Τετάρτη 14 Ιανουαρίου 2015

ΜΑΡΙΣΑ ΜΑΓΕΡ, ΔΙΕΥΘΥΝΟΥΣΑ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΤΗΣ YAHOO: Η αμφιλεγόμενη λαίδη της υψηλής τεχνολογίας

Η αμφιλεγόμενη λαίδη της υψηλής τεχνολογίας

Της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου
Οταν η Μαρίσα Μάγερ εμφανίστηκε στα κεντρικά γραφεία της Yahoo στις 17 Ιουλίου 2012 στην πρώτη της ημέρα στη δουλειά ως διευθύνουσα σύμβουλος, ο συνιδρυτής της εταιρείας Ντέιβιντ Φίλο την υποδέχθηκε ξεδιπλώνοντας ένα κόκκινο χαλί στην είσοδο. Υποδοχή σωτήρα της επιφύλαξαν και οι υπάλληλοι της εταιρείας, καθώς είδαν στη Μάγερ, μια εκ των αρχιτεκτόνων της υπερ-επιτυχημένης μηχανής αναζήτησης της Google, τον άνθρωπο που θα αναβίωνε την Yahoo, εταιρεία-πρωτοπόρο του Ιντερνετ στη δεκαετία του 1990, η οποία όμως έχασε τον προσανατολισμό της στη συνέχεια.

Όλοι έμοιαζαν ενθουσιασμένοι με τη νεαρή, εμφανίσιμη πτυχιούχο του Στάνφορντ με εξειδίκευση στην τεχνητή νοημοσύνη, η οποία είχε μόλις προστεθεί στο κατεξοχήν ανδροκρατούμενο κλαμπ των CEO's εταιρειών της υψηλής τεχνολογίας (όπου της κάνει παρέα μόνο η Μεγκ Γουίτμαν της Hewlett-Packard). Ο μήνας του μέλιτος, όμως, δεν διήρκεσε πολύ...
Η Μάγερ ήρθε στο προσκήνιο της επικαιρότητας αυτές τις ημέρες, με δυο αφορμές: Πρώτον, τη δημοσίευση ανοιχτής επιστολής του Τζέφρι Σμιθ, επικεφαλής του hedge fund Starboard Value (με σημαντική μετοχική θέση στην Yahoo) στην οποία προειδοποιεί τη Μέγερ να μην πραγματοποιήσει άλλες μεγάλες εξαγορές (παρότι έχει ήδη προχωρήσει σε 41 deals με σημαντικότερο την εξαγορά της Tumblr) και την προτρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο «γάμου» της Yahoo με την AOL. Και δεύτερον, τη δημοσίευση ενός βιβλίου που υπογράφει ο αρχισυντάκτης της δημοφιλούς οικονομικής ιστοσελίδας Business Insider Νίκολας Κάρλσον, με τίτλο «Η Μαρίσα Μάγερ και η μάχη για τη σωτηρία της Yahoo», στο οποίο περιγράφεται η ιστορία της Yahoo και οι ?ανεπιτυχείς μέχρι στιγμής- προσπάθειες της Μάγερ να προσδώσει στην εταιρεία τη χαμένη της αίγλη και να την επαναφέρει στην πρώτη γραμμή των εταιρειών της Silicon Valley, μαζί με τις Facebook, Google, Microsoft, Αpple και Amazon.
Θεμελιώδες ερώτημα
Το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση αυτή είναι να απαντηθεί το θεμελιώδες ερώτημα: «Για ποιο λόγο χρησιμοποιεί κανείς τις υπηρεσίες της Yahoo;». Για τον ανταγωνισμό, η απάντηση είναι αρκετά ξεκάθαρη: Η Google είναι για την αναζήτηση στο Διαδίκτυο, η Facebook για την κοινωνική δικτύωση, η Amazon για τις online αγορές, η Microsoft για το λειτουργικό σύστημα Windows και το λογισμικό Office και η Apple για τα μοδάτα γκάτζετ με τον πρωτοποριακό σχεδιασμό. Σύμφωνα με το βιβλίο του Κάρλσον, η Yahoo αντιμετωπίζει εδώ και χρόνια? κρίση ταυτότητας, καθώς αμφιταλαντευόταν για το αν αποτελεί εταιρεία ΜΜΕ ή υψηλής τεχνολογίας και προσέλαβε τη Μάγερ όταν η πλάστιγγα έκλινε προς το δεύτερο. Στα δυόμισι χρόνια που ηγείται της Yahoo η Μάγερ έπραξε αυτό που θα ανέμενε κανείς από έναν μάνατζερ με τεχνολογικό υπόβαθρο: Ενίσχυσε τον κλάδο των mobile εφαρμογών, καθώς η Yahoo (όπως και η Μicrosoft ) δεν πραγματοποίησε έγκαιρα τη μετάβαση από τα desktops στις κινητές συσκευές (smartphones, tablets). Μείωσε την γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών της εταιρείας, εστιάζοντας σε αυτές με τις μεγαλύτερες προοπτικές κερδοφορίας. Άλλαξε την υπερβολικά χαλαρή εργασιακή κουλτούρα, καταργώντας πρακτικές όπως την εργασία από το σπίτι, εισήγαγε πρακτικές αξιολόγησης του προσωπικού, μείωσε το κόστος και προχώρησε σε εξαγορές όταν το έκρινε απαραίτητο για να «αναζωογονήσει» την πεπαλαιωμένη τεχνολογία της Yahoo.

Η συμφωνία της εταιρείας με τη Mozilla (που διαχειρίζεται το δημοφιλές λογισμικό πλοήγησης στο Διαδίκτυο Firefox) ώστε η μηχανή αναζήτησης της Yahoo να αντικαταστήσει την αντίστοιχη της Google στις νεότερες εκδόσεις του Firefox αποδείχθηκε κίνηση-ματ, καθώς το μερίδιο αγοράς της Υahoo στις αναζητήσεις αυξήθηκε στο 10,4% τον Δεκέμβριο (από 8,6% ένα μήνα πριν) που είναι και το μεγαλύτερο ποσοστό από το 2009, ανατρέποντας μια φθίνουσα πορεία.
Από την άλλη πλευρά, δεν έλειψαν και οι άστοχες επιλογές: Η πρόσληψη της διάσημης τηλεοπτικής δημοσιογράφου Κέιτι Κούριτς ως επικεφαλής της ειδησεογραφικής υπηρεσίας της Yahoo δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, το ίδιο και η πανάκριβη μετεγγραφή του στελέχους της Google, Ενρίκε ντε Κάστρο, που απέτυχε παταγωδώς στην αποστολή του να αυξήσει τα διαφημιστικά έσοδα της Yahoo! και εκδιώχθηκε κακήν-κακώς 15 μήνες αργότερα.
Στο βιβλίο του Κάρλσον αποκαλύπτονται εξάλλου και μερικές όχι και τόσο κολακευτικές πτυχές της προσωπικότητας της Μάγερ, όπως η τάση της να καθυστερεί υπερβολικά στα ραντεβού της, η εμμονή της (για την οποία είχε γίνει διαβόητη στη Google) να αφήνει τα στελέχη που ήθελαν να της μιλήσουν να συνωστίζονται έξω από την πόρτα του γραφείου της και ο υπερβολικός συγκεντρωτισμός της.
Πίστωση χρόνου
Σύμφωνα με πολλούς αναλυτές, πάντως, οι επιτυχίες (και αποτυχίες) της Μάγερ κατά τα δυο πρώτα χρόνια της θητείας της δεν έχουν και τόση σημασία: Η τιμή της μετοχής της εταιρείας αυξήθηκε σταθερά (από 15 δολάρια το 2012 στα 50 δολάρια σήμερα, όχι τόσο εξαιτίας των επιδόσεων της ίδιας της Yahoο αλλά χάρη στη «χρυσή» επένδυσή της -σε ανύποπτο χρόνο- στον κινεζικό ιντερνετικό γίγαντα Alibaba.

Στο τέλος της ημέρας, το εάν η Μαρίσα Μάγερ θα κερδίσει ή όχι τη μάχη για τη σωτηρία της Yahoo! θα εξαρτηθεί από το αν -και πώς- θα απαντήσει στο ερώτημα: Για ποιο πράγμα προορίζεται πρωτίστως η Yahoo; Η Μάγερ πάντως συχνά συγκρίνει την κατάσταση που βρήκε στην Yahoo με αυτήν που βρήκε ο Στιβ Τζομπς κατά τη δεύτερη θητεία του στην Apple και πιστεύει ότι πρέπει να της δοθεί και εκείνης αντίστοιχη πίστωση χρόνου (πέντε χρόνια) που είχε και ο Τζομπς όταν το σχέδιο αναβίωσης της Apple άρχισε να αποφέρει καρπούς με την κυκλοφορία του iPod. Το αν αυτό θα συμβεί, είναι άλλη ιστορία...
Who is who
Εξώφυλλο στο Fortune και στη... Vogue

Η Μαρίσα Μάγερ γεννήθηκε το 1975 στο Ουισκόνσιν. «Άριστη μαθήτρια στο σχολείο με κλίση προς τις θετικές επιστήμες, εισήχθη στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ με στόχο να εξειδικευθεί στην παιδιατρική νευροχειρουργική, στην πορεία όμως την κατέκτησαν οι υπολογιστές και οι εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης. Μετά την αποφοίτησή της το 1999, είχε 14 προσφορές για εργασία. Επέλεξε την Google και έγινε το 25ο στέλεχος που προσελήφθη και η πρώτη γυναίκα μηχανικός της εταιρείας. Η σταδιοδρομία της στην Google συνδέθηκε με την εξέλιξη της μηχανής αναζήτησης, ενώ εκείνη συνέλαβε την ιδέα της «συνολικής αναζήτησης» όπου κείμενα, φωτογραφίες και χάρτες να εμφανίζονται στην ίδια σελίδα αποτελεσμάτων. Έφτασε στις ανώτερες βαθμίδες της Google (σε θέση αντιπροέδρου και εκπροσώπου της εταιρείας) προτού αναλάβει το πηδάλιο της Yahoo. To 2013, η Μάγερ έγινε η πρώτη γυναίκα διευθύνουσα σύμβουλος εισηγμένης εταιρείας του Fortune 500 που φιλοξενήθηκε στις σελίδες της Vogue, ενώ πέρυσι κατέλαβε και την 18η θέση στη λίστα του Forbes με τις ισχυρότερες γυναίκες του κόσμου. Είναι έγγαμη και μητέρα ενός δίχρονου αγοριού.
  • Η προσπάθεια για ολική επαναφορά 
    Το βιβλίο του δημοσιογράφου Νίκολας Κάρλσον με τίτλο «Η Μαρίσα Μάγερ και η μάχη για τη σωτηρία της Yahoo» σκιαγραφεί τις ?ανεπιτυχείς μέχρι στιγμής- προσπάθειες της Μάγερ να επαναφέρει την εταιρεία στην πρώτη γραμμή της Silicon Valley, μαζί με τις Facebook, Google, Microsoft, Αpple και Amazon.
  • Η χρυσή επένδυση 
    Οι επιτυχίες (και αποτυχίες) της Μάγερ κατά τα δύο πρώτα χρόνια της θητείας της δεν έχουν και τόση σημασία: Η τιμή της μετοχής της εταιρείας αυξήθηκε σταθερά (από 15 δολάρια το 2012 στα 50 δολάρια σήμερα), όχι τόσο εξαιτίας των επιδόσεων της ίδιας της Yahoo, αλλά χάρη στη «χρυσή» επένδυση της εταιρείας ?σε ανύποπτο χρόνο- στον κινεζικό ιντερνετικό γίγαντα Alibaba.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου