Παρασκευή 28 Μαρτίου 2014

Τουριστικά αναμνηστικά νέας γενιάς


Ανανεώνοντας με δημιουργικό τρόπο τα αθηναϊκά κλισέ: η πολυκατοικία πρωταγωνιστεί σε πολλά από τα προϊόντα του Only in Athens.

Tώρα που ο αθηναϊκός τουρισμός δείχνει να παίρνει τα πάνω του, φαίνεται ακόμα περισσότερο η καθυστέρηση της πρωτεύουσας στον τρόπο με τον οποίο «πουλάει» τον εαυτό της. Οχι, δεν αναφέρομαι στην προβολή της Αθήνας ή στις διαφημιστικές καμπάνιες, τομείς όπου σημειώνεται κάποια πρόοδος τα τελευταία χρόνια.

Μιλάω κυρίως για τα τουριστικά αναμνηστικά, μια μεγάλη αγορά για όλες τις τουριστικά ανεπτυγμένες χώρες, την οποία η Αθήνα σχεδόν... σνομπάρει, δίνοντας την αίσθηση ότι ελάχιστα έχουν αλλάξει από την εποχή με τα τσολιαδάκια. Η προ ετών προσπάθεια της Εταιρείας Τουριστικής και Οικονομικής Ανάπτυξης του Δήμου Αθηναίων να εισαγάγει μια νέα φιλοσοφία με τα ευρηματικά και σχεδιαστικά πρωτότυπα προϊόντα που υπέγραφε ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα γραφεία ντιζάιν της χώρας (το Κ2 του Γιάννη Κουρούδη) τάραξε μεν τα λιμνάζοντα νερά, αλλά μια βόλτα στην Πλάκα και στο Μοναστηράκι σε προσγειώνει στην πραγματικότητα.

Από αυτήν την άποψη το πρότζεκτ Only in Athens, που φέρνει κοντά το αρχιτεκτονικό γραφείο των Point Supreme και τον ποιητή Στάθη Κεφαλούρο της ομάδας μπλάνκο, έρχεται να προτείνει μια εναλλακτική καμπάνια με τουριστικά σουβενίρ για την Αθήνα. Από την Πέμπτη το βράδυ τα πρώτα προϊόντα της σειράς εκτίθενται στον χώρο «Μatalou at home» (Ηπίτου 5 και Βουλής).

Η ιδέα γεννήθηκε το 2009 όταν ο Κωνσταντίνος Πανταζής και η Μαριάννα Ρέντζου των Point Supreme ενέδιδαν στον «δημιουργικό πειραματισμό» με αντικείμενο την Αθήνα. Ετσι προέκυψε μια πρώτη καμπάνια με νέα γραμματόσημα, αφίσες κλπ. Ταυτόχρονα, η ομάδα μπλάνκο προχωρούσε με τις δικές της αθηναϊκές πρωτοβουλίες, όπως ήταν η φωτογραφική ενότητα «Η Αθήνα θα σε εκπλήξει». «Εκείνη την περίοδο γνωριστήκαμε και αποφασίσαμε να κάνουμε κάτι μαζί, και έτσι προέκυψε το Only», μου εξηγεί ο ο Κωνσταντίνος Πανταζής.


Πηγή της έμπνευσής τους

Η καμπάνια του Only in Athens απέχει αισθητικά αλλά και σε επίπεδο σύλληψης από τα καθιερωμένα, καθώς αντλεί έμπνευση από τα χαρακτηριστικά που κάνουν την πόλη μοναδική: και για καλό και για κακό. «Οι ξένοι επισκέπτες της Αθήνας αντιλαμβάνονται αμέσως αυτή τη διαφορετικότητα και τον εξωτισμό των σύγχρονων αθηναϊκών εικόνων. Τις σχολιάζουν, γελούν, συζητούν, ρωτούν, εγγράφονται στη μνήμη τους. Ακόμα κι αν τους δυσκολεύουν τη ζωή, δεν δυσανασχετούν, αφού δεν είναι δικά τους και τα θεωρούν μέρος της περιπέτειας του ταξιδιού τους. Αποτελούν αυτά τα παράδοξα τα νέα σουβενίρ, που τους θυμίζουν την Αθήνα και την Ελλάδα πίσω στις χώρες τους».

Ο Κωνσταντίνος Πανταζής έχει δίκιο όταν λέει ότι η περιέργεια στις ευρωπαϊκές κοινωνίες περισσεύει για το τι συμβαίνει στην Αθήνα τώρα. «Ολα αυτά τα οποία μόνο στην Αθήνα συμβαίνουν, σε συνδυασμό με την κλασική παράδοση, δημιουργούν μια νέα ταυτότητα». Και αυτήν ακριβώς προσπαθούν να αποτυπώσουν στα προϊόντα του Only in Athens, όπου για παράδειγμα περίοπτη θέση βρίσκει η δαιμονοποιημένη ελληνική πολυκατοικία.

Μετά την έκθεση στο «Μatalou at home» (έως τις 5 Απριλίου), σειρά θα πάρει το Meet Market, αλλά οι εμπνευστές του Only in Athens ελπίζουν τα προϊόντα τους να ενταχθούν στις μεγάλες τουριστικές αγορές, όπως αυτή της Πλάκας, στα νησιά, στο αεροδρόμιο. «Το τραπεζομάντιλο, που παρουσιάζει την Αθήνα ως νησί και το οποίο είναι και το πρώτο της σειράς, ευχόμαστε να βρει τον δρόμο του για τα τραπέζια σε ταβέρνες της Αθήνας και της ακτογραμμής της».



ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ