Η ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ επιχειρηματικότητα μπορεί να αναδείξει ισχυρά πρότυπα σήμερα στη χώρα μας και παράλληλα να δώσει ώθηση στην οικονομία και την ανάπτυξη σε μια περίοδο που όλοι αναζητούν διεξόδους.
Τον πρωταγωνιστικό ρόλο που μπορεί να παίξουν οι Ελληνίδες επιχειρηματίες, αλλά και το πλαίσιο μέσα στο οποίο αναπτύσσουν τη δράση τους, προσδιόρισε με πρωτότυπο και κυρίως εστιασμένο στις σύγχρονες ανάγκες τρόπο, η Διαπεριφερειακή Επιχειρηματική Συνάντηση που διοργάνωσε την Τετάρτη 13 Ιουνίου, στο συνεδριακό κέντρο του ξενοδοχείου Du Lac στα Ιωάννινα, η ΕΞΠΡΕΣ στο πλαίσιο του κύκλου Leaders of The New Economy.
Η συνάντηση έγινε με τη συνεργασία του Τομέα Γυναικών Μάνατζερ και Επιχειρηματιών (ΤΟΓΜΕ) του Τμήματος Μακεδονίας της Ελληνικής Εταιρίας Διοίκησης Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ) και την παρακολούθησαν δεκάδες γυναίκες επιχειρηματίες από όλη την Ήπειρο, δίνοντας έτσι έμφαση και στον διαπεριφερειακό χαρακτήρα που έχει αποκτήσει η ετήσια εκδήλωση της ΕΞΠΡΕΣ στην πρωτεύουσα της Ηπείρου.
Το «παρών» έδωσαν οι εκπρόσωποι σε ανώτερο επίπεδο όλων των τοπικών αρχών και των Επιμελητηρίων που είχαν και ενεργό ρόλο στη συζήτηση που έγινε επί τρίωρο.
Σύγχρονα πρότυπα
O διευθυντής του Υποκαταστήματος Δυτικής Ελλάδος - Ηπείρου της ΕΞΠΡΕΣ, δημοσιογράφος Ανδρέας Βρης, έδωσε εξ αρχής το στίγμα της συνάντησης τονίζοντας τη σημασία που έχει η ενθάρρυνση της γυναικείας επιχειρηματικότητας μέσα από ισχυρά και θετικά πρότυπα και εμπειρίες που συνδυάζονται με τις σύγχρονες μορφές του μάνατζμεντ, όπως προκύπτει κι από τον τίτλο των εκδηλώσεων αυτών «Leaders of The New Economy» με επίκεντρο τις «Ελληνίδες πρωταγωνίστριες της νέας οικονομίας – Σύγχρονα πρότυπα και ιστορίες επιτυχίας γυναικείας επιχειρηματικότητας».
«Το να αναδεικνύουμε σύγχρονα πρότυπα και ιστορίες επιτυχίας της γυναικείας ηγεσίας είναι ένας από τους κυρίαρχους στόχους μας», τόνισε στον χαιρετισμό της η κ. Λιάνα Γούτα, πρόεδρος του Τομέα Γυναικών Μάνατζερ και Επιχειρηματιών του Τμήματος Μακεδονίας, της Ελληνικής Εταιρίας Διοίκησης Επιχειρήσεων, η οποία και διηύθυνε τη συζήτηση μαζί με τον Ανδρέα Βρη.
Μέσα στα 50 χρόνια δράσης της ΕΕΔΕ, ο Τομέας Ανάπτυξης Γυναικών Μάνατζερ και Επιχειρηματιών (ΤΟΓΜΕ), με 17 χρόνια παρουσίας, έχει ως στόχους για τις γυναίκες μάνατζερ και επιχειρηματίες: Την αναγνώριση, ενδυνάμωση και προώθησή τους σε όλους τους τομείς της οικονομίας, την προβολή σε όλο τον επιχειρηματικό κόσμο του ρόλου και της συμβολής τους στην οικονομική και κοινωνική ζωή του τόπου, την ανάπτυξη συνεργασιών και δικτύωσης, την ενθάρρυνσή τους για ανάληψη επιχειρηματικών πρωτοβουλιών, την καταγραφή και ανάδειξη των προβλημάτων και την αναζήτηση λύσεων και προτάσεων για βελτίωση της γυναικείας παρουσίας στην επιχείρηση και την οικονομία.
Τέτοια προβλήματα για τις γυναίκες είναι ο φόβος ανάληψης επιχειρηματικού κινδύνου, η ανεπαρκής πληροφόρηση, η έλλειψη τεχνογνωσίας, η δυσκολία πρόσβασης σε χρηματοδότηση, η δυσκολία συγκερασμού εργασιακών και οικογενειακών υποχρεώσεων και πολλαπλών ρόλων, οι δυσκολίες και άνισες ευκαιρίες σε σχέση με τους άνδρες συναδέλφους τους.
«Μπορεί να ορίσει κανείς μερικά βασικά θέματα που μπορούν να αποδειχθούν κρίσιμα για την τόνωση της γυναικείας συμμετοχής και ηγεσίας», ανέφερε η κ. Γούτα και εστίασε στη δικτύωση, την καθοδήγηση, την προώθηση νέων πρότυπων μοντέλων για τη σύγχρονη εργαζόμενη γυναίκα, την ανάδειξη των ιστοριών επιτυχίας, που καταδεικνύουν ότι παρά τις όποιες δυσκολίες, η γυάλινη οροφή μπορεί να ξεπερασθεί.
«Τα βήματα είναι πολλά ακόμα που πρέπει να γίνουν και να επισπευσθούν. Η πρόκληση ωστόσο είναι μεγάλη. Και τόσο πιο μεγάλη γίνεται όταν όλα τα παραπάνω τα δει κανείς κάτω από το πρίσμα της μεγάλης και πρωτοφανούς οικονομικής και κοινωνικής κρίσης την οποία διανύουμε. Γιατί ειδικά σε τέτοιες περιόδους δεν έχει κανείς την πολυτέλεια να χάνει ανθρώπινα ταλέντα και ικανό ανθρώπινο δυναμικό», κατέληξε η κ. Γούτα.
Εμπειρίες και εργαλεία
Η συνάντηση έδωσε έμφαση αφενός στις ιστορίες επιτυχίας γυναικών επιχειρηματιών και αφετέρου στη χαρτογράφηση του χώρου της γυναικείας επιχειρηματικότητας, με εστίαση στην Ήπειρο και αντίστοιχους συσχετισμούς με την κατάσταση πανελλαδικά.
Η κ. Μαρία Παπάζογλου, διευθύντρια της εταιρίας δημοσίων σχέσεων και τουριστικού μάρκετινγκ My Publics, έκανε μία παρουσίαση του σύγχρονου τουριστικού μάρκετινγκ προσεγγίζοντας το θέμα «Οι γυναίκες ως ιδανικές μάνατζερ σε κάθε επαγγελματική δραστηριότητα και ιδιαίτερα τον τουρισμό». Παράλληλα, παρουσίασε στοιχεία κι από τη δική της καριέρα, το δικό της παράδειγμα στον επαγγελματικό χώρο του μάρκετινγκ.
Οι γυναίκες στον τουρισμό είναι παντού, από το σέρβις ως τα επαγγελματικά ταξίδια, σημείωσε δίνοντας στατιστικά στοιχεία από όλο τον κόσμο, ενώ στην Ελλάδα το 18% των Ελληνίδων επιχειρηματιών ασχολείται με τον τουρισμό.
Οι γυναίκες μπορούν να πετύχουν αρκεί να πιστέψουν στις δυνάμεις και τις ιδιαίτερες ικανότητές τους, τόνισε η κ. Παπάζογλου και παρουσίασε παραδείγματα γυναικών επιχειρηματιών στον τουρισμό από όλη την Ελλάδα.
Οι βασικές αρχές με τις οποίες λειτούργησε στην επαγγελματική της πορεία ήταν, όπως τα παρουσίασε η ίδια: Εργασία πάντα στο πλαίσιο της επαγγελματικής ηθικής και της εντιμότητας, με επιχειρήματα και τεκμηρίωση σε ό,τι ήθελε να πετύχει, με δυναμισμό και έμφαση στη διεκδίκηση και την προσπάθεια, χτίσιμο συνεργασιών, συνέργειες, ομαδική δουλειά, συνεχής επιμόρφωση και επένδυση στην ενημέρωση, μεγάλο ψάξιμο και αγάπη για τη δημιουργικότητα και την καινοτομία, ευελιξία και παρά πολλή σκληρή δουλειά.
Τέλος, αφού υπογράμμισε ότι υπάρχουν παρά πολλές ευκαιρίες στην Ήπειρο για να αναπτυχθούν όλες οι μορφές τουρισμού κι ότι ακόμα και στην κρίση υπάρχουν ευκαιρίες, αναφέρθηκε στο παράδειγμα του Χιονοδρομικού Κέντρου Καλαβρύτων και των τοπικών φορέων με τους οποίους συνεργάζεται τα δύο τελευταία χρόνια στο μάρκετινγκ και τις δημόσιες σχέσεις, με σημαντικά αποτελέσματα, ανάμεσα στα οποία και η πολύ μεγάλη αύξηση των επισκεπτών.
Ο κ. Δημήτρης 'Ασπρος, διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας DATA RC, παρουσίασε αναλυτικά στοιχεία έρευνας για την οικονομία, τη γυναικεία επιχειρηματικότητα και την αγορά εργασίας στην Ήπειρο, με ανάλυση της κατάστασης, αλλά και ενδείξεις για τις προοπτικές ανάπτυξης (ολόκληρη η έρευνα στην ιστοσελίδα της εταιρίας www.datarc.gr).
Βάσει των στοιχείων που προέκυψαν από την έρευνα, προνομιακά πεδία για την ανάπτυξη της γυναικείας επιχειρηματικότητας στην Ήπειρο είναι, σύμφωνα με τον κ. 'Ασπρο: η αξιοποίηση ευκαιριών στον τομέα των υπηρεσιών με έμφαση στην ποιότητα και την καινοτομία, η παραγωγή και εμπορία προϊόντων εναλλακτικών μορφών γεωργίας (βιολογικά προϊόντα, φαρμακευτικά φυτά, προϊόντα με προστιθέμενη αξία κ.ά.), η ανάπτυξη του αγροτουρισμού, η έμφαση στη μικρή βιοτεχνική παραγωγή τροφίμων και ποτών, η εμπορία τυποποιημένων αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων, η αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, η δημιουργία και κατασκευή προϊόντων σε σχέση με την πλούσια παράδοση της περιοχής, η συμμετοχή σε γυναικείους συνεταιρισμούς κ.ά.
Εργαλεία που μπορούν να αξιοποιηθούν για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας μπορεί να είναι οι δράσεις που μπορούν να «τρέξουν» από την περιφέρεια, όπως οι τοπικές δράσεις για την ένταξη ευάλωτων ομάδων (μακροχρόνια άνεργες κ.λπ.), τα τοπικά σχέδια για την απασχόληση, η ενίσχυση των επιχειρήσεων.
Ιστορίες επιτυχίας
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες, αλλά και γεμάτες από το άρωμα της πραγματικότητας και της αληθινής εμπειρίας από την ελληνική αγορά, ήταν οι δύο «ιστορίες επιτυχίας» που παρουσιάστηκαν από δύο γυναίκες επιχειρηματίες.
Η κ. Ελένη Προίκα, διευθύνουσα σύμβουλος μονάδας παραγωγής παραδοσιακών τυροκομικών προϊόντων στον Σοχό της Θεσσαλονίκης, με ιστορία τριών γενιών και προϊόντα που πωλούνται σε όλη τη χώρα και κυρίως τη Βόρεια Ελλάδα, ήταν ιδιαίτερα γλαφυρή. Πάνω από 30 χρόνια, και σε ένα απόλυτα ανδροκρατούμενο επάγγελμα παλιότερα, ένιωσε εξ αρχής τη δυσπιστία από πολλές πλευρές, όχι αδικαιολόγητη πάντα, λόγω και των ιδιαίτερα σκληρών συνθηκών στο παρελθόν (συνεχής εργασία όλο το χρόνο, καιρικές συνθήκες κ.ά.) για μια γυναίκα. Με αναφορές στον κτηνοτρόφο που δεν της έδινε το γάλα… γιατί δεν μπορούσε να κάνει δουλειές με μια γυναίκα, ή τη συμπεριφορά της τοπικής αυτοδιοίκησης, η κ. Προίκα έδειξε όλο αυτό το μεγάλο πεδίο δυσκολιών που καλείται να υπερκεράσει μια γυναίκα επιχειρηματίας για να τα καταφέρει.
Η συνεχής προσπάθεια και η σκληρή εργασία ήταν ο καταλύτης για να δημιουργήσει έναν άρρηκτο δεσμό ώστε σήμερα να είναι απόλυτα συνυφασμένη με την εταιρία και τα προϊόντα της, όπως είπε, ενώ έδωσε έμφαση και στη γυναικεία ευαισθησία, η οποία την καθοδήγησε στο να παράγει τα ιδιαίτερα προϊόντα της εταιρίας που διακρίνονται για την ποιότητα, αλλά κυρίως για τη γεύση τους.
Στη βορειοδυτική άκρη της χώρας, η μικρή τουριστική επιχείρηση, της οικογένειας Παπαγεωργίου, στο Καπέσοβο Ζαγορίου, αντιμετώπισε και αντιμετωπίζει ανάλογα προβλήματα, στα οποία απαντά επίσης με εργατικότητα και δημιουργικότητα.
Η κ. Έλλη Παπαγεωργίου, το νεότερο μέλος της οικογένειας, παρουσίασε την επιχείρηση που ξεκινάει από το μικρό καφενείο της οικογένειας στην πλατεία του χωριού και αναπτύσσεται με τον οικογενειακό ξενώνα των έξι δωματίων, αλλά και τη συνεχή δουλειά στην παραγωγή τοπικών προϊόντων, τη διατήρηση συνταγών από την παράδοση, την εμμονή στην ποιότητα. «Αν κάτι δεν είναι άρτιο και ποιοτικό, δεν προτείνεται στον επισκέπτη», είπε η κ. Παπαγεωργίου.
Η ίδια σπούδασε συντήρηση έργων τέχνης και γνωρίζει τρεις γλώσσες, κάτι που θεωρεί επένδυση γι'Α αυτή τη δουλειά με απαραίτητο συμπλήρωμα όμως την αγάπη για τον τόπο. Και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει; Η γραφειοκρατία, «με τρία θαυμαστικά», οι τοπικές αντιδράσεις, οι μικροπολιτικές στην τοπική αυτοδιοίκηση, η ακρίβεια, όπως στην τιμή του πετρελαίου θέρμανσης σε έναν τόπο με βαρύ καιρό και ο υψηλός ΦΠΑ, ο αθέμιτος ανταγωνισμός από επιχειρήσεις που λειτουργούν χωρίς προδιαγραφές και κανέναν έλεγχο.
Ο ρόλος του κράτους
Οι εμπειρίες των γυναικών επιχειρηματιών πυροδότησαν και μια απρόσμενα ζωηρή συζήτηση μεταξύ των εκπροσώπων των τοπικών αρχών, που σε πολλές περιπτώσεις ξέφυγαν από το τυπικό ενός χαιρετισμού.
Η γ.γ. της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου - Δυτικής Μακεδονίας, Δήμητρα Γεωργακοπούλου- Μπάστα, τόνισε τις μεγάλες αλλαγές που φέρνει στη θέση της γυναίκας η κρίση. «Να συμφωνήσουμε ότι κινητήριος μοχλός για το ξεπέρασμα της κρίσης είναι οι δυναμικές επιχειρήσεις και η γυναικεία επιχειρηματικότητα», είπε η κ. Γεωργακοπούλου- Μπάστα, που ζήτησε από τις γυναίκες να τολμήσουν, ενώ υπογράμμισε ότι στην Ήπειρο, η πράσινη επιχειρηματικότητα μπορεί να δώσει διεξόδους.
«Να προτρέψω τις γυναίκες να τολμήσουν έστω κι αν η κρίση είναι ανασταλτικός παράγοντας», είπε η γενική γραμματέας και συμπλήρωσε ότι στην Ήπειρο η πράσινη επιχειρηματικότητα μπορεί να δώσει προϋποθέσεις για νέους προσανατολισμούς, όπως ο εναλλακτικός τουρισμός, οι νέες τεχνολογίες, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία, η περιβαλλοντική εκπαίδευση και η κοινωνική οικονομία.
«Να διεκδικούμε, να μη στεκόμαστε μόνο στην κριτική, να δώσουμε διεξόδους», ήταν η παραίνεση της κ. Γεωργακοπούλου-Μπάστα.
Από τη μεριά του ο περιφερειάρχης Ηπείρου, Αλέξανδρος Καχριμάνης, τόνισε τη σημασία που έχει ο ρόλος του κράτους. «Να φτιάξουμε ένα Δημόσιο που θα σέβεται αυτούς που παράγουν. Εμείς θα είμαστε απλώς υπηρεσία… όλα τα άλλα είναι των επιχειρηματιών. Ο ρόλος μας δεν είναι να φτιάξουμε το Δημόσιο επιχείρηση…», είπε χαρακτηριστικά και άσκησε κριτική σε όσους επιζητούν το μοντέλο του μεγάλου Δημοσίου που οικοδομήθηκε από τη δεκαετία του 'Α80 και μετά.
Ορμώμενος από τα παραδείγματα που παρουσιάστηκαν, ο κ. Καχριμάνης ανέφερε ειδικά το έργο που γίνεται με το νομοθετικό πλαίσιο για τη νομιμοποίηση σταβλικών εγκαταστάσεων ώστε να μπορούν στη συνέχεια να εντάσσονται σε αναπτυξιακά προγράμματα και να δίνουν εργασία σε νέους που μένουν στην περιφέρεια, ενώ για τη φορολόγηση του πετρελαίου ειδικά, πρότεινε την εφαρμογή αλγόριθμου που θα διαφοροποιεί το φόρο ανάλογα με τις κλιματολογικές και άλλες συνθήκες.
Ο δήμαρχος Φίλιππας Φίλιος αναφέρθηκε στις εστιασμένες δράσεις του δήμου Ιωαννιτών στον τουρισμό, όπου γίνεται οργανωμένη προσπάθεια σε συνεργασία με τα Επιμελητήρια και άλλους φορείς, καθώς και στην ανάπτυξη της πρωτογενούς παραγωγής, η οποία είχε παραμεληθεί παλιότερα και οδήγησε στα γνωστά αδιέξοδα της συγκέντρωσης του πληθυσμού στα αστικά κέντρα.
Εκ μέρους, τέλος, της περιφερειακής ένωσης δήμων Ηπείρου, ο κ. Γιώργος Παπαδιώτης παρουσίασε το θετικό ρόλο που μπορεί να παίξει η τοπική αυτοδιοίκηση στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας.
Η οπτική του φύλου
Η κ. Πόπη Σουρμαΐδου, διευθύνουσα σύμβουλος του Κέντρου Στήριξης Απασχόλησης και Επιχειρηματικότητας Γυναικών «Εργάνη», έκανε την εναρκτήρια εισήγηση στην ανοικτή συζήτηση με θέμα «Γυναίκα - επιχειρηματικότητα - καριέρα - οικογένεια. Εμπειρίες - ευκαιρίες - μύθοι και πραγματικότητα» και παρουσίασε με ολοκληρωμένο τρόπο την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στη γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα καθώς και σχετικά μοντέλα υποστήριξης.
Αξιοσημείωτο είναι το στοιχείο της οπτικής του φύλου, που εισήγαγε για την αξιολόγηση των επενδύσεων που γίνονται μέσα από δημόσιους πόρους και έδωσε έμφαση στους δημιουργικούς τρόπους για την υποστήριξη των γυναικών επιχειρηματιών, όπως η ατομική υποστήριξη και ενδυνάμωση.
«Πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο που βλέπουμε τα πράγματα», ανέφερε. «Ο δρόμος για μία επιτυχημένη επιχειρηματική δραστηριότητα δεν είναι ένας και ο στόχος δεν είναι μονοσήμαντος, ενώ πίσω από τις επιχειρήσεις υπάρχει και ο άνθρωπος», τόνισε.
Στη συζήτηση που ακολούθησε τοποθετήθηκαν με σύντομες παρεμβάσεις ο κ. Δημήτρης Δημητρίου πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ιωαννίνων, ο κ. Δημήτρης Φίλης, πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ηπείρου, η κ. Κατερίνα Φιλίππου- Κεραμίδα, διευθύντρια του BIC Ηπείρου, η κ. Κωνσταντίνα Τσιότα, μέλος του δ.σ. του ΤΕΕ Ηπείρου κ.ά., ενώ στην εκδήλωση παρέστη και ο πρόεδρος του ΤΕΕ Ηπείρου Χρήστος Παπαβρανούσης.
πηγή: ΕΞΠΡΕΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου