Σάββατο, 21 Μαρτίου 2015

Πώς τα ΙΚΕΑ κατέκτησαν τον κόσμο


O σουηδικός γίγαντας οικιακών επίπλων τοποθετεί την μπλε-κίτρινη σημαία του στα πιο απρόσμενα μέρη.

Απαιτήθηκε κάποιος χρόνος για να βρεθεί ακριβώς το σωστό εμπορικό συγκρότημα, ο σωστός κόμβος στον αυτοκινητόδρομο, και η σωστή απόσταση από τη Σεούλ, ώστε να φιλοξενηθεί ένα κατάστημα 190.000 τετραγωνικών μέτρων – δηλαδή, πάνω από τρεις φορές το μέγεθος ενός μέσου Wal-Mart Supercenter. Απαιτήθηκε κι άλλος χρόνος για να λυθούν ορισμένα …μυστήρια, όπως το πόσο μεγάλο έπρεπε να γίνει το παιδικό τμήμα του καταστήματος σε μια χώρα όπου στα παιδιά συχνά δίδεται άφθονος χώρος στα δωμάτια όπου μένει η οικογένεια. Απαιτήθηκε περισσότερος χρόνος για να βρεθεί τρόπος επίδειξης των κουζινών με ενσωματωμένα ψυγεία kimchi, μια αποκλειστικά κορεάτικη συσκευή – και ακόμη περισσότερος χρόνος για να λυθούν υπόψη κάποια επιμέρους ζητήματα, όπως π.χ. η προτίμηση των Νοτιοκορεατών για μεταλλικά chosticks (ξυλάκια).

Συνολικά, χρειάστηκαν περίπου έξι χρόνια για την ΙΚΕΑ να κάνει τα αποκαλυπτήρια στο πρώτο κατάστημά της στη Νότια Κορέα, στην Gwangmyeong, αρχής γενομένης από το πρώτο αναγνωριστικό ταξίδι στελεχών της στη χώρα.. Αντί για την κοπή της κορδέλας, η ΙΚΕΑ γιόρτασε τα εγκαίνια τον περασμένο Δεκέμβρη με τη φύτευση ενός δέντρου, όπως συνηθίζει.

Η καθυστέρηση ήταν εντελώς …ΙΚΕΑ. «Είναι αυστηρότατοι ως προς το να μην επεκτείνονται πολύ γρήγορα» λέει ο Ντέιβιντ Μαρκότ της εταιρείας συμβούλων Kantar Retail. Αλλά και έξι χρόνια; Πολλά δεν είναι; «Όσο πιο παγκόσμια είναι μια εταιρεία, τόσο πιο σύνθετες γίνονται οι δραστηριότητές της», απαντάει ο Μίκαελ Πάλμκιστ, περιφερειακός διευθυντής λιανικής για Ασία-Ειρηνικό. «Πρέπει να κάνουμε τα πράγματα σωστά, γιατί αλλιώς ποτέ δεν θα μας πάρουν στα σοβαρά».

Ακόμη όμως και με όλο αυτόν τον προσεκτικό σχεδιασμό, η ΙΚΕΑ κατάφερε να κάνει μερικά πράγματα λάθος. Υποτίμησε τον αριθμό των χώρων στάθμευσης που απαιτούντο, ενώ ένας φαινομενικά καλοπροαίρετος χάρτης προς πώληση εκνεύρισε κάποιους πελάτες: Η θαλάσσια περιοχή ανατολικά της Κορέας επισημάνθηκε ως Θάλασσα της Ιαπωνίας αντί για Ανατολική Θάλασσα, όπως προτιμούν να τη λένε οι Νοτιοκορεάτες.

Όμως, ως επί το πλείστον οι Σουηδοί φαίνεται να έχουν συγχωρεθεί. Σήμερα, το κατάστημα της Gwangmyeong, το μεγαλύτερο στον κόσμο, προβλέπεται ότι θα αναδειχθεί σε ένα από τα καταστήματα με τις κορυφαίες επιδόσεις για το 2015.

Η επιτυχία δεν είναι τυχαία. Η ΙΚΕΑ, όπως φαίνεται, είναι μια ιδιοφυΐα στο να πουλάει τον ίδιο τον εαυτό της – την επίπεδη συσκευασία, τη μεταφορά και την επανασυναρμολόγηση του ιδιόμορφου σουηδικού στυλ της σε όλο τον πλανήτη. Τα έπιπλά της βρίσκονται σε περισσότερες χώρες από ό, τι η Wal-Mart ή η Carrefour. Η Κίνα, όπου η Ikea έχει οκτώ από τα δέκα μεγαλύτερα καταστήματά της, είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά της εταιρείας. Σύντομα πρόκειται να ανοίξει ένα κατάστημα στο Μαρόκο ενώ υπάρχουν ενδείξεις ότι και η Βραζιλία ίσως να μην απέχει χρονικά πολύ μακριά. Εν τω μεταξύ, η ΙΚΕΑ αναπτύσσεται ραγδαία και στην Ινδία, όπου σχεδιάζει να επενδύσει περίπου 2 δισεκατομμύρια δολάρια σε διάστημα μιας δεκαετίας για να ανοίξει 10 καταστήματα.

Η επιτυχία σε αναδυόμενες αγορές όπως η Κίνα και η Ινδία, όπου το ΙΚΕΑ έχει λάβει άριστες θέσεις μάχης για να αξιοποιήσει μια αυξανόμενη μεσαία τάξη, είναι ένας βασικός παράγοντας για να επιτευχθεί ο στόχο της εταιρείας για πωλήσεις ύψους 50 δισεκατομμυρίων ευρώ μέχρι το 2020. Ενδεικτικά, το οικονομικό έτος 2014 η εταιρεία είχε τζίρο 28,7 δισεκατομμύρια ευρώ. Σήμερα, ο Όμιλος ΙΚΕΑ έχει 318 καταστήματα, στα οποία δεν συμπεριλαμβάνονται άλλα πενήντα περίπου που λειτουργούν με δικαιόχρηση. Ο στόχος για το 2020; 500 ιδιόκτητα καταστήματα!



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου