Τα στατιστικά στοιχεία του πρώτου έτους λειτουργίας του συγκέντρωσε σε μία ειδική αναφορά το Orange Grove, η πρωτοβουλία της πρεσβείας της Ολλανδίας στην Αθήνα για τη φιλοξενία και εκπαίδευση νέων επιχειρηματιών, με την υποστήριξη της ελληνο-ολλανδικής επιχειρηματικής κοινότητας.
Η ιδέα για τη δημιουργία του Orange Grove συνελήφθη τον Μάρτιο του 2013, ενώ μετά την κατάρτιση του επιχειρηματικού πλάνου και του εκπαιδευτικού προγράμματος, την κατασκευή του χώρου και την πρώτη διαδικασία επιλογής, οι πρώτες 11 startups "μπήκαν" στο Orange Grove στις 25 Σεπτεμβρίου (μετά από 15 αιτήσεις). Στις 6 Δεκεμβρίου το πρόγραμμα υπεδέχθη άλλες 22 startups (από 30 αιτήσεις - 100% αύξηση). Συνολικά το 60% των αιτούμενων εντάχθηκαν στο πρόγραμμα, το οποίο εφαρμόζει αυστηρά κριτήρια επιλογής. Επιπλέον, 6 startups έλαβαν δωρεάν χώρο φιλοξενίας για δύο, έξι ή δώδεκα μήνες, ως έπαθλο για την νίκη τους σε διαγωνισμούς.
Σύμφωνα με την ετήσια αναφορά του Orange Grove, από τον Σεπτέμβριο έως τον Δεκέμβριο του 2013, το πρόγραμμα φιλοξένησε 33 startups και 61 συνολικά νέους επιχειρηματίες, προσφέροντάς τους επιχειρηματική εκπαίδευση, συμβουλευτική, καθοδήγηση, και χώρο εργασίας.
Από αυτές τις startups, οι 14 είχαν τρόπον τινά "δεσμούς" με την Ολλανδία,λόγω καταγωγής, εκπαίδευσης ή επαγγελματικής σταδιοδρομίας. Η σχέση των ωφελούμενων από το πρόγραμμα δεν είναι απαραίτητος, αλλά προτιμητέος, παράγων.
Από τους 61 συμμετέχοντες, το 34% ήταν γυναίκες.
Οι startups που φιλοξενούνται στο Orange Grove ήταν 15 φορές υποψήφιες ή νικήτριες κάποιου βραβείου.
Το Διαδίκτυο αποτελεί μέρος της επιχειρηματικής ιδέας όλων των startups που φιλοξενούνται στο πρόγραμμα, ωστόσο το IT είναι ο επιχειρηματικός πυρήνας για το 64% αυτών (11 εφαρμογές και 10 ιστοσελίδες). Το 21% είναι προϊόν και το 15% υπηρεσία.
Οι περισσότερες από τις startups (61%) βρίσκονται σε αρχικό στάδιο ανάπτυξης και διεξάγουν έρευνες αγοράς, ενώ οι υπόλοιπες 13 έχουν τουλάχιστον ένα λειτουργικό πρωτότυπο ή ένα ελάχιστο προϊόν και επικεντρώνονται στο μάρκετινγκ και στην αύξηση των πωλήσεων.
Οι πιο δημοφιλείς τομείς δραστηριοποίησης για τις startups του Orange Grove είναι ο αγροτοδιατροφικός (7) και ο τουρισμός (5). Ακολουθούν ο αθλητισμός και η ευεξία (3), ο πολιτισμός, η μόδα, τα events και το e-learning (από 2).
Το πρόγραμμα συνεργάστηκε με 70 μέντορες και εκπαιδευτές (30 από αυτούς έχουν δεσμούς την Ολλανδία), προσφέροντας συνολικά 80 ώρες εκπαίδευσης και 300 ώρες καθοδήγησης και συμβουλευτικής, ενώ 15 δικηγόροι και λογιστές πρόσφεραν δωρεάν βασικές υπηρεσίες.
Στο οικονομικό σκέλος, το Orange Grove είναι πλήρως χρηματοδοτημένο και για τα τρία χρόνια λειτουργίας του από την ολλνδική κυβέρνηση (5%), χορηγούς (80%) και τη συμμετοχή των φιλοξενούμενων startups (6.500 ευρώ για το 2013). Συνολικά ο προϋπολογισμός για τα τρία χρόνια ανέρχεται σε660.000 ευρώ, ενώ η χρήση του 2013 εμφάνισε πλεόνασμα που θα μεταφερθεί στη χρήση του 2014.
Στο μήνυμά του ο Ολλανδός Πρέσβης, Γιαν Φερστέιχ, σημειώνει μεταξύ άλλων: "Συλλάβαμε την ιδέα για το Orange Grove μόλις 12 μήνες πριν. Από τότε όμως έχουμε μετατρέψει εκείνο το σκονισμένο, αδειανό χώρο σε ένα μέρος έμπνευσης. Σύμφωνα με μία πρόσφατη μελέτη στην Ολλανδία, το 60% όλων των νέων θέσεων εργασίας δημιουργούνται από εταιρείες μικρότερες των πέντε ετών. Στην Ευρώπη, η ψηφιακή οικονομία προσθέτει 100.000 νέες θέσεις εργασίας τον χρόνο παρά την κρίση. Από οικονομικής απόψεως, οι startups είναι σημαντικές".
Δ. Πόγκας, ΕΜΕΑ