Τρίτη 29 Σεπτεμβρίου 2015

Πίτερ Οικονομίδης: «Η Ελλάδα θα μπορούσε να είναι η Καλιφόρνια της Ευρώπης»

                                                             Φωτογραφία: Βαγγέλης Ζαβός

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Νότιο Αφρική ως Ελληνας τρίτης γενιάς (οι γονείς του δεν μιλούσαν πολύ καλά Ελληνικά). H καριέρα του σε μεγάλους διαφημιστικούς οργανισμούς τον οδήγησε στο Χονγκ Κονγκ, στο Μεξικό και στη Νέα Υόρκη με πελάτες όπως η Apple και η Coca-Cola, αλλά εδώ και περισσότερο από 15 χρόνια ζει στην Αθήνα, από όπου εξακολουθεί να συμβουλεύει μεγάλες και μικρές εταιρείες σε θέματα στρατηγικής και δημιουργίας brand. Η συνάντηση μαζί του έγινε με αφορμή τα δύο χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα του Orange Grove, του συνεργατικού χώρου της ολλανδικής πρεσβείας για τη στήριξη start up εταιρειών, και του The Squeeze, ενός διαγωνισμού κατά τη διάρκεια του οποίου οκτώ από τις πιο πολλά υποσχόμενες νεοφυείς επιχειρήσεις του Orange Grove προβάλλουν την ιδέα τους μπροστά σε κοινό. Ο Πίτερ Οικονομίδης είναι επικεφαλής των κριτών που αποφασίζουν ποιες δύο start ups θα κερδίσουν χρηματικά έπαθλα 15.000 και 10.000 ευρώ. Είναι επίσης πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της διεθνούς ΜΚΟ Make-A-Wish.

Οι start ups είναι μόδα ή ανάγκη;

Δεν μπορεί να είναι μόνο μόδα! Πρέπει να ενθαρρύνουμε την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα, αλλιώς θα παραμείνουμε μια χώρα με... πολύ ευχαριστημένους δημοσίους υπαλλήλους. Εχουμε δει πολλά επιτυχημένα παραδείγματα νεοφυών επιχειρήσεων στο Orange Grove τα τελευταία δύο χρόνια: από παραγωγή λαδιού μέχρι εφαρμογές στο κινητό για φορτηγά και μουσεία.

Καλύτερα να ξεκινήσει ένας νέος μια εταιρεία start up στην Ελλάδα ή στο Λονδίνο;

Αυτή είναι μια φρικτή ερώτηση και μου την κάνουν συνέχεια πολλοί νέοι. Ξέρετε τι τους απαντώ; Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Καλιφόρνια, το Λονδίνο ή το Βερολίνο είναι φανταστικά μέρη. Ακόμη και η Χιλή ξεκίνησε μια καταπληκτική προσπάθεια που ονομάζεται «Start Up Χιλή». Κάντε λοιπόν ό,τι νομίζετε ότι πρέπει να κάνετε, αλλά η Ελλάδα θα είναι χειρότερη χωρίς εσάς!

Οπότε συμβουλεύετε τους νέους να μείνουν στην Ελλάδα και να θυσιαστούν;

Πραγματικά, όσοι μένουν στην Ελλάδα μάλλον θυσιάζονται αυτήν τη στιγμή. Από την άλλη, θέλω να πιστεύω ότι, ακριβώς εξαιτίας όλων των γνωστών δυσκολιών, όσοι επιχειρούν κάτι καινούργιο στη χώρα μας είναι τόσο αποφασισμένοι, που τελικά έχουν μικρότερες πιθανότητες αποτυχίας από ό,τι σε άλλες χώρες.

Υπάρχουν επενδυτές για νεοφυείς επιχειρήσεις στην Ελλάδα;

Υπάρχει μια ομάδα ανθρώπων τους οποίους πρέπει να αγκαλιάσουμε: οι Ελληνες της Διασποράς, που έχουν μια συναισθηματικής αφετηρίας επιθυμία να επενδύσουν στην Ελλάδα.

Και γιατί δεν το κάνουν;

Διότι το περιβάλλον δεν είναι ασφαλές. Ο πατέρας μου είχε γεννηθεί στη Νότιο Αφρική, όπου είχε δημιουργήσει μία από τις μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες, αλλά ήταν Ελληνας μέχρι το μεδούλι. Το μοναδικό που λαχταρούσε να κάνει πριν πεθάνει ήταν να επενδύσει στην Ελλάδα. Στα τέλη της δεκαετίας του ’80 ήρθε εδώ και επιχείρησε να επενδύσει σε γη στη Ρόδο, αλλά γρήγορα σηκώθηκε και έφυγε. Μου εξομολογήθηκε ότι φοβόταν ότι θα τον εξαπατούσαν.

Εχουν αλλάξει τα πράγματα από τότε;

Οχι. Μιλάω με Ελληνες σε όλο τον κόσμο, στην Αυστραλία, στη Νότιο Αφρική και στις ΗΠΑ, και νομίζω ότι η κρίση έχει δημιουργήσει την εντύπωση ότι η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη.

Εσείς έχετε επενδύσει σε κάποια start up;

Εγώ; Μα δεν έχω τόσο πολλά χρήματα. Αλλά έχω επενδύσει όλη μου τη ζωή στην Ελλάδα.

Γιατί ζείτε στην Ελλάδα ενώ δεν μεγαλώσατε εδώ;

Νομίζω εξαιτίας της γιαγιάς μου. Ως παιδί, μεγαλώνοντας στη Νότιο Αφρική, οι δεσμοί μου με την Ελλάδα ήταν ανύπαρκτοι. Αλλά κάθε Κυριακή μεσημέρι πηγαίναμε στη γιαγιά μου για φαγητό και εκεί υπήρχε όλο αυτό το ελληνικό... πράγμα, που στα δικά μου παιδικά μάτια φάνταζε ως ωραία «καταστροφή»: φαγητό και γέλια και κλάματα - όλα μαζί!

Οι Ελληνες του εξωτερικού είναι πιο Ελληνες από εκείνους της Ελλάδας;

Νομίζω ότι εμείς, σε αυτήν τη χώρα, έχουμε γυρίσει την πλάτη μας σε πολλά ελληνικά πράγματα επειδή τα θεωρούμε κλισέ και κοιτάμε προς την Ευρώπη. Για τον μέσο Αθηναίο τα μικρά σπιτάκια της Σαντορίνης είναι «γραφικά». Ε, δεν είναι. Είναι μοναδικά. Εχουμε χάσει το πάθος μας για μία Prada!

Δεν είμαστε Ευρωπαίοι;

Ποτέ δεν θα γίνουμε καλοί Γερμανοί. Αλλά πρέπει να γίνουμε εξαιρετικοί Ελληνες.

Να κάνουμε rebrand τον εαυτό μας;

Να κάνουμε rebrand τον εαυτό μας διότι δεν μπορούμε να κάνουμε rebrand την Ελλάδα. Διότι το brand είναι η φήμη σου. Οχι οι παραλίες. Η λέξη brand ενοχλεί όταν μιλάμε για μια χώρα ή για τους ανθρώπους της. Αλλά τι είναι το brand; Είναι ήθος. Είναι πεποιθήσεις, αξίες και αφήγηση. Η Nike δεν κάνει καλύτερα παπούτσια από άλλες εταιρείες. Είναι όλα πλαστικά και φτιάχνονται στη Μαλαισία. Αλλά μας λέει να βρούμε το μεγαλείο μας.

Ποιο είναι το ελληνικό brand;

Ολος ο κόσμος αναγνωρίζει ότι έχουμε αγάπη για τη ζωή. Δεν πρέπει να το υποτιμάμε αυτό. Μπορεί εύκολα να μεταφραστεί σε ωραία προϊόντα, σε πολιτισμό, σε μόδα, σε εκπαίδευση. Πρέπει να δεχτούμε ότι δεν είμαστε πειθαρχημένοι τεχνοκράτες, αλλά ότι μπορούμε να κάνουμε συναρπαστικά πράγματα.

Μήπως δίνετε μεγάλη σημασία στην επικοινωνία και όχι στην ουσία;

Δεν μπορούμε να αλλάξουμε το brand μας εάν δεν αλλάξουμε τον εαυτό μας. Δεν μπορούμε να βγούμε από την κρίση επικοινωνώντας. Πρέπει να κάνουμε πράγματα. Γι’ αυτό λατρεύω προσπάθειες όπως το taxi beat και το daily secret. Ειλικρινά πιστεύω ότι ποτέ δεν ήταν καλύτερη στιγμή να είναι κάποιος Ελληνας.

Τώρα που οι περισσότεροι Ελληνες υποφέρουν;

Το γνωρίζω. Αυτό που λέω στους νέους είναι ότι, εάν δεν νιώθουν φόβο αυτήν τη στιγμή, τότε δεν παρακολουθούν τι γίνεται. Αλλά εάν είναι δημιουργικοί και έχουν ιδέες και κουράγιο, τότε είναι τυχεροί διότι η Ελλάδα βρίσκεται ξανά στο επίκεντρο της επικαιρότητας. Μόλις ολοκλήρωσα μια τεράστια έρευνα για τη βιομηχανία τροφίμων στην Αμερική και η εικόνα για τα ελληνικά τρόφιμα είναι πολύ θετική. Προσωπικά πιστεύω ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να είναι η Καλιφόρνια της Ευρώπης και να συγκεντρώνει όλους τους δημιουργικούς ανθρώπους.

Μπορεί μια χώρα να πάει μπροστά με κακές κυβερνήσεις;

Ισως. Πρέπει ως κοινωνία να αναδείξουμε ήρωες όσους επιχειρούν και τα καταφέρνουν.

Ο Αλέξης Τσίπρας είναι καλό brand;

Είναι πολύ ενδιαφέρον brand: νέος, χαρισματικός, οι γυναίκες θέλουν να του τσιμπήσουν το μάγουλο μητρικά, υπόσχεται αλλαγή. Αλλά, για να είμαι ειλικρινής, εντυπωσιάστηκα που πήρε τόσο υψηλό ποσοστό και αυτό μάλλον κάτι δείχνει και για την ποιότητα των αντιπάλων του. Αυτή η χώρα πάσχει από έλλειψη οράματος.

info: Πληροφορίες για όσους ενδιαφέρονται να δουν την ιδέα τους να γίνεται πραγματικότητα στο www.orangegrove.biz



ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου