Σελίδες

Παρασκευή 16 Μαΐου 2014

Έξι απλοί κανόνες για να κάνετε τα πάντα… πιο απλά!


Στο νέο τους βιβλίο από το Harvard Business Review Press, με τίτλο «Έξι απλοί κανόνες: Πώς να διαχειριστείτε την πολυπλοκότητα χωρίς να περιπλέξετε τα πράγματα», οι συνεργάτες τουBoston Consulting Group, Ιβ Μοριέ και Πίτερ Τόλμαν, κάνουν μια φιλότιμη προσπάθεια να βοηθήσουν μεγάλες ή «πολύπλοκες» επιχειρήσεις -εκείνες που συνήθως δραστηριοποιούνται σε πολλούς τομείς- να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους σε έναν όλο και πιο πολύπλοκο κόσμο. Ζητήσαμε από τον Μοριέ να μας πει αυτούς τους βασικούς κανόνες.

1. Κατανοείστε το τί πραγματικά κάνουν οι υπάλληλοί σας.
«Οι περισσότερες προσεγγίσεις στη διοίκηση επιχειρήσεων δίνουν λιγότερη προσοχή στην πραγματικότητα του πώς και γιατί οι άνθρωποι συμπεριφέρονται, και αντιθέτως προσθέτουν περιττές λειτουργίες και διαδικασίες. Χρησιμοποιούμε τον όρο «έξυπνη απλότητα» για να περιγράψουμε την προσέγγιση της κατανόησης του τί πραγματικά κάνουν οι άνθρωποι και γιατί. Οι άνθρωποι ενεργούν ορθολογικά, ακόμα και αν οι πράξεις τους δημιουργούν προβλήματα για την επιχείρηση. Προσπαθούν να φροντίσουν τα δικά τους συμφέροντα.

Η ουσία της «έξυπνης απλότητας» είναι να το καταλάβουμε αυτό, και στη συνέχεια να αλλάξουμε τις συνθήκες στο εσωτερικό της επιχείρησης, ώστε τα συμφέροντά τους να ευθυγραμμιστούν με ό, τι χρειάζεται να κάνουν.»

2. Βρείτε τους μαχητές σας.
Η σύγκρουση δεν είναι απαραίτητα καλό πράγμα από μόνη της. Αλλά μπορεί να είναι ένα σημάδι ότι οι άνθρωποι στην πραγματικότητα συνεργάζονται, το οποίο μπορεί να είναι δύσκολο και να δημιουργεί ένταση και δυσαρέσκεια.

Συχνά οι άνθρωποι που αγανακτούν σε μια επιχείρηση μπορεί να αποτελούν την «κόλλα» που συντηρεί τη συνεργασία μεταξύ των υπαλλήλων. Τους αποκαλούμε «ολοκληρωτές», μιας και συχνότερα είναι εκείνοι που φέρνουν εις πέρας ή φροντίζουν να ολοκληρωθεί μια εργασία. Δεν είναι συχνά στις θέσεις της επίσημης εξουσίας. Συχνά λειτουργούν μεταξύ των δύο ομάδων. Οι «ολοκληρωτές» μπορεί να είναι αρεστοί, αλλά μπορεί επίσης να τους απεχθάνονται. Αναγκάζουν τους άλλους να κάνουν σκληρές επιλογές. Μπορείτε να αναγνωρίσετε «ολοκληρωτές» από το γεγονός ότι είναι στο επίκεντρο έντονων συναισθημάτων, είτε θετικών είτε αρνητικών. Δώστε τους εξουσία, και τα κίνητρα για να πετύχουν».

3. Δώστε σε περισσότερους ανθρώπους περισσότερη δύναμη…
«Το πραγματικό κλειδί για την απόδοση είναι ο συνδυασμός της συνεργασίας με αυτονομία. Το πρόβλημα με τις τυπικές προσεγγίσεις σε ένα όλο και πιο σύνθετο επιχειρηματικό περιβάλλον, είναι ότι με τη δημιουργία νέων επιπέδων και νέων διαδικασιών και συστημάτων για να αντιμετωπίσουν αυτές τις προκλήσεις, μπορεί ταυτόχρονα να θυσιάσετε την αυτονομία των ανθρώπων. Αυτό καθιστά την επιχείρηση λιγότερο ευκίνητη.

Μία από τις συνέπειες της «έξυπνης απλότητας» είναι η εξισορρόπηση της αυτονομίας και της συνεργασίας. Δίνει στους ανθρώπους αρκετή δύναμη για να αναλάβουν τον κίνδυνο της ερμηνείας των κανόνων, χρησιμοποιώντας την κρίση και τη νοημοσύνη τους. Αν περισσότεροι υπάλληλοι έχουν εξουσία λήψης αποφάσεων στην επιχείρησή σας, αυτό σημαίνει ότι μπορούν να λύσουν τα προβλήματα μόνοι τους.

4 …και αφαιρέστε πόρους από όλους.
«Έχοντας λιγότερους πόρους σημαίνει ότι οι άνθρωποι δεν έχουν άλλη επιλογή από το να βασίζονται ο ένας στον άλλο, πράγμα που συμβάλλει στην προώθηση της συνεργασίας. Σκεφτείτε ένα νοικοκυριό με πολλά άτομα που ζουν σε αυτό. Αν αυτοί οι άνθρωποι έχουν πολλές τηλεοράσεις, δεν υπάρχει καμία ανάγκη γι’ αυτούς να συνεργαστούν για το τί πρέπει να παρακολουθήσουν. Αλλά αν αφαιρέσετε όλες τις τηλεοράσεις, εκτός από μια, θα πρέπει να συνεργαστούν. Θέλουν να παρακολουθήσουν μπέιζμπολ ή Σαίξπηρ;».

5. Βεβαιωθείτε ότι οι υπάλληλοί σας «τρώνε ό,τι μαγείρεψαν»
«Οι άνθρωποι λειτουργούν καλύτερα όταν καταλαβαίνουν και πρέπει να ζουν με τις συνέπειες των πράξεών τους. Τα προϊόντα μιας εταιρείας αυτοκινήτων ήταν εξαιρετικά δύσκολο να επισκευαστούν. Στη συνέχεια, η εταιρεία έβαλε τους μηχανικούς της να εργαστούν στις επισκευές. Αντιμέτωποι οι ίδιοι με το πρόβλημα της επισκευής, βρήκαν γρήγορα λύσεις για να κάνουν τα αυτοκίνητα πιο εύκολο να επισκευαστούν».

6. Μην τιμωρείτε την αποτυχία, τιμωρήστε την έλλειψη συνεργασίας
«Αν οι άνθρωποι φοβούνται να αποτύχουν, θα κρύψουν τα προβλήματα από εσάς και τους ομοίους σας. Ανταμείψτε όσους αποκαλύπτουν προβλήματα – και τιμωρείστε εκείνους που δεν συνεργάζονται για την επίλυσή τους».



FORTUNEGREECE