Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2014

PeopleHavethePower: Εναλλακτική "πηγή" χρηματοδότησης για τους δημιουργικούς ανθρώπους της Ελλάδος


Σχεδόν μία εβδομάδα συμπληρώνει στον "άερα" η πλατφόρμα εναλλακτικής μικροχρηματοδότησης από το πλήθος (crowdfunding) για τα projects δημιουργικών ανθρώπων της Ελλάδος, PeopleHavethePower.net.

Η πλατφόρμα απευθύνεται κυρίως σε ανθρώπους που θέλουν να χρηματοδοτήσουν μία δημιουργική ιδέα ή έναν καλό σκοπό, σε κατηγορίες όπως οι τέχνες γενικότερα, η οικολογία, η εκπαίδευση, το design, οι εθελοντικές ομάδες, τα σωματεία, οι Μη Κυβερνητικές-Κερδοσκοπικές Οργανώσεις, οι εφαρμογές, οι startups κοκ.

Παρ' ότι είναι ελληνικής καταγωγής, η πλατφόρμα λειτουργεί στην αγγλική γλώσσα προκειμένου να απευθυνθεί εξαρχής στην παγκόσμια αγορά και να βοηθήσει τους Έλληνες δημιουργούς να βρουν χρηματοδότες-δωρητές από το εξωτερικό, αυξάνοντας κατακόρυφα τις πιθανότητες επιτυχούς ολοκλήρωσηςμίας καμπάνιας χρηματοδότησης. Αυτή είναι η ειδοποιός διαφορά, τονίζει οΓιώργος Κολομπάκης, εκ των δημιουργών του PeopleHavethePower.net σε επικοινωνία του με το EMEAgr, σε σχέση με αντίστοιχες πλατφόρμες που λειτουργούν στην Ελλάδα, οι οποίες εστιάζουν στο εσωτερικό της χώρας.

Επιπλέον, εταιρικό στόχο αποτελεί σε επόμενο στάδιο η επέκταση της παρουσίας της πλατφόρμας σε περιφερειακές αγορές, όπως για παράδειγμα ταΒαλκάνια και η Ρωσία, όπου δεν έχουν παρουσία τα αντίστοιχα κορυφαία εργαλεία του εξωτερικού, τα οποία επικεντρώνουν την "στόχευσή" τους στις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Το PeopleHavethePower.net (με σαφή αναφορά στο γνωστό τραγούδι των Patti Smith και Fred "Sonic" Smith των τελών της δεκαετίας του 1980) λειτουργεί με τον τυπικό τρόπο μίας crowdfunding πλατφόρμας: Οι ενδιαφερόμενοι "ανεβάζουν" το project τους, το οποίο εξετάζεται και, αφού κριθεί ότι πληροί τους σχετικούς όρους και τις προϋποθέσεις, δημοσιεύεται προς χρηματοδότηση.

Τα χρήματα που συγκεντρώνει μία καμπάνια αποτελούν ουσιαστικώς ιδιωτικές δωρεές, καθώς οι δημιουργοί της καμπάνιας δεν παραχωρούν μετοχές, δικαιώματα ή οτιδήποτε άλλο στους χρηματοδότες τους, ωστόσο είθισται κάθε τέτοια καμπάνια να προσφέρει κάποιο δώρο στους χρηματοδότες της (το οποίο συνδέεται με το project που θέλουν να χρηματοδοτήσουν), ως αντάλλαγμα για τη συνεισφορά τους.

Η ομάδα που "τρέχει" την πλατφόρμα μπορεί επίσης να προσφέρει στα εκάστοτε projects τεχνική βοήθεια, έτσι ώστε να μπορούν να δημοσιευθούν και να λάβουν καλύτερης τύχης όσον αφορά στην πιθανή τους χρηματοδότηση. Στόχος είναι και η "εκπαίδευση" των ίδιων των δημιουργών πάνω στη χρήση των δυνατοτήτων και των "κανόνων" του crowdfunding και για το λόγο αυτό παρέχεται αναλυτική διαδικτυακή τεκμηρίωση και στην ίδια την ιστοσελίδα της πλατφόρμας.

Όπως τονίζει ο Γ. Κολομπάκης στο EMEAgr, ερέθισμα για τη δημιουργία της πλατφόρμας ήδη από το 2010 απετέλεσε η προσπάθεια ανεύρεσης χρηματοδότησης για μία ομάδα πολιτισμού και αστικής ανάπλασης στα Χανιά μέσω Kickstarter, η οποία τελικά "στέφθηκε" από αποτυχία. Με την έναρξη της οικονομικής κρίσης και την "κατάρρευση" της τραπεζικής χρηματοδότησης στην Ελλάδα, αλλά και την επιτυχή έναρξη αντίστοιχων πλατφορμών σε χώρες της ευρωπαϊκής περιφέρειας, όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία ώθησε την ομάδα της πλατφόρμας να ξεκινήσει μία αντίστοιχη προσπάθεια και στην Ελλάδα, στοχεύοντας πάντοτε στην παγκόσμια αγορά.

Οι τελευταίοι μήνες "κύλησαν" για τη "διεθνή" ομάδα του PeopleHavethePower.net (παρ' ότι είναι όλοι Έλληνες, βρίσκονται "διασκορπισμένοι" σε Χανιά, Ιταλία, Κίνα και Βουλγαρία) με το "βαρύ" έργο της προετοιμασίας του πλαισίου και των όρων λειτουργίας της πλατφόρμας, η οποία "εκκίνησε" τα ξημερώματα της 16ης Ιανουαρίου.

Η πλατφόρμα υποστηρίζει τρεις τύπους χρηματοδότησης για τα δημοσιευμένα projects: 
- Δέσμευση όλου του ποσού-στόχου μετά την επίτευξή του: Ο δημιουργός μιας καμπάνιας για την υλοποίηση μιας ιδέας, λαμβάνει τα χρήματα που του δωρίζουν μόνο αν πιάσει τον στόχο χρηματοδότησης μέσα στο χρονικό διάστημα που έχει ορίσει.
- Δέσμευση όλου του ποσού ανεξαρτήτως του στόχου: Ο δημιουργός μιας καμπάνιας λαμβάνει τα χρήματα των δωρεών μετά το πέρας της ημερομηνίας που έχει ορίσει, ανεξάρτητα αν έχει πιάσει τον στόχο του ή όχι.
- Άμεση χρηματοδότηση: Συνήθως ισχύει μόνο για ΜΚΟ, σωματεία και φιλανθρωπικούς οργανισμούς ή δράσεις. Ο δημιουργός της καμπάνιας λαμβάνει όλο το ποσό των δωρεών που κατατεθεί υπέρ του, χωρίς ανεξάρτητα από κάποιο ποσό-στόχο.

Τα έσοδα της πλατφόρμας προέρχονται από ποσοστό προμήθειας επί του ποσού που εξασφαλίζει η κάθε καμπάνια, το οποίο κινείται στον μέσο όρο των αντίστοιχων εργαλείων του εξωτερικού (συγκεκριμένα, 3% για την άμεση χρηματοδότηση, 4% για τη δέσμευση όλου ποσού με την επίτευξη του στόχου και 10% για την δέσμευση όλου του ποσού ανεξαρτήτως του στόχου). Η κατάθεση των ποσών γίνεται μέσω PayPal, το οποίο καταγράφει τη δωρεά, αλλά χρεώνει το ποσό αφού ολοκληρωθεί επιτυχώς μία καμπάνια.

Το PeopleΗavetheΠower.net, σύμφωνα με τον Γ. Κολομπάκη, έχει ήδη προσελκύσει ενδιαφέρον, καθώς στην "αναμονή" προς δημοσίευση βρίσκονται ήδη περίπου 10 projects δημιουργικών ανθρώπων από την Ελλάδα, ενώ μέσα στο επόμενο διάστημα η ιστοσελίδα της πλατφόρμας θα εμπλουτισθεί με περισσότερο εκπαιδευτικό υλικό πάνω στη χρήση και τη λειτουργία του crowdfunding.


του Δημητρίου ΠΟΓΚΑ, ΕΜΕΑ