Πριν από τις γιορτές αναμένεται να ανοίξουν σε έξι πόλεις της Ελλάδας, σε πιλοτική φάση, τα Open Μalls ή αλλιώς Ανοιχτά Κέντρα Εμπορίου.
Τα Open Malls θα ανοίξουν στην Αθήνα, τον Πειραιά τη Θεσσαλονίκη, τη Λάρισα, την Αλεξανδρούπολη και την Πάτρα και ήδη το στήσιμο τους έχει μπει στην τελική ευθεία.
Η ιδέα των Οpen Μalls ξεκίνησε το 2011 ως μια προσπάθεια να απαντήσουν οι μικρές επιχειρήσεις . Στην προσπάθεια αυτή κεντρικό ρόλο έχουν οι τοπικοί εμπορικοί σύλλογοι, που σε συνεργασία με την Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου αλλά και με το υπουργείο Οικονομίας προσπαθούν να μεταμορφώσουν τις τοπικές αγορές σε υπαίθρια εμπορικά κέντρα, προσφέροντας στους καταναλωτές μια σειρά από υπηρεσίες.
Το ποσό που έχει διατεθεί για την δημιουργία των Open Malls είναι 1,2 εκατ ευρώ (ήτοι 200.000 ευρώ για κάθε μία από τις έξι πόλεις).
Στα Open Malls θα συμμετέχουν πάνω από 1000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις από όλους τους κλάδους. Υπενθυμίζεται ότι το πιλοτικό αυτό έργο συγχρηματοδοτείται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα του ΕΣΠΑ 2007-2013» και φορείς υλοποίησης του είναι οι κατά τόπους Εμπορικοί Σύλλογοι.
Ανάμεσα στις δράσεις που θα αναπτύσσονται στα Ανοικτά Εμπορικά Κέντρα είναι οι εμπορικές, από τις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις όπως προσφορές και προωθητικές ενέργειες, αναβάθμιση του δημόσιου χώρου για την αντιμετώπιση θεμάτων σχετικά με την αισθητική και τη λειτουργία του δικτύου πεζοδρόμων, το φωτισμός, την καθαριότητα, τη διαχείριση του πράσινου, τον καλλωπισμός,τη διασφάλιση πρόσβασης για ΑμεΑ και τη διοργάνωση παράλληλων εκδηλώσεων σε συνεργασία με τους δήμους ή άλλους φορείς.
Κρατούν μικρό καλάθι
Πάντως οι έμποροι που θα συμμετάσχουν στο εγχείρημα κρατούν μικρό καλάθι καθώς θεωρούν ότι οι καταναλωτές δεν έχουν λεφτά φέτος να δώσουν για τις χριστουγεννιάτικες αγορές τους.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Deloitte για τις αγοραστικές τάσεις των Ευρωπαίων καταναλωτών για την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων του 2015, φέτος οι Έλληνες θα ξοδέψουν αρκετά λιγότερα.
Ειδικότερα στην Ελλάδα, οι καταναλωτές δηλώνουν ότι σχεδιάζουν να ξοδέψουν 402 ευρώ μειώνοντας τον προϋπολογισμό τους κατά 8,6% σε σχέση με τις πραγματικές δαπάνες που οι ίδιοι δήλωσαν ότι έκαναν την εορταστική περίοδο του 2014. Τον προϋπολογισμό αυτό θα μοιράσουν σε φαγητό (168 ευρώ), δώρα (154 ευρώ) και σε κοινωνικές δραστηριότητες (80 ευρώ).
Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου στην Αθήνα
Σύμφωνα με την κατ’ αρχήν χωροθέτηση του Ανοικτού Κέντρου Εμπορίου της Αθήνας (ΑΚΕ), αυτό θα περικλείεται από τις οδούς: Σόλωνος – Πλ. Κάνιγγος – Βερανζέρου – Πατησίων (28ης Οκτωβριου)– Πανεπιστημίου – Χαρ. Τρικούπη.
Στη συγκεκριμένη περιοχή δραστηριοποιούνται περί τις 450 επιχειρήσεις οι οποίες κατηγοριοποιούνται χονδρικά ως ακολούθως: 140 εμπορικά καταστήματα μόδας, 60 επιχειρήσεις Εστίασης, 10 Τουριστικές επιχειρήσεις, 5 σταθμοί αυτοκινήτων, 20 εταιρίες παροχής υπηρεσιών, 20 καταστήματα μουσικών οργάνων & δισκοπωλεία, 8 κινηματογράφοι & θέατρα, 15 καταστήματα τροφίμων & ποτών, 100 εκδοτικές επιχειρήσεις-εκτυπώσεις & είδη γραφείου, 20 καταστήματα οπτικών ειδών και περίπου 60 με διάφορες εμπορικές χρήσεις. Συνολικά στην περιοχή έχουν καταγραφεί πάνω από 20 διαφορετικές κατηγορίες εμπορικών καταστημάτων, καταστημάτων εστίασης και παροχής υπηρεσιών.
Η κατ’ αρχήν επιλογή της συγκεκριμένης περιοχής έγινε με βάση τα παρακάτω κριτήρια:
• Η περιοχή είναι εύκολα προσβάσιμη με όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς
• Η γειτνίαση με περιοχή κατοικίας (Εξάρχεια)
• Η μικρή έκταση της οριοθετημένης περιοχής δίνει την δυνατότητα αποτελεσματικής συμμετοχής του Δήμου Αθηναίων στην πιλοτική λειτουργία του ΑΚΕ της Αθήνας καθώς και τη δυνατότητα άμεσης επέκτασης του Εμπορικού Κέντρου προς το Κολωνάκι, το Αρχαιολογικό Μουσείο και την περιοχή της Πλ. Ομονοίας μετά την λήξη του προγράμματος, εξασφαλίζοντας έτσι την βιωσιμότητα του έργου.
• Ανάπτυξη μιας οργανωμένης αγοράς που πλαισιώνεται από το Πολυτεχνείο, το Πανεπιστήμιο, το Χημείο και τους εκπαιδευτικούς ομίλους που δραστηριοποιούνται στην περιοχή (Φροντιστήρια, ΚΕΚ, ΙΕΚ κ.λ.π.).
• Προσπάθεια διεύρυνσης του Εμπορικού Κέντρου της πόλης της Αθήνας προς τα Εξάρχεια, το Πολυτεχνείο και το Αρχαιολογικό Μουσείο, σε συνέχεια του εμπορικού άξονα Κολωνακίου-Συντάγματος-Ερμού και εμπορικού τριγώνου.
• Ανάπτυξη-Αναβάθμιση της πραγματικά υποβαθμισμένης αυτής εμπορικής περιοχής, που χαρακτηρίζεται από την ύπαρξη τοξικοεξαρτημένων ατόμων, αστέγων και από χαμηλό αίσθημα ασφάλειας, ιδίως τις νυχτερινές ώρες.
• Η ύπαρξη ενός πλέγματος μικρών πεζοδρόμων που μπορούν να αξιοποιηθούν προς όφελος των καταναλωτών και των επιχειρήσεων.
• Η ύπαρξη Θεάτρων-Κινηματογράφων-Καταστημάτων εστίασης και αναψυχής, καθώς και οι οργανωμένες επιχειρήσεις στάθμευσης οχημάτων δίνουν την δυνατότητα καταγραφής ολοκληρωμένης πρότασης λειτουργίας Ανοικτού Εμπορικού Κέντρου.
• Οι ωφελούμενοι είναι καταστήματα, μικρές επιχειρήσεις που απασχολούν το πολύ 1-4 άτομα προσωπικό ή με αυτοαπασχολούμενους ιδιοκτήτες.
• Η έλλειψη πολυεθνικών εταιριών, επιχειρήσεων που λειτουργούν με σύστημα franchising και μεγάλων αλυσίδων, αποτελεί μεγάλο κίνητρο για τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών (ΕΣΑ), που στόχο έχει να υποστηρίξει τα μέλη του που κατά πλειοψηφία αποτελούνται από μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις της Αθήνας.
• Το εμπορικό προφίλ της περιοχής στην προ οικονομικής κρίσης περιόδου εστίαζε στις εκδόσεις, στα ηλεκτρονικά είδη, στα μουσικά όργανα, στα ΚΥΕ, τα αθλητικά είδη (ειδικά στην Οδό Θεμιστοκλέους), στα οπτικά είδη, κλπ.
Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών σε συνεργασία με το Δήμο Αθηναίων ήδη βρίσκονται σε μια προσπάθεια να ενισχύσουν και να προβάλλουν το παραδοσιακό ύφος της περιοχής, υποστηρίζοντας ταυτόχρονα και πολλά άλλα ειδικά καταστήματα και υπηρεσίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο του ΑΚΕ.
Σημαντικός παράγοντας για την οριοθέτηση αυτής της περιοχής είναι η ύπαρξη πάνω από 20 διαφορετικών κατηγοριών καταστημάτων εμπορίας, καθώς και υπηρεσιών, καθώς και η λειτουργία πολύ ειδικών καταστημάτων που δύσκολα μπορεί να βρει ο καταναλωτής στην υπόλοιπη αγορά.
Τέλος, πρέπει να συνεκτιμήσουμε ότι στην οριοθετημένη περιοχής, καθώς και πέριξ αυτής δραστηριοποιούνται στους ορόφους των κτιρίων επαγγελματικές ομάδες όπως δικηγόροι, συμβολαιογράφοι και αρκετές εταιρίες υπηρεσιών.
Επίσης λόγω της ύπαρξης του Δικηγορικού Συλλόγου και του Συλλόγου Συμβολαιογράφων Αθηνών εντός της οριοθετημένης περιοχής, υπάρχει αυξημένη επισκεψιμότητα από τα μέλη αυτών των επαγγελματικών ομάδων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου