Σελίδες

Τετάρτη 7 Μαΐου 2014

Μια ιστορία ελληνικής φορολογικής τρέλας


του Α. Δρυμιώτη*

​​Ο επικεφαλής μιας μικρής επιχείρησης πήρε μια επιστολή από τον πρωθυπουργό της χώρας, και σας παραθέτω ένα σημαντικό απόσπασμα από αυτήν...
«Σας γράφω σήμερα για τη νέα περικοπή φόρων που αφορά τις επιχειρήσεις και ξεκινά στις 6 Απριλίου. Το νέο Επίδομα για την Απασχόληση μπορεί να αφαιρέσει 2.600 ευρώ από τις εργοδοτικές εισφορές σας. Η Χώρα πέρασε μερικά πολύ δύσκολα χρόνια. Αντιμετωπίσαμε μια από τις μεγαλύτερες διασώσεις τραπεζών στον κόσμο και μια βαθύτατη ύφεση που είχαμε να δούμε για ολόκληρες γενεές. Για τις επιχειρήσεις σαν τη δική σας, οι οποίες βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της οικονομίας, γνωρίζουμε ότι ήταν ιδιαίτερα δύσκολα χρόνια.

Αναλάβαμε τη διακυβέρνηση με ένα μακροπρόθεσμο οικονομικό πρόγραμμα να σώσουμε την οικονομία.

Με τη δική σας σκληρή δουλειά, τώρα βλέπουμε τα αποτελέσματα: ανάκαμψη στο ιδιωτικό τομέα, την οικονομία να αναπτύσσεται, νέες θέσεις εργασίας να δημιουργούνται και την εμπιστοσύνη να επανέρχεται σταδιακά. Οι επιχειρήσεις μας λένε ότι θέλουν να επενδύσουν, να αναπτυχθούν και να προσλάβουν νέους υπαλλήλους.

Το Επίδομα για την Απασχόληση δημιουργήθηκε ακριβώς για να σας βοηθήσει. Το Επίδομα θα περικόψει κατά 2.600 ευρώ τις εργοδοτικές εισφορές σας. Αυτό σημαίνει ότι έχετε επιπλέον 2.600 ευρώ για να ξοδέψετε. Ελπίζω ότι θα σκεφτείτε να προσλάβετε νέους υπαλλήλους...».

Αν έχετε μια επιχείρηση και δεν έχετε λάβει ακόμα την παραπάνω επιστολή μην ανησυχείτε. Κανένας άλλος επιχειρηματίας δεν πήρε παρόμοια επιστολή. Δυστυχώς, παρά το γεγονός ότι μια τέτοια επιστολή μοιάζει να απευθύνεται σε Ελληνες επιχειρηματίες και θα έπρεπε να την υπογράφει ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, την επιστολή υπογράφει ο David Cameron, ο πρωθυπουργός της Μεγάλης Βρετανίας και απευθύνεται σε 1,25 εκατομμύρια μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Το περιεχόμενο της επιστολής είναι ακριβέστατο (σε μετάφραση), αλλά άλλαξα μόνο το νόμισμα του Επιδόματος από 2.000 λίρες σε 2.600 ευρώ, για να μην προδώσω πρόωρα την προέλευση της επιστολής.

Και από εδώ και πέρα αρχίζει η πλάκα, ή μάλλον «Μια Ιστορία Ελληνικής Φορολογικής Τρέλας». Φωτοτυπία της επιστολής αυτής έστειλε ένα νέος Ελληνας επιχειρηματίας που ζει και εργάζεται στο Λονδίνο, σε ένα φίλο του νέο επιχειρηματία, που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα, προκειμένου να του δείξει πώς αντιμετωπίζουν οι Βρετανοί τα προβλήματά τους. Οταν ο νέος επιχειρηματίας που ζει και εργάζεται στον ευλογημένο τόπο που λέγεται Ελλάδα, διάβασε την επιστολή, έστειλε στον φίλο του το ακόλουθο e-mail (το οποίο αφήνω αυτούσιο με τη χαλαρότητα που έχουν τα e-mail): «Δυστυχώς η διαφορά με τη χώρα μας είναι τεράστια!

Θα σου πω τι έπαθα χθες – από κακή ενημέρωση δική της, η ΔΟΥ ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ θεώρησε ότι η (εταιρεία μου) δεν είχε πληρώσει ΦΠΑ αξίας 48.000 ευρώ, για τον οποίο έχουμε κάνει ρύθμιση και πληρώσαμε την 1η δόση κανονικά και προχώρησε σε άμεση κατάσχεση όλων των λογαριασμών που είχαμε στην τράπεζα περίπου 16.000 ευρώ. Αποτέλεσμα ότι χρήματα κατασχέθηκαν δεν επιστρέφονται και μας ζήτησαν επιπλέον 14.000 ευρώ γιατί μόνο αν συγκεντρωθούν 30.000 ευρώ από τις 48.000 ευρώ θα μπορέσουν να κάνουν άρση της κατάσχεσης. Μας είπαν μάλιστα ότι το ελληνικό Δημόσιο έχει τη δυνατότητα κατάσχεσης ακόμη και αν υπάρχει ρύθμιση που εξυπηρετείται. Δηλαδή παρανομία από το ίδιο το κράτος σε δικό του Νόμο!

Εν τω μεταξύ έχω διαλυθεί καθώς από το cash flow χάθηκαν 16.000 ευρώ και θα χαθούν άλλα 14.000 ευρώ τις επόμενες ημέρες. Και συν τοις άλλοις δεν μπορώ να κάνω καμία κίνηση μέσω τράπεζας γιατί είναι δεσμευμένοι οι λογαριασμοί...

Κατά τα άλλα η χώρα έχει πλεόνασμα, θα βγει στις αγορές και θα έρθουν ξένοι για ανάπτυξη, τι να πει κανείς.

Φιλιά και καλή επιτυχία στη χώρα που καλώς διάλεξες να σταδιοδρομήσεις!»

Οταν πληροφορήθηκα την ενδιαφέρουσα ιστορία αυτή, επικοινώνησα με τον επιχειρηματία που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα, για να μάθω λεπτομέρειες, ο οποίος μου έστειλε το ακόλουθο e-mail (το οποίο αφήνω και πάλι αυτούσιο):

«Η κατάσχεση αυτή έγινε από λάθος της ΔΟΥ το οποίο έχουν παραδεχθεί, προφορικά βέβαια, οι πάντες στη ΔΟΥ ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ και στο υπουργείο Οικονομικών (!) Δυστυχώς όμως από τη στιγμή που έχει γίνει κατάσχεση, η άρση αυτής μπορεί να γίνει μόνο εφόσον η εταιρεία καταβάλει τουλάχιστον το 70% του συνολικού ποσού μέρος του οποίου αποδίδεται από τις τράπεζες που έχουν δεσμεύσει τους λογαριασμούς... Αποτέλεσμα ότι από τις 8/4 μια ανώνυμη εμπορική επιχείρηση με 8 καταστήματα, 30 άτομα προσωπικό, εισαγωγές και εξαγωγές δεν μπορεί να λειτουργήσει, καθώς όλα πρέπει να περνούν μέσω τραπέζης.

Ευτυχώς που τα μετρητά που εισέπραξαν τα καταστήματα τη Μεγάλη Εβδομάδα έφθασαν για την πληρωμή του Δώρου Πάσχα!»

Με απλά λόγια, τα γεγονότα έχουν ως έξης:

• Η εταιρεία έκανε ηλεκτρονικά ρύθμιση του οφειλόμενου ΦΠΑ στις 4/4/2014, και πήρε μάλιστα τη σχετική επιβεβαίωση από το Taxisnet με ένδειξη «Επιτυχής Συναλλαγή».

• Η ρύθμιση προέβλεπε την καταβολή της πρώτης δόσης μέχρι τις 9/4/2014

• Η εταιρεία πλήρωσε ηλεκτρονικά την πρώτη δόση τη Δευτέρα 7/4/2014

• Στις 8/4/2014 όλοι οι τραπεζικοί λογαριασμοί της εταιρείας δεσμεύονται σύμφωνα με εντολή της αρμόδιας ΔΟΥ

• Από την ημέρα εκείνη η εταιρεία δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τους τραπεζικούς λογαριασμούς της για καμία δραστηριότητα. Εν τω μεταξύ γίνονται καταθέσεις στους λογαριασμούς από πελάτες της, οι οποίες παραμένουν δεσμευμένες μέχρι να συμπληρωθεί το ποσό των 30.000 ευρώ που απαιτεί η ΔΟΥ.

Και εδώ αρχίζουν τα ερωτήματα. Aφού η πρώτη δόση πληρώθηκε κανονικά, γιατί ξεκίνησε η διαδικασία κατάσχεσης πριν από τη λήξη της προθεσμίας; Το αποδεικτικό του Taxisnet με το οποίο έγινε η ρύθμιση αναφέρει ρητά τους λόγους για τους οποίους ακυρώνεται η ρύθμιση με τα ακόλουθα: «H ρύθμιση απόλλυται εάν: α) δεν καταβάλετε εμπρόθεσμα μια δόση της ρύθμισης πέραν της μιας φοράς, β) δεν καταβάλετε τυχόν εκπρόθεσμη δόση της ρύθμισης με την αναλογούσα προσαύξηση... γ) δεν υποβάλετε δηλώσεις φορολογίας του εισοδήματος, του ΦΠΑ και του ΦΜΥ... δ) δεν είστε ενήμερος στις οφειλές σας... ε) έχετε υποβάλει ανακριβή ή ανεπαρκή στοιχεία... και στ) δεν έχετε υποβάλει τα απαραίτητα στοιχεία-πληροφορίες». Καμία από τις παραπάνω περιπτώσεις δεν υφίσταται για να δικαιολογήσει την απώλεια της ρύθμισης.

Ομως το ουσιαστικότερο ερώτημα είναι άλλο. Εστω ότι η δέσμευση έγινε από ανθρώπινο ή μηχανογραφικό λάθος. Αφού η εταιρεία αποδεικνύει με τραπεζικά έγγραφα ότι κατέβαλε εμπρόθεσμα την πρώτη δόση, γιατί δεν μπορεί να αρθεί η δέσμευση των λογαριασμών και να προχωρήσει η ρύθμιση κανονικά; Υπάρχουν δύο πιθανές απαντήσεις: α) Αυτοί που σχεδίασαν τη διαδικασία της δέσμευσης, δεν προέβλεψαν διαδικασία άρσης της δέσμευσης, για να μην μπορεί κάποιος εφοριακός να κάνει κατάχρηση και να «ξεμπλοκάρει» τους λογαριασμούς. β) Να υπάρχει μηχανογραφική διαδικασία άρσης της δέσμευσης, αλλά οι εφοριακοί να μη θέλουν να την εφαρμόσουν. Προσωπικά, γνωρίζοντας πώς λειτουργεί το ελληνικό Δημόσιο, πιστεύω ότι δεν σχεδίασαν διαδικασία ακύρωσης της δέσμευσης. Και στο σημείο αυτό είναι η ουσία του προβλήματος. Είναι πολλές οι διαδικασίες στο ελληνικό Δημόσιο που δεν επιτρέπουν την εκ των υστέρων διόρθωση κάποιου λάθους, από τον φόβο της κατάχρησης της διαδικασίας διόρθωσης. Πριν από μερικά χρόνια είχα αντιμετωπίσει κάτι παρόμοιο με το ΙΚΑ. Αναγνώριζαν το λάθος, αλλά δεν μπορούσαν να το διορθώσουν. Η έλλειψη εμπιστοσύνης και η ατιμωρησία που επικρατούν στη Δημόσια Διοίκηση έχουν δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για να σχεδιάζονται συστήματα τα οποία δεν επιτρέπουν να διορθωθεί μια αποδεδειγμένα λανθασμένη πράξη. Για την ανεπάρκεια του Δημοσίου, τιμωρείται ο πολίτης, ο οποίος στη συγκεκριμένη περίπτωση ήταν νομοταγής!

Σημειώστε μάλιστα, ότι αν δεν είχε τα μετρητά για να πληρώσει στους υπαλλήλους του το Δώρο Πάσχα, θα είχε υποπέσει σε ποινικό αδίκημα με ό,τι συνέπειες έχει αυτό. Να τι θα πει Ελλάδα! Αυτά να τα βλέπει ο Cameron στη Βρετανία για να μαθαίνει. Οχι να στέλνει επιστολές με ελαφρύνσεις στους επιχειρηματίες.

* Ο κ. Ανδρέας Δρυμιώτης είναι σύμβουλος επιχειρήσεων



ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ