Σελίδες

Δευτέρα 9 Ιουνίου 2014

Το νέο κέντρο του αεροπορικού κόσμου


REUTERS

Πριν από λίγες ημέρες άνοιξε τις πύλες του το νέο αεροδρόμιο Hamad στη Ντόχα, την πρωτεύουσα του Κατάρ. Κόστισε $15 δισ. και θα μπορεί να εξυπηρετεί 50 εκατ. επιβάτες ετησίως. Πιο δίπλα, στο Ντουμπάι, το αεροδρόμιο Al Maktoum αναμένεται τα επόμενα χρόνια να φτάσει στα 160 εκατ. επιβάτες και να γίνει το μεγαλύτερο του κόσμου. Το κοντινό Αμπού Ντάμπι ολοκληρώνει σύντομα το δικό του νέο αεροδρόμιο με σκοπό να εξυπηρετεί άλλα 30 εκατ.

Λαμβάνοντας υπόψη πως το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο του κόσμου είναι της Ατλάντα με 90 εκατ. επιβάτες, ενώ του Λονδίνου διακινεί 70 εκατ., είναι προφανές πως στις χώρες του Κόλπου μετατοπίζεται πλέον πολύ σοβαρά το κέντρο του αεροπορικού κόσμου.

Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Κατάρ βρίσκονται σε πλεονεκτική γεωγραφική θέση -στη μέση της διαδρομής μεταξύ Ευρώπης και Ασίας- έχουν αεροσκάφη που πετούν απευθείας στην ανατολική ή τη δυτική ακτή των ΗΠΑ και κυβερνήσεις που χρηματοδοτούν απλόχερα τις αεροπορικές τους εταιρείες. Σύμφωνα με στοιχεία της ΙΑΤΑ, οι αερομεταφορείς της Μέσης Ανατολής αναπτύσσονται πολύ ταχύτερα από τις εταιρείες σε άλλες περιοχές του κόσμου.

Η οικονομική ανάπτυξη των χωρών της Ασίας και η αντίστοιχη αύξηση του αεροπορικού έργου στην περιοχή θα βοηθήσει ακόμα περισσότερο τις χώρες του Κόλπου. Τα αεροδρόμιά τους βρίσκονται σε απόσταση 8 ωρών πτήσης από τα 2/3 του παγκόσμιου πληθυσμού (σε Ασία, Αφρική και Ευρώπη), οι προοπτικές είναι απεριόριστες.

Επιπλέον, το εμπόριο ανάμεσα στις χώρες του Κόλπου και τη Δύση έχει αυξηθεί γεωμετρικά δημιουργώντας την ανάγκη για όλο και περισσότερα επαγγελματικά ταξίδια στην περιοχή, αλλά και τη μεταφορά cargo, σημαντική πηγή εισοδήματος για τις αεροπορικές.

Τρεις είναι οι σημαντικότερες εταιρείες στην περιοχή: η Emirates με έδρα τo Ντουμπάι, η Etihad με έδρα το Αμπού Ντάμπι και η Qatar Airways με έδρα το Κατάρ. Και οι τρεις το 2013 μετέφεραν πάνω από 75 εκατ. επιβάτες, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί εντυπωσιακά αν ευοδωθούν τα σχέδια τους για ανάπτυξη.

Σήμερα οι τρεις αυτές εταιρείες πετούν 441 αεροσκάφη, αλλά οι παραγγελίες τους για νέα είναι 728 (τα 359 μόνο της Emirates). Είναι με διαφορά οι καλύτεροι πελάτες της Airbus και της Boeing.