Κυριακή 12 Ιανουαρίου 2014

Μπορεί το «παραδοσιακό» PR να βοηθήσει τις startups;


Η ψηφιακή επανάσταση αλλάζει συθέμελα κάθε τομέα που αγγίζει, αλλά στην περίπτωση των εταιρειών τεχνολογίας και social media δεν φαίνεται να έχει αλλάξει και πάρα πολύ τον κρίσιμο τομέα της διαφήμισης και των δημοσίων σχέσεών τους. Οι εταιρείες PR δεν έχουν προσαρμοστεί στις μεγάλες αλλαγές της εποχής και ενώ οι εταιρείες-πελάτες τους ευημερούν, οι ίδιες αγωνίζονται να μείνουν στο παιχνίδι.

Όπως σημειώνει σε άρθρο της στο Venturebeat η Vanessa Camones, ιδρύτρια και CEO της εταιρείας μάρκετινγκ theMix agency, το πρόβλημα είναι τόσο έντονο που πολλές εταιρείες τεχνολογίας έχουν προσπαθήσει να δημιουργήσουν δικά τους τμήματα PR, αντί να εμπιστευθούν γίγαντες του χώρου.

Σύμφωνα με την άποψή της, το παραδοσιακό PR είναι απλώς ασύμβατο με τις εταιρείες τεχνολογίας. Ειδικά δε για τις startups, είναι παντελώς ακατάλληλο. Και εξηγεί τους λόγους:

Ο πελάτης δεν είναι βασιλιάς
Οι περισσότερες εταιρείες PR αντιμετωπίζουν τα λόγια και τις επιθυμίες του πελάτη σαν ευαγγέλιο, όσο παράλογα και αν είναι, όσες αντιρρήσεις και αν εκείνες έχουν. Όμως στην εποχή που οποιοδήποτε product launch μπορεί να γυρίσει μπούμερανγκ μέσα σε λίγες ώρες, οι κίνδυνοι δεν μπορούν να αγνοούνται. Δείτε τι συνέβη όταν το Twitter ανακοίνωσε νέους κανόνες στο blocking: η άμεση και έντονη διαμαρτυρία των χρηστών το ανάγκασε σε άμεση υποχώρηση. Μια καλή εταιρεία PR θα τους είχε συμβουλεύσει εκ των προτέρων για το ενδεχόμενο αυτό. Και αν το Twitter είναι μια μεγάλη εταιρεία, ικανή να αντέξει ένα τέτοιο χτύπημα, για τις περισσότερες μικρές κάτι τέτοιο θα ήταν μοιραίο.

Επιπλέον, οι περισσότερες εταιρείες χρησιμοποιούν το PR μόνο ως «κανάλι» για την έκδοση ανακοινώσεων και δελτίων τύπου. Πράγμα που μας πάει στο επόμενο λάθος:

Τα Δελτία Τύπου δεν φέρνουν χρήστες
Ακόμα και αν η ανακοίνωσή σας βρει το δρόμο της και δημοσιευτεί σε κάποιο μεγάλο site, το ποσοστό των αναγνωστών που θα μπει στον κόπο να τη διαβάσει, να κλικάρει στο app store, να εγκαταστήσει την εφαρμογή, να τη δοκιμάσει και να γίνει τακτικός χρήστης είναι απειροελάχιστο. Επιπλέον, ο κόσμος της τεχνολογίας «παράγει» ανακοινώσεις με ρυθμό πολλαπλάσιο από εκείνον που παράγει προϊόντα. Για τον αναγνώστη, είναι απλώς θόρυβος.

Διαδώστε το προϊόν σας με ένα καλογυρισμένο βίντεο, με blog posts και με συνεχή συζήτηση στα social media απευθείας με τους χρήστες. Βέβαια, η «συνεχής συζήτηση» δεν είναι κάτι που οι εταιρείες PR έχουν συνηθίσει να κάνουν. Είναι ένα φορτίο που αναγκαστικά πέφτει σε εσάς.

Οι περισσότερες εταιρείες δεν εκτιμούν τα social media
Για την πλειονότητα των επιχειρηματιών, τα social media είναι ένας τόπος που πάει κάποιος για να χασομερήσει. Για αυτό, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα στις ΗΠΑ, μόλις 1 στις 4 εταιρείες έχει πλήρη παρουσία σε αυτά, ενώ το 49% των B2B marketers δεν έχει την παραμικρή στρατηγική για content. Στα λόγια, όλοι αναγνωρίζουν την αξία της προβολής στα social media και θα ήθελαν πολύ να «πιάσουν» το κοινό τους, αλλά στην πράξη λίγα πράγματα κάνουν.

Τα καλά νέα, καταλήγει η Camones, είναι πως μεγάλες εταιρείες PR αρχίζουν να αλλάζουν και προσπαθούν να παίξουν με τους νέους κανόνες. Ταυτόχρονα, πλατφόρμες όπως το Pluck, το Percolate και το Socialeddy δημιουργήθηκαν με σκοπό να βοηθήσουν αυτή την προσπάθεια δίνοντας συμβουλές και παρέχοντας πολύτιμα data.

Οι μικρές startups θα αργήσουν να δουν αποτελέσματα. Όμως, ταυτόχρονα, είναι αρκετά ευέλικτες ώστε να ευημερήσουν στο μετά-PR τοπίο των εταιρειών τεχνολογίας.



fortunegreece