Πόσες πιθανότητες έχει, άραγε, μια εφαρμογή που θα ξεκινήσει από την Κάρπαθο, να φτάσει στη μακρινή Νορβηγία; Σίγουρα όχι πολλές. Και σίγουρα, το «ταξίδι» δεν είναι εύκολο. Από όλες τις απόψεις. Κι όμως, υπάρχει ένα τέτοιο story. «Πρωταγωνίστρια» είναι η mobile εφαρμογή Phileas. Η οποία σε ενημερώνει για οτιδήποτε υπάρχει σε μια περιοχή. Από τις επιχειρήσεις, μέχρι τα τηλέφωνα των αστυνομικών τμημάτων και την ακριβή θέση των ΑΤΜ.
Η ιστορία αυτή έχει αρκετές ιδιαιτερότητες. Ο ιδρυτής της εφαρμογής, Γιώργος Παχούλης, μιλά στοIt’s Possible για το πώς κατάφερε να καταγράψει χιλιάδες επιχειρήσεις με τα πόδια, ενώ περιγράφει το ασυνήθιστο επιχειρηματικό μοντέλο που ακολούθησε, με βάση το οποίο η αρχή έπρεπε να γίνει καταχωρώντας όλες τις επιχειρήσεις μιας περιοχής, δωρεάν. Φτιάχνοντας έτσι έναν πλήρη digital κατάλογο. Ο ίδιος επίσης εξηγεί το πώς έφτασε η εφαρμογή σε χώρες του εξωτερικού, χρησιμοποιώντας συνεργάτες που ουσιαστικά παίρνουν «πάνω τους» το app, σε διάφορες περιοχές.
Πως προέκυψε η ιδέα για το project σας;
Ξεκινήσαμε το 2013 στην Κάρπαθο, με στόχο να προωθήσουμε τον τόπο μας και να δώσουμε βήμα προβολής, όχι στις παραλίες και τα αξιοθέατα τα οποία προβάλλονται έτσι κι αλλιώς, αλλά περισσότερο στα καταστήματα και τις υπηρεσίες που προσφέρονται μέσα στο νησί. Κάνοντας δωρεάν την αρχική προβολή και στη συνέχεια προσφέροντας μια «αναβάθμιση», σε όσους θέλουν, με ένα πολύ χαμηλό χρηματικό αντίτιμο. Στόχος εξ αρχής ήταν να μπορούν όλες οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να προβληθούν σωστά.
Με αυτόν τον τρόπο προσφέρουμε, πάνω από όλα, ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο. Πρώτα μας ενδιαφέρει ο χρήστης της εφαρμογής, μετά οι μικρομεσαίες επιχείρηση και μετά το όποιο κέρδος μας.
Έτσι το στήσαμε από την αρχή. Θεωρήσαμε ότι φτιάχνοντας ένα πολύ χρηστικό app, που θα καλύπτει όλες τις ανάγκες του επισκέπτη ή του μόνιμου κατοίκου, θα καταφέρουμε να προβάλουμε τις τοπικές επιχειρήσεις και τον τόπο. Έτσι, επειδή κάνουμε πολύ καλά αυτή τη δουλειά, από μόνο του το project κατάφερε να έχει αξία.
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΧΟΥΛΗΣ
Άρα εσείς όταν ξεκινήσατε την εφαρμογή, δεν πήγατε κατευθείαν να αναζητήσετε πελάτες, αλλά επιλέξατε να τους βάλετε όλους μέσα δωρεάν.
Εργαστήκαμε για τουλάχιστον 4 μήνες, πριν πλησιάσουμε τον πρώτο πελάτη για κανονική διαφήμιση. Το πλάνο περιελάμβανε σχεδιασμό, development, καταγραφή επιχειρήσεων και πέρασμα αυτών στην βάση δεδομένων μας. Ουσιαστικά, όταν φτάσαμε στους πρώτους πελάτες, είχαμε ήδη downloads και καταχωρήσεις, άρα προσφέραμε ένα πλήρες προϊόν. Κάτι το οποίο μπορούσε να δει η άλλη πλευρά, και στο οποίο ήταν ήδη μέσα δωρεάν ο επιχειρηματίας. Εμείς στη συνέχεια τους προτείναμε την premieum προβολή, η οποία κοστίζει μόλις 85 ευρώ το χρόνο. Για ένα ξενοδοχείο, είναι ίσο μια διανυκτέρευση, για ένα εστιατόριο είναι ίσο με δύο τραπέζια το χρόνο.
Θα πρέπει να σας πω ότι στην αρχή αντιμετωπιστήκαμε με δυσπιστία. Αφού πολλοί τουριστικοί οδηγοί στο παρελθόν, έχουν «φάει» χρήματα από επιχειρηματίες και στη συνέχεια έχουν εξαφανιστεί. Πηγαίνανε π.χ. και λέγανε ότι θα φτιάξουν κατάλογο της περιοχής, ζητούσανε από τους καταστηματάρχες 400- 500 ευρώ για μια «ολοσέλιδη διαφήμιση» και στη συνέχεια ο κατάλογος δεν έβγαινε ποτέ.
Πρακτικά, πως κάνατε την καταγραφή των επιχειρήσεων;
Αποφασίσαμε να κάνουμε καταγραφή όλων των επιχειρήσεων, στην κάθε περιοχή που πάμε. Κυριολεκτικά. Από τον λογιστή που είναι στον όγδοο όροφο σε ένα κτίριο, μέχρι το τελευταίο καφενείο στο τελευταίο στενό του Κερατσινίου ή την μεγαλύτερη ξενοδοχειακή μονάδα στη Μύκονο.
Κάναμε καταγραφή των επιχειρήσεων, πόρτα-πόρτα με τα πόδια ή το μηχανάκι. Στον Πειραιά, για παράδειγμα, καταγράψαμε 6.800 επιχειρήσεις. Μάλιστα, επειδή σε μερικές περιοχές δεν μπορείς να κάνεις αυτή τη δουλεία μέσα στην κίνηση της ημέρας, έχουν γίνει καταγραφές 12 το βράδυ έως 4 το πρωί.
Όταν εν μέσω κρίσης ανακοινώσατε σε φίλους και γνωστούς ότι θα δημιουργήσετε κάτι δικό σας, ποιες ήταν οι πρώτες αντιδράσεις και σχόλια;
Το πρώτο πράγμα που με ρώταγαν είναι «θα μπεις σε έξοδα για να προωθήσεις τι;». Άλλοι μου έλεγαν: «Αφού δεν ενδιαφέρεται ο ίδιος ο δήμος για να προβάλει την περιοχή του, εσύ γιατί να ασχοληθείς;».
Εγώ όμως ήθελα να προβάλω τον τόπο μου, και σιγά- σιγά να αναπτυχθεί και το project μου επιχειρηματικά. Ξεκίνησα με μια παραδοχή ενός προβλήματος: Είχαμε πρόβλημα προβολής της. Ακόμα και οι προβολή που γινόταν σε επιχειρήσεις μέσω καταλόγων ή άλλων εφαρμογών, ήταν αποκλειστικά σε αυτούς που πλήρωναν. Ενώ οι τουρίστες που έφταναν σε ένα νησί σαν την Κάρπαθο, δεν ήξεραν ούτε τα βασικά για τις επιλογές που έχουν π.χ. για το που θα φάνε, που θα πιούν τον καφέ τους ή ακόμα και το που είναι τα ΑΤΜ. Και μιλάω για την Κάρπαθο που φέτος θα έχει συνολικά πάνω από 60.000 τουρίστες.
Ας υποθέσουμε ότι κάποιος δεν γνωρίζει το app και μπαίνει για πρώτη φορά σε αυτό. Με απλά λόγια, τι ακριβώς κάνει η εφαρμογή σας;
Όπως είπα και πριν, καταχωρούμε όλες τις επιχειρήσεις που έχει μια περιοχή. Από εκεί και πέρα, ο χρήστης μπορεί μέσα στο app να βρει πληροφορίες για Δημόσιες Υπηρεσίες, τηλέφωνα πρώτης ανάγκης, αξιοθέατα ή παραλίες. Έχουμε 9 βασικές κατηγορίες, στις οποίες ο καθένας μπορεί να βρει αυτό που τον ενδιαφέρει.
Έχουμε και επιπλέον λειτουργίες. Η πρώτη είναι το «near me», που σου δείχνει τι είναι κοντά σου, με φίλτρα, ανά πάσα στιγμή. Μπορείς επίσης να καταχωρήσεις μια επιχείρηση για να την έχεις στα «αγαπημένα» σου. Μια ακόμα λειτουργία, έχει να κάνει με χρήσιμες πληροφορίες, οι οποίες περιλαμβάνουν π.χ. τηλέφωνα για αστυνομία, λιμενικό ή νοσοκομεία.
Προσφέρουμε πλήρη πληροφόρηση για έναν τουρίστα ή έναν κάτοικο, που θα βρεθεί σε μια περιοχή.
Το επόμενο μεγάλο βήμα του Phileas είναι η δημιουργία ενός πρωτοποριακού συστήματος πληρωμών σε συνεργασία με την Mastercard το οποίο αναπτύσσουμε τους τελευταίους 18 μήνες. Θα προσφέρουμε την δυνατότητα πληρωμών απευθείας μέσω της εφαρμογής μας εντελώς δωρεάν τόσο για τους επιχειρηματίες όσο και για τους πελάτες, με μόνο υποχρέωση απο τον επιχειρηματία την αυτόματη επιστροφή cash back σε κάθε αγορά στον πελάτη. Το σύστημα λειτουργεί πιλοτικά στην Κύπρο και θα λειτουργήσει πλήρως σε όλες τις περιοχές τον Σεπτέμβριο.
Πέρα από την Ελλάδα, έχετε ήδη επεκταθεί σε Βρετανία, Νορβηγία και Κύπρο. Πως καταφέρατε να φτάσετε ως εκεί;
Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε Βρετανία, Νορβηγία, Κύπρο και Ελλάδα. Σε συνολικά 13 περιοχές, στις εν λόγω χώρες. Και συνέχεια προσθέτουμε. Ως το τέλος του χρόνου θα έχουμε φτάσει τις 20 περιοχές. Και ουσιαστικά… έρχονται μόνες τους.
Θα σας εξηγήσω πως γίνεται όλη αυτή η επέκταση. Έχοντας αρχικά την εφαρμογή μας στην Κάρπαθο, συζητούσα με έναν φίλο Κύπριο ο οποίος μου έλεγε ότι δεν υπάρχει κάτι παρόμοιο στην Κύπρο. «Έχουμε 3 εκατ. τουρίστες τον χρόνο, οι οποίοι δεν ξέρουν που να πάνε εντός του νησιού», μου εξηγούσε. Έτσι γίναμε συνεργάτες και κάναμε τον Philea στην Κύπρο, στη Λευκωσία και τη Λεμεσό. Βρήκαμε τρομερή ανταπόκριση εκεί. Μάλιστα, οι ίδιοι οι πωλητές που είχαμε εκεί, ήρθαν και μας είπαν ότι θέλουν να αγοράσουν τα δικαιώματα της εφαρμογής, για να την αναπτύξουν και σε άλλες περιοχές στην Κύπρο.
Κάπως έτσι μας προέκυψε η ιδέα, να δίνουμε τη δυνατότητα στους franchises- συνεργάτες μας, για να «τρέχουν» την εφαρμογή μόνοι τους, σε διάφορες περιοχές. Δίνοντας μας ένα yearly fee το οποίο θα είναι πολύ οικονομικό. Έτσι ώστε από την μια να βγάζουν χρήματα οι ίδιοι, ενώ από την άλλη να αναπτύσσουμε τον Philea σε όσες περισσότερες περιοχές γίνεται.
Εμείς με τα κεφάλαια που συλλέγουμε, αναπτυσσόμαστε. Κάναμε, για παράδειγμα, τη Λέσβο. Ακριβώς στους 2 μήνες, ήρθε ο τοπικός πολίτης μας είπε «το θέλω». Του δώσαμε τα δικαιώματα της εφαρμογής στη Λέσβο και την τρέχει μόνος του. Ο ίδιος θέλει να πάρει τη Λήμνο και τη Χίο.
Στη Νορβηγία πήγαμε επειδή είδε τυχαία την εφαρμογή, ένας Ελληνο-νορβηγός που επισκέφτηκε την Κάρπαθο. Ο ίδιος ζει στην περιοχή του Stavager, η οποία είναι μια περιοχή πολύ πλούσια σε πετρέλαιο. Είδε λοιπόν την εφαρμογή, και του άρεσε τόσο πολύ που μου έστειλε email την ίδια ημέρα. Λέγοντας μου ότι θέλει να αγοράσει τα δικαιώματα για τη Νορβηγία και στη συνέχεια να το δούμε για όλη τη Σκανδιναβία. Μιλάμε για έναν άνθρωπο που έχει υψηλόβαθμη θέση στην Total, η οποία είναι μια από τις μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρίες στον κόσμο.
Αυτή τη στιγμή έχετε συνολικά πάνω από 110.000 χρήστες. Θέλω όμως να σταθούμε στην αρχή. Πως ακριβώς προσελκύσατε τους πρώτους χρήστες;
Φυλλάδια, αφίσες, χέρι- χέρι, διάδοση στόμα με στόμα. Στον Πειραιά π.χ. έχουμε εντυποδιανομή εκεί που κατεβαίνουν οι τουρίστες με τα καράβια. Τώρα βέβαια, ειδικά στις μεγάλες περιοχές, κάνουμε και mobile διαφήμιση.
Επίσης, η μεγάλη «έκρηξη» συνέβη όταν πήγαμε στους ξεναγούς. Και τους είπαμε ότι έχουμε μια εφαρμογή που μπορεί να λύσει το πρόβλημα τους. Μέσω αυτής, δηλαδή, να προτείνουν στους τουρίστες που μπορούν να φάνε ή να βγουν.
Η εφαρμογή σας λειτουργεί κυρίως offline. Πως επιτυγχάνεται αυτό;
Μετά το αρχικό «κατέβασμα», όπου σου κατεβάζει τις αρχικές καταχωρήσεις, τα αξιοθέατα και το λειτουργικό, οι επόμενες ενημερώσεις φτάνουν στο κινητό σου σιγά-σιγά, μέσω του wifi. Το έχουμε κάνει επίτηδες να μην κατεβαίνει από 3G για να μην σου ξοδεύει και τα data σου.
Από τη στιγμή που κατεβάσεις την εφαρμογή, όλη η πληροφορία είναι διαθέσιμη στο κινητό σου offline. Παντού. Όταν η συσκευή σου θα ξανά βρει ίντερνετ, θα «ψάξει» για το αν έχει προστεθεί κάτι καινούργιο και θα κάνει την σχετική ενημέρωση. Για το μόνο άλλο πράγμα που χρειάζεσαι ίντερνετ, είναι για το navigation μέσω της εφαρμογής.
Τα τελευταία χρόνια ακόμα όλο και περισσότερο για τις λεγόμενες Smart Cities. Στην χώρα μας έχουμε το χαρακτηριστικό παράδειγμα των Τρικάλων. Θεωρείτε ότι θα δούμε περισσότερες «έξυπνες πόλεις» στην Ελλάδα σύντομα;
Κάποια στιγμή, ο χρόνος και η ανάγκη, θα ξεπεράσει το πρόβλημα της γραφειοκρατίας και τις αγκυλώσεις του παρελθόντος. Ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι να προσφέρει βάσεις και «εργαλεία» στους δημότες και τις επιχειρήσεις, έτσι ώστε να αναπτυχθεί η εκάστοτε περιοχή.
Τα Τρίκαλα είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα. Ευελπιστούμε ότι αργά ή γρήγορα, θα δούμε και άλλες τέτοιες «έξυπνες πόλεις» στην Ελλάδα. Ωστόσο, δεν μπορώ να κάνω μια πρόβλεψη… με μεγαλύτερη ακρίβεια σε αυτή τη φάση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου