Το ότι το μοντέλο των Goody’s είχε λίγο πολύ ξεπεραστεί ήταν κοινό μυστικό. Το καταλάβαινε όποιος επισκέπτονταν ένα κατάστημα τους. Η δικαιολογία εύκολη και κατανοητή: η κρίση! Που να κάνεις επενδύσεις όταν, όχι το μαγαζί δεν τραβάει, αλλά όταν μία χώρα ολόκληρη ζει στην αβεβαιότητα. Στον χώρο της μαζικής εστίασης, όμως, το ίδιο διάστημα υπήρξαν παίκτες που ρισκάραν και κέρδισαν μερίδια. Η Goody’s, λόγω του μεγάλου της μεγέθους που δεν επιτρέπει θεαματικές κινήσεις «κάθε τρεις και λίγο», είχε αναγκαστεί να παίζει άμυνα και να προσπαθεί με «ασπιρίνες», κοινώς με μικρές τροποποιήσεις στο μενού να μείνει στο παιχνίδι.
Τα στοιχεία του 2012, τα τελευταία διαθέσιμα ήταν απογοητευτικά. Ο κύκλος εργασιών μειώθηκε κατά 28% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, στοιχείο για το οποίο που θα μπορούσε κανείς να «κατηγορήσει» την ύφεση. Ωστόσο, τα καταστήματα πέρα από τζίρο έχαναν και σε κατανάλωση. Από 12,7% που ήταν το μερίδιο στην αγορά μαζικής εστίασης το 2011, περιορίστηκε σε 11,6% το 2012, με την επισκεψιμότητα αντίστοιχα να κινείται στο 13,2%.
Το ότι κάτι έπρεπε να γίνει για να σταματήσει αυτή η αιμορραγία το έβλεπε και η διοίκηση, η οποία πριν από λίγο διάστημα ανέθεσε στην εταιρεία MRB να πραγματοποιήσει έρευνα, ώστε να εντοπίσει εμπεριστατωμένα το πρόβλημα και να προχωρήσει στις αντίστοιχες κινήσεις.
Όπως εξηγεί στο FortuneGreece.com ο Θανάσης Παπανικολάου, Διευθύνων Σύμβουλος στην Goody’s A.E. και την Everest A.E., «οι έρευνες ανέδειξαν την ανάγκη βελτίωσης και ανανέωσης του προϊoντικού μείγματος όχι μόνο στα Goody’s, αλλά γενικότερα στα concept της αγοράς της μαζικής εστίασης. Ο κόσμος ψάχνει συνεχώς για νέα προϊόντα, μέσα από το internet εξελίσσει συνεχώς τη γνώμη του για προϊόντα που γνωρίζει και πολύ περισσότερο οι νέοι που ταξιδεύουν έχουν απαιτήσεις να εξελίσσουν τις γευστικές τους απολαύσεις.
»Η Goody’s μία πρωτοπόρα εταιρεία στον χώρο της, με πολλά καινοτόμα προϊόντα στην ιστορία της που ξεπερνάει τα 35 χρόνια, είναι υποχρεωμένη να καινοτομεί. Έτσι το τμήμα R&D της εταιρείας σε συνεργασία με τα υπόλοιπα τμήματα, έχοντας και τα αποτελέσματα της έρευνας, προχώρησε σε ανανέωση του μενού. Δόθηκε έμφαση στο burger, με τα extreme τα οποία έχουν αγαπηθεί κυρίως από το νεανικό κοινό, ενώ πρόσφατα ανανεώθηκε με δύο νέες προτάσεις και η οικογένεια του club sandwich που αποτελεί από τα βασικές και ξεχωριστές επιλογές των Goody’s εδώ και δεκαετίες. Παράλληλα, και κυρίως για το γυναικείο μας κοινό, ανανεώσαμε και τις σαλάτες μας, προσθέτοντας νέες με έμφαση στο μπέικον, το κοτόπουλο και τα επιλεγμένα λαχανικά».
Όπως είναι λογικό το μενού έπρεπε να μείνει σε κάποια λογικά όρια και για αυτό αφαιρέθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα και κάποια πάλαι ποτέ δημοφιλή προϊόντα. Ανάμεσα τους η καρμπονάρα και η σαλάτα του chef. Η τελευταία μάλιστα υπήρξε η πρώτη επώνυμη σαλάτα σε ελληνικό εστιατόριο που κατάφερε να επιβιώσει για πάνω από 30 χρόνια. Τα τελευταία χρόνια όμως οι πωλήσεις της είχαν μειωθεί δραματικά, καθώς τόσο αισθητικά όσο και γευστικά είχε ξεπεραστεί από τη νέα γευστική «τάξη πραγμάτων».
«Δεν υπάρχει η ίδια ανάγκη καταναλωτή που υπήρχε πριν από 35, 20 ή 10 χρόνια σήμερα στη Goody’s. O κόσμος έχει άλλο expertise στη διατροφή: αν θέλει να φάει μακαρόνια θα πάει στο La Pasteria, αν θέλει να πιει καφέ θα πάει στα Everest ή κάπου αλλού, αν θέλει να φάει κινέζικο θα πάει σε ένα εξειδικευμένο κατάστημα και πάει λέγοντας. Επομένως ο προορισμός της Goody’s είναι γύρω από το burger, οπότε θεωρούμε ότι πρέπει να πρωτοπορήσουμε και να ανταποκριθούμε στις ανάγκες του καταναλωτικού μας κοινού που είναι οι νέοι άνθρωποι. Aυτό κάνουμε σήμερα», εξηγεί ο Θανάσης Παπανικολάου.
Πως βρίσκει πρακτική εφαρμογή αυτή η στροφή στα burgers; Η απάντηση είναι μέσα από ταGoody’s Burger Houses, τα οποία θα αρχίσουν να εμφανίζονται ανά την Ελλάδα αντικαθιστώντας παλιά Goody’s ή ανοίγοντας σε νέα σημεία, καθώς δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι έχουν αλλάξει και οι πιάτσες της νεολαίας. Η αρχή γίνεται σήμερα με το κατάστημα στο Πασαλιμάνι, ενώ το δεύτερο θα ανοίξει τις πόρτες του στις 10 Φεβρουαρίου στην περιοχή του κινηματογράφου Αβάνα στη Φιλοθέη. Φιλοδοξία της εταιρείας είναι μέσα σε διάστημα έξι μηνών να υπάρχουν 35 Burger Houses, αρκετά από τα οποία θα προέλθουν από ανακαίνιση παλιών Goody’s.
Σύμφωνα με τον Θανάση Παπανικολάου, το Goody’s Burger House αποτελεί μια αντίληψηκαταστήματος 360º, το οποίο έχει σκοπό να προσφέρει μία εντελώς διαφορετική εμπειρία εξυπηρέτησης σε σχέση με τα «παραδοσιακά» Goody’s. Για παράδειγμα καταργούνται τα πιάτα και τα burger προσφέρονται σε καλάθια, ξύλα κοπής και σε τάβλες, ενώ οι πατάτες σε μικρές φριτέζες. Αντίστοιχα αλλάζει ο χώρος αισθητικά, τόσο σε έπιπλα όσο και σε διακόσμηση, ενώ δίνεται έμφαση στη μουσική και στην τεχνολογία. Αλλαγές θα υπάρχουν και στο έμψυχο υλικό των καταστημάτων, πέρα από την πλέον ορατή διαφορά που είναι η νέα εμφάνιση. Με μία δεύτερη ματιά θα καταλάβει κανείς ότι έχει πέσει σημαντικά ο μέσος όρος ηλικίας του προσωπικού, ενώ και ο παραδοσιακός ψήστης έχει αντικατασταθεί από chef, o οποίος βγαίνει από την κουζίνα του και έρχεται σε επαφή με τους πελάτες για να μαθαίνει από πρώτο χέρι τον βαθμό ικανοποίησης τους.
Η Goody’s όμως επιχειρεί αυτό το διάστημα και μία δεύτερη πιο δυναμική έξοδο, εκτός των ελλαδικών συνόρων. Η πρώτη που είχε επιχειρηθεί πριν από 15 περίπου χρόνια στις αγορές της Βουλγαρίας και της Πορτογαλίας δεν στέφθηκε με επιτυχία. Πέρα από την Αλβανία όπου η εταιρεία συμπληρώνει ένα χρόνο παρουσίας, στα τέλη του 2013 άνοιξε το πρώτο κατάστημα -και το μεγαλύτερο που διαθέτει ο όμιλος- στο Μινσκ της Λευκορωσίας (φωτογραφία), ενώ πριν από δέκα περίπου ημέρες λειτούργησε και το πρώτο κατάστημα στα γειτονικά Σκόπια μέσα στο εμπορικό κέντρο Vero σε συνεργασία με τον όμιλο Βερόπουλο.
Σύμφωνα με τον Θ. Παπανικολάου, οι πρώτες ενδείξεις είναι ενθαρρυντικές καθώς οι πωλήσεις των καταστημάτων των δύο νέων αγορών είναι μέσα στο top 5 των καταστημάτων της αλυσίδας. Ήδη στο Μινσκ δρομολογείται η λειτουργία νέου καταστήματος, ενώ τον Φεβρουάριο η Goody’s «θα βάλει σημαιούλα» σε μία ακόμη χώρα. Πρόκειται για τη Λιβύη όπου στα τέλη του επόμενου μήνα θα ανοίξουν ένα Goody’s και ένα Flocafe. Επόμενες πιο κοντινές αγορές είναι αυτές του Μαυροβουνίου και του Κοσσυφοπεδίου.
FORTUNEGREECE