Του Βασίλη Παζόπουλου
Η Tesla είναι από τις λίγες εταιρείες στην ιστορία του χρηματιστηρίου που κατάφεραν να ενθουσιάσουν τόσο πολύ και τόσο γρήγορα το επενδυτικό κοινό. Η κεφαλαιοποίηση της ισοδυναμεί με 1.000.000 δολάρια ανά όχημα που έχει πουλήσει. Το νούμερο είναι αστρονομικό, αν σκεφτεί κανείς πως η μέση λιανική τιμή πώλησης των αυτοκινήτων της, ανέρχεται σε μόλις 70.000 δολάρια.
Η εταιρεία χρησιμοποιεί μια διαφορετική, καινοτόμα φιλοσοφία και τεχνολογία. Σχεδιάζει και κατασκευάζει μια νέα γενιά οχημάτων, που κινούνται με καθαρή ηλεκτρική ενέργεια, φιλική προς το περιβάλλον.
Τον Ιούνιο του 2010, η Tesla μπήκε στο χρηματιστήριο. Έγινε η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία που εισήχθη από το 1956, με πρώτη τιμή διαπραγμάτευσης τα 17 δολάρια. Σήμερα διαπραγματεύεται πάνω από τα 270 δολάρια
Όμως δεν φαινόταν από την αρχή πως θα καταλήξει σε τέτοιου μεγέθους επιτυχία.
Η ξεχωριστή ζωή του ιδρυτή της, Elon Musk
Για να καταλάβουμε τη φιλοσοφία της Tesla, είναι απαραίτητο να γνωρίσουμε την προσωπικότητα του Elon Musk, του Γενικού Διευθυντή της.
Ο Musk γεννήθηκε στην Πρετόρια της Νότιας Αφρικής το 1971. Σε ηλικία μόλις 12 ετών πούλησε το πρώτο του videogame για 500 δολάρια. Το 1992 πήγε στο Upenn για σπουδές, στα οικονομικά και την φυσική. Ξεκίνησε να κάνει διδακτορικό στο Stanford, αλλά τα παράτησε 2 ημέρες αργότερα.
To 1999 πούλησε την εταιρία του ZIP2 στην Compaq για 341 εκατομμύρια. Κατόπιν ίδρυσε την X.COM, η οποία εξελίχθηκε στη γνωστή PayPal που αποκτήθηκε από την EBAY για 1,5 δισεκατομμύριο δολάρια.
Το 2002 ιδρύει την Spacex της οποίας σκοπός είναι να φτιάξει διαστημόπλοια για να προσφέρει ταξίδια στο διάστημα επί πληρωμή. Το 2003 τον βρίσκει συνιδρυτή της Tesla. Έχει σαν σχέδιο να φτιάξει έναν υπεραγωγό με κενό αέρος, για ταξίδια εκατοντάδων χιλιομέτρων που να διαρκούν μόλις λίγα λεπτά. Επίσης φιλοδοξία του είναι να δημιουργήσει μια αποικία στον Άρη.
Όσοι έχουν συναναστραφεί μαζί του, αναφέρουν πως έχει έναν τρόπο ομιλίας που κάνει το όραμά του για το μέλλον να μοιάζει φυσικό επακόλουθο.
Μοίρασαν τις πατέντες τους δωρεάν
Τον Ιούνιο του 2014, ο Musk επιβεβαίωσε τον χαρακτήρα του ως οραματιστής. Ταράζοντας τα νερά ακόμα μία φορά στον τομέα της τεχνολογίας, ανακοίνωσε την απελευθέρωση των διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας της Tesla.
Αιτιολόγησε την απόφαση λέγοντας ότι ο κόσμος δεν κινείται αρκετά γρήγορα στα οχήματα που εγκρίνουν χαμηλές εκπομπές καυσαερίων, παρόλο που τα περιβαλλοντολογικά ζητήματα όπως η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής είναι πιεστικά. «Ο πραγματικός ανταγωνισμός μας δεν είναι από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα των άλλων εταιριών, αλλά τα βενζινοκίνητα».
Ο Musk θεωρεί πως δεν κινδυνεύει η πρωτοπορία της Tesla. Όταν καινοτομείς γρήγορα, σημαίνει πως στην πράξη ακυρώνεις τις προηγούμενες πατέντες σου. Η ταχύτητα είναι ο καθοριστικός παράγοντας για την επιτυχία. Όσο η Tesla συνεχίζει να επινοεί νέα πράγματα, θα παραμένει μπροστά από τους ανταγωνιστές της.
Το μέλλον της εταιρείας δεν βασίζεται πλέον στα διπλώματα ευρεσιτεχνίας, αλλά στην ικανότητά της για δημιουργία οικονομίας κλίμακας από την μαζική παραγωγή.
Η στρατηγική
Το σχέδιο της Tesla ήταν να μιμηθεί τους κύκλους ζωής των τεχνολογικών προϊόντων. Αρχικά να διαθέσει ένα ακριβό προϊόν που απευθύνεται σε εύπορους αγοραστές. Αυτή η τακτική είναι αρκετά συνηθισμένη στην παγκόσμια βιομηχανία της τεχνολογίας.
Τα κινητά τηλέφωνα, τα ψυγεία, η έγχρωμη τηλεόραση, ήταν σχετικά ακριβά όταν ξεκίνησαν. Μόλις η αγορά ωριμάσει και η παραγωγική ικανότητα αυξηθεί, έχοντας πλέον το πλεονέκτημα των οικονομιών κλίμακας, να εισέρθει στη μαζική αγορά με χαμηλότερες τιμές.
Η νέα τεχνολογία, σε κάθε τομέα, περνάει από διάφορα στάδια πριν την βελτιστοποίηση της και πριν φτάσει στη μαζική αγορά. Στην περίπτωση τους έχουν να ανταγωνιστούν μια βιομηχανία που έχει δαπανήσει τρισεκατομμύρια δολάρια, σε μια πορεία 150 ετών.
Η αμερικάνικη αγορά
Οι υπερφορτιστές Tesla επιτρέπουν στους ιδιοκτήτες του Model S να ταξιδεύουν δωρεάν μεταξύ των πόλεων στους αυτοκινητόδρομους στη Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη και την Ασία. Ειδικοί μεγάλοι φορτιστές γεμίζουν το μισό «ντεπόζιτο» σε μόλις 20 λεπτά.
Έχει επιταχύνει την επέκταση του εργοστασίου Fremont, στο οποίο θα προστεθεί ένα μοντέλο ακόμα με το όνομα X, την επόμενη άνοιξη. Η μονάδα τώρα μπορεί να παράγει μέχρι και 1.000 αυτοκίνητα την εβδομάδα και θα διπλασιάσει την παραγωγική δυνατότητα της μέχρι το τέλος του επόμενου έτους.
Ένα μεγάλο πρόβλημα που συνάντησε, ήταν πως σε όλες σχεδόν τις πολιτείες των ΗΠΑ υπάρχουν νόμοι που περιορίζουν ή και απαγορεύουν στους κατασκευαστές να πωλούν αυτοκίνητα απευθείας στους καταναλωτές. Η Tesla Motors είναι η μόνη αυτοκινητοβιομηχανία που πουλάει απευθείας, χωρίς να χρησιμοποιεί ανεξάρτητους αντιπροσώπους.
Για να μετριάσουν τις δυσκολίες φτιάξανε καταστήματα, τα οποία λειτουργούν αναγκαστικά ως εκθεσιακοί χώροι μόνο. Ο σκοπός είναι να μάθουν περισσότερα οι ενδιαφερόμενοι σχετικά με την εταιρία και τα αυτοκίνητα της. Όποιος ενδιαφέρεται να αγοράσει, θα πρέπει να τα παραγγείλει από την ιστοσελίδα της Tesla Motors. Κάποιες πολιτείες, όπως το Τέξας, απαγορεύουν ακόμα και αυτό
Το μέλλον
Η Tesla πρόσφατα ανακοίνωσε τα σχέδιά της, σε συνεργασία με τον ιαπωνικό γίγαντα ηλεκτρονικών ειδών Panasonic, για την κατασκευή ενός γιγάντιου εργοστασίου μπαταριών ιόντων λιθίου. Η εταιρεία θα χρηματοδοτήσει κατά το ήμισυ περίπου το ποσό που απαιτείται για την δημιουργία της νέας μονάδας.
Αναμένεται να παράγει φθηνότερες και πιο αποτελεσματικές μπαταρίες για μελλοντικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η παραγωγική δυνατότητα του εργοστασίου αναμένεται να είναι τόσο μεγάλη, που θα ισοδυναμεί με τη χωρητικότητα όλων των μπαταριών που φτιάχτηκαν σε ολόκληρο τον κόσμο το 2013.
Το Gigafactory, όπως το ονομάζουν, είναι το κλειδί για να εφαρμοστεί η μακροπρόθεσμη στρατηγική της Tesla. Δηλαδή να κατασκευάσει οικονομικά αυτοκίνητα που να μπορούν να αγοραστούν από τον μέσο καταναλωτή.
Το εργοστάσιο θα φέρει παράπλευρες ωφέλειες τόσο στην Tesla όσο και στην Panasonic. Τα κινητά και τα laptop χρησιμοποιούν παρόμοια τεχνολογία ιόντων λιθίου στις μπαταρίες τους. Συνεπώς η μείωση του κόστος των μπαταριών, τους μετατρέπει σε ελκυστικούς προμηθευτές μπαταρίας για κατασκευαστές ηλεκτρικών συσκευών, όπως για παράδειγμα η Apple, που ήδη έχει δείξει ενδιαφέρον.
Σημεία προβληματισμού
Το σημαντικό κόστος έρευνας και ανάπτυξης, τα υψηλά γενικά και διοικητικά έξοδα ανά παραγόμενο όχημα, οι περιορισμοί της παραγωγής και η νομοθεσία που εμποδίζει τις πωλήσεις, είναι θέματα που καλό είναι να τα έχουν υπόψη τους όσοι επιθυμούν να επενδύσουν στην μετοχή.
Ο αριθμός των σταθμών φόρτισης, παρά το γεγονός ότι η εταιρεία εργάζεται για την ανάπτυξη μεγαλύτερου δικτύου, παραμένει δραματικά χαμηλός σε σύγκριση με τα πρατήρια βενζίνης.
Στο μέλλον, πολύ πιθανό ο κανόνας θα είναι να οδηγείς ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Προς το παρόν όμως ο βαθμός διείσδυσης είναι πολύ μικρός.
Συμπέρασμα
Η εταιρία δείχνει να έχει πραγματικά βρει τον βηματισμό της. Πολλοί επενδυτές αμφισβητούσαν όχι μόνο την ικανότητα της να επιτύχει αλλά και την ίδια την ιδέα των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Δεν είναι τυχαίο πως κατέχει τον τίτλο της πιο σορταρισμένης μετοχής στην Wall Street.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα της αυτή τη στιγμή αφορά στην παραγωγική της δυνατότητα. Να κατασκευάσει δηλαδή αρκετά αυτοκίνητα για να καλύψει τη ζήτηση. Αυτή τελικά είναι η μεγάλη πρόκληση. Να γίνει ένας πραγματικά μαζικός παραγωγός οχημάτων, προσφέροντας αυτοκίνητα σε τιμές προσιτές.
Το στοίχημα είναι το πώς η ζήτηση για ηλεκτροκινούμενα αυτοκίνητα θα δυναμώνει, ενώ η πρόοδος της τεχνολογίας θα κάνει πιο δυνατές και πιο οικονομικές τις μπαταρίες. Επιπλέον θα μπορούν να αποθηκεύουν ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, προστατεύοντας το περιβάλλον.
- Με την ευκαιρία να εξηγήσω γιατί θεωρώ πως η ενασχόληση με το χρηματιστήριο (σε διεθνές επίπεδο, όχι ελληνικό) δεν είναι τζόγος, αλλά σκάκι.
Από τότε που έγιναν γνωστά τα σχέδια για το Gigafactory, είναι σε συνεχή άνοδο μικρές εταιρείες εξόρυξης λιθίου και γραφίτη. Των πρώτων υλών για τις μπαταρίες, γιατί αναμένεται να ανέβει η ζήτηση τους.
Χρειάζεται τύχη και εσωτερική πληροφόρηση να επενδύσει κανείς σε αυτές ή έξυπνη σκέψη σε συνδυασμό με σωστή ενημέρωση ;
* Η ανάλυση της παραπάνω μετοχής δίνεται σαν ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ για τις επενδυτικές επιλογές που υπάρχουν στο αμερικάνικο χρηματιστήριο. Η επιλογή της σωστής εταιρίας είναι μόνο η μισή προϋπόθεση για την επιτυχία. Η άλλη μισή είναι η χρονική περίοδος που θα πρέπει να τοποθετηθούμε.
* Ο Βασίλης Παζόπουλος είναι οικονομολόγος, χρηματιστηριακός αναλυτής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου