακά χαρτοφυλάκια και φυσικά τα ακίνητα του Δημοσίου. 
Περισσότερες? «business» στην Ελλάδα φαίνεται διατεθειμένη να κάνει και η Fidelity Investments, η οποία έχει μακρά παρουσία στην ελληνική αγορά και θα μπορούσε να αποτελέσει ένα επιπλέον, κίνητρο για άλλες αμερικανικές επενδυτικές εταιρείες. 
Η Fidelity είναι από τα κορυφαία επενδυτικά σχήματα στον κόσμο, με 8 δισ. δολάρια συνολικά υπό διαχείριση έχει έντονη παρουσία στο ελληνικό χρηματιστήριο, κατέχοντας κατά καιρούς ποσοστά στον ΟΠΑΠ, τον ΟΛΠ, τη ΔΕΗ, τις ΓEK TEPNA, J&P Άβαξ, EXAE κ.ά. Επίσης, τα στελέχη της έχουν συχνά επαφές με τις μεγαλύτερες ελληνικές επιχειρήσεις προετοιμάζοντας ή διοργανώνοντας roadshow στο Λονδίνο ή και τη Νέα Υόρκη. 

Εταιρείες
Το βλέμμα «στραμμένο» στη χώρα έχουν επίσης η Fidelity Investments, να κάνουν business εδώ, η «The Capital Group Companies», η οποία επίσης έχει παρουσία σε ελληνικά? blue chips και η Fairfax Financial Holdings. Η Fairfax με έδρα το Τορόντο εστιάζει σε επενδύσεις ακινήτων, ασφαλιστικών υπηρεσιών και χρηματοοικονομικών προϊόντων. 
Ιδρύθηκε το 1985 και σήμερα διαχειρίζεται κεφάλαια άνω των 31 δισ. δολαρίων. Να σημειωθεί πως εκπρόσωποι των παραπάνω επενδυτικών κεφαλαίων συναντήθηκαν με τον Έλληνα πρωθυπουργό, πριν από μερικές ημέρες με τον οποίον αντάλλαξαν απόψεις για το φλέγον θέμα της προσέλκυσης επενδύσεων και παράλληλα άκουσαν τον κ. Σαμαρά να τους αναλύει το σχέδιό του για την αναζωογόνηση της ελληνικής οικονομίας. 

Ενδιαφέρον από τη γείτονα
Δυναμική είσοδο κάνουν και ισχυροί Τούρκοι επιχειρηματίες, οι οποίοι δείχνουν έντονο ενδιαφέρον να αναπτύξουν μεγαλύτερη δραστηριότητα επί ελληνικού εδάφους και να συνεργαστούν με Έλληνες συναδέλφους τους. 
Ο τέταρτος πλουσιότερος άνθρωπο της Τουρκίας, ο Φερίτ Σαχένκ είναι η χαρακτηριστικότερη περίπτωση, καθώς μέσω του ομίλου Dogus που ελέγχει φιλοδοξεί να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στον κλάδο της διαχείρισης μαρίνων. 
Πριν από μερικούς μήνες έδωσε τα χέρια με τη Lamda Development του ομίλου Λάτση για τη δημιουργία κοινής εταιρείας, η οποία θα επενδύσει σε τουριστικές μαρίνες, ενώ έχει συμφωνήσει και με τον όμιλο Κυριακούλη για την εκμετάλλευση των μαρίνων ελλιμενισμού στην Κέρκυρα και στη Λευκάδας, αλλά και της Ζέας στον Πειραιά. Την ίδια στιγμή, «φαβορί» για την απόκτηση της ΣΕΚΑΠ είναι η τουρκική Seba Dis Ticaret Ve Nakliyat A.S., η οποία είναι ο μοναδικός υποψήφιος στον διαγωνισμό πώλησης της καπνοβιομηχανίας. Υπενθυμίζεται πως από τον περασμένο Μάιο και η τουρκική «Setur Servis Turistik» ανέλαβε από κοινού με τη «Folli Follie» τη λειτουργία της τουριστικής μαρίνας της Μυτιλήνης. 

ΕΝΙΣΧΥΟΥΝ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥΣ
Αναψαν πράσινο για νέες επενδύσεις 

Την «οδό» της ενίσχυσης της παρουσίας τους στην Ελλάδα, σε αντίθεση με άλλες που ακόμη και τώρα εξετάζουν το ενδεχόμενο να μεταφέρουν την έδρα τους στο εξωτερικό έχουν επιλέξει και οι Philip Morris International μέσω της Παπαστράτος, ο βελγικός λιανεμπορικός όμιλος τροφίμων Delhaize Group (ΑΒ Βασιλόπουλος) και η Bic Violex (Bic), που ανήκει στον γαλλικό κολοσσό Bic στο χώρο των στυλό διαρκείας, στους αναπτήρες τσέπης και στα ξυριστικά μιας χρήσεως. Η τελευταία, ετοιμάζεται να θέσει σε λειτουργία τη νέα παραγωγική της μονάδα, ενώ συνολικά μέσα στο 2013 προτίθεται να δαπανήσει 25 εκατ. ευρώ για την ενδυνάμωση των γραμμών παραγωγής. Την ίδια στιγμή, υπάρχει και μια άλλη κατηγορία πολυεθνικών που εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο να ενδυναμώσουν τη δυναμικότητα των εργοστασίων τους, παράγοντας νέα προϊόντα και μεταφέροντας γραμμές από το εξωτερικό. Ανάμεσα σε αυτές βρίσκεται η Mondelez (πρώην Kraft Foods) και η Johnson & Johnson, χωρίς ωστόσο να θεωρείται οτιδήποτε δεδομένο.