Σελίδες

Παρασκευή 4 Ιουλίου 2014

Δεξιότητες και επαγγελματικά προσόντα σε αναντιστοιχία με την αγορά εργασίας

Γράφει ο Καραούλης Γεώργιος

Περίπου το ένα τέταρτο των Ευρωπαίων πολιτών (23%) θεωρούν ότι η εκπαίδευση και η κατάρτιση που έλαβαν κατά το παρελθόν δεν τους παρείχαν τις απαιτούμενες δεξιότητες ώστε να ενταχθούν στην αγορά εργασίας, σύμφωνα με στοιχεία της ευρωπαϊκής δημοσκόπησης «Ευρωβαρόμετρο» που δόθηκαν πρόσφατα στη δημοσιότητα. Στην έρευνα, η οποία διενεργήθηκε από 26 Απριλίου έως 5 Μαΐου 2014, συμμετείχαν μέσω προσωπικής συνέντευξης 28.000 άτομα από τα 28 κράτη μέλη της Ε.Ε.

Σύμφωνα με τις διαπιστώσεις της έρευνας το 43% των Ελλήνων εκτιμούν ότι η εκπαίδευση και η κατάρτιση στη χώρα μας δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας, κατατάσσοντας την Ελλάδα στην πρώτη θέση μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. Ακολουθούν η Ισπανία (38%) και η Ιταλία (35%), ενώ τα χαμηλότερα ποσοστά καταγράφονται στη Σουηδία (10%), στη Δανία (11%) και στη Γερμανία (13%).

Το 49% των Ελλήνων ερωτηθέντων (έναντι 56% στην Ε.Ε.) πιστεύουν επιπλέον ότι τα επαγγελματικά τους προσόντα θα αναγνωρίζονταν στα άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε. Ανεπιτυχής ωστόσο αποδείχτηκε η προσπάθεια του 6% των Ελλήνων να εργαστούν ή να σπουδάσουν σε κάποιο άλλο κράτος της Ε.Ε., είτε επειδή δεν αναγνωρίζονταν τα προσόντα τους από τους δυνητικούς εργοδότες/ εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού, είτε επειδή οι ερωτηθέντες δεν είχαν επαρκείς πληροφορίες για την αναγνώριση των προσόντων τους στο εξωτερικό.

Το 81% των Ελλήνων αξιολογούν ως «καλή» την ποιότητα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας έναντι ποσοστού 86% στην Ε.Ε. Όσον αφορά την ποιότητα της ανώτατης εκπαίδευσης αξιολογείται θετικά μόνο από το 29% των Ελλήνων, καθώς και από το 39% των Ευρωπαίων πολιτών.

Η σημαντικότερη πτυχή της εκπαίδευσης και της κατάρτισης, σύμφωνα με τους πολίτες της ΕΕ, αφορά κυρίως την ικανότητα των εκπαιδευτικών να ενεργοποιήσουν το ενδιαφέρον των φοιτητών και να τους κάνουν να δραστηριοποιηθούν.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνει ότι έχουν εφαρμοστεί μια σειρά από πρωτοβουλίες προκειμένου να προωθηθεί η αναγνώριση των δεξιοτήτων και των επαγγελματικών προσόντων σε ευρωπαϊκό επίπεδο (το ευρωπαϊκό πλαίσιο επαγγελματικών προσόντων, τα συστήματα χορήγησης και συσσώρευσης ακαδημαϊκών μονάδων για κύκλους μαθημάτων, η διασφάλιση της ποιότητας, η τεκμηρίωση των δεξιοτήτων και των ικανοτήτων κ.α.) με σημαντικές ωστόσο δυσκολίες. Οι πρωτοβουλίες εφαρμόζονται με αργούς ρυθμούς, τα εμπόδια ως προς την κινητικότητα φοιτητών και εργαζομένων κρίνονται υπερβολικά και οι τρέχουσες πρωτοβουλίες δεν είναι επαρκώς προσαρμοσμένες στις εξελίξεις στον χώρο της ψηφιακής μάθησης .



Καραούλης Γεώργιος
Σύμβουλος Επιχειρηματικότητας Ο.Α.Ε.Δ.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΒΟΙΩΤΙΚΗ ΩΡΑ στις 20/6/2014