Σε ολόκληρη τη χώρα εκτιμάται ότι λειτουργούν περισσότερες από 2.000 επιχειρήσεις ενοικιάσεων αυτοκινήτων. Η συγκεκριμένη αγορά ωστόσο εμφανίζει υψηλό βαθμό συγκέντρωσης, γεγονός που οφείλεται στην κυριαρχία λίγων εταιρειών και ιδιαίτερα αυτών που κατά κύριο λόγο εκπροσωπούν διεθνή εμπορικά σήματα. Έντονη είναι επίσης και η γεωγραφική συγκέντρωση των επιχειρήσεων του κλάδου, καθώς η πλειοψηφία τους εδρεύει σε τουριστικές περιοχές της χώρας και κυρίως στην Κρήτη, τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Ιονίου. Τα παραπάνω προκύπτουν από την κλαδική μελέτη “Ενοικιάσεις Αυτοκινήτων”, που εκπόνησε πρόσφατα η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group. Η εν λόγω μελέτη εξετάζει τόσο την αγορά των βραχυχρόνιων – τουριστικών ενοικιάσεων, όσο και την αγορά των μακροχρόνιων μισθώσεων.Σχετικά με τη διάρθρωση και την εξέλιξη της αγοράς, η Διευθύντρια Οικονομικών - Κλαδικών Μελετών της ICAP Group, κα Σταματίνα Παντελαίου, τόνισε τα εξής: “Η συνολική αγορά των ενοικιάσεων αυτοκινήτων (σε αξία) παρουσιάζει μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης της τάξης του 4% την περίοδο 2001-2011, καταγράφοντας ωστόσο δραστική επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης από το 2008 και πτώση το 2011 σε σχέση με το 2010 κατά 14% περίπου. Αναφορικά με την ποσοστιαία συμμετοχή της κάθε κατηγορίας στο σύνολο της αγοράς, το έτος 2011 οι μακροχρόνιες μισθώσεις αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μερίδιο (περίπου 72%) έναντι των τουριστικών - βραχυχρόνιων ενοικιάσεων που κατέλαβαν το υπόλοιπο 28%. Οι 10 μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου καλύπτουν από κοινού το 74% περίπου της συνολικής αγοράς ενοικιάσεων αυτοκινήτων το 2011, γεγονός το οποίο αντικατοπτρίζει τη συγκέντρωση της αγοράς”.
Ο σημαντικότερος προσδιοριστικός παράγοντας της ζήτησης για μακροχρόνιες μισθώσεις είναι η διάδοση του θεσμού του εταιρικού αυτοκινήτου, σε συνδυασμό με την τάση του outsourcing (εκχώρηση συγκεκριμένων λειτουργιών μιας επιχείρησης σε τρίτους). Από την άλλη πλευρά, το μέγεθος της τουριστικής κίνησης αποτελεί το βασικότερο παράγοντα προσδιορισμού της ζήτησης για τις τουριστικές ενοικιάσεις. Ο εισερχόμενος τουρισμός σημείωσε αύξηση 9,5% το 2011 σε σχέση με το 2010.
Ο σημαντικότερος προσδιοριστικός παράγοντας της ζήτησης για μακροχρόνιες μισθώσεις είναι η διάδοση του θεσμού του εταιρικού αυτοκινήτου, σε συνδυασμό με την τάση του outsourcing (εκχώρηση συγκεκριμένων λειτουργιών μιας επιχείρησης σε τρίτους). Από την άλλη πλευρά, το μέγεθος της τουριστικής κίνησης αποτελεί το βασικότερο παράγοντα προσδιορισμού της ζήτησης για τις τουριστικές ενοικιάσεις. Ο εισερχόμενος τουρισμός σημείωσε αύξηση 9,5% το 2011 σε σχέση με το 2010.
Δείκτης διαχρονικής εξέλιξης μεγέθους αγοράς ενοικιάσεων αυτοκινήτων (2001-2011)
Διάρθρωση της αγοράς των ενοικιάσεων αυτοκινήτων σε αξία (2011)
Έτος βάσης 2001:100
Στα πλαίσια της συγκεκριμένης μελέτης έγινε εκτεταμένη χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων του κλάδου βάσει 20 επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συνετάχθη ομαδοποιημένος ισολογισμός από 42 αντιπροσωπευτικές επιχειρήσεις του κλάδου για τις χρήσεις 2010 και 2011. Όπως προέκυψε από την εν λόγω ανάλυση, μείωση κατά 10,6% καταγράφουν οι συνολικές πωλήσεις το 2011 σε σχέση με το 2010, ενώ ανάλογη ήταν και η μείωση για το μικτό κέρδος (11,4%). Αναφορικά με το τελικό καθαρό αποτέλεσμα, καταγράφεται δραστική μείωση των κερδών (90,5%) το 2011, σε συνέχεια της πτώσης του λειτουργικού αποτελέσματος
Διάρθρωση της αγοράς των ενοικιάσεων αυτοκινήτων σε αξία (2011)
Έτος βάσης 2001:100
Στα πλαίσια της συγκεκριμένης μελέτης έγινε εκτεταμένη χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων του κλάδου βάσει 20 επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συνετάχθη ομαδοποιημένος ισολογισμός από 42 αντιπροσωπευτικές επιχειρήσεις του κλάδου για τις χρήσεις 2010 και 2011. Όπως προέκυψε από την εν λόγω ανάλυση, μείωση κατά 10,6% καταγράφουν οι συνολικές πωλήσεις το 2011 σε σχέση με το 2010, ενώ ανάλογη ήταν και η μείωση για το μικτό κέρδος (11,4%). Αναφορικά με το τελικό καθαρό αποτέλεσμα, καταγράφεται δραστική μείωση των κερδών (90,5%) το 2011, σε συνέχεια της πτώσης του λειτουργικού αποτελέσματος