Αυξημένη υπομονή και καλά «αντανακλαστικά» πρέπει να έχουν οι ελληνικές επιχειρήσεις, που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν εμπορικά ή επενδυτικά στην αγορά της Ρωσίας, ιδίως σε κλάδους με αυξημένο βαθμό δυσκολίας για εξαγωγές, όπως αυτός των αλκοολούχων ποτών. Την εμπειρία τους από τη μέχρι σήμερα δραστηριοποίησή τους στην αγορά της Ρωσίας παρουσίασαν εκπρόσωποι φορέων και επιχειρήσεων, στη διάρκεια του 39ου IATTO FORUM- Export Summit II, που διοργανώνει στη Θεσσαλονίκη ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ).
Αναμονή ενός έτους …για να φτάσουν στο ράφι Πάνω από έναν χρόνο χρειάστηκε η εταιρεία ΚΤΗΜΑ ΑΛΦΑ, προκειμένου να μπορέσει να βάλει τα κρασιά της στις προθήκες των ρωσικών καταστημάτων, καθώς η γραφειοκρατία για τις εξαγωγές αλκοολούχων ποτών είναι «δαιδαλώδης, με πολλές καθυστερήσεις, πάρα πολλούς ελέγχους και ιδιαίτερο προστατευτισμό», όπως επισήμανε ο εκπρόσωπός της εταιρείας, 'Αγγελος Ιατρίδης, Ο ίδιος υπενθύμισε ότι η είσοδος του ελληνικού κρασιού στη ρωσική αγορά άρχισε να γίνεται πιο οργανωμένα μετά το 2008, όταν δημιουργήθηκε ένα κενό στην προσφορά οίνου, εξαιτίας του εμπάργκο στη Μολδαβία.
Ευκαιρίες στις περιφερειακές αγορές Οι περιφερειακές αγορές της χώρας εμφανίζονται γενικά δελεαστικότερες, σε σχέση με τις γνωστότερες και μεγαλύτερες περιοχές της. «Η Μόσχα και η Αγία Πετρούπολη είναι κορεσμένες αγορές. Πάνω από 1,5 ραντεβού τη μέρα δεν μπορείς να κάνεις, εξαιτίας και του κυκλοφοριακού. Οι περιφερειακές αγορές έχουν μεγάλο ενδιαφέρον και υπάρχουν τουλάχιστον έξι πόλεις με πληθυσμό άνω του 1,5 εκατ. κατοίκων, στις οποίες μπορεί να δουλέψει κάποιος, όπως το Εκατερίνεσμπουργκ, το Ροστόφ και η Σαμάρα», ανέφερε ο κ.Ιατρίδης.
Υπάρχουν κάποιες παράμετροι, που μπορούν να ενισχύσουν τις πιθανότητες επιτυχούς δραστηριοποίησης στη ρωσική αγορά; «Είναι πολύ σημαντικό να έχεις επαφή με τα σημεία όπου πωλείται το προϊόν σου, ενώ πάρα πολύ σημαντική είναι και η επιλογή της εταιρείας που θα σού το διανείμει. Σήμερα, ευοίωνες προοπτικές διανοίγει η αυξημένη επισκεψιμότητα Ρώσων στην Ελλάδα, που πλέον μπορούν ν΄ αναγνωρίσουν τα ελληνικά προϊόντα στα ράφια, όταν επιστρέψουν στη χώρα τους», σημείωσε ο κ.Ιατρίδης.
Όπως είπε, η αγορά της Ρωσίας χρειάζεται πάνω απ΄ όλα μεγάλη υπομονή. «Το 2011 άλλαξε η νομοθεσία περί αλκοολούχων και επί οκτώ μήνες δεν μπορούσαν να γίνουν εισαγωγές κανενός είδους ποτού. Ευτυχώς που είχαμε ένα παραγωγικό κομμάτι βότκας και μπράντι στη χώρα και μπορέσαμε να σταθούμε στην αγορά. 'Αλλες εταιρείες αντιμετώπισαν πολύ σοβαρά οικονομικά προβλήματα», υπογράμμισε.
Οδηγίες προς ναυτιλλόμενους Συμβουλές χάρη στις οποίες οι υποψήφιοι εξαγωγείς στη Ρωσία μπορούν να αποφύγουν δυσάρεστες εκπλήξεις και την απώλεια χρόνου και χρήματος, έδωσε στους παρευρισκόμενους η σύμβουλος εξαγωγών Τζένη Σκοτίδη, διευθύντρια τής Simply Exports.
«Για τη σωστή εξαγωγή στη Ρωσία, όπως και σε άλλες εκτός ΕΕ χώρες, χρειάζεται στενή συνεργασία με τοπικό εταίρο και επιβάλλεται η σύναψη σύμβασης με ρωσική εισαγωγική εταιρεία. Επίσης, πρέπει να έχουμε πραγματοποιήσει εκ των προτέρων σοβαρή έρευνα αγοράς για τα απαιτούμενα έγγραφα για εκτελωνισμό, προς αποφυγή καθυστερήσεων, αλλοιώσεων προϊόντων που θα μείνουν εγκλωβισμένα σε κάποιο τελωνείο και απώλειας χρόνου και χρήματος», σημείωσε η κα Σκοτίδη.
«Η πρώτη εξαγωγή να είναι μικρή» Κατά την ίδια «η πρώτη εξαγωγή προϊόντων ενός υποψήφιου εξαγωγέα στη Ρωσία πρέπει να είναι μικρή, σαν δείγμα». Επίσης, πρέπει να γίνεται προσεκτική έρευνα για την επαλήθευση της αξιοπιστίας εταίρων και συνεργατών. «Να ελέγξουμε και να τσεκάρουμε από εκατό πλευρές και μετά να εξάγουμε», είπε χαρακτηριστικά, ενώ αναφέρθηκε και στις πιστοποιήσεις, υποχρεωτικές ή προαιρετικές, που απαιτούνται για την εισαγωγή προϊόντων στη χώρα. Το καλύτερο οικόπεδο στον πλανήτη γη Ως το «καλύτερο οικόπεδο στον πλανήτη γη» χαρακτήρισε τη Ρωσία, λόγω των φυσικών πόρων και της θέσης της, ο πρόεδρος Ελληνορωσικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, Χρήστος Δήμας. Υπενθύμισε ότι το διμερές εμπόριο Ελλάδας-Ρωσίας ανέρχεται σε 6,6 δισ. δολάρια , λόγω κυρίως των εισαγωγών της χώρας μας σε ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο.
«Δεν είμαστε ευχαριστημένοι από το ύψος των ελληνικών εξαγωγών. Βέβαια υπήρξαν πολλές ατυχείς επιλογές στο ξεκίνημα των Ελλήνων εκεί, στη δεκαετία του 'Α90.
Τότε ως χώρα δεν κερδίσαμε τις αγορές στη Ρωσία και τώρα ξεκινάμε από δυσκολότερη βάση. Ωστόσο έχουν γίνει πολλές προσπάθειες και πλέον έχουμε πολλά πετυχημένα παραδείγματα», σημείωσε ο κ.Δήμας.
Όπως είπε, σήμερα περίπου το 40% των εξαγωγών της Ελλάδας προς τη Ρωσία ή 250 εκατ, δολ. αφορά τα είδη διατροφής. Τη δεύτερη θέση της λίστας των εξαγώγιμων ελληνικών προϊόντων κατέχουν τα γουναρικά (140 εκατ. δολ) και την τρίτη τα διάφορα μηχανήματα (60 εκατ. δολ).
Προβλήματα σε μεταφορές και branding Κατά τον κ. Δήμα, ένα από τα βασικότερα μειονεκτήματα σήμερα για τα ελληνικά προϊόντα που εξάγονται στη ρωσική αγορά είναι το “branding” των προϊόντων, που πρέπει να βελτιωθεί, ενώ η Ελλάδα υστερεί γενικά στη διαφήμιση.
Επιπλέον, πρέπει να γίνουν διορθωτικές κινήσεις για τη μείωση του κόστους μεταφοράς προϊόντων μεταξύ των δύο χωρών. «Τα τρένα δουλεύουν με πολλά προβλήματα. Τα φορτηγά έχουν κάποια προβλήματα στα σύνορα. Οι θαλάσσιες συγκοινωνίες δεν έχουν την απαραίτητη συχνότητα και οι εναέριες μεταφορές είναι για λίγους», υπογράμμισε.
Ο ίδιος σημείωσε ότι όποιος επιχειρηματίας θέλει να επενδύσει ή να εξάγει στη Ρωσία πρέπει οπωσδήποτε να κάνει προσεκτική έρευνα αγοράς. «Το να πηγαίνεις στη Ρωσία για δύο βράδια δεν είναι έρευνα αγοράς, είναι τουρισμός. Ξέρω ότι το κόστος ανεβαίνει, αλλά αν δεν μείνεις εκεί τουλάχιστον μία εβδομάδα, δεν έχεις μάθει τίποτα για την αγορά», κατέληξε, υπενθυμίζοντας ότι φέτος αναμένεται αύξηση του τουριστικού ρεύματος από Ρωσία προς Ελλάδα κατά 45%-50%, εξέλιξη που οι υποψήφιοι εξαγωγείς μπορούν να αξιοποιήσουν, καθώς τα ελληνικά προϊόντα γίνονται γνωστά στη ρωσική αγορά.