Υψηλό βαθμό παίρνει η Θεσσαλονίκη από τους τουρίστες αλλά με χαμηλούς δείκτες πληρότητας και μέσης τιμής δωματίου. Τι δείχνει η Έρευνα Ικανοποίησης Πελατών της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης.
Τουριστικό παράδοξο αποτελεί, σε πρώτη ανάγνωση η Θεσσαλονίκη, αφού από τη μια όσοι την επισκέπτονται της δίνουν υψηλό βαθμό, ένα 8άρι, βεβαιώνουν σε ποσοστά 91%-93% ότι θα τη προτείνουν σε άλλους και, από την άλλη μεριά, η πόλη βρίσκεται στη χαμηλότερη θέση μεταξύ 26 ευρωπαϊκών προορισμών, έχοντας τους χαμηλότερους δείκτες πληρότητας και μέσης τιμής δωματίου.
Τα παραπάνω τονίσθηκαν κατά την εκδήλωση παρουσίασης της Έρευνας Ικανοποίησης Πελατών για το 2013, που πραγματοποιήθηκε από την GBR Consulting, για την Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης. Η έρευνα έγινε στη διάρκεια Ιουλίου- Οκτωβρίου, σε 1.150 πελάτες 42 ξενοδοχείων της πόλης, όλων των κατηγοριών.
Αυτό που εν συντομία προκύπτει είναι, ότι όσοι έρχονται στη Θεσσαλονίκη, για αναψυχή ή για δουλειές, μένουν σε σημαντικό βαθμό ευχαριστημένοι από την πόλη, αλλά και τη σχέση ποιότητας/τιμής σε ξενοδοχεία, χώρους εστίασης, αγορές, μετακινήσεις (λιγότερο στα ταξί). Αλλά ο συνολικός αριθμός των επισκεπτών μειώνεται παρότι υπάρχει αύξηση των ξένων τουριστών. Συγκεκριμένα, το 2013, παρά την αύξηση επισκεπτών από Ρωσία, Ουκρανία, Τουρκία και Ισραήλ, οι πληρότητες στα ξενοδοχεία υπολογίζονται μειωμένες κατά 1,5%-2%. Η μείωση δε αυτή δεν οφείλεται στις τιμές, που στα ξενοδοχεία έχουν πέσει σε επίπεδα του 2007, αλλά στη μεγάλη μείωση των Ελλήνων επισκεπτών.
«Η μέση πληρότητα στα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης, το 2013, ήταν στο 57% και η μέση τιμή του δωματίου στα 61 ευρώ. Ωστόσο, στο πρώτο εξάμηνο της χρονιάς, η κατώτατη τιμή έπεσε σε χαμηλά επταετίας, φτάνοντας τα 23 ευρώ και, μερικώς ανακάμπτοντας, στα 35 ευρώ τον Δεκέμβριο», είπε ο κ. Άρης Ίκκος παρουσιάζοντας την έρευνα.
Μπορεί η Θεσσαλονίκη να προσέλκυσε περισσότερους ξένους επισκέπτες, αλλά ακόμη δεν μπορεί να καλύψει την απώλεια των 550.000 διανυκτερεύσεων, από Έλληνες επισκέπτες, που έχασε στα χρόνια της κρίσης, ενώ ακόμη απέχει πολύ από το να γίνει γνωστή στη διεθνή αγορά, από το να καταστεί δηλαδή προορισμός για city break.
Yπήρχε βέβαια κάποια άφιξη στις διεθνείς τουριστικές αφίξεις το 2013, της τάξης του 3%, αλλά θεωρείται πολύ μικρή σε σύγκριση με το +11% που καταγράφηκε στο σύνολο της χώρας.
Αυτό που η Θεσσαλονίκη χρειάζεται, είναι προβολή ως τουριστικού προορισμού και αυτό, όπως υποστήριξε ο πρόεδρος της Ένωσης ΞενοδόχωνΑριστοτέλης Θωμόπουλος, πρέπει να γίνει από τον αρμόδιο Οργανισμό Τουριστικής Προβολής & Μάρκετινγκ, παρότι η ΕΞΘ έχει ήδη κάνει δύο επαφές με το γνωστό ιντερνετικό δίκτυο tripadvisor.com.
Nα σημειωθεί ότι ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης και πρόεδρος του Οργανισμού Γιώργος Τσαμασλής, δήλωσε σε δημοσιογράφους ότι έχουν εξασφαλισθεί κεφάλαια περίπου 400.000 ευρώ, μέσα από χρηματοδοτικά προγράμματα, για το σκοπό αυτό.
Τι έδειξε η έρευνα
Αναλυτικότερα, η έρευνα της GBR έδειξε ότι τη Θεσσαλονίκη κυρίως επισκέπτονται άτομα μεταξύ 30-50 ετών, έρχονται κατά κύριο λόγο αεροπορικώς ή οδικώς, οι επισκέπτες αναψυχής σε ποσοστό 35% έρχονται για πρώτη φορά και μένουν στη πόλη 3,7 νύκτες κατά μέσο όρο.
Οι περισσότεροι, το 37%, έρχονται μετά από σύσταση φίλων και συγγενών. Το 44% κάνει κρατήσεις on line ( το 50% από τους επισκέπτες αναψυχής), ενώ ποσοστό 58% διαλέγει τη Θεσσαλονίκη για τη προσωπικότητά της. Από τους επισκέπτες, το 37% χρησιμοποιεί sites με σχόλια για ξενοδοχεία, ενώ η διευρυνόμενη διείσδυση του internet φαίνεται και από το ότι το 74% χρησιμοποιεί κοινωνικά δίκτυα, με πρώτο το facebook.
Ποιοι ως επί το πλείστον επισκέπτονται τη Θεσσαλονίκη; Σε ποσοστό 62%-63% είναι Ευρωπαίοι, με τη δεύτερη μεγαλύτερη ομάδα, περίπου 10%, να είναι από την Αμερική και να έρχονται κυρίως για αναψυχή.
Η Θεσσαλονίκη, αν γίνει γνωστή στη διεθνή αγορά, θα μπορούσε να αναδειχθεί σε εξαιρετικό προορισμό για city break, αφού, οι επισκέπτες τη διαλέγουν για τη προσωπικότητά της, το αρχαιολογικό/πολιτιστικό ενδιαφέρον, τη γαστρονομία της και το ενδιαφέρον εμπορικό της κέντρο.
Οι τουρίστες βρίσκουν στο ποσοστό 87% βολική την πρόσβαση στη πόλη ( αεροπλάνο, λεωφορείο κ.λ.π.) και οι επαγγελματίες σε ποσοστό 80%, ενώ επίσης βολικοί είναι και οι τρόποι πρόσβασης στο ξενοδοχείο σε ποσοστά 87% και 84% αντίστοιχα.
Άλλο ένα ενδιαφέρον στοιχείο της έρευνας είναι, ότι οι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης έρχονται στη πόλη διατεθειμένοι να ξοδέψουν. Έτσι, οι δαπάνες ανά άτομο την ημέρα (εκτός ξενοδοχείου), είναι στα 70,58 ευρώ για τους τουρίστες και στα 62,18 ευρώ για τους επαγγελματίες.
Για τις ημερήσιες εκδρομές, κατά σειρά προτίμησης, πάνε Χαλκιδική, Βεργίνα, Μετέωρα, Όλυμπο, ενώ στα «συν» αξιολογούνται η κουλτούρα της περιοχής, η συμπεριφορά των κατοίκων και η διασκέδαση/αναψυχή. Στο «κόκκινο» αντίθετα, βρίσκονται η δημόσια καθαριότητα , η ηχορύπανση και η κατάσταση στα πάρκα και το πράσινο.
Σε ό,τι αφορά τις διαφοροποιήσεις μεταξύ Ελλήνων και αλλοδαπών, οι ξένοι κάνουν περισσότερες διανυκτερεύσεις, ενδιαφέρονται περισσότερο για να επισκεφθούν τους αρχαιολογικούς χώρους, κάνουν σε ποσοστό 53% κρατήσεις on line, έναντι 30% των Ελλήνων και, θεωρούν στο ποσοστό 91% εύκολη την πρόσβαση στη πόλη, έναντι 80% των Ελλήνων.