Κυριακή 18 Μαΐου 2014

Λαϊκή αγορά μέσω... internet από το «Farmers Republic»

                                                                 Δημήτρης Κουτσολιούτσος, επικεφαλής Farmers Republic


Τη δημιουργία ενός δεύτερου σημείου στα νότια προάστια της Αθήνας δρομολογεί το «Farmers Republic», ύστερα από την επιτυχία που σημειώνει το πρώτο στο Κρυονέρι Αττικής παρότι λειτουργεί μόλις τρεις μήνες. Όπως λέει στην «Η» ο επικεφαλής της εταιρείας, Δημήτρης Κουτσολιούτσος, αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε συζητήσεις για την επιλογή του κατάλληλου χώρου στην περιοχή της Γλυφάδας και εκτιμά ότι μέσα στους επόμενους μήνες θα είναι έτοιμο να ανοίξει τις πύλες του. Παράλληλα, προσπάθειες γίνονται και για την επέκταση στο εξωτερικό, με έμφαση τις αγορές που υπάρχει ζήτηση για ποιοτικά ελληνικά προϊόντα, όπως η Ελβετία.

Εδώ και μερικούς μήνες ξεκινήσατε το «Farmers Republic», την πρώτη ιδιωτική αγορά παραγωγών σε στεγασμένο χώρο. Πώς γεννήθηκε η ιδέα και τι διαφορετικό έρχεται να προσφέρει στον καταναλωτή σε σχέση με τις σημερινές λαϊκές αγορές βιολογικών αλλά και συμβατικών προϊόντων;

Το Farmers Republic αποτελεί την εξέλιξη του «Γίνε Αγρότης», ενός πρωτοπόρου ηλεκτρονικού καταστήματος (e-shop) που έφερε τα αγροτικά προϊόντα στο σπίτι του καταναλωτή με ένα μόνο κλικ, χωρίς μεσάζοντες. Με το Farmers Republic φέρνουμε τον παραγωγό σε έναν στεγασμένο χώρο, στον οποίο έχει την ευκαιρία με χαμηλό κόστος να διαθέσει τα προϊόντα του είτε φρέσκα είτε τυποποιημένα σε οικονομικές τιμές. ο καταναλωτής έχει πλέον τη δυνατότητα να έρθει στις εγκαταστάσεις μας, να γνωρίσει τους παραγωγούς και τα προϊόντα τους, και εφόσον μείνει ικανοποιημένος να τα αγοράσει μέσα και από το ηλεκτρονικό μας κατάστημα. Το συγκεκριμένο e-shop είναι το πρώτο που συνδέει απόλυτα μια φυσική λαϊκή αγορά με μια ηλεκτρονική λαϊκή αγορά. Σε εμάς, ο καταναλωτής μπορεί να αισθάνεται σίγουρος ότι τα προϊόντα που αγοράζει είναι πιστοποιημένα, είτε πρόκειται για βιολογικά είτε για ολοκληρωμένης διαχείρισης καθώς υπάρχει ιχνηλασιμότητα σε όλα τα στάδια, και πως τα αγοράζει σε δίκαιες τιμές. Το Farmers Republic έρχεται να δείξει ότι μπορεί να υπάρξει ποιότητα σε λογική τιμή, θέτοντας ταυτόχρονα σε νέα βάση τη σχέση παραγωγών-καταναλωτών. Υπολογίζουμε ότι τα προϊόντα που διαθέτουμε είναι κατά μέσο όρο από 15% έως 30% φθηνότερα ακόμη και από σούπερ μάρκετ.

Τι δυσκολίες αντιμετωπίσατε στο ξεκίνημά σας και πόσο εύκολο ήταν να βρείτε τα αναγκαία κεφάλαια εν μέσω κρίσης;

Το Farmers Republic ως ομάδα αντιμετώπισε πολλές δυσκολίες και έχουμε πασχίσει αρκετά για να κάνουμε πραγματικότητα τα σχέδιά μας. Ανάμεσα στις δυσκολίες ήταν και οι πολλές άδειες που έπρεπε να λάβουμε για τον χώρο στο Κρυονέρι Αττικής που στεγάζει τους παραγωγούς, καθώς μέχρι πρότινος δεν υπήρχε το θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία της αγοράς που θέλαμε να φτιάξουμε εμείς. Ως εκ τούτου έπρεπε να πάρουμε πολλές και διαφορετικές άδειες. Σήμερα, βέβαια έχει εκσυγχρονισθεί το πλαίσιο, με πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης. Οσον αφορά στην εξεύρεση των αναγκαίων κεφαλαίων, δεν ήταν εύκολη υπόθεση, καθώς τα αναζητούσαμε για πάνω από έναν χρόνο. Τελικά βρήκαμε ιδιωτικά κεφάλαια, τα οποία πίστεψαν και επένδυσαν στο εγχείρημα.

Είστε ικανοποιημένος από την ανταπόκριση που δείχνει μέχρι στιγμής το αγοραστικό κοινό στο εγχείρημά σας;

Υπάρχουν πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα στους τρεις μήνες λειτουργίας μας. Η εβδομαδιαία επισκεψιμότητα υπερβαίνει τις 10.000, ενώ και την ιστοσελίδα μας επισκέφθηκαν ήδη περίπου 55.000 άτομα στον ένα μόλις μήνα λειτουργίας της. Επιπλέον, κάθε εβδομάδα αυξάνονται ανά δύο οι παραγωγοί-αγρότες που συμμετέχουν και στο ηλεκτρονικό κατάστημα και στη φυσική λιανική. Συνολικά περίπου 45 παραγωγοί φρέσκων βιολογικών και ολοκληρωμένης διαχείρισης προϊόντων συμμετέχουν σε σταθερή βάση στο Farmers Republic, ενώ στις προθήκες του παντοπωλείου που λειτουργεί παράλληλα με τη λαϊκή αγορά φιλοξενούνται περί τους 2.000 κωδικούς. Λόγω της αυξημένης ζήτησης, από τις αρχές Μαΐου πέρα από τις λαϊκές βιολογικών κάθε Τετάρτη και Σάββατο, ξεκινήσαμε κάθε Δευτέρα και Παρασκευή και λαϊκή για αγορές προϊόντων ολοκληρωμένης διαχείρισης, προκειμένου να καλύψουμε τις ανάγκες των καταναλωτών αλλά και των επαγγελματιών της εστίασης, οι οποίοι μπορούν με ένα τηλεφώνημα να έχουν στον χώρο τους συστηματικά φρέσκα προϊόντα μαναβικής ανώτατης ποιότητας. Επίσης, είμαστε στις τελικές διαδικασίες για την επιλογή του χώρου που θα στεγάσει το δεύτερο Farmers Republic στα νότια προάστια και πιστεύω ότι μέσα στους επόμενους δύο μήνες θα είναι έτοιμο να ανοίξει τις πύλες του. Ένα ακόμη ενθαρρυντικό σημάδι είναι ότι η Τράπεζα Πειραιώς επέλεξε το Farmers Republic ως υπόδειγμα στήριξης των παραγωγών αλλά και των καταναλωτών και μας έβαλε στο πρόγραμμα που εφαρμόζει για την προώθηση της πράσινης επιχειρηματικότητας. Έτσι, οι κάτοχοι πιστωτικής κάρτας Πειραιώς έχουν 10% έκπτωση στα προϊόντα παντοπωλείου και της λαϊκής, αλλά και για αγορές μέσω του e-shop έως τέλος Ιουνίου.

Παράλληλα με την ανάπτυξη στην Ελλάδα δρομολογείτε την επέκτασή σας στο εξωτερικό. Σε ποιο σημείο βρίσκεται σήμερα αυτή η προσπάθεια και ποιος είναι ο απώτερος στόχος;

Σε πρώτη φάση, η ανάπτυξη στο εξωτερικό σχεδιάζεται να γίνει με αποστολές προϊόντων σε χώρες της Ευρώπης μέσα από παραγγελίες στο e-shop. Η αρχή θα γίνει με την αποστολή τυποποιημένων προϊόντων στην Ευρώπη και συγκεκριμένα σε αγορές όπως η Αγγλία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Γερμανία, το Λουξεμβούργο και το Μονακό, στις οποίες υπάρχει ζήτηση αλλά και η αγοραστική δύναμη για ποιοτικά προϊόντα. Στο πλαίσιο αυτό δημιουργήσαμε την υπηρεσία «next day delivery», η οποία δίνει τη δυνατότητα στον καταναλωτή του εξωτερικού να έχει στο σπίτι του την επόμενη ημέρα τα προϊόντα που παρήγγειλε με χαμηλή χρέωση. Ενδεικτικά, για προϊόντα 15 κιλών τα έξοδα αποστολής διαμορφώνονται στα 40 ευρώ. Εντός του επόμενου διμήνου εκτιμώ ότι θα έχουν ολοκληρωθεί και οι διαπραγματεύσεις για joint venture στην Ελβετία με τοπικό εταίρο, αρχικά για τη διάθεση προϊόντων στη χονδρική ενώ έως το φθινόπωρο θα επεκταθούμε και στη λιανική.

ΜΕΙΩΣΗ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ

Με βάση την εμπειρία σας, πόσο έχει αλλάξει ο τρόπος που αντιμετωπίζει η ελληνική πολιτεία τους νέους επιχειρηματίες; Έχετε παρατηρήσει κάποια πρόοδο προς αυτή την κατεύθυνση; Ποιες και προς ποια κατεύθυνση θα θέλατε να κινούνται οι αλλαγές για την υποστήριξη της νεανικής επιχειρηματικότητας;

Σίγουρα έχουν γίνει αλλαγές όσον αφορά στο πλαίσιο που διέπει τις νεοφυείς επιχειρήσεις, ωστόσο υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος. Θα προτιμούσα να έχουν γίνει δραστικές αλλαγές στη λειτουργία του κράτους και να έχουν απλοποιηθεί κάποιες διαδικασίες, ώστε να μειωθεί η γραφειοκρατία. Το φορολογικό, για παράδειγμα, θα μπορούσε να ήταν δύο σελίδες αντί 180 που είναι σήμερα, ενώ θα προτιμούσα ένα περιβάλλον που θα θεωρούσε υπεύθυνο τον επιχειρηματία. Κάποιες φορές καλό είναι αντί να προσπαθήσουμε να διορθώσουμε νόμους, να τους ξαναγράψουμε από την αρχή.





Συνέντευξη στον Γιώργο Μανέττα, HMEΡΗΣΙΑ