Τετάρτη, 9 Σεπτεμβρίου 2015

Κάλεσμα σε ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες από το Ντουμπάι


Την προηγούμενη εβδομάδα πραγματοποιήθηκε σεμινάριο στην Αθήνα, με τη συνδρομή νομικών γραφείων που ειδικεύονται στη ναυτιλία, τόσο από την Ελλάδα όσο και από τη Μέση Ανατολή. Στόχος ήταν να προβληθούν τα πλεονεκτήματα που προσφέρει το Ντουμπάι στις εταιρείες του κλάδου, μέσω του ειδικού ναυτιλιακού κέντρου που έχει συσταθεί τα τελευταία χρόνια στο εμιράτο και λειτουργεί υπό την αιγίδα του Dubai Maritime City Authority.

Αλλο ένα διεθνές ναυτιλιακό κέντρο της ευρύτερης περιοχής μετά την Κύπρο, εκείνο του Ντουμπάι, επιχειρεί να εκμεταλλευτεί τις τάσεις φυγής από την Ελλάδα μιας μερίδας των Ελλήνων πλοιοκτητών, μετά τις νέες φορολογικές επιβαρύνσεις που προβλέπει η συμφωνία με τους δανειστές. Στο πλαίσιο αυτό, το αραβικό εμιράτο έχει αρχίσει να «φλερτάρει» τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, διαφημίζοντας τα φορολογικά και θεσμικά πλεονεκτήματα που προσφέρει στον κλάδο.

Hδη την προηγούμενη εβδομάδα πραγματοποιήθηκε σχετικό σεμινάριο στην Αθήνα, με τη συνδρομή νομικών γραφείων που ειδικεύονται στη ναυτιλία, τόσο από την Ελλάδα, όσο και από τη Μέση Ανατολή. Στόχος ήταν να προβληθούν τα πλεονεκτήματα που προσφέρει το Ντουμπάι στις εταιρείες του κλάδου, μέσω του ειδικού ναυτιλιακού κέντρου που έχει συσταθεί τα τελευταία χρόνια στο εμιράτο και λειτουργεί υπό την αιγίδα του Dubai Maritime City Authority, ενός κρατικού φορέα διαχείρισης των σχετικών δραστηριοτήτων. Μεταξύ των ζητημάτων που τέθηκαν επί τάπητος ήταν οι βέλτιστες πρακτικές για τη σύσταση επιχειρήσεων στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το πόσο αποτελεσματικά μπορούν να λειτουργήσει οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες στο Ντουμπάι, όπως επίσης και άλλα ζητήματα νομικής φύσεως.

Αυτό που φαίνεται να ανησυχεί κυρίως τους πλοιοκτήτες είναι το γεγονός ότι θα αναζητηθεί φόρμουλα για περιστολή των φορολογικών προνομίων που απολαμβάνει η ελληνική ναυτιλία επί σειρά δεκαετιών. Η εξέλιξη αυτή έχει γίνει αιτία έντονων διεργασιών από την πλευρά των πλοιοκτητών, οι οποίοι αναζητούν εναλλακτικές διεξόδους, προκειμένου να «προλάβουν τα χειρότερα», καθώς καλούνται να λειτουργήσουν σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον, εντάσεως κεφαλαίου, όπου κάθε οικονομικό πλεονέκτημα μετρά. Αυτός είναι και ο λόγος που πολλές χώρες ανά τον κόσμο προσφέρουν φορολογικές ελαφρύνσεις στους πλοιοκτήτες, προκειμένου να προσελκύσουν τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Υπενθυμίζεται ότι ήδη, κατά τη διάρκεια του τελευταίου διμήνου, έχουν πυκνώσει οι επαφές των Ελλήνων πλοιοκτητών με τις κυπριακές ναυτιλιακές αρχές, αλλά και ομολόγους τους από τη Μεγαλόνησο, προκειμένου να διαπιστώσουν κατά πόσον είναι συμφέρουσα και εύκολη η σύσταση θυγατρικών εταιρειών εκεί. Μάλιστα, ήδη δεκάδες εταιρείες έχουν εγγραφεί στο Κυπριακό Επιμελητήριο, ένα από τα βασικά προαπαιτούμενα για να επιτραπεί το άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού. Η τάση αυτή κορυφώθηκε μετά την επιβολή κεφαλαιακών ελέγχων στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό, μεταξύ των εταιρειών που φέρονται να έχουν εγγραφεί στο Κυπριακό Επιμελητήριο περιλαμβάνονται τόσο εισηγμένες όσο και ιδιωτικές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, όπως, π.χ., η Star Bulk Shipmanagement, η Navios Shipmanagement, η Samos Steamships, η Laskaridis Shipping, Mantinia Shipping και η Neda Maritime Agency.

Σύμφωνα με τη σχετική ενημέρωση, οι κινήσεις αυτές γίνονται κυρίως για προληπτικούς λόγους και θεωρούνται ως η έσχατη δικλείδα ασφαλείας που επιθυμούν να έχουν οι πλοιοκτήτες, σε περίπτωση που η φορολογία των επιχειρήσεών τους στην Ελλάδα αυξηθεί κατακόρυφα. Σε καμία περίπτωση δεν συνδέεται με κάποιο γενικευμένο σχέδιο εξόδου από την Ελλάδα, καθώς διαμηνύουν προς κάθε κατεύθυνση ότι δεν πρόκειται να αποχωρήσουν τώρα που οι συνθήκες έχουν δυσκολέψει, το αντίθετο μάλιστα. Πρόκειται όμως για την κατάρτιση των δικών τους plan B σε περίπτωση που κριθεί επιβεβλημένη η μετακίνηση δραστηριοτήτων και προσωπικού στην Κύπρο.



ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου