Tο ασθενές φύλο φαίνεται πως έστω και με αργούς ρυθμούς αρχίζει να... γίνεται ισχυρό. Μπορεί μόλις μία στις πέντε επιχειρήσεις στην Ελλάδα να διοικείται από γυναίκες, όμως, η διείσδυση και η τοποθέτηση θηλυκών μάνατζερ στην κορυφή της διοικητικής πυραμίδας αυξάνεται όλο και περισσότερο και από 19% το 2012 αυξήθηκε στο 21% την περυσινή χρονιά.
Οι γυναίκες έχουν καταφέρει να ρίξουν άλλοτε ανδροκρατούμενα κάστρα και να αναλαμβάνουν νευραλγικά πόστα ευθύνης για την χάραξη στρατηγικής, την διαχείριση κρίσεων, αλλά και για την πορεία των ομίλων σε όσες χώρες και αν δραστηριοποιούνται.
Οι γυναίκες managers, αλλά και οι επιχειρηματίες αποτελούν πηγή έμπνευσης και για 250 ακόμη εκατομμύρια εργαζόμενες σε όλον τον κόσμο γι' αυτό και από εφέτος καθιερώνεται με πρωτοβουλία των Ηνωμένων Εθνών, η 19η Νοεμβρίου ως Ημέρα Γυναικείας Επιχειρηματικότητας. Μία ημέρα εορτασμού για τις γυναίκες που καινοτομούν, που ιδρύουν start- ups, που διοικούν, που δημιουργούν πλούτο και θέσεις εργασίας σε 144 χώρες.
Στην Ελλάδα, 9 γυναίκες έχουν αναρριχηθεί στις υψηλότερες διοικητικές θέσεις ελληνικών ή πολυεθνικών ομίλων αποτελώντας τις ισχυρότερες γυναίκες μάνατζερ του ελληνικού επιχειρείν.
Αυτές είναι οι: Ηρώ Αθανασίου (Unilever Ελλάς), Πέγκυ Αντωνάτου (Microsoft Ελλάς), Ηρώ Βαχάρη (Rolex Hellas), Κατερίνα Δήμα(AHI Carrier), Χριστίνα Θεοφιλίδη(Eurobank Household Lending), Φωτεινή Καραγεωργή (Giochi Preziosi), Αναστασία Μάνου(White Fox), Αγγελική Οικονόμου(Νίκας) και Ελένη Παπανδρέου (Intersys).
Αυτές οι γυναίκες, ανέλαβαν να διοικήσουν μεγάλες ή μικρότερες εταιρίες, σε μια περίοδο κρίσης, που απαιτείται ιδιαίτερη ικανότητα και διοικητική μαεστρία για να σταθεί μια επιχείρηση όρθια. Ορισμένες έχουν καταφέρει να αντιστρέψουν σε θετικά τα δυσμενή αποτελέσματα προηγούμενων χρόνων, να δημιουργούν κέρδη μέσα στην ύφεση, να επεκτείνουν άφοβα και αποτελεσματικά τις δραστηριότητες των εταιριών τους και γενικά να αποδεικνύουν ότι μπορούν να κρατούν γερά το τιμόνι των επιχειρήσεων.
Yπέρ και κατά
Η επιλογή των γυναικών στις υψηλές διοικητικές θέσεις των εταιριών στηρίζεται σε ορισμένα χαρακτηριστικά, στα οποία πλεονεκτούν έναντι των ανδρών. Σύμφωνα με έρευνα που έγινε σε δείγμα 133 ανδρών και 73 γυναικών, οι γυναίκες πλεονεκτούν στην στρατηγική ανταγωνιστικότητα, στην ανάληψη κινδύνου, στις διαπροσωπικές ικανότητες, στην καινοτομία, στην πειθαρχία, τις αντοχές και την διαίσθηση. Από την άλλη πλευρά οι άνδρες πλεονεκτούν στον έλεγχο της εξουσίας, αλλά και τα οικονομικά αποτελέσματα, όπου εμφανίζονται πιο αποδοτικοί.
Κατερίνα Δήμα (CEO AHI Carrier)
Από το 1991 η Κατερίνα Δήμα ανήκε στο δυναμικό της AHI Carrier Ν.Α. Ευρώπης κλιματισμού Α.Ε. που τότε ήταν η επίσημη αντιπροσωπεία Aircon A.E.. Η κα Δήμα, παρά τις συνεχείς αλλαγές και το εύρος των δραστηριοτήτων της εταιρίας είχε μια έντονα δραστήρια παρουσία σ' αυτήν και επιβραβεύτηκε, καθώς το 2008 της ανέθεσαν την Γενική Διεύθυνση ενώ το 2011 ορίστηκε διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρίας, με στόχο την αύξηση των πωλήσεων και την επέκταση των δραστηριοτήτων.
Χριστίνα Θεοφιλίδη (CEO Eurobank Household Lending)
Τα τελευταία 25 χρόνια η Χριστίνα Θεοφιλίδη δραστηριοποιείται στον τραπεζικό χώρο, έχοντας διατελέσει στέλεχος της Eurobank, της Citibank και της Societe Generale. Σήμερα είναι διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρίας Eurobank Household Lending S.A. καθώς και Γενική Διευθύντρια της Τράπεζας και μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής, ενώ συμμετέχει στα Δ.Σ. της Τειρεσίας Α.Ε. Φωτεινή Καραγεωργή(CEO Giochi Preziosi Hellas).
Έχοντας περάσει από πολλές εταιρίες, εργαζόμενη στα τμήματα μάρκετινγκ η Φωτεινή Καραγεωργή, έφτασε μέχρι τις ανώτατες θέσεις. Από το 1995 μέχρι το 2003 ήταν διευθύνουσα σύμβουλος της Hasbro S.A., έχοντας υπό την εποπτεία της τις αγορές Ελλάδας, Κύπρου, Τουρκίας, Ινδίας, Αφρικής και αναδυόμενων αγορών και το 2003 ίδρυσε της Giochi Preziosi Hellas, μέλος του Διεθνούς Ομίλου γνωστών παιχνιδιών.
ΗΡΩ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ - Unilever HELLAS: Tο στοίχημα της «εκλεκτής» των Oλλανδών για ανάπτυξη
Τον Δεκέμβριο του 2013, όταν ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΑΪΣ – Unilever Ελλάς Σπύρος Δεσύλλας αποφάσισε να συνταξιοδοτηθεί, ελάχιστοι ήταν εκείνοι που προέβλεψαν ότι την θέση του θα αναλάμβανε μία γυναίκα, μέσα στο κλίμα της ελληνικής ύφεσης.
Κι όμως, η ηγεσία του βρετανο-ολλανδικού κολοσσού επέλεξε την Ηρώ Αθανασίου, που έγινε η πρώτη γυναίκα Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της ΕΛΑΪΣ – Unilever Ελλάς, μετά από μια επιτυχημένη σταδιοδρομία 28 χρόνων στην εταιρία, θεωρείται «εξπέρ» στο μάρκετινγκ, κάτι που «μεταφράζεται» και με το αποτέλεσμα της υπέρμετρης προσωπικής της προβολής.
Από το 2010, η Ηρώ Αθανασίου κατείχε τη θέση της αντιπροέδρου της Unilever Food Solutions για Κεντρική & Νότια Ευρώπη και Νότια Αμερική, με έδρα την Ολλανδία.
Η Ηρώ Αθανασίου, με την ανάληψη της ηγεσίας της Unilever Ελλάς, επωμίστηκε και το βάρος της επιτυχημένης αναβάθμισης των παραγωγικών εγκαταστάσεων και των κέντρων διανομής προϊόντων σε Ελλάδα και Κύπρο, που αποτέλεσε επένδυση 250 εκατ. ευρώ, στα τελευταία έξι χρόνια. Δεν έμεινε όμως μόνο σ' αυτό, αλλά σχεδιάζει με τους συνεργάτες της, νέες επενδύσεις, ώστε η εταιρία να γίνει ανταγωνιστική, όπως λέει.
Παράλληλα, επωμίστηκε και έφερε εις πέρας και την προσπάθεια της μείωσης του κόστους ενώ δεν προχώρησε σε μειώσεις μισθών και απολύσεις συνεχίζοντας να απασχολεί 850 εργαζόμενους σε Ελλάδα και Κύπρο.
Στα θετικά της διοίκησης της Ηρούς Αθανασίου, συμπεριλαμβάνεται και το γεγονός ότι τα πρώτα δείγματα για το πρώτο εξάμηνο του 2014 δείχνουν ότι η εταιρία ξαναγυρίζει στην ανάπτυξη και «ατενίζει το μέλλον με αισιοδοξία» όπως είπε η κ. Hρώ Αθανασίου.
Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία, το 2013, ο τζίρος της εταιρίας ήταν μειωμένος κατά 4,9% και διαμορφώθηκε στα 483 εκατ. ευρώ ενώ τα κέρδη ήταν αυξημένα κατά 4,5% σε σχέση με τα αρνητικά του 2012.
Mετρ στο crisis management, η κ. Aθανασίου έχει κρατήσει χαμηλούς τόνους όλο αυτό το διάστημα που βρίσκεται σε εξέλιξη το θρίλερ με το πρόστιμο των 7 εκ. ευρώ στην Unilever Hellas.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΑΝΟΥ: Eξάγει πολιτισμό με την White σε Eυρώπη - HΠA
Έχοντας το... μικρόβιο της επιχειρηματικότητας η Αναστασία Μάνου, διευθύνουσα σύμβουλος του White Fox, αφού πέρασε επί μία δεκαετία ως ερευνήτρια στον ΙΟΒΕ, δημιούργησε και διευθύνει την εταιρία παραγωγής και διανομής οπτικοακουστικών και τηλεοπτικών προγραμμάτων White Fox.
Η White Fox ΑΕ ιδρύθηκε το 2005, έχει σήμερα πλήρως καθετοποιημένη παραγωγή, έργα της προβάλλονται σε τηλεοπτικούς σταθμούς σε Ευρώπη και Ασία, ενώ οπτικοακουστικά έργα της εταιρίας που αφορούν τον πολιτισμό περιλαμβάνονται σε δημόσιες & ιδιωτικές βιβλιοθήκες των ΗΠΑ και του Καναδά.
Η Αναστασία Μάνου όμως, δεν περιορίστηκε σ' αυτό, αλλά θέλησε ασχοληθεί με φορείς και οργανώσεις που δημιουργούν νέες συνθήκες για τον τόπο μας. Έτσι έγινε τον περασμένο μήνα νέα πρόεδρος του Τομέα Γυναικών Μάνατζερ και Επιχειρηματιών της ΕΕΔΕ (Ελληνικής Εταιρίας Διοικήσεως Επιχειρήσεων).
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν φοβήθηκε να αναλάβει το τιμόνι της NIKAΣ στα δύσκολα
Στις πιο δύσκολες εποχές για τη Νίκας, από το 2013, η Αγγελική Οικονόμου ανέλαβε ως διευθύνουσα σύμβουλος την εταιρία αλλαντικών. Η επιλογή από τον Άγγελο Πλακόπητα θεωρήθηκε από τους συνεργάτες του ως αναμενόμενη, καθώς η Αγγελική Οικονόμου διαθέτει πολυετή εμπειρία στον χώρο των τροφίμων. Επί 29 χρόνια εργάστηκε στη Δέλτα Τροφίμων, όπου απέκτησε την μεγαλύτερη εμπειρία στο χώρο, και στην οποία προωθήθηκε στη θέση της διευθύνουσας συμβούλου μέχρι το 2011.
Τη χρονιά εκείνη η Δέλτα τροφίμων απορροφήθηκε από την Vivartia και η κ. Οικονόμου αποχώρησε για να μεταπηδήσει στην Chipita, στην οποία επί δύο χρόνια κατείχε τη θέση της Διευθύντριας Προμηθειών. Από την Chipita την πήρε ο Άγγελος Πλακόπητας και τον Μάιο του 2013 την τοποθέτησε στη θέση της διευθύνουσας συμβούλου.
Η Αγγελική Οικονόμου, δεν φαίνεται να φοβήθηκε την ανάληψη των ευθυνών σε μια δύσκολη συγκυρία για την εταιρία αλλά και για ολόκληρο τον κλάδο των αλλαντικών.
Αντίθετα μάλιστα, έχει βάλει όλες της τις δυνάμεις για να επαναφέρει τη Νίκας σε τροχιά ανάπτυξης. Όπως λέει η ίδια, η εταιρία έχει καταφέρει να ανακτήσει τα μερίδια αγοράς που είχε χάσει το προηγούμενο διάστημα από τον ανταγωνισμό και έχει φθάσει πλέον από το 12% στο 14%. Η στρατηγική της Αγγ. Οικονόμου στηρίζεται στην κυκλοφορία καινοτόμων προϊόντων, ενώ καθοδηγεί την εφαρμογή του σχεδίου της ενίσχυσης της συνεργασίας της Νίκας με την Αμερικανική Γεωργική Σχολή, για να παράξουν από κοινού νέα ποιοτικά προϊόντα.
ΗΡΩ ΒΛΑΧΑΡΗ: Με επιθετικό marketing έκανε το Rolex... επένδυση
Το θαύμα της Rolex Ελλάς, να καταφέρει να αυξήσει μέσα στην κρίση και τον ορυμαγδό των μνημονίων, κατά 22% τις πωλήσεις των πανάκριβων και φινετσάτων ρολογιών, έχει ασφαλώς την σφραγίδα του επιθετικού μάρκετινγκ της διευθύνουσας συμβούλου Ηρούς Βαχάρη. Η μητρική εταιρία Rolex, είχε εμπιστευθεί την αντιπροσωπεία της στην Ελλάδα πριν από 50 χρόνια, στον Σπύρο Βαχάρη, ο οποίος απογείωσε το εμπορικό σήμα.
Οι ευθύνες πέρασαν στη συνέχεια στα χέρια της Ηρούς Βαχάρη και της αδελφής της Σοφίας, που κράτησαν ψηλά τη σημαία της Rolex στην Ελλάδα και απολαμβάνουν της απόλυτης εμπιστοσύνης του ελβετικού οίκου. Η Ηρώ Βαχάρη, έχοντας το βάρος της ευθύνης να μη υποστεί η Roxel την κατρακύλα των άλλων πολυτελών brands στην Ελλάδα, ακολούθησε επιθετικό μάρκετινγκ, περνώντας στη συνείδηση του Έλληνα ότι το συγκεκριμένο ρολόι, δεν αποτελεί απλώς ένα ακριβό αξεσουάρ, αλλά επένδυση. Έτσι η Ηρώ Βαχάρη – πρωτίστως – αλλά και η αδελφή της Σοφία κατάφεραν, σε μια περίοδο εξαντλητικής ύφεσης, η Rolex να εξακολουθεί να έχει κέρδη άνω του 1 εκατ. ευρώ, διπλάσια από το 2010!
Η Ηρώ Βαχάρη συμβάλλει επί σειρά ετών στην πολιτιστική ζωή της χώρας, όντας θερμή υποστηρίκτρια της τέχνης, της μουσικής και της κουλτούρας. Έχει συνεργαστεί με τον Πλάθιντο Ντομίνγκο σε εκδήλωση υπό την αιγίδα της Βασίλισσας Σοφίας της Ισπανίας, ενώ έχει υποστηρίξει πολλούς Έλληνες καλλιτέχνες. ΠΕΓΚΥ ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ: «Σερβίς» στις νέες ευκαιρίες για τη Microsoft Αναλαμβάνοντας ως διευθύνουσα σύμβουλος το Νοέμβριο του 2012 της Microsoft Ελλάς η Πέγκυ Αντωνάκου, βρέθηκε αντιμέτωπη με το γεγονός ότι το 2012 ήταν η πρώτη χρονιά στην ιστορία της Microsoft με τα περισσότερα λανσαρίσματα νέων προϊόντων και νέων εκδόσεων για όλα τα προϊόντα της. Ξεκίνησε το 2002 στο τμήμα μάρκετινγκ της Dell στα headquarters στις ΗΠΑ, όπου συντέλεσε στο λανσάρισμα επιτυχημένων σειρών.
Η κυρία Αντωνάκου πάντως δεν φοβάται τις ευθύνες, ενώ πιστεύει ότι «πρέπει να κάνουμε επιλογές και να εκμεταλλευτούμε τις ευκαιρίες που θα μπορούσαν να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητα αλλά και την βιωσιμότητα. Και η Πληροφορική μπορεί να δράσει καταλυτικά στο κομμάτι αυτό». Μεγάλη αγάπη της Πέγκυς Αντωνάκου είναι τα ταξίδια σε μακρινά μέρη που δεν προσελκύουν πολύ τουρισμό, ενώ στρέφεται στα σπορ για να αποφορτιστεί, ασχολούμενη κυρίως με το πολυαγαπημένο της τένις.
ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: H κυρία των deals της Intersys
Την κρίση ως ευκαιρία για «επεκτατική» πολιτική σε όλους τους τομείς, με την προσθήκη νέων brands, θεωρεί η διευθύνουσα σύμβουλος της Inersys A.E. Eλένη Παπανδρέου, μιας από τις πιο αναγνωρισμένες ελληνικές εταιρίες στον τεχνολογικό κλάδο.
Η Intersys εφαρμόζει για περισσότερα από 50 χρόνια τεχνολογίες αιχμής στον επιχειρησιακό χώρο, ενώ ταυτόχρονα ξεχωρίζει ως κορυφαίος προμηθευτής world class brands στο λιανικό εμπόριο. Σ' αυτόν τον τομέα η κα Παπανδρέου εφαρμόζει την πολιτική επέκτασης και τα κατάφερε.
Επί δικής της ηγεσίας η Intersys ανέλαβε την αποκλειστική διανομή της εταιρίας ηλεκτρικών συσκευών Haier, την διάθεση, το σέρβις και την προώθηση των καταναλωτικών προϊόντων της Olympus, μιας από τις κορυφαίες εταιρίες ψηφιακών φωτογραφικών μηχανών στον κόσμο, ενώ ανέλαβε την διάθεση των προϊόντων πλοήγησης της ολλανδικής εταιρίας TomTom. Τα προϊόντα αυτά προστέθηκαν με τις ενέργειες της Ελένης Παπανδρέου στα ήδη υπάρχοντα Canon, OCE, Pioneer, Hisense, Telefunken, Duracell.
Φωτεινή Καραγεωργή: CEO Giochi Preziosi Hellas
Έχοντας περάσει από πολλές εταιρίες, εργαζόμενη στα τμήματα μάρκετινγκ η Φωτεινή Καραγεωργή, έφτασε μέχρι τις ανώτατες θέσεις. Από το 1995 μέχρι το 2003 ήταν διευθύνουσα σύμβουλος της Hasbro S.A., έχοντας υπό την εποπτεία της τις αγορές Ελλάδας, Κύπρου, Τουρκίας, Ινδίας, Αφρικής και αναδυόμενων αγορών και το 2003 ίδρυσε της Giochi Preziosi Hellas, μέλος του Διεθνούς Ομίλου γνωστών παιχνιδιών.
ΠΕΓΚΥ ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ: «Σερβίς» στις νέες ευκαιρίες για τη Microsoft
Αναλαμβάνοντας ως διευθύνουσα σύμβουλος το Νοέμβριο του 2012 της Microsoft Ελλάς η Πέγκυ Αντωνάκου, βρέθηκε αντιμέτωπη με το γεγονός ότι το 2012 ήταν η πρώτη χρονιά στην ιστορία της Microsoft με τα περισσότερα λανσαρίσματα νέων προϊόντων και νέων εκδόσεων για όλα τα προϊόντα της. Ξεκίνησε το 2002 στο τμήμα μάρκετινγκ της Dell στα headquarters στις ΗΠΑ, όπου συντέλεσε στο λανσάρισμα επιτυχημένων σειρών.
Η κυρία Αντωνάκου πάντως δεν φοβάται τις ευθύνες, ενώ πιστεύει ότι «πρέπει να κάνουμε επιλογές και να εκμεταλλευτούμε τις ευκαιρίες που θα μπορούσαν να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητα αλλά και την βιωσιμότητα. Και η Πληροφορική μπορεί να δράσει καταλυτικά στο κομμάτι αυτό».
Μεγάλη αγάπη της Πέγκυς Αντωνάκου είναι τα ταξίδια σε μακρινά μέρη που δεν προσελκύουν πολύ τουρισμό, ενώ στρέφεται στα σπορ για να αποφορτιστεί, ασχολούμενη κυρίως με το πολυαγαπημένο της τένις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου