Smartwatches το 2004, γυαλιά virtual reality το 1995, touchscreen το 1985 και άλλα εντυπωσιακά προϊόντα που ατύχησαν επειδή απλώς ήρθαν πολύ νωρίς.
Για τους επενδυτές είναι τόσο κλισέ όσο και στάση ζωής: «Το μόνο χειρότερο που μπορείς να κάνεις από το να βγεις πολύ αργά, είναι να βγεις πολύ νωρίς». Είναι αμέτρητες οι startups που απέτυχαν επειδή, αν και είχαν τη σωστή ιδέα, την παρουσίασαν σε λάθος χρόνο, όταν η αγορά, ή και οι ίδιοι, δεν ήταν έτοιμοι.
Πολλές από τις ιδέες που ξεκίνησαν πριν από το σκάσιμο της φούσκας των dot.com το 2000 και εξαφανίστηκαν, αναβίωσαν στη συνέχεια ως βασικό συστατικό του business plan άλλων, εξαιρετικά επιτυχημένων εταιρειών.
Η εξάπλωση του Internet, η βελτίωση των online παραγγελιών και παραδόσεων καθώς και η δραματική πτώση των τιμών σε εξοπλισμό και υπολογιστική ισχύ έκαναν πολύ ευκολότερη την υλοποίηση των ιδεών που κάποτε δεν βρήκαν το κατάλληλο «γήπεδο» για να ευημερήσουν.
Ας δούμε τις σημαντικότερες.
ΑΥΘΗΜΕΡΟΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ
Το Kozmo.com ιδρύθηκε το 1998 υποσχόμενο να φέρει στην πόρτα των καταναλωτών τα πάντα: από videogames, βιβλία και περιοδικά, μέχρι τρόφιμα από το μπακάλικο και καφέ από τα Starbucks. Έκλεισε το 2001. Όμως σήμερα που η Amazon πουλάει τα πάντα -από βιβλία μέχρι πάνες- η τότε τάση έχει πια καθιερωθεί. Ο ιδρυτής του Kozmo «τρέχει» σήμερα μια παρόμοια εταιρεία, την MaxDelivery.com με αποτελέσματα όχι τόσο εντυπωσιακά, αλλά με σταθερή ανάπτυξη και πελατολόγιο.
ΣΚΥΛΟΤΡΟΦΗ ONLINE
H αγορά των ζωόφιλων είναι τεράστια στις ΗΠΑ και το 1998 πολλοί βρήκαν καλή ιδέα να πουλούν σκυλοτροφή και αξεσουάρ για ζωάκια online. Η εταιρεία κέρδισε πρωτοσέλιδα, σήκωσε λεφτά μπήκε στο χρηματιστήριο και εκκαθαρίστηκε μόλις 268 μέρες μετά. Δεν έβγαλε ποτέ ούτε μισό σεντ κέρδος. Σήμερα, όμως, που τα δίκτυα διανομής βελτιώθηκαν, εταιρείες όπως η Petflow κάνει πωλήσεις 50 εκατ. το χρόνο και η Bark&Co περίπου τα διπλάσια.
SMARTWATCHES
Η αγορά δεν έχει αποφασίσει ακόμα αν τα έξυπνα ρολόγια θα γίνουν τα επόμενα iPod ή αν θα τα ξεχάσουμε σεμνά και ταπεινά – οι αναλυτές, πάντως, περιμένουν η Apple να πουλήσει 30 εκατ. κομμάτια. Το 2004 η Microsoft παρουσίασε ρολόγια -σε συνεργασία με τις Swatch, Suunto, Fossil και Tissot- που απεικόνιζαν ειδήσεις, τον καιρό και άλλες πληροφορίες στην οθόνη τους. Δεν έγιναν ποτέ κανονικό προϊόν.
ΓΚΡΟΥΠ ΟΜΑΔΙΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ
Οι πρόγονοι του Groupon εμφανίστηκαν λίγο πριν το 2000 και εξαφανίστηκαν λίγο μετά. Τα πιο γνωστά ήταν τα LetsBuyIt, Mercata, ΜοbShop κ.ά. Τόσο η Yahoo όσο και η AOL είχαν σχέδια για τα δικά τους sites ομαδικών αγορών, αλλά ποτέ δεν τα πραγματοποίησαν.
ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΕΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ
Κάποτε υπήρχε ένα site για κάθε είδος αγορών. Στο Boo.com πήγαινες για ρούχα, στο eToys για παιχνίδια, στο Eve.com για καλλυντικά και στο Amazon για βιβλία. Κάποιος από αυτούς, όμως, αποφάσισε να επεκταθεί και σε άλλους τομείς, για αυτό είναι και ο μόνος που επιζεί μέχρι σήμερα.
Όμως η τάση αλλάζει. Εταιρείες όπως οι Warby Parker, Bonobos, J. Hilburn, Harry’s, Everlane, Dollar Shave Club κ.λπ. φτιάχνουν τα δικά τους προϊόντα και προσφέρουν εξειδικευμένη εξυπηρέτηση και πληροφόρηση. Η Wayfair πουλάει έπιπλα, η Birchbox καλλυντικά, η Asos και η Nasty Gal ρούχα, η Honest Company βρεφικά προϊόντα κ.ά.
ΨΗΦΙΑΚΟ ΝΟΜΙΣΜΑ
Το Beenz και το Flooz ήταν δύο startups που πρόσφεραν ψηφιακό χρήμα για συναλλαγές, έλαβαν από VC 100 εκατ. και 35 εκατ. αντίστοιχα και χρεοκόπησαν με δόξα και τιμή στη φούσκα των dot.com. Σήμερα με το bitcoin και τα παρόμοιά του η τάση έχει επιστρέψει και όλα δείχνουν πως ήρθε για να μείνει.
ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Η Nintendo κυκλοφόρησε το Virtual Boy το 1995, όλοι χαιρέτησαν τη νέα εποχή όπου τα παιχνίδια είναι μπροστά στα μάτια σου, κανείς δεν το αγόρασε, και το 1996 το προϊόν σταμάτησε να διατίθεται. Χρειάστηκαν πάνω από 15 χρόνια για να εμφανιστεί το Oculus VR.
LIVESTREAMING ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
Το 1996 μια νεαρή Αμερικανίδα εγκαινίασε το JenniCam, μια υπηρεσία όπου με 15 δολάρια το μήνα μπορούσες να παρακολουθήσεις την ίδια και τη ζωή της μέσα από μια webcam που είχε στο σπίτι της. Το 2007 η Justin.tv επιχείρησε να κάνει κάτι παρόμοιο και απέτυχε. Το ίδιο και η Viddy λίγο αργότερα.
Σήμερα η επιτυχία του Meerkat και η αναμενόμενη παρουσίαση του Periscope στο Twitter έχουν αναβιώσει την αγορά του βίντεο από χρήστες για χρήστες.
ΟΘΟΝΕΣ ΑΦΗΣ
Τη δεκαετία του 1980 πολλές εταιρείες πρόσφεραν υπολογιστές και ταμπλέτες που μπορούσες να τους χειριστείς με γραφίδα απευθείας στην οθόνη τους. Microsoft και Apple παρουσίασαν από το 1993 τις συσκευές τους με οθόνες αφής, τάση που δεν θα γενικευτεί παρά από το 2007 και μετά με την παρουσίαση του iPhone και την επανάσταση που ακολούθησε.
GOOGLE GLASS
Πέρασαν δύο χρόνια από την πρώτη παρουσίασή τους και η νεκρολογία τους έχει ήδη γραφτεί. Αλλά όχι ακριβώς. Σε χώρους εργασίας και ειδικότητες που πρέπει να έχουν ελεύθερα χέρια και οπτική πληροφόρηση, η χρήση τους μπορεί να γίνει ανεκτίμητη. Στη Google ήδη ετοιμάζουν την επόμενη υλοποίησή τους αφού είναι σίγουροι πως η ιδέα είναι σωστή, αλλά απλώς ήρθε πολύ νωρίς για να την αποδεχτούν το κοινό και η αγορά
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου