Σελίδες

Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2014

Τα μυστικά επιτυχίας μιας νέας προσπάθειας εν μέσω κρίσης


                                                 Συνέντευξη με την επιχειρηματία Καλλιόπη (Πόπη) Τρακάδα.

Η αλήθεια είναι πως αν δε το ακούσεις από κάποιον που έχει περάσει από την ίδια κατάσταση, δύσκολα πιστεύεις πως είναι εφικτή η πραγματοποίηση του ονείρου σου, όποιο και αν είναι αυτό. Για αυτό λοιπόν, αποφασίσαμε να ψάξουμε και να βρούμε άτομα που έχουν καταφέρει, εν μέσω κρίσης, να κάνουν εκείνο για το οποίο σας δίνουμε συμβουλές και που συνήθως φαντάζει ακατόρθωτο. Να ανοίξουν την δική τους επιχείρηση επιτυχώς αψηφώντας τον κίνδυνο που προμηνύει η κρίση.

Η Πόπη Τρακάδα, ιδρυτικό μέλος της ΜultiRetail, σπούδασε Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού και έκανε Μάστερ στις Διεθνείς εμπορικές σχέσεις. Εργάστηκε στην ΙΜΑΚΟ στο τμήμα Marketing και το 2010 (ενώ η κρίση είχε ήδη δείξει τα δόντια της) αποχώρησε ώστε να ξεκινήσει την δική της ιδέα. Παρακάτω, σας παραθέτουμε τι μας είπε σχετικά με τις αποφάσεις, τις δυσκολίες, αλλά και τις χαρές που κρύβει η επιλογή αυτή!


Πες μας λίγα λόγια για την απόφαση που πήρες να υλοποιήσεις την ιδέα σου.
Την επιχείρησή μου την ξεκίνησα το 2010. Πάντα ήθελα να κάνω κάτι δικό μου, η πολλή δουλειά δεν με τρόμαζε, οπότε μόλις βρήκα κάτι στο οποίο πίστεψα ότι υπάρχει μέλλον, έβαλα μπρος για να γίνει πραγματικότητα.

Αν και πολλοί θεώρησαν πως στα 27 δεν ήμουν έτοιμη, εγώ ξέρω πως με σκληρή δουλειά και πειθαρχία όλα είναι εφικτά. Το πρώτο βήμα είναι να πάρεις το ρίσκο. Παρατηρώ καθημερινά πως ο κόσμος φοβάται να καινοτομήσει. 20 σουβλατζίδικα, 10 bar, όλα σε απόσταση 300 μέτρων. Ακόμα και αν ανοίξεις κάτι που υπάρχει ήδη, το σημαντικότερο ερώτημα είναι πώς θα ξεχωρίσεις.

Στην δική μου περίπτωση, ξεκίνησα να εισάγω και να πουλάω σε όλη την Ελλάδα καλλυντικά της εταιρείας Flormar και αργότερα Mesauda. Άνοιξα πέντε μαγαζιά σε δύο χρόνια. Η καινοτομία δεν ήταν στο προϊόν, αλλά στο concept με το οποίο το παρουσίαζαν (kiosks μέσα σε εμπορικά κέντρα). Σήμερα, έχω ξεκινήσει το kosmetics.gr, ένα ηλεκτρονικό κατάστημα οικονομικών, αλλά εξαιρετικής ποιότητας, καλλυντικών (σύντομα θα προσφέρει και υπηρεσίες αισθητικής).

Δεν θα έλεγα πως ανακάλυψα τον τροχό, αλλά μέσα σε αυτά τα τρία χρόνια έμαθα να εξελίσσομαι, να βλέπω ευκαιρίες, παρόλο που η οικονομική ύφεση που ζούμε κατασπαράζει τα εμπορικά καταστήματα καθημερινά.

Βέβαια, αν κάποιος με ρωτούσε σήμερα τι ξέρω να κάνω, η απάντηση είναι: Τα Πάντα! Από λογιστικά μέχρι να διαπραγματευτώ τα συμβόλαια που κλείνουμε με εταιρείες. Διότι, ναι μεν πρέπει να έχεις τους αντίστοιχους επαγγελματίες από κοντά για να σε συμβουλεύουν, αλλά όταν είναι δική σου επιχείρηση μαθαίνεις να καταλαβαίνεις οτιδήποτε βρεθεί στο δρόμο σου.


Τι δυσκολίες αντιμετωπίζει κάποιος όταν ξεκινάει την δική του επιχείρηση;
Η μεγαλύτερη δυσκολία είναι πως τίποτα δεν έρχεται από μόνο του. Όταν ανήκεις σε μια εταιρεία, συνήθως η σκέψη σου γυρίζει γύρω από την δική σου δουλειά και πώς θα κανείς την δική σου ζωή πιο εύκολη. Όταν όμως ξεκινάς να φτιάξεις μια μικρή κοινωνία που πρέπει να την κάνεις να λειτουργήσει σαν ομάδα αλλά και σαν οντότητα, οι αποφάσεις που παίρνεις παύουν να είναι εύκολες και ατομικιστικές, είναι πλέον της εταιρίας της «μικρής αυτής κοινωνίας. Δεν υπάρχει άλλος να πάρει τις αποφάσεις! Οπότε ακόμα και όταν κάνεις λάθος μαζεύεις τα κομματάκια σου και συνεχίζεις. Διότι, από τα λάθη μαθαίνεις.

Νέα επιχείρηση χωρίς λάθος δεν υπάρχει. Άλλωστε, όταν κάνεις λάθη, σημαίνει πως κάτι κάνεις, άρα επαναπροσδιορίζεις τους στόχους σου ώστε να δεις που και γιατί δεν δουλεύει η ιδέα σου.

Η δεύτερη δυσκολία που αντιμετώπισα είναι πως έπρεπε να μαθαίνω, να καταλαβαίνω και να διδάσκω παράλληλα. Έπρεπε να πιστέψω ότι μπορώ να πείσω την ομάδα πως μπορούν, και τέλος μαζί να καταφέρουμε να παθιάσουμε τον πελάτη. Σαν να λέμε ήμουν μαθητής και δάσκαλος ταυτόχρονα. Δεν είναι εύκολο. Αλλά αξίζει τον κόπο.

Τι συμβουλή θα έδινες στους νέους που έχουν ιδέες και θέλουν να κάνουν μια δική τους εταιρεία?
Να μην το βάζουν κάτω. Όποιος ανεβαίνει γρήγορα, πέφτει γρήγορα. Σημασία έχει να χτίσεις την εικόνα σου. Θέλει χρόνο, επιμονή και υπομονή. Κανείς δε μπορεί να προβλέψει τα πάντα, ας κάνουν ότι καλύτερο μπορούν. Βοηθάει πολύ αν διαβάζουν, ενημερώνονται, ακούνε, γιατί οι ιδέες είναι εκεί. Λείπει όμως το κουράγιο και το θάρρος. Εκεί οι περισσότεροι κάνουν πίσω!


Αρκετοί πιστεύουν πως αν μια νέα επιχείρηση πετύχει, ο κυριότερος παράγοντας είναι η τεχνολογία και πώς την έχουν εντάξει στην ίδια την εταιρεία. Ποια είναι η άποψή σου ως προς αυτό?
Πιστεύω πως οποιοσδήποτε πρέπει να είναι έτοιμος να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της εποχής. Η τεχνολογία είναι μία από αυτές. Όμως, δεν επιτρέπεται να ξεχνάμε τα παραδοσιακά μέσα. Την επαφή και την επικοινωνία. Ασφαλώς, όλες οι επιχειρήσεις θα έχουν την τεχνολογία μέσα στην καθημερινότητα, αν μη τι άλλο όμως ο πελάτης θέλει να νιώθει πάντα ξεχωριστός. H τεχνολογία κατά βάση μέσα στην εταιρία βοηθάει στο να γίνονται πιο εύκολα οι εργασίες, (αγορές, πωλήσεις, logistics) να δημιουργείται μεγαλύτερη πληροφόρηση, όπως επίσης να υπάρχει μεγαλύτερος έλεγχος.

Όσον αφορά το θέμα marketing/social media είναι εξίσου σημαντικό, καθότι είναι μέρος της καθημερινότητας. Για τα ηλεκτρονικά καταστήματα θα πω ότι μόνο 1,9 εκατομμύρια (Greece e-commerce data 2012) άνθρωποι ψωνίζουν online στην Ελλάδα. Το διαδίκτυο είναι ένα αχανές περιβάλλον, χωρίς καμία προσωπική επαφή με τον πελάτη. Οπότε, πάλι το θέμα είναι πώς θα ξεχωρίσεις.

Εν τέλη, δεν υπάρχει συνταγή «πως θα γίνω επιτυχημένος» ή «πώς θα γίνω πλούσιος». Όλα είναι θέμα σωστού χρόνου, συμπεριφοράς, επιμονής και σκληρής δουλειάς, το οποίο χτίζεται με τους ανθρώπους που έχεις γύρω σου και τις απαιτήσεις της κάθε περιόδου.

Κοιτώντας πίσω, θα άλλαζες κάτι στις αποφάσεις που πήρες;
Την ερώτηση αυτή την έχω σκεφτεί άπειρες στιγμές, και ειλικρινά καταλήγω πως όχι. Είμαι εδώ που είμαι επειδή έκανα και λάθη, έμαθα, σκέφτηκα, ζορίστηκα και η ζωή συνεχίζεται. Προχωράω πιο σοφή και πιο δυναμική, με μεγαλύτερη εμπειρία και σοβαρότητα.

(Διαβάστε περισσότερα tips της Δανάης Αντωνοπούλου για καριέρα και εργασία στο inspiringcareer.gr).