Της Ελένης Κατσαμπέκη
Ο «αέρας» της εξειδίκευσης πνέει στην ευρωπαϊκή εκπαίδευση, ως αποτέλεσμα της ευρωπαϊκής οικονομικής κρίσης και όχι μόνο... Η «τράπουλα» στην ελίτ των προγραμμάτων σπουδών που παρέχουν τα πανεπιστήμια του εξωτερικού ξαναμοιράζεται, αν και οι δυνατοί «άσσοι» παραμένουν. Η Βρετανία παραμένει ψηλά στις προτιμήσεις των περίπου 30.000 Ελλήνων φοιτητών που την έχουν επιλέξει για σπουδές στα πανεπιστήμιά της.
Ομως, στο νέο τοπίο, οι βαλκανικές Ρουμανία και Βουλγαρία ανακτούν δυνάμεις στα πανεπιστήμιά τους και στα προγράμματα των Ιατρικών σπουδών και της Φαρμακευτικής, ενώ τα μεταπτυχιακά προγράμματα Καινοτομίας και Ενέργειας παίρνουν προβάδισμα στα πανεπιστήμια της Γερμανίας, Ολλανδίας, Ισπανίας. Οι επιστήμες Βιολογίας «ανεβαίνουν» με τους Ευρωπαίους φοιτητές να αναζητούν σπουδές προσαρμοσμένες στην αγορά εργασίας (όπως εξειδίκευση στα βλαστοκύτταρα) έως και στις σκανδιναβικές χώρες (κυρίως Σουηδία).
Στην Ελλάδα «ζούμε σε μια ''μεταπολεμική εποχή''», λέει η Άννα Δελημάνη, ιδρύτρια και πρόεδρος του BCED που παρέχει συμβουλευτική στη Δια Βίου Μάθηση.
"Μεταπολεμική εποχή" στην Ελλάδα, αλλά τα ελληνικά μυαλά έξω διαπρέπουν.
Το ερώτημα είναι γιατί; Το «μεταπολεμικό» του πράγματος βρίσκεται για την κ. Δελημάνη στο γεγονός ότι «οι ελληνικές οικογένειες θα αρχίσουν να επενδύουν σε γρήγορες σπουδές με κύρος και ταχεία επαγγελματική αποκατάσταση. Το μοντέλο ''τελείωνε γρήγορα τις σπουδές για να αρχίσεις να δουλεύεις''. Πάντως τα ελληνικά μυαλά στα ξένα πανεπιστήμια ανεβάζουν το επίπεδο της τάξης. Κι αυτό είναι αποτέλεσμα του ισχυρού απολυτηρίου του ελληνικού λυκείου που δίνει γενική εκπαίδευση και όχι ειδίκευση στα 15, όπως κάνει το αντίστοιχο GCE».
Οι γονείς και οι νέοι που απευθύνονται στα συμβουλευτικά κέντρα εκπαίδευσης, αμφιταλαντεύονται ανάμεσα σε ένα πολύ καλό και διάσημο πανεπιστήμιο και ένα ίδρυμα που θα τους οδηγήσει πιο κοντά στην εργασία. «Έχει σημασία ο νέος να βρει ένα πανεπιστήμιο συμβατό στο δικό του ''προφίλ''. Για παράδειγμα, τι νόημα έχει η εισαγωγή σε ένα πολύ καλό ΑΕΙ, αν ο φοιτητής το τελειώσει με βαθμό... 3;», σημειώνει και δίνει έναν «δεκάλογο» για την επιλογή σπουδών.
10 βήματα για σπουδές με ανταγωνιστικό πλεονέκτημα
Που θα απευθυνθώ για τις σπουδές μου;
Μέσα στον καταιγισμό των πληροφοριών και στα ακούσματα «εμείς είμαστε καλύτεροι», «εμείς προσφέρουμε περισσότερα», «εμείς είμαστε πιο οικονομικοί», «εμείς σας εξασφαλίζουμε εγγυημένο αποτέλεσμα», μένουμε ψύχραιμοι και ψάχνουμε τους ειδικούς συμβούλους που έχουν εξειδίκευση στα θέματα εκπαίδευσης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και στις αντίστοιχες ανάγκες της αγοράς εργασίας. Συμβούλους οι οποίοι λειτουργούν με αμεροληψία στα θέματα συγκεκριμένων προτάσεων για ανάπτυξη της δικής μας εκπαιδευτικής και επαγγελματικής πορείας.
Τι επιλογές έχω;
Οι επιλογές σε θέματα εκπαίδευσης και διεθνούς αναγνωρισιμότητας πλέον είναι πάρα πολλές. Ο σύμβουλος έχει την υποχρέωση βάσει των προσωπικών μας αναγκών, να μας παρουσιάσει ένα συγκεκριμένο πλάνο για τις δικές μας ανάγκες, διότι ο κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός όπως και οι αποφάσεις που θα πάρει για τη ζωή του. Εάν οι επιλογές στην Ελλάδα δεν σας καλύπτουν, υπάρχει πάντα και η λύση να σπουδάσετε στο εξωτερικό. Η επιλογή του να σπουδάσω κάτι που δεν με ενδιαφέρει πραγματικά είτε λόγω μειωμένης προσφοράς εξειδικευμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων στη χώρα μου, είτε λόγω βιασύνης προκειμένου να τελειώσω γρήγορα με τις σπουδές μου, έχει αποδειχτεί εξαιρετικά ζημιογόνος διαδικασία, οικονομικά και χρονικά.
Τι προϋποθέσεις πρέπει να έχω;
Η εκπαίδευση έχει αλλάξει μορφή σε παγκόσμια κλίμακα και δεν υπάρχουν πλέον σύνορα σε αυτό που θέλουμε να κάνουμε και πότε θα το κάνουμε. Επομένως, το επίπεδο της ξένης γλώσσας (ως επί το πλείστον της αγγλικής), η αξιολόγηση ενός απολυτηρίου ή ενός πτυχίου δευτεροβάθμιας ή ακόμα και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, δεν επαρκεί για να συμπληρωθεί το προφίλ ενός υποψηφίου. Ο στρατηγικός τρόπος της διαχείρισης των προαναφερθέντων πληροφοριών, είναι το μαγικό κλειδί για να ανοίξει την πόρτα στην περαιτέρω καριέρα σας.
Σε τι να επιμένω;
Η εξειδικευμένη γνώση στα θέματα εκπαίδευσης σε συνδυασμό με το σεβασμό και την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών από την πλευρά ενός συμβούλου, κάνει τη διαφορά στο χώρο της ενημέρωσης.
Πρέπει να επιμένετε σε λύσεις μοναδικές για εσάς και όχι σε λύσεις που προτείνονται τυποποιημένα. Πρέπει να επιμένετε να σας ενημερώσουν γενικότερα για τον κύκλο των σπουδών σας και για τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης πρότασης σε 5-6 χρόνια αργότερα. Ετσι θα αισθάνεστε όσο το δυνατόν πιο σίγουροι για την απόφασή σας, η οποία σχετίζεται πάντοτε με το πόσο ανταγωνιστικοί θα είστε στην αγορά εργασίας.
Αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και ινστιτούτων εκπαίδευσης
Η αγορά εργασίας ζητάει περισσότερο από ποτέ, στελέχη τα οποία θα κάνουν την διαφορά. Μόνο η αξιολόγηση έτσι ώστε να αποκτήσουμε την αντίστοιχη αυτογνωσία, μπορεί να μας δώσει την πραγματική εικόνα όχι μόνο των δικών σας προσόντων, αλλά και την εικόνα του κάθε προτεινόμενου εκπαιδευτικού προγράμματος και αντίστοιχου εκπαιδευτικού ιδρύματος. Οι αξιολογήσεις δεν σταματούν στα περίφημα rankings, είναι συνδυασμός αντικειμένου σπουδών, μεταφοράς διδακτικών μονάδων, πανεπιστημίου, εκπαιδευτικού προσωπικού, δυνατότητα ανάπτυξης δικτύου επαφών, τοποθεσίας και κόστους ζωής.
Διεθνής αναγνώριση
Δεν υπάρχουν σύνορα στην εκπαίδευση και το γεγονός ότι ένας φοιτητής έχει τη δυνατότητα να μετακινείται από το πανεπιστήμιο της πατρίδας του σε ένα άλλο πανεπιστήμιο, σε μια άλλη χώρα, δηλώνει ότι ζούμε την εποχή που η εκπαίδευση δεν έχει στεγανά, αλλά είναι επιτακτική ανάγκη η γνώση άλλων εκπαιδευτικών συστημάτων, η επικοινωνία με άλλους φοιτητές που ζουν σε διαφορετικά μέρη της γης, έχοντας διαφορετικές κουλτούρες. Δεν επικεντρωνόμαστε πλέον σε ένα τίτλο σπουδών που αναγνωρίζεται μόνο στη χώρα μας.Πτυχίο και αγορά εργασίας
Πως συνεχίζω να είμαι ανταγωνιστικός;
Δεν γίνομαι ανταγωνιστικός όταν επικεντρώνομαι μόνο στην απόκτηση ενός πτυχίου.
Την «καρέκλα» μας δεν την βρίσκουμε ούτε την κρατάμε με ένα πτυχίο
Γίνομαι ανταγωνιστικός όταν ενημερώνομαι συνεχώς σχετικά με την εξέλιξη του αντικειμένου μου στη διεθνή κοινότητα. Γίνομαι ανταγωνιστικός όταν δεν εφησυχάζομαι ότι είμαι πτυχιούχος ενός πολύ καλού πανεπιστημίου, αλλά όταν σέβομαι αυτό που κάνω και διαρκώς ψάχνω τρόπους για να βελτιώνομαι. Γίνομαι ανταγωνιστικός όταν σέβομαι την αποκτηθείσα γνώση μου τόσο, ώστε να την ανανεώνω, να την αναπτύσσω και να την πιστοποιώ δια βίου.
Ψάχνω ένα τίτλο σπουδών ή ποιότητα γνώσεων;
Ζούμε την εποχή της δια βίου μάθησης και θα συνεχίσουμε να τη ζούμε για τις επόμενες δεκαετίες. Επομένως, η κάθε προσπάθεια για την απόκτηση ενός πτυχίου, ενός τίτλου, μιας πιστοποίησης επαγγελματικών δεξιοτήτων, είναι σημαντική και λειτουργεί ως καταλυτικός παράγοντας στην εξέλιξή μας, μόνο εάν βασίζεται στην ποιότητα και την πραγματική γνώση. Την «καρέκλα» μας δεν την βρίσκουμε ούτε την κρατάμε με ένα πτυχίο, αλλά γενικότερα με την προσωπικότητά μας, τις δεξιότητες μας και την πραγματική γνώση που αντιστοιχεί στο βιογραφικό μας.
Τι ζητάει ένας εργοδότης;
Η αγορά εργασίας είχε και θα έχει πάντοτε ανάγκη από συνεργάτες που θα πιστέψουν αυτό που εκπροσωπούν και με τον τρόπο τους θα προστατέψουν την εταιρία, έτσι ώστε να λειτουργούν όχι ως παραγωγικές μονάδες, αλλά ως οντότητες σε ένα χώρο που περνούν τις πιο δημιουργικές ώρες της ζωής τους. Το ότι τελείωσα τις σπουδές μου σε ένα αντικείμενο, δε σημαίνει ότι φτάνει προκειμένου να αποδώσω στον εργασιακό χώρο. Η αποκτηθείσα γνώση εξελίσσεται όταν εναρμονίζεται με τις επιμέρους ανάγκες και τις αντίστοιχες λύσεις που θα προτείνουμε, έτσι ώστε και εμείς να αισθανθούμε ότι προσφέρουμε, αλλά και να διασφαλίσουμε από την πλευρά μας επιτυχή αποτελέσματα στον εργασιακό μας χώρο. Αυτό επιτυγχάνεται μόνο εφόσον συνειδητοποιήσουμε ότι την πανεπιστημιακή γνώση μας πρέπει να τη χρησιμοποιήσουμε με σκοπό να αναπτύξουμε τις επαγγελματικές μας δεξιότητες .
Μην εγκαταλείψουμε την προσπάθεια
Εχουν ειπωθεί ιστορίες ανθρώπων που απέδειξαν ότι δεν υπάρχει η φράση δεν μπορώ αλλά η φράση δεν θέλω.
Ο Michael Jordan όταν «κόπηκε» από την ομάδα μπάσκετ του σχολείου του, πήγε στο σπίτι του, κλειδώθηκε στο δωμάτιό του και έκλαψε. O Walt Disney, απολύθηκε από την εφημερίδα που δούλευε λόγω έλλειψης φαντασίας και πρωτότυπων ιδεών. O Steve Jobs, σε ηλικία 30 ετών απομακρύνθηκε από την εταιρία που ο ίδιος ξεκίνησε. Οι Beatles απορρίφθηκαν από εταιρία παραγωγής γιατί «δεν άρεσε ο ήχος τους» και «δεν προβλεπόταν να έχουν μέλλον στη δισκογραφία». ΗOprah Winfrey υποβιβάστηκε στη δουλειά της, γιατί «δεν ήταν κατάλληλη για τηλεόραση». O Albert Einstein, δεν μπορούσε να μιλήσει μέχρι την ηλικία των τεσσάρων ετών και οι δάσκαλοί του έλεγαν ότι δεν θα μπορέσει να καταφέρει τίποτα.
Το μεγαλύτερο ταξίδι και το μεγαλύτερο πανεπιστήμιο είναι η ίδια η ζωή μας. Παρόλες τις αντίξοες συνθήκες λόγω της οικονομικής κρίσης ο μόνος τρόπος για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε τον αγώνα μας είναι όραμα, πίστη, πάθος, ενθουσιασμός και σεβασμός απέναντι σε αυτό που είμαστε και σε αυτό που θέλουμε να καταφέρουμε. Καμία κρίση δεν λυγίζει έναν άνθρωπο, μόνο εάν παραμένει σταθερός στις αξίες του και στα ιδανικά του. Συνεχίστε να ονειρεύεστε και να χαμογελάτε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου