Ο Jeff Haden, ένας από τους σημαντικότερους μελετητές της εταιρικής ηγεσίας σήμερα, αναφέρεται στις 9 «κρυφές» αρετές που πρέπει να έχει ο πραγματικός ηγέτης.
Σύμφωνα με τον Haden, ο καλός ηγέτης φαίνεται στα χαρτιά, ο εξαιρετικός στις πράξεις. Οι υπάλληλοι και γενικότερα οι άνθρωποι αποδέχονται περισσότερο τις πράξεις από τα λόγια. Οι ηγέτες σήμερα τείνουν να εκλείψουν, στοιχείο που έχει σημαντικό αντίκτυπο στην γενικότερη κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας.
Οι 9 αρετές που πρέπει να συγκεντρώνει ο πραγματικός ηγέτης, ακόμη και εάν αυτές δεν είναι εμφανείς, συμπυκνώνονται στην ακόλουθη λίστα.
Ο ηγέτης συγχωρεί και ξεχνά.
Οι υπάλληλοι είναι άνθρωποι με προτερήματα και αδυναμίες. Είναι αναμενόμενο να κάνουν λάθη. Ακόμη κι αν ένα λάθος αποβεί κοστοβόρο για την εταιρεία, ο υπάλληλος δεν πρέπει να οδηγηθεί αυτομάτως στο «εκτελεστικό» απόσπασμα. Ο σπουδαίος ηγέτης θα το συγχωρήσει και κυρίως θα το ξεχάσει. Στις επιχειρήσεις, όπως και στην καθημερινή ζωή, το να συγχωρείς είναι «θεία» πράξη, το να ξεχνάς όμως είναι «θεάρεστο».
Οι εταιρικοί στόχοι μετατρέπονται σε ατομικούς στόχους.
Ο ηγέτης ξέρει να εμπνέει. Δίνει στους υπαλλήλους του την αίσθηση ότι κάθε προσπάθειά τους σε επιχειρησιακό επίπεδο τους ωφελεί προσωπικά. Η συγκεκριμένη διαδικασία δεν είναι ούτε εύκολη, ούτε απλή. Απαιτεί πίστη, θάρρος και κυρίως ταλέντο. Ένας εργαζόμενος με αυτή την αίσθηση αποδίδει εξαιρετικά και κυρίως με πολύ καλύτερη διάθεση.
Δεν έχει νόημα μόνο το αποτέλεσμα αλλά και οι αιτίες.
Οι υπάλληλοι, όπως κάθε άνθρωπος, κάνουν λάθη ή και κακές εκτιμήσεις. Το ζητούμενο πολλές φορές δεν είναι το αποτέλεσμα, αλλά ο λόγος που κάτι "πήγε στραβά". Ο μεγάλος ηγέτης προσπαθεί να βρει τις αιτίες πίσω από κάθε αστοχία, αφού έτσι μπορεί να καθορίσει τη ομαλή εξέλιξη των πραγμάτων μελλοντικά.
Αφιλοκερδής υποστήριξη.
Συνήθως οι κεφαλές των εταιρειών τοποθετούνται δημόσια υπέρ των υπαλλήλων τους, βάζοντας στο τέλος ένα μεγάλο … «αλλά». Οι μεγάλοι ηγέτες όμως κάνουν οτιδήποτε είναι δυνατό για να στηρίξουν τουςυφισταμένους τους. Με αυτόν τον τρόπο κερδίζουν διπλά, διαφυλάττοντας αφενός την αξιοπιστία του εργαζομένου απέναντι σε τρίτους, ενώ αφετέρου ο υπάλληλος αισθάνεται πως η δουλειά του αναγνωρίζεται από την εταιρεία και προστατεύεται ανάλογα.
Οι δημόσιες αποφάσεις στο ελάχιστο.
Έχει αποδειχθεί πως οι ικανότεροι άνθρωποι στο να λάβουν αποφάσεις για ένα ζήτημα δεν είναι οι επικεφαλείς των εταιρειών, αλλά οι άνθρωποι που βρίσκονται πιο κοντά στο ζήτημα, δηλαδή οι υπάλληλοι. Ο μεγάλος ηγέτης πρέπει να αποδέχεται την εμπειρία τους, καθώς και την αξία των απόψεών τους. Φράσεις και πράξεις που δηλώνουν αυταρχικές νοοτροπίες λειτουργούν ως «μπούμερανγκ». Ο ηγέτης δεν έχει ανάγκη από τον απόλυτο έλεγχο των πραγμάτων, καθώς γνωρίζει ποιος είναι καταλληλότερος για την κάθε θέση.
Ο έλεγχος δεν είναι το παν.
Οι μεγάλοι ηγέτες δεν έχουν «ψύχωση» με τον έλεγχο και τις διαταγές.
Αφήστε τους υπαλλήλους σας να πάρουν μόνοι τους το «μάθημά» τους.
Η επίπληξη ενός υπαλλήλου αποτελεί εύκολη υπόθεση για την «κεφαλή» της εταιρείας. Το δύσκολο είναι να προσπαθήσει η «κεφαλή» να βρει τη λύση μαζί με τον υπάλληλο. Τα σημαντικότερα μαθήματα στη ζωή είναι αυτά κατά τα οποία βρίσκουμε μόνοι μας τι δεν πήγε καλά. Μόνο μέσα από την προσωπική αναζήτηση μαθαίνουμε.
Οι ιδέες δεν έχουν ιεραρχία.
Μην αποτρέπετε τους υπαλλήλους σας από το να εκφράζονται ανοιχτά. Συζητήστε μαζί τους ακόμη και το πιο πολύπλοκο ζήτημα. Άλλωστε όσο περισσότερο συζητάμε ένα πρόβλημα, τόσο πιο εύκολα θα βρεθεί η λύση.
Η προσωπική δέσμευση για μεγαλύτερη προσπάθεια.
Ο μεγάλος ηγέτης «μένει» απρόσβλητος από το μικρόβιο της βραχύβιας επιτυχίας. Προσπαθεί καθημερινά να βελτιώσει τα πράγματα. Καταβάλει ακόμη μεγαλύτερη προσπάθεια ώστε να βελτιώσει πρώτα τον εαυτό του και τις πρακτικές του και έπειτα τα αποτελέσματα και τους εργαζομένους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου